Hybriddatorer 20 procent av alla datormodeller under första kvartalet

Permalänk
Melding Plague

Hybriddatorer 20 procent av alla datormodeller under första kvartalet

Hela 20 procent av alla datorer som utvecklats under året är någon form av hybriddesign, som kombinerar inslag från surfplattor med traditionella bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som halvdan lösning. När jag sitter vid min laptop vill jag ha prestanda och inte bra batteritid. Om jag vill ha längre batteritid kan jag sänka ljusstyrkan och stänga av onödiga program. För att sen koppla in nätagget och kunna köra photoshop utan problem!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

En hybridplatta som passar mig har jag väntat på sedan jag köpte en Compaq TC1000 för 10 år sedan, får se om det dyker upp någon för mig.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

En Asus Transformer Book på steroider och ett bra fungerande externt grafikkort hade vart grymt. Givetvis dockningsstation och ordentlig skärm osv också.

Permalänk
Medlem

Har haft en Lenovo Thinkpad X220i tablet sedan 2011, är jättenöjd! Skulle verkligen rekommendera den om man vill ha en robust och snabb hybridlaptop med en wacom-penna, men nackdelen är väl att den är lite för tung.

Förstår dock inte riktigt hur laptops utan roterande eller avtagbara skärmar fungerar bra med touch. Har själv försökt använda min hybridlaptop utan roterad display och efter bara ett par minuter börjar det göra ont i lederna. (Tonåring, utan ledproblem) Touch i en sådan dator har inte riktigt någon funktion annat än att imponera på vänner och är därför helt enkelt en onödighet. Skulle säga att mer än hälften av de sålda hybridlaptoparna är av detta slag.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

typ en dockningbar nexus 10 med 4G. ja tack. Fast mindre Android tablet OS. mer desktop aktigt. med möjlighet till mus m.m.
Bara att dra ut datorn ur dockan och gå, eller sätta i den och få upp den på en hd skärm för bättre skrivbordsmiljö

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Om det går att spela spel på medel till hög grafik/prestanda så är detta intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Har haft en Lenovo Thinkpad X220i tablet sedan 2011, är jättenöjd! Skulle verkligen rekommendera den om man vill ha en robust och snabb hybridlaptop med en wacom-penna, men nackdelen är väl att den är lite för tung.

Förstår dock inte riktigt hur laptops utan roterande eller avtagbara skärmar fungerar bra med touch. Har själv försökt använda min hybridlaptop utan roterad display och efter bara ett par minuter börjar det göra ont i lederna. (Tonåring, utan ledproblem) Touch i en sådan dator har inte riktigt någon funktion annat än att imponera på vänner och är därför helt enkelt en onödighet. Skulle säga att mer än hälften av de sålda hybridlaptoparna är av detta slag.

Så frågar sig folk varför man motsätter sig ett touchbaserat UI? Well nog med off-topic.

Jag ser själv inte ngt bra användningsområde för MIN del med en sådan...men kanske dotra min...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

typ en dockningbar nexus 10 med 4G. ja tack. Fast mindre Android tablet OS. mer desktop aktigt. med möjlighet till mus m.m.
Bara att dra ut datorn ur dockan och gå, eller sätta i den och få upp den på en hd skärm för bättre skrivbordsmiljö

Hört talas om windows 8?

Permalänk
Avstängd

En flygande platta skulle vara något.

