Permalänk
Medlem

Tyst vattenkylning, SLI i 800D

Vad jag har att jobba med:

Maelstrom pump/res-combo, dubbla Swiftech 35x
XSPC CPU-block, RAM-block (såg snyggast ut med LED:s, CPU-blocket presterar dessutom bra)
EK-radiatorer, 1x 360mm på toppen.
Efter lite modding så får en 240mm plats i botten.

Loopen kommer att se ut såhär för tillfället:
Maelstrom --> CPU --> Res360 --> Moderkortet --> GPU:s --> Res240 --> RAM --> Maelstrom.

Möjligt att Ram kläms in efter CPU:n, beroende hur pass estetiskt tilltalande det blir... Svårt att säga innan jag har alla grejer på plats.

Corsair 800D (stort och rymligt fulltower)
Asus Maximus VI FORMULA
2 st 470:s (att uppgraderas nästa generation, Maxwell SLI 880's)
En CPU-socket LGA 1150 (Haswell i7-4770k)
Antar att moderkortet också kan behöva lite kylning. Eventuellt ram också.

Blev väldigt besviken nu när Haswell-moderkorten dök upp... Där rök mitt blåa tema....

Alla moderkort är GULA... Blev för mig att byta till Asus ROG-rött i stället. Ska beställa nya LED:s och ny vätskefärg också...!

Ursprungstråden:

Jag söker den som känner sig hemma på vattenkylning för lite "voluntärarbete", då jag tyvärr inte kommer att erlägga ersättning. Jag ser varje dag hur SweC:s forum blomstrar med vänliga själar, och har själv bidragit lite sporadiskt över åren som gått. Som tack för er hjälp skänker jag därför 500 kr till UNICEF, så jag hoppas på att få några bra tips här!

Jag har läst in mig på alla möjliga artiklar och FAQ:s, men blir inte klok på vad det är som man ska köpa för att få ihop det jag vill göra. Jag har i princip förstått hur allting fungerar, men vad jag mer är ute efter är vad det är för anslutningar, munstycken osv som behövs, så att jag inte missar någonting.

En 320-radiator, två? En pump, eller två? Hur tyst är pumpen och är det någonting man stör sig på? Vilken utrustning är bäst? Var får man tag på utrustningen?

Några av många frågeställningar... som mer kan sammanfattas som: Vad köper man, Var köper man?

Om någon kan redogöra mer eller mindre utförligt för vad som krävs och exempel på lämplig och bra utrustning för ändamålet, vore det guld!

Vill alltså få ihop ett snyggt kit, gärna av det tysta slaget, och kosta vad det kosta vill (mer än 5k är ok om det är motiverat). Är inte ute efter performance i första hand, men det får gärna vara balanserat.

Dold text

Hej så länge

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Har du tänkt behålla dina 470 grafikkort?
Är dom baserade på Nvidias referens design?
Ditt chassi har omodifierat bara stöd för en 3*12 (12*36cm) radiator vilket inte är tillräckligt om du vill ha en tyst dator, du behöver nog ta fram dremeln.
Slang och munstycken är lite efter smak. Jag gillar 10/16mm slang. Vanliga nippar eller kompressionsnipplar spelar inte så stor roll. Väljer du den senare måste du ta hänsyn till både ytter och inner diameter på slangen, väljer du vanliga nipplar räcker det att ta hänsyn till inner-diametern.
Välj radiatorer med låg FPI (Fins per inch), då kan du köra fläktarna i lägre hastighet. Nackdelen är att du behöver mer radiator yta.
Du behöver inte vattenkyla moderkort och minne.
Vad du behöver köpa: Radiatorer, pump, vattenblock, reservoar, slang, nipplar, vinklar, (fläktkontroller).
Vart du kan köpa: Inet.se, coolingstuff.se, www.aquatuning.se, http://www.coolerkit.se m.fl.

Ta gärna en titt på min projektlogg eller mitt galleri för att få lite bättre uppfattning om hur det kan gå till att bygga. Finns även helt galet långa andra byggloggar här på Sweclockers och jag rekommenderar att du kikar på dom för att få inspiration och idéer på hur du kan bygga.

Skrivet av Njure:

En 320-radiator, två? En pump, eller två? Hur tyst är pumpen och är det någonting man stör sig på? Vilken utrustning är bäst? Var får man tag på utrustningen?

2 radiatorer är nog en bra idé. En 320 och en 240 borde räcka. Har ingen erfarenhet av DDC pumpar men min D5 är knäpptyst på låga varv. Läst inlägg om att vissa DDC pumpar låter mycket men andra är tysta. T.ex. så skall EK-DCP 4.0 låta illa.
Finns måååånga bra leverantörer av vattenkylning så det är svårt att rekommendera något enskild. Den enda jag läst negativa saker om är EK som haft problem med dålig nickelplätering och även har använt aluminium i sina komponenter vilket är ett stor "no-no".

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk

En fet 240 rad räcker för ok temps om du inte ska överklocka något groteskt.
Byggde själv en sli burk med 2x570 samt en överklockade i5 2500k i samma loop som avledde sin värmeutveckling med en 6cm tjock 240mm radiator.

Trodde själv att det skulle bli för dålig kapacitet men det fungerade kanon.
Körde denna loop med en enkel EK 2.2. Ett relativt billigt system.

En bra radiator är bättre än två dåliga.

Permalänk
Medlem

Jag måste påpeka att det verkligen verkligen inte är värt att köpa nya vattenblock till två 470 idag. Lägg till 1500 och du har nästan ett nytt 670 som presterar bättre.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet körde du fläktarna i?

Skrivet av Guteklockaren:

En fet 240 rad räcker för ok temps om du inte ska överklocka något groteskt.
Byggde själv en sli burk med 2x570 samt en överklockade i5 2500k i samma loop som avledde sin värmeutveckling med en 6cm tjock 240mm radiator.

Trodde själv att det skulle bli för dålig kapacitet men det fungerade kanon.
Körde denna loop med en enkel EK 2.2. Ett relativt billigt system.

En bra radiator är bättre än två dåliga.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Har du tänkt behålla dina 470 grafikkort?
Är dom baserade på Nvidias referens design?

Ja, till dess att nästa generation kommer, dvs till nästa år.

Citat:

Ditt chassi har omodifierat bara stöd för en 3*12 (12*36cm) radiator vilket inte är tillräckligt om du vill ha en tyst dator, du behöver nog ta fram dremeln.
Slang och munstycken är lite efter smak. Jag gillar 10/16mm slang. Vanliga nippar eller kompressionsnipplar spelar inte så stor roll. Väljer du den senare måste du ta hänsyn till både ytter och inner diameter på slangen, väljer du vanliga nipplar räcker det att ta hänsyn till inner-diametern.
Vad du behöver köpa: Radiatorer, pump, vattenblock, reservoar, slang, nipplar, vinklar, (fläktkontroller).

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157995-ek_water_block...
Ta gärna en titt på min projektlogg eller mitt galleri för att få lite bättre uppfattning om hur det kan gå till att bygga. Finns även helt galet långa andra byggloggar här på Sweclockers och jag rekommenderar att du kikar på dom för att få inspiration och idéer på hur du kan bygga.

Tack, ska kika på detta!

Citat:

2 radiatorer är nog en bra idé. En 320 och en 240 borde räcka. Har ingen erfarenhet av DDC pumpar men min D5 är knäpptyst på låga varv. Läst inlägg om att vissa DDC pumpar låter mycket men andra är tysta. T.ex. så skall EK-DCP 4.0 låta illa.
Finns måååånga bra leverantörer av vattenkylning så det är svårt att rekommendera något enskild. Den enda jag läst negativa saker om är EK som haft problem med dålig nickelplätering och även har använt aluminium i sina komponenter vilket är ett stor "no-no".

Jag har sett många som har klämt in en extra 240 nere vid nätagget, vilket innebär att man får flytta på hot-swap-lådan (har aldrig använt), som tydligen ska vara väldigt lätt.
Vad jag känner för nu är att köra på ett EK-kit: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157995-ek_water_block...
Vad som sagts om EK:s nickel/aluminium-grejer lämnar jag utan avseende tills vidare, då deras nya CPU-block "supremacy" inte ger någon anledning att misstänka att det är någonting annat än en högpresterande produkt. Eller? Kanske sökte slarvigt, men hittade inte någonting om korrosion i samband med deras nya block.
Aja, med kitet får man med alla slangar och sådant som jag inte har någon aning om, så det känns som en bra utgångspunkt för eventuella utbyten och lämnar utrymmer för förbättringar allteftersom.

Vad krävs, utöver kitet, ytterligare för att koppla in grafikkorten?

Vad jag känner nu är att jag bara köper in kitet, en extra 240-radiator, lite anslutningar, skruvar, etc, sedan får jag helt enkelt se hur man kan sätta ihop det i person. Jag får ge upp tanken om att allting går att planera på förhand.
Det som inte fungerar får bytas ut. Låter EK-pumpen för mkt byts den ut, t.ex. Får bli lite trial and error.

Skrivet av Ceogar:

Jag måste påpeka att det verkligen verkligen inte är värt att köpa nya vattenblock till två 470 idag. Lägg till 1500 och du har nästan ett nytt 670 som presterar bättre.

Saken är den att jag verkligen inte står ut med hur de låter... 4000 rpm är helt sjukt. Betalar gärna 1500 för att slippa.

Ett 670 lämpar sig inte för tillfället, eftersom mina 470:s fortfarande duger bra, och jag kommer ändå att köpa ett par 780:s när de nu kommer (behöver SLI för att driva alla skärmar), så det är lika bra att se hur det fungerar och så att jag har den rätta utrustningen för att koppla in SLI.

Annars har du helt rätt, om det inte var för att jag är helt inställd på att slå på stort vid nästa generation och kör Surround, då hade det definitivt varit bättre med ett nytt kort!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Är det bara ljudet som stör dig så se på twin frozr kylaren eller montera på arctic cooling eftermarknadskylare.
Båda dessa är effektiva och tysta.

Vatten blir inte tystare då både pump och fläktar avger ljud samt att nätagget får jobba något mer för den högre belastningen även om den är marginell.

780 kommer nog inte på ett bra tag då titan kommer regera både som det är idag och i budgetvarianten "LE".

Permalänk
Skrivet av SaldoT:

Vilken hastighet körde du fläktarna i?

Bitfenix pwm 1200rpm styrda över moderkortet, resulterade i 45grader på gpu'erna vid spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Är det bara ljudet som stör dig så se på twin frozr kylaren eller montera på arctic cooling eftermarknadskylare.
Båda dessa är effektiva och tysta.

Vatten blir inte tystare då både pump och fläktar avger ljud samt att nätagget får jobba något mer för den högre belastningen även om den är marginell.

780 kommer nog inte på ett bra tag då titan kommer regera både som det är idag och i budgetvarianten "LE".

Ja, det är en lösning, men när jag köpte mitt 800D (som f.ö. är helt värdelöst som luftchassi, eftersom det är jättestort) var tanken att jag vid någon tidpunkt skulle fixa vattenkylning. Jag förväntar mig inte att de ska vara alldeles tysta, men min förväntning (vilket jag har sett andra lyckas med) är att det ska vara rätt tyst i Idle. Vattenkylning i de låga varvtalen kanske kan jämställas med stock-kylare prestandamässigt (eller förhoppningsvis ännu bättre), så det är min förhoppning.

Med det sagt krävs alltså fläktar som kan regleras fritt mellan typ 600-1600 rpm, och det är lätt ordnat. Då får jag helt enkelt testa mig fram hur lågt jag kan gå.
Jag vill ha någonting tystare, ja, men den långsiktiga lösningen är alltså vattenkylning för min del.

Har inte bråttom med mina 780:s, de får komma när de kommer. Tror dock att vi kan se dem redan 2014 eller tidigt 2015, då de redan har skjutits upp från 2013. Ja, Titan regerar, och har gjort det nu i någon månad, men det hindrar inte nya toppmodeller från att lanseras år efter år, och 2014 är enligt nvididas och AMD:s egna uppgifter året för nästa generation. Så om vi kommer tillbaka om ett år, typ mars 2014, så har Titan varit mästaren i ett helt år. Ett år är rätt lång tid inom hårdvaruvärlden, men jag själv upplever det som rätt kort tid... så jag har inget problem med att vänta. Det är bara att hoppas!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Att köpa paketet du valt och sen komplettera med block och anslutningar för grafik korten är en lösning.
EK's CPU block fungerar säkert bra och har inte läst att det har samma problem som vissa av deras tidigare produkter. Det är varken det sämsta eller det bästa men skillnaden till andra block är bara någon enstaka grad C.

Som jag skrev tidigare så bör du först försäkra dig om att vattenblock för grafik korten passar.
EK's block verkar inte finnas i lager någonstans men AquaComputers block finns. Om det passar dina kort vet jag inte och det kan bli en ganska dyr affär att att chansa, tror det blir svårt att få dom sålda om dom inte skulle passa.

Det är nog en bättre idé som någon annan skrev att satsa på en luftkylare som är tyst och komplettera med vattenkylning när du köpt nytt grafikkort.
Accelero twin turbo II t.ex. Jag körde med det innan jag bytte till vattenkylning och den kylaren var nära nog ljudlös. Asus DCII t.ex. , som av dom flesta anses vara en riktigt tyst och bra kylare, kommer inte ens i närheten av Acceleron. Dom kostar 350:-/st så det är inte speciellt dyrt heller.

En annan lösning är att köpa ett VGA block som bara täcker GPU'n men då finns det risk att du får samma problem som mig, överhettad VRM, om du inte har nog med luftcirkulation i chassit.

Om man skall gå tillbaka till ditt ursprungliga problem så var det för hög ljudnivå. Du skriver att fläkten går upp i 4000 RPM, antar att det är grafikkorts fläkten du menar?
Vattenkylning kan vara en lösning men det går lika bra att få en tyst dator med luftkylning. Med tanke på att du inte tänkt uppgradera dina grafikkort förrän om ett år skulle min rekommendation bli att avvakta med vatten tills dess och få ner ljudnivån nu genom att byta ut kylarna på grafik kortet. Det kan också hjälpa att byta ut chassi fläktarna, vet inte vad du kör med idag.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Saken är den att jag verkligen inte står ut med hur de låter... 4000 rpm är helt sjukt. Betalar gärna 1500 för att slippa.

Ett 670 lämpar sig inte för tillfället, eftersom mina 470:s fortfarande duger bra, och jag kommer ändå att köpa ett par 780:s när de nu kommer (behöver SLI för att driva alla skärmar), så det är lika bra att se hur det fungerar och så att jag har den rätta utrustningen för att koppla in SLI.

Annars har du helt rätt, om det inte var för att jag är helt inställd på att slå på stort vid nästa generation och kör Surround, då hade det definitivt varit bättre med ett nytt kort!

Jag kan inte styrka nog hur mycket bättre jag tycker att det hade varit med ett 670 istället. Du är medveten om att ett singel kort klarar av att driva surround numera va?

En stor fördel är ju hur mycket mindre ström ett nytt kort drar. 2 Vattenkylda 470 i 800D kräver en hel del kräm ändå.

Bytte "dator" för ett tag sen och frångick mina två vattenkyldda 470 i 800D, så vet ungefär hur det blir. Tänk också på att om du kör 670 så kan du ju sälja av det senare. När nästa generation kommer så kommer 470 + block inte gå att sälja för många kronor.

Nu ska jag sluta tjata Lycka till med byggandet!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Att köpa paketet du valt och sen komplettera med block och anslutningar för grafik korten är en lösning.
EK's CPU block fungerar säkert bra och har inte läst att det har samma problem som vissa av deras tidigare produkter. Det är varken det sämsta eller det bästa men skillnaden till andra block är bara någon enstaka grad C.

Som jag skrev tidigare så bör du först försäkra dig om att vattenblock för grafik korten passar.
EK's block verkar inte finnas i lager någonstans men AquaComputers block finns. Om det passar dina kort vet jag inte och det kan bli en ganska dyr affär att att chansa, tror det blir svårt att få dom sålda om dom inte skulle passa.

Det är nog en bättre idé som någon annan skrev att satsa på en luftkylare som är tyst och komplettera med vattenkylning när du köpt nytt grafikkort.
Accelero twin turbo II t.ex. Jag körde med det innan jag bytte till vattenkylning och den kylaren var nära nog ljudlös. Asus DCII t.ex. , som av dom flesta anses vara en riktigt tyst och bra kylare, kommer inte ens i närheten av Acceleron. Dom kostar 350:-/st så det är inte speciellt dyrt heller.

En annan lösning är att köpa ett VGA block som bara täcker GPU'n men då finns det risk att du får samma problem som mig, överhettad VRM, om du inte har nog med luftcirkulation i chassit.

Om man skall gå tillbaka till ditt ursprungliga problem så var det för hög ljudnivå. Du skriver att fläkten går upp i 4000 RPM, antar att det är grafikkorts fläkten du menar?
Vattenkylning kan vara en lösning men det går lika bra att få en tyst dator med luftkylning. Med tanke på att du inte tänkt uppgradera dina grafikkort förrän om ett år skulle min rekommendation bli att avvakta med vatten tills dess och få ner ljudnivån nu genom att byta ut kylarna på grafik kortet. Det kan också hjälpa att byta ut chassi fläktarna, vet inte vad du kör med idag.

Tack för tipset på luftkylare, kunde inte hitta några som passade själv, förutom utlandet

Då kan jag beställa dessa och hämta dem på webhallen den 26:e, sätta på dem till dess att vattenblocken anländer från utlandet, perfekt!

Just nu har jag ett slutet vattensystem till CPU:n och 2x GPU:s, tre stycken 120-radiatorer alltså. Problemet med radiatorerna för GPU:n är att fläktarna sitter fast på ett sätt jag inte kan få loss dem, vilket gör att jag sitter fast med 4000 rpm, om jag inte byter tillbaka till stock-kylaren, dvs, men den är inte precis tyst den heller (fast fortfarande tystare).
De två pumparna låter rätt mycket de också, tänk dig när ljuset far från ena sidan till den andra på Cylons i Battlestar Galactica.

Nåja, får se hur det blir.

Skrivet av Ceogar:

Jag kan inte styrka nog hur mycket bättre jag tycker att det hade varit med ett 670 istället. Du är medveten om att ett singel kort klarar av att driva surround numera va?

Nu ska jag sluta tjata Lycka till med byggandet!

Jag har fler än tre skärmar Tror att det fortfarande kräver SLI

Tack så mycket!

Återkommer i galleriet när det är klart

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Tack för tipset på luftkylare, kunde inte hitta några som passade själv, förutom utlandet

Då kan jag beställa dessa och hämta dem på webhallen den 26:e, sätta på dem till dess att vattenblocken anländer från utlandet, perfekt!

Just nu har jag ett slutet vattensystem till CPU:n och 2x GPU:s, tre stycken 120-radiatorer alltså. Problemet med radiatorerna för GPU:n är att fläktarna sitter fast på ett sätt jag inte kan få loss dem, vilket gör att jag sitter fast med 4000 rpm, om jag inte byter tillbaka till stock-kylaren, dvs, men den är inte precis tyst den heller (fast fortfarande tystare).
De två pumparna låter rätt mycket de också, tänk dig när ljuset far från ena sidan till den andra på Cylons i Battlestar Galactica.

Nåja, får se hur det blir.

Jag har fler än tre skärmar Tror att det fortfarande kräver SLI

Tack så mycket!

Återkommer i galleriet när det är klart

4 fungerar med single-kort

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Du är intresserad av att sälja dina 470? Jag är beredd att ge ett hederligt bud på dem.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Vatten blir inte tystare då både pump och fläktar avger ljud samt att nätagget får jobba något mer för den högre belastningen även om den är marginell.

Det har vill jag papeka ar hel fel, visst om man kor ett EK paket med DCP4.0 och 1600rpm flaktar kommer det lata men ett normal hembyggt system for nagra slantar till kommer alltid vara tystare an nagon luftkylning kan vara. Ett vattensystem drar runt 20w mer an luft vilket i det har sammanhanget ar mikroskopiskt.

Jag hade inte tvekat att kora pa universalblock till grafikkorten, dock behover du montera en flakt som kan blasa pa vrm och minne inuti chassit. Det ar inte lika snyggt men du far ofta battre temperaturer med universalblock (dock ar inte fullcover block daliga pa nagot satt)

Luftkylarna till grafikkort ar bra men inte i narheten av att vara lika bra som riktig vattenkylning

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Vatten blir inte tystare då både pump och fläktar avger ljud samt att nätagget får jobba något mer för den högre belastningen även om den är marginell.

Om man köper ett billigt nätagg får man skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

En fet 240 rad räcker för ok temps om du inte ska överklocka något groteskt.
Byggde själv en sli burk med 2x570 samt en överklockade i5 2500k i samma loop som avledde sin värmeutveckling med en 6cm tjock 240mm radiator.

Trodde själv att det skulle bli för dålig kapacitet men det fungerade kanon.
Körde denna loop med en enkel EK 2.2. Ett relativt billigt system.

En bra radiator är bättre än två dåliga.

Vad har du för delta? Sen kör du med nyare gfx som är mer effektiva och inte går lika varma som GTX 470 vilket resulterar i ett högre delta(vattentemp över rumstemp).

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Är det bara ljudet som stör dig så se på twin frozr kylaren eller montera på arctic cooling eftermarknadskylare.
Båda dessa är effektiva och tysta.

Vatten blir inte tystare då både pump och fläktar avger ljud samt att nätagget får jobba något mer för den högre belastningen även om den är marginell.

780 kommer nog inte på ett bra tag då titan kommer regera både som det är idag och i budgetvarianten "LE".

Beror på vad för skitagg man köper, lika så finns tysta pumpar.
Den pump jag använde i mitt 800D satt på en kudde, i princip ljudlös.

Mina 3x 800rpm fläktar gav ifrån sig mer ljud.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

780 kommer nog inte på ett bra tag då titan kommer regera både som det är idag och i budgetvarianten "LE".

http://www.sweclockers.com/nyhet/16911-geforce-gtx-700-serien...

Haha, vad sade du nu

Iofs hade du hälften rätt, Titan verkar fortfarande vara på topp, om än mindre prisvärt jämfört med ett 780, kanske

Hade ju hoppats på Maxwell... Hopp, bara att vänta på 800-serien då, 2014 it is!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Tycker du inte att det är lättare att helt enkelt undersöka problemet istället?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Beror på vad för skitagg man köper, lika så finns tysta pumpar.
Den pump jag använde i mitt 800D satt på en kudde, i princip ljudlös.

Mina 3x 800rpm fläktar gav ifrån sig mer ljud.

Kul att höra att det finns så tysta pumpar! Ska leta efter sådana.

Skrivet av deadich:

Tycker du inte att det är lättare att helt enkelt undersöka problemet istället?

Jo, och det var därför jag slängde iväg en order på allt möjligt, radiatorer, slangar, osv, så får jag helt enkelt se var och hur de passar

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Du behöver inte vattenkyla moderkort och minne.
Vad du behöver köpa: Radiatorer, pump, vattenblock, reservoar, slang, nipplar, vinklar, (fläktkontroller).

Har nu fått hem det mesta:
Dubbla Swiftech-pumpar (35x), antar att de kan låta en del, men inte särskilt mkt om man drar ned med PWM på fancontrollern till lägsta. Om det blir för mkt får jag byta, helt enkelt.

Har köpt block för CPU:n, grafikkorten, och en som ska fästas på RAM:et (som jag eventuellt inte kommer att använda).

Även fast jag gärna vill få kylningen så bra som möjligt... är jag dock lite osäker på RAM:et och moderkortet... det kommer ju se fräscht ut, men kommer det att sega ned flödet för mkt?

Funderar på att skaffa Asus Maximus VI Formula (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177738-asus_maximus_v...), det med inbyggt vattenblock... Antingen det eller den vanliga maximus extreme-versionen.

Har ingen aning om flödet, men jag antar att två gedigna pumpar kan få igenom den här loopen:
Pumpar --> CPU --> Radiator (360mm) --> Moderkortet --> Grafikkort 1 & 2 --> Radiator (240mm) --> RAM --> res.

Undrar också om den här ordningen. Har inte lyckats hitta någon loop som inte har en radiator först, innan CPU:n. Själv tycker jag att det vore perfekt om jag kunde få till det så här, men finns det någon anledning till att ingen annan gör det?

Kommer att överklockas kraftigt, och vill då gärna se temperaturerna nere. Frågan är då om att få ner temperaturen i chassit genom att kyla moderkortet och RAM är kontraproduktivt, om det nu sunkar ned flödet?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Med dubbla mcp35x hade jag inte oroat mig för att kyla ram. Det behövs egentligen inte men om du vill varför inte.

Moderkortet är inte en dum ide att kyla men egentligen det också överkurs nu för tiden. Sen vilken ordning du har loopen i har ingen betydelse på ett praktiskt plan. Jag kör själv res->pump->cpu->120 rad->gpu->360 rad men det är enbart för att det blev snyggast slangdragning vilket är viktigast tycker jag

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

En fet 240 rad räcker för ok temps om du inte ska överklocka något groteskt.
Byggde själv en sli burk med 2x570 samt en överklockade i5 2500k i samma loop som avledde sin värmeutveckling med en 6cm tjock 240mm radiator.

Trodde själv att det skulle bli för dålig kapacitet men det fungerade kanon.
Körde denna loop med en enkel EK 2.2. Ett relativt billigt system.

En bra radiator är bättre än två dåliga.

Det där är verkligen inte sant. Radiatorytan är A och O. Det är väldigt liten skillnad mellan en 30mm och en 60mm tjock radiator med samma yta!

Dold text

Som du ser är skillnaden i avledd värme vid 10° delta endast 45w (326w för UT60 vs 281w för ST30) och det är med fläktar som går i 2200 rpm, det funkar ju bara under benchmarks. En mer normal användare kanske använder fläktar som går upp till max 1400 rpm och då har skillnaden i princip halverats.

Mer yta oavsett tjocklek (tjocklek är ett dåligt säljknep) och/eller högre luftflöde ska man sträva efter.

Det är bättre att köpa en tunn radiator med riktigt bra fläktar i push pull än en tjock med fläktar i push bara t.ex. Bara om du verkligen inte har plats för fler radiatorer, inte kan byta chassi och verkligen behöver de extra 5-15% kylkapacitet ska du överväga att gå upp i tjocklek.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Mina nuvarande fläktar drar av någon anledning upp i 4k RPM, vilket har gjort mig lätt hörselskadad..

Som vanligt så gör man en forumtråd med köpråd istället för att bara koll om man kan lösa problemet. Att tanka ned msi afterburner och sköta fläktarna själv tar 10 sekunder och är gratis.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Som vanligt så gör man en forumtråd med köpråd istället för att bara koll om man kan lösa problemet. Att tanka ned msi afterburner och sköta fläktarna själv tar 10 sekunder och är gratis.

Just det problemet är fixat, var inte ens det jag ville ha hjälp med.

MSI afterburner är ett fantastiskt program, och jag använde det mycket flitigt så länge jag hade stock-kylarna på. Men som nämnt (tror jag nämnde det iaf) så kör jag med ett slutet vattenkylningssystem per GPU. De lät fördjävligt, men det blev bättre när jag skaffade en fläktcontroller (hårdvara, eftersom mina fläktar inte kunde styras med PWM, som krävs för bl.a. moderkortets fläktcontroller och mjukvarulösningar).

Problemet var egentligen inte detta, det fixade jag ju som du säger själv. Grejen var ju att jag köpte det här chassit (800d) som är ett enormt chassi med dåligt luftflöde, eftersom jag ville köra vattenkylning, men att det aldrig blev av.

Nu vill jag köra vattenkylning, oavsett. Huvudpoängen med den här tråden är att få igång mitt vattenkylningsprojekt, inte för att lösa mitt ljudproblem.

Jag vill inte bara "ha vattenkylning", det ska ju se snyggt också. Lägger då gladeligen 5k+ på detta, då jag älskar att meka med datorn och ser den som den viktigaste delen av mitt hem Har byggt 20+ datorer de senaste åren, men har aldrig gett mig på ett vattenkylningsprojekt. Ser verkligen fram emot det här!

F.ö. var stockkylarna varken tysta eller särskilt effektiva, även med hjälp av MSI afterburner

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Efter att ha byggt "20+" datorer så borde du känna till att man inte behöver pwm för att styra fläktar via moderkortets headers... Om du har gott om pengar behöver du knappast någon hjälp. Det är snarare om man har en tight budget och behöver det mest prisvärda som det kan vara klokt att fråga.

Hur som helst köp en 360 och en 240 av valfri tjocklek samt block. Ta en lagom pump t.ex. en ddc 1t (tag helst en starkare om du kör fler än 2 block) samt en top, en res om du känner för det sedan lite slangar och fittings. Avsluta med 10 fläktar t.ex. gt ap 15 för push pull. Sedan får du la traska iväg och köpa lite destillerat vatten. Resten klurar du säkert ut på egen hand.

Kan inte lova att detta blir tyst dock, men det lär kyla rätt bra. Allt är ju relativt dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo