Permalänk
Medlem

Behöver jag byta backplate? // Nybörjare

Tja!

Kör just nu min dator med luftkylning (standard noctua kylare) men jag vill kyla med vatten för det är fräsigt!
Jag har möjligheten att köpa ett Thermaltake Kandalf LCS chassi fruktansvärt billigt.
I Kandalf chassit så ingår ett vattenkylnings set (allt man behöver), men jag tror att cpu blocket som ingår är för socket 775.
Min fråga är då, kan jag använda detta blocket och byta till nån speciell backplate eller kanske till och med använda min backplate från noctua kylaren?
Eller är det så att det helt enkelt inte fungerar med det blocket som medföljer? Isåfall, kan jag bara köpa ett nytt block och passar det med min noctua backplate?

http://support.thermaltakeusa.com/Product.aspx?C=1433&ID=1413

Mycket tacksam för svar Jag är nybörjare på det här so bear with me.

EDIT: Jag har i nuläget en i5 3570k (LGA1155) *facepalm*

Permalänk
Medlem

bara köpa ett helt nytt block http://www.coolingstuff.se/p/744/ek-supreme-ltx---acetal-csq det borde passa om du har intel

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk
Medlem

Tack! Den kommer alltså att passa med min nuvarande backplate?

Om någon vet ifall den här vattenkylningen som medföljer är något att ha eller ej så får ni gärna dela med er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 354145:

Tack! Den kommer alltså att passa med min nuvarande backplate?

Om någon vet ifall den här vattenkylningen som medföljer är något att ha eller ej så får ni gärna dela med er.

backplaten följer med cpu blocket

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk
Medlem

Om du är nybörjare och skaffar vattenkylning för att det är "Fräsigt" så tycker jag att du ska fundera en extra gång och läsa igenom guider och se tutorials. Mycket kan gå fel då man gör en "egen" vattenkylnings loop !

Permalänk

Det finns en anledning till att du far det chassit billigt, det ar fullkomligt vardelost och vattenkylningen likasa. Det ar ett skrangligt platchassi som skallrar eftersom inget sitter ihop pa ett bra satt och helt saknar moderna detaljer som kabeldragning bakom moderkortsplaten och natagget monterat i botten. Radiatorn sitter visserligen valdigt smidigt monterad men ar av en vardelos konstruktion med enormt flodesmotstand och sa tatt mellan flansarna att du behover snabba flaktar for att kyla pa ett bra satt. Pumpen ar svag och har daligt flode dock ar den smidig och hyffsat tyst ny. Jag gjorde sjalv det misstaget for manga ar sen och har bytt ut all for lange sen.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte använda chassit utan endast vattenkylningen! Själv har jag ett Corsair Obsidian 700D och tänker använda Noctua NF-F12 fläktar. Är detta en dålig ide? Jag får chassit för 300kr... känns lite lockande. Tack för era svar!

Permalänk

Ja, det ar en dalig ide. Vattenkylningen ar helt vardelos och det ar battre att kora pa vettig luftkylning an thermaltakes losningar

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Radiatorn är inget vidare, du skulle förmodligen behöva köpa ny slang och ett nytt cpu block.
Kanske även nya nipplar, vad har du kvar?

Tank och pump som båda förmodligen behöver rengöras ordentligt.

Det är upp till dig om du tycker att det är värt arbetet, men det kommer ta många timmar att få rent pump+tank.
Vill du mot förmodan använda radiatorn så kommer du inte se några fantastiska resultat.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det så att vattenkylning kan vara det absolut bästa eller också det absolut sämsta man kan skaffa till en fungerande setup.
En dåligt fixad loop kan läcka eller brista och förstöra hela din dator, men du kan också ha tur och göra precis allt rätt.

Innan man skaffar något som vattenkylning så bör man kolla upp om man vill chansa, vad som fungerar och vilka system man bör skaffa. Kanske även snacka med någon polare som vet hur man sätter ihop ett sånt system.

Säger inte detta för att verka nedlåtande, vill bara inte att du ska köpa något dåligt som sedan kostar dig en rejäl slant att fixa.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jag skippar det chassit och kör på en redig loop med delar jag plockar ihop själv Monteringen är jag säker på att jag klarar utan problem och blir det problem så är det nästan kul då jag vill lära mig mera! Är endast nybörjare när det kommer till vattenkylning, kan det mesta när det gäller resten av datorkomponenter. Tack för era svar! Sweclockers = bästa forumet (Y)