Permalänk
Medlem

Helnöjd med min Acer Iconia w510. ( Windows 8 )

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Uibi:

typ en dockningbar nexus 10 med 4G. ja tack. Fast mindre Android tablet OS. mer desktop aktigt. med möjlighet till mus m.m.
Bara att dra ut datorn ur dockan och gå, eller sätta i den och få upp den på en hd skärm för bättre skrivbordsmiljö

Nexus 10 kan du slänga in Ubunbu på, sen kopplar du in mus

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det här måste komma som en chock för alla som hånat pekskärmar/hybriddatorer m.m. tidigare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Asus transformer book med haswell är något ja verkligen hade velat ha. I7 256 ssd 8gig 1080p touch och övrigt som booken har.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nexus 10 kan du slänga in Ubunbu på, sen kopplar du in mus

Att slänga in nuvarande ubuntu på en android platta gör mer skada än nytta för vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem

Jag tror att hybridena är en allvarlig konkurent till både de "traditionella" bärbara datorern och till paddorna, då den försöker att kombinera det bästa ur de båda. Och jag tror att det är många som faktiskt har nytta av just en sådan lösning.
Allmänst "internetande" (FB, mail, surf), slöspelande, läsande i en som samma enhet.
Det är många som inte använder sin bärbara/padda till mer.

Jag skulle vilja se lösningar där man kan variera skärmstorleken. Det skulle vara mycket praktiskt.
Liten skärm när man sitter på bussen, lite större när man sitter i tv-soffan och stor när man sitter vid köksbordet.
Ge oss en sådan!

Permalänk
Medlem

Många undrade varför Windows 8 var anpassat för både traditionella datorer och touch. Här har vi svaret - hybriddatorerna blir allt populärare, även här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror att hybridena är en allvarlig konkurent till både de "traditionella" bärbara datorern och till paddorna, då den försöker att kombinera det bästa ur de båda. Och jag tror att det är många som faktiskt har nytta av just en sådan lösning.
Allmänst "internetande" (FB, mail, surf), slöspelande, läsande i en som samma enhet.
Det är många som inte använder sin bärbara/padda till mer.

Jag skulle vilja se lösningar där man kan variera skärmstorleken. Det skulle vara mycket praktiskt.
Liten skärm när man sitter på bussen, lite större när man sitter i tv-soffan och stor när man sitter vid köksbordet.
Ge oss en sådan!

Asus Padfone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Hört talas om windows 8?

Jag är inget fan av Windows 8.
Vill ha det mer som en android dator / Linux maskin.
Typ Transfomers plattan, med usb och annat man kan använda. och koppling via thunderbolt eller liknande till
ett kraftigare grafikkort. Tänk som att ta med skärmen till datorn med lägre prestanda tills den dockas.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Inaktiv

Intel ställer som krav på tillverkarna att om dom ska få köpa Haswell till sina Ultrabook så måste de ha touchskärm. Bara för tillverkarna att gilla läget och börja utveckla touch-datorer. Antagligen samma tryck från Microsoft bakom kulisserna. Förvånande att inte siffran är högre än 20%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Intel ställer som krav på tillverkarna att om dom ska få köpa Haswell till sina Ultrabook så måste de ha touchskärm. Bara för tillverkarna att gilla läget och börja utveckla touch-datorer. Antagligen samma tryck från Microsoft bakom kulisserna. Förvånande att inte siffran är högre än 20%.

Risken finns att den här touch-på-allt-bubblan spricker framöver. Du kan bara göra så mycket med en touch-laptop/platta. Samtidigt som touch-anpassade guis är ett komplement i några lägen är de likväl en förbannelse i andra lägen, gäller inte bara Windows. iPhonenen, säga vad man vill om den, må har get touch-input ett enormt kliv framåt men att försöka tvinga fram än mer "revolution" än vad som kanske praktiskt är möjligt kan slå helt fel ut i längden.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag köper inte detta för 5 öre!!!

Hybridatorer kommer alltså att vara årets (Haswells) stora hype och nästa år så är de lika döda som NetBooks eller UltraBooks (förutom MB Air dvs).

Ännu en ogenomtänkt desperat handling för att få fart på "PC"-försäljningen!

Är helt säker på att vi summeringen av 2013 så kommer vinnarna fortfarande att vara Plattor och Smartphones med anpassade OS som iOS och Android och inte ogenomtänkta hybrider.

Att få se mer fart på Desktop/Laptop-marknaden så tror jag det är svårt så länge både Apple och Microsoft försöker ta teknik från plattor/smarphones och stoppa in i Desktop OS istället för att fokusera på vad som förbättrar upplevelsen för hur vi använder våra laptop/desktops i kombination med att livslängen för "PC" känns längre nu när utveckling i princip avstannat från Intels sida.

Helt hade blivit Helst.....
Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Det är alltså en gångärnstillverkare som släppt "nyheten".
D.v.s det är mer en önskelista än verklighet

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Svensktiger:

Det är alltså en gångärnstillverkare som släppt "nyheten".
D.v.s det är mer en önskelista än verklighet

Gängjärnet är visserligen en liten men fortfarande mycket viktig komponent. Den som tillverkar detta har sannolikt väldigt bra koll på vilken typ av enheter datortillverkare har i antågande. Vad som däremot är önsketänkande från deras sida är nog att hybriderna slår igenom, då den typen av gångjärn kostar 3-4 gånger mer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Jag köper inte detta för 5 öre!!!

Hybridatorer kommer alltså att vara årets (Haswells) stora hype och nästa år så är de lika döda som NetBooks eller UltraBooks (förutom MB Air dvs).

Ännu en ogenomtänkt desperat handling för att få fart på "PC"-försäljningen!

Är helst säker på att vi summeringen av 2013 så kommer vinnarna fortfarande att vara Plattor och Smartphones med anpassade OS som iOS och Android och inte ogenomtänkta hybrider.

Att få se mer fart på Desktop/Laptop-marknaden så tror jag det är svårt så länge både Apple och Microsoft försöker ta teknik från plattor/smarphones och stoppa in i Desktop OS istället för att fokusera på vad som förbättrar upplevelsen för hur vi använder våra laptop/desktops i kombination med att livslängen för "PC" känns längre nu när utveckling i princip avstannat från Intels sida.

Vissa är mer envisa än andra.... men det kommer för dig också ska du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vissa är mer envisa än andra.... men det kommer för dig också ska du se.

Yes, grinig och envis, that's me!!! Funkar dock bra som filter när tillverkare (eller leverantörer) kommer med "hitta på på hitt" som ska vara det bästa sedan skivat bröd!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Skulle absolut kunna tänka mig en hybrid dator.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Jag köper inte detta för 5 öre!!!

Hybridatorer kommer alltså att vara årets (Haswells) stora hype och nästa år så är de lika döda som NetBooks eller UltraBooks (förutom MB Air dvs).

Ännu en ogenomtänkt desperat handling för att få fart på "PC"-försäljningen!

Är helt säker på att vi summeringen av 2013 så kommer vinnarna fortfarande att vara Plattor och Smartphones med anpassade OS som iOS och Android och inte ogenomtänkta hybrider.

Att få se mer fart på Desktop/Laptop-marknaden så tror jag det är svårt så länge både Apple och Microsoft försöker ta teknik från plattor/smarphones och stoppa in i Desktop OS istället för att fokusera på vad som förbättrar upplevelsen för hur vi använder våra laptop/desktops i kombination med att livslängen för "PC" känns längre nu när utveckling i princip avstannat från Intels sida.

Nej, du har fel.

Hybrider har samma prestanda som bästa bärbara datorerna redan idag, i5/i7, 8/16GB RAM xxxGB SSD.

Permalänk
Medlem

Innan folk börjar gapa om att hybrider bara är en flyga, är meningslöst och inget att ha, så tycker jag dom skall kolla in konstruktionen på följande dator. http://www.youtube.com/watch?v=KrrRO9RIGfU

Tycker den ser ut att vara helgrym. Dock lite dyr för min budget, så jag hoppas att priserna sjunker lite med Haswell och att dom kan komma med lite mer budgetvarianter, typ i3 men bibehålla kvalitén.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Min nästa bärbar kommer bli en tunn windows-dator med vridbar touchskärm, gillar Dell XPS 12 starkt men 12000 kr är alldeles för dyrt, 4000-5000 kr hade varit rimligt.