Toshiba Kirabook – Ultrabook med skärm på 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Citat:

Datorns chassi är byggt i en AZ91-magnesiumlegering med en bikakestruktur för ökad stabilitet. Datorn väger in på 1,18 kilogram och mäter 17,8 millimeter, vilket gör att den passar in i Intels kategori Ultrabook. Därutöver syns högtalare från Harman Kardon.

Lite OT: Bikake, är inte det när drönarna kastar honung på drottningen?

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Siffrorna talar annat språk. Men visst, fungerar säker utmärkt för de flesta.

Visst är det så, men det är ju för att Windows absolut inte är dåligt. Framförallt inte sen Windows 7 (tycker jag). Båda operativen är bra, men det är lite mer krävande pil med själva operativsystemet i Windows (exempelvis Action Center med allt vad det innebär).

Skrivet av korvjohn:

Grönt? Vad det gäller "snygghet" så är det ju en personlig preferens.. Ska vi snacka om fult så kan vi nämna OSX skillnaden där är ju att det inte går att ändra ett skit. Extremt konstigt att använda är även OSX för mig då jag inte är van vid det, windows 7 och 8 skiljer sig inte särskilt mycket.

Man kan göra en hel del. Du har inte så bra bra koll på OS X?

Skrivet av frillan125:

Windows 8 är grönt? Ja, det kan vara, men gillar du inte grönt så kan du ändra. Du får t o m välja färg när du konfigurerar Windows 8 första gången.

Fult? Högst subjektivt.
Extremt konstigt att använda? Högst subjektivt.

Håller med om att färg och design i slutändan är subjektivt, men som sysslar med design brukar kunna enas om ett visst konsensus, liksom de som är intresserade av mat knappast tycker att McDonald's är särskilt spännande.

Sen är väl vissa saker objektivt konstiga i Windows 8? För att stänga av datorn, lyckas först med att få fram den där nya menyn till höger, tryck på ”settings” sen ”power” sen ”shut down”. Eller att man listar valen för ”restart”, ”shut down” osv. i dialogrutan som kommer upp om man trycker alt F4 på skrivbordet i en meny istället för knappval. Det är objektivt konstiga GUI-designval.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Datavetare

Trist att den inte kommer till Sverige. Skulle vara intressant att se hur bra (eller dåligt) en dator som är designat för Windows fungerar med denna upplösning. rMBP fungerar rätt uselt under Windows, men Apple har ju inte speciellt mycket intresse av att lägga massa resurser på Windows så det går nog att göra det hela bättre.

Känns däremot som denna inte riktigt är en konkurrent mot rMBP (som har betydligt snabbare CPU men är också tyngre) utan mer mot MBA som också kör med ULV CPU. Ska bli intressant att se vilket pris som MBA får när den blir "retina".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att de inte klämmer i något vassare än HD4000. Det är för klent i Retina trettonrummaren och lär vara det här med :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Det finns ingen vassare grafik från Intel idag, så hur tänkte du nu? F.ö har MPR bara halva hdd utrymmet jämfört med Toshiban, till samma pris.

Du var duktig på att se skillnaden mellan 128Gb och 256Gb, men ser ingen skillnad mellan $1499 och $1599. Bra jobbat där!

Toshiba vill dessutom ha $400 extra för att uppgradera till en i7, medan Apple bara vill ha $200 extra. Jag tycker dom flesta Ultrabook-konkurrenterna har varit extremt dåliga med prissättningarna. Det är meningen att en Windows-PC ska vara billigare än Apple, inte dyrare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Det är ingen speldator...

Rätt dyrt för en surfplatta...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Trodde att det skulle vara dyrare när jag läste om vad som ingick, ganska dyrt ändå men klart överkomligt om man behöver kalibreringen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du var duktig på att se skillnaden mellan 128Gb och 256Gb, men ser ingen skillnad mellan $1499 och $1599. Bra jobbat där!

Toshiba vill dessutom ha $400 extra för att uppgradera till en i7, medan Apple bara vill ha $200 extra. Jag tycker dom flesta Ultrabook-konkurrenterna har varit extremt dåliga med prissättningarna. Det är meningen att en Windows-PC ska vara billigare än Apple, inte dyrare.

