Formatera en oformaterbar USB-Sticka?

Permalänk
Medlem

Formatera en oformaterbar USB-Sticka?

Tjenare! Jag köpte idag en Adata DashDrive UV110 8GB som jag tänkte använda som en sticka för installationer av Windows.
Direkt efter jag tar ut stickan ur paketet kör jag den i datorn och formaterar den med windows formateringsverktyg (högerklicka på "Removable Disk" och välja "Format") till NTFS med quick format.
Efter det för jag över filerna från min Windows 7-mapp och skriver över Bootsect.exe till disken i CMD (bootsect.exe /nt60 D:). Jag använder "Säker borttagning av maskinvara" innan jag drar ut disken. Kör den i laptopen men den bootar inte.
Nu när jag har den i min stationära PC dyker den ej upp i "My Computer". I "List Disk" kommandot i CMD säger den "No Media". I Device Manager dyker den upp som om det inte hade varit något fel men läser 0MB och "No Media". Det går inte att formatera med något formateringsverktyg då den bara säger "Can't format, No media".

Någon som haft problemet? Är det bara slå sönder minnet med en hammare och aldrig mer köpa billiga usb-stickor?

Tack för hjälp.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske ska försöka radera partitionen istället för att bara formatera, om den har nått exotiskt system eller felaktig info så kanske du får göra det från linux eller nått "verktygsprogram" istället för från win som är rätt dålig på att hantera sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du en burk som kör Linux så är det värt ett försök, brukar fungera bättre.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Syns den i Diskhanteraren som en egen enhet? I så fall kan du göra följande:

Öppna CMD.EXE som administratör för att få ett promptfönster med adminbehörighet; skriv diskpart
skriv sedan help
ett antal kommandon listas och beskriver vad dom gör

skriv list disk

identfiera den disk i listan som stämmer överens med ditt usb-minne
skriv select disk nummer
skriv list disk igen för att kolla att rätt disk är vald

skriv clean all
Ditt USB-minne blir helt nollat och disken ska nu vara helt ren.

skriv exit för att avluta diskpart
skriv exit för att avsluta CMD.EXE
Vänta 20 sekunder och starta om Diskhanteraren ev hela datorn.
Observera att stänga fönstret med diskpart igång med kryssrutan kan skada diskarna så kommandot exit MÅSTE användas.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Syns den i Diskhanteraren som en egen enhet? I så fall kan du göra följande:

Öppna CMD.EXE som administratör för att få ett promptfönster med adminbehörighet; skriv diskpart
skriv sedan help
ett antal kommandon listas och beskriver vad dom gör

skriv list disk

identfiera den disk i listan som stämmer överens med ditt usb-minne
skriv select disk nummer
skriv list disk igen för att kolla att rätt disk är vald

skriv clean all
Ditt USB-minne blir helt nollat och disken ska nu vara helt ren.

skriv exit för att avluta diskpart
skriv exit för att avsluta CMD.EXE
Vänta 20 sekunder och starta om Diskhanteraren ev hela datorn.
Observera att stänga fönstret med diskpart igång med kryssrutan kan skada diskarna så kommandot exit MÅSTE användas.

Fast USB-Stickan dyker fortfarande upp som en helt tom mediaenhet. Kör man "clean all" kommandot får man "There is no media in the device".

Verkar som att jag antingen får försöka mig på detta från en Linuxmaskin eller kasta minnet i sjön. Tack för al hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske ska försöka radera partitionen istället för att bara formatera, om den har nått exotiskt system eller felaktig info så kanske du får göra det från linux eller nått "verktygsprogram" istället för från win som är rätt dålig på att hantera sånt.

Kan inte radera nånting. Disken dyker upp som en lagringsenhet med 0MB totalt utrymme och 0MB ledigt utrymme. http://i.imgur.com/TImi8tN.jpg
Vilket formateringskommando eller cleankommando jag än försöker köra får jag bara svaret att det inte finns någon media på disken och därför kan det inte slutföras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artcore:

Tjenare! Jag köpte idag en Adata DashDrive UV110 8GB som jag tänkte använda som en sticka för installationer av Windows.
Direkt efter jag tar ut stickan ur paketet kör jag den i datorn och formaterar den med windows formateringsverktyg (högerklicka på "Removable Disk" och välja "Format") till NTFS med quick format.

Testa med fat32 istället?

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande inte svarat på OldComputer fråga om hur den ser ut i diskhanteraren. Det är där man bruka radera partitioner mm.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

OM minnet mixtrat så totalt att Windows inte förstår vad som hänt får du testa nåt program som gör en fullständig säker radering (om du inte förstår Linux). Du vet program man använder när man inte vill att någon ska kunna få tillbaka innehållet på en disk.