IBM kan sälja x86-servrarna till Lenovo

Permalänk
Melding Plague

IBM kan sälja x86-servrarna till Lenovo

Kinesiska Lenovo kan ta över IBM:s verksamhet inom x86-baserade servrar och därmed segla upp som den tredje största servertillverkaren i världen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

trodde först det stod bmw

ska lenova bli ibm?

Permalänk
Inaktiv

Lite synd tycker jag. Inte för att vara sådan men jag föredrar västerländska företag framför kinesiska. (Och det kommer jag göra ända tills Kina blir en demokrati.)

Permalänk
Medlem

Så dåliga som HP är i medelklassen och under (av egen erfarenhet) så är det inte
omöjligt att Lenovo tar HPs plats. Nästan förvånad över att HP lyckats vara så stora så länge
när dom har några av de sämsta bärbara jag någonsin använt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

trodde först det stod bmw

ska lenova bli ibm?

Haha! Tack för dagens skratt
Ont. Företagen slås inte ihop utan Lenovo köper bara en avdelning kan man säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Vad har IBM kvar kan man fråga sig? Jo "affärslösningar", inte lätt att greppa vad det är för något rent konkret.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Vad har IBM kvar kan man fråga sig? Jo "affärslösningar", inte lätt att greppa vad det är för något rent konkret.

Halvledar tillverkning, POWER baserade servrar, Mainframe byggen, superdatorer, konsult verksamhet, diverse mjukvaruverksamheter, en enorm mängd forskning. En hel del faktiskt men inget som berör gemene datoranvändare idag direkt utan snarare indirekt. Mig veterligen tillverkar IBM fortfarande Nintendos kretsar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nästan förvånad över att HP lyckats vara så stora så länge
när dom har några av de sämsta bärbara jag någonsin använt

HP är stora på företagslösningarna - inte konsumentprodukterna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Vad har IBM kvar kan man fråga sig? Jo "affärslösningar", inte lätt att greppa vad det är för något rent konkret.

Du borde uppdatera dig på vad IBM faktiskt pysslar med x86-serverdelen är LITEN.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Vad har IBM kvar kan man fråga sig? Jo "affärslösningar", inte lätt att greppa vad det är för något rent konkret.

Jobbar själv för IBM, hanterar ordrar av datorer för ett av de företag de har kontrakt med. Vet faktiskt inte allt de gör, men t.ex. bara deras patent lär nog dra in mångmiljon-belopp.

Permalänk
Medlem

IBM gör väl allt bara de får lite konsultarvode. Punga upp 1000 spänn i timmen så kan du säkert få lite IBM konsulter som tvättar dina fönster

Permalänk
Avstängd

Är ju inte speciellt förvånande eftersom Lenovo köpte IBM's PC-tillverkning redan 2004

Skrivet av Batman:

Haha! Tack för dagens skratt
Ont. Företagen slås inte ihop utan Lenovo köper bara en avdelning kan man säga.

Precis, de köper den delen med nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

IBM slutade med persondatorer när det blev svårare att tjäna pengar, gör de samma sak med x86 servrarna nu då ?

Men det är helt rätt, satsa på det som ger pengar och som man tror har en framtid.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

IBM slutade med persondatorer när det blev svårare att tjäna pengar, gör de samma sak med x86 servrarna nu då ?

Men det är helt rätt, satsa på det som ger pengar och som man tror har en framtid.

Menar det, kolla på nåt stort SAP projekt. Hårdvara för nån ynka miljon, mjukvara för några miljoner, konsulter för en fakkin MILJARD

Permalänk
Snusfri

Lenovo gör ju riktigt bra laptops bla så om de köper IBM's serverdel ser jag inte direkt det som något problem alls när det gäller kvalitet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Lenovo gör ju riktigt bra laptops bla så om de köper IBM's serverdel ser jag inte direkt det som något problem alls när det gäller kvalitet.

Det är skillnad på laptop och laptop, jag sitter med min sambos Lenovo laptop ibland och den har aldrig varit bra, inte ens när den var ny 2008, den är bara seg på allt man gör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det är skillnad på laptop och laptop, jag sitter med min sambos Lenovo laptop ibland och den har aldrig varit bra, inte ens när den var ny 2008, den är bara seg på allt man gör

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som du skriver så är det skillnad på laptop och laptop, även inom samma märke.

Man kan faktiskt inte dra en kam rätt över själva märket, är det jag menar. Alla gör skit mer eller mindre, men dom gör även bra skit
Det är köparens egen uppgift att kolla upp om det skit eller bra skit när det ska inhandlas.
Såklart som alltid så styr pengar. Istort sett alla tillverkare har