$400 var ju om man konfigurerade den men i7 och pekskärm. Pekskärmen är nog inte gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skewgen:

Trodde att det skulle vara dyrare när jag läste om vad som ingick, ganska dyrt ändå men klart överkomligt om man behöver kalibreringen...

Fast fabrikskalibrering är inte värt så mycket i praktiken och det av två anledningar.
1, De brukar vara dåligt gjord så att man ändå måste ställa in färgerna ordentligt igen om man vill ha det bra.
2, Skärmar ändrar färg under sin livstid så de ska ändå kalibreras en gång i månaden.

Det låter bra men är inte värt något i praktiken för de som bryr sig om kalibrerade skärmar. Det enda är väl att det är IPS så att den faktiskt går att kalibrera. De billiga TN som brukar sitta i laptopar är nämligen så dåliga att färgerna är omöjliga att rädda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du var duktig på att se skillnaden mellan 128Gb och 256Gb, men ser ingen skillnad mellan $1499 och $1599. Bra jobbat där!

Toshiba vill dessutom ha $400 extra för att uppgradera till en i7, medan Apple bara vill ha $200 extra. Jag tycker dom flesta Ultrabook-konkurrenterna har varit extremt dåliga med prissättningarna. Det är meningen att en Windows-PC ska vara billigare än Apple, inte dyrare.

My bad, jag gick på ett tidigare uttalande om att priset var detsamma. Borde självklart ha dubbelkollat det!

Varför är det meningen, menar du att Apples kunder är mer lurade än dom som köper W-pc? Annars förstår jag inte varför det ska vara en självklarhet att det ska vara dyrare.

Jag gillar deras utformning av deras bärbara, men prislappen är ibland skrattretande

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

$400 var ju om man konfigurerade den men i7 och pekskärm. Pekskärmen är nog inte gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Gratis är den inte, men knappast $200. En Ipad Retina touchpanel kan man få tag på för ungefär $30 på ebay. Så det är fortfarande ett fantasipris av Toshiba.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ser en omlackering i framtiden... Vore ju lite kul att köra den i mattsvart med Death Note i silver. Bara för att.

Det är inte bara att slänga ut skärmar. Det finns lite andra tekniska problem så som att bara AMD har grafikkort som kan spotta ur sig 4K till en skärm och att varken HDMI eller DVI stödjer 4K i 60 Hz för tillfället. Så att köra 4K idag kräver mer eller mindre ett kort från AMDs 7000-serie och man måste köra Displayport. Du kan ju dessutom tyvärr glömma att köra spel och mycket annat i native upplösning också vilket är tråkigt. Så man ska nog vänta en grafikkortsgeneration till så att HDMI 2.0 hinner komma ut och så att även Nvidia hinner komma med i matchen.

Jo men asså det jag menar är att, tekniken finns, nVidia skulle nog kunna fixa 4k precis som AMD. Att fixa så HDMI lr andra kablar får 4k går säkert också.
Asså tekniken finns ju, MEN varför vänta så jävla länge, jag förstår att det är en affärs sak eftersom dom lär ju tjäna mer genom att vänta.
Men det är fan dags o göra så 4k kommer ut och att 2560x1440 blir standard och lika billigt som 1080p!

Visa signatur

|MOBO: MSI P67A-C45 B3 |PSU: 600 W |CASE: Fractal Design Core 3000 |PSU: Intel Core i5 2500k |GPU: nVidia GTX 560Ti |RAM: 8 Gig DDR3 1600 Mhz |HDD: Samsung 1 TB 7200 RPM |FANS: 3st 140 mm, 3st 120 mm |Monitor: Acer 1440p LED 60 Hz IPS|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Gratis är den inte, men knappast $200. En Ipad Retina touchpanel kan man få tag på för ungefär $30 på ebay. Så det är fortfarande ett fantasipris av Toshiba.

Du menar ungefär som att Apple ska ha $100 för en DVD-brännare till en Mac Pro? Eller att det skiljer $250 mellan en i7 på 2,6 GHz och en på 2,7 GHz i en Macbook Pro? Ser likadant ut från alla företag som låter dig konfigurera din egen dator. Uppgraderingarna är svindyra om man tittar på vad lösa delar skulle kosta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgabro:

Jo men asså det jag menar är att, tekniken finns, nVidia skulle nog kunna fixa 4k precis som AMD. Att fixa så HDMI lr andra kablar får 4k går säkert också.
Asså tekniken finns ju, MEN varför vänta så jävla länge, jag förstår att det är en affärs sak eftersom dom lär ju tjäna mer genom att vänta.
Men det är fan dags o göra så 4k kommer ut och att 2560x1440 blir standard och lika billigt som 1080p!

Nvidia klarar 4K men inte på en skärm. Det går att lösa 4K idag men det kräver två HDMI-kablar.
Så det finns inga vettiga standarder som inte kräver speciallösningar för att visa 4K på en dator än. Så fort de kommer och de är på väg. HDMI 2.0 är inte långt borta. Då blir det mer fart på skärmtillverkningen.

Hur skulle de tjäna mer på att vänta? De tjänar ju inget på att tillverka skärmar som nästan ingen kan använda. Så länge det krävs specialhårdvara så kommer det bara gå att sälja till nischade applikationer. När alla har hårdvara som klarar 4K, ja då finns det en marknad att sälja till. Det går inte att tjäna pengar på att sälja något som ingen vill köpa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du menar ungefär som att Apple ska ha $100 för en DVD-brännare till en Mac Pro? Eller att det skiljer $250 mellan en i7 på 2,6 GHz och en på 2,7 GHz i en Macbook Pro? Ser likadant ut från alla företag som låter dig konfigurera din egen dator. Uppgraderingarna är svindyra om man tittar på vad lösa delar skulle kosta.

Ja men hallå, det är ju en APPLE brännare, dom är värda 100$ mer för det är APPLE som säljer dom, sen att den kostar en tiondel för dom att köpa och installera hör inte till saken för det är ju APPLE vi talar om

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du menar ungefär som att Apple ska ha $100 för en DVD-brännare till en Mac Pro? Eller att det skiljer $250 mellan en i7 på 2,6 GHz och en på 2,7 GHz i en Macbook Pro? Ser likadant ut från alla företag som låter dig konfigurera din egen dator. Uppgraderingarna är svindyra om man tittar på vad lösa delar skulle kosta.

Nu var det mest att han såg skillnaden på storlekarna på hårddiskarna men påstod att det var samma pris även fast det skiljde $100. Klart att det är dyrt att uppgradera vart man än vänder sig, men i det här fallet så var Toshiba snäppet dyrare vilket är något som förvånar mig då Apple har varit duktig på att ta överpris på sina grejer. Men nu verkar det tyvärr som att hela industrin följer Apples fotspår för att tjäna mer pengar. Jag har alltid känt en lättnad att veta att Windows-datorer är ett billigare alternativ, men den känslan börjar försvinna mer och mer. Dell tar exempelvis ett rejält överpris för sina Ubuntu-datorer, något som i alla fall jag tycker är skamligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nu var det mest att han såg skillnaden på storlekarna på hårddiskarna men påstod att det var samma pris även fast det skiljde $100. Klart att det är dyrt att uppgradera vart man än vänder sig, men i det här fallet så var Toshiba snäppet dyrare vilket är något som förvånar mig då Apple har varit duktig på att ta överpris på sina grejer. Men nu verkar det tyvärr som att hela industrin följer Apples fotspår för att tjäna mer pengar. Jag har alltid känt en lättnad att veta att Windows-datorer är ett billigare alternativ, men den känslan börjar försvinna mer och mer. Dell tar exempelvis ett rejält överpris för sina Ubuntu-datorer, något som i alla fall jag tycker är skamligt.

Helt klart är det så och det kan vi tacka alla apple-fanboys för som betalar dessa sjuka överpriser. Säljer det så är tydligen priset rätt, varför då ge bort sina varor till en lägre förtjänst än konkurrenten när det är likvärdiga produkter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Och återigen en för liten skärm.

När ska nån tillverkare fatta att det ska vara 15.6 skärmar när man kommer upp lite i upplösning.
Idag kan man få 2K upplösningar på 13" men man det finns ingen vettig 15.6" med 1080P ens.
De som finns är i7 med "lösa" grafikkort osv vilket är helt onödigt.

Sen klagar tillverkarna på att försäljningen går ned. Ja vad konstigt när de inte bygger det vi vill ha.
till en kontosbärbar behövs upplösningen och skärmstorleken så att folk med lite sämre ögon faktiskt kan se nått på skärmen också, jag behöver batteritiden, jag kräver 3 års garanti och en fast ethernetport.
Jag vill absolut itne ha I7 eller extra grafikkort då det bara ger onödiga kostnader och vikt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

13.3" och det där bedrövliga tangentbordet. Det är ju synd att dom inte har fler än två hjärnceller och dom håller på att krocka. :/

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det finns en hel del bra grejor som sparar tid i OS X. Exempelvis att inställningar för program i princip alltid ligger på samma plats i alla program (i programmets meny) med kortkommando ”cmd ,”.

Det gör dom i Windows miljö också, kom med något annat exempel som verkligen sparar tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z84:

Det gör dom i Windows miljö också, kom med något annat exempel som verkligen sparar tid.

Vilket universum lever du i? Jag lever i det där planeten vi bor på kallas Jorden och galaxen Vintergatan.
Klart det inte är lika enhetligt i Windows gällande detta. Vilket kortkommando brukar det vara för att få upp inställningar menar du? Vad heter menyn där de ligger?

En sak som verkligen sparar tid är för mig i OS X är att programväxlaren (cmd tab) enbart växlar mellan öppna program och inte (som i Windows med alt tab) listar alla fönster i ett program. När man har mycket igång så går det därför snabbare att hittar rätt. Sen har man ett annat kortkommando för att växla mellan fönster i det aktiva programmet. Bara en sån sak som att man kan aktivera programväxlaren och peka med muspekaren på det program man vill ha överst och sen släppa kortkommandot för programväxlaren för att växlingen ska slå igenom. I Windows krävs ett klick med musen på programmet/fönstret man vill ha överst för att det skall ske en växling. Blir effektivare i längden i OS X för mig då det ofta växlas mellan olika program. Har där programväxlaren mappar till scrollhjulsknappen på musen. Mycket effektivt. Kan exempelvis hålla inne scrollhjulsknappen (programväxlaren kommer upp) peka på programmet jag vill ha överst och sen släppa knappen för att växlingen ska ske.

Förrexten, finns det förresten någon bra tredjepartsdrivrutin för Windows 8 som rekommenderas? Har en Microsoft Intellimouse och Microsofts drivrutiner stöder inte att mappa programväxlaren (alt tab) till scrollhjulet på den musen i Windows 8. Fick det att funka i Windows 7 och var mycket glad för det, även om det krävdes ett extra klick jämfört med OS X.

Tillägg:

Kom på två grejor till. Att man kan scrolla i ett fönster som är i bakgrunden genom att bara peka på det och scrolla med scrollhjulet. Man måste alltså inte aktivera det först. En annan bra sak är att man i Hjälp-menyn kan söka efter ett menyval och så visas det var i menystrukturen det finns. Man slipper då manuellt leta igenom alla menyer efter valet. Smidigt om man inte är helt hemma på var allt finns i menyerna i ett program.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vilket universum lever du i?

Det där man för diskussioner i hyfsad och artig ton, se om du hittar en app för det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av z84:

Det där man för diskussioner i hyfsad och artig ton, se om du hittar en app för det...

Vad nu? När blev jag oartig? Jag vet så klart inte hur du tolkar det jag skriver, men det var inte menat att vara oartig. Självklart blev jag förvånad när du säger att någonting som objektivt inte stämmer är sant. Inställningarna finns på olikas ställen och heter olika beroende på program i Windows. Det finns inget gemensamt kortkommando för att få fram inställningar som funkar i alla program.

Men du menar att detta inte stämmer?

Hoppas du hittar en .exe för att inte dra förhastade slutsatser av med vilken ton folks gör inlägg på internet.

Tillägg:
Ser nu att jag nog borde haft en blinksmeiley efter första stycket i min förra post. Förstår att man kanske kan uppfatta det som lite drygt. Men det var alltså inte särskillt allvarligt menat.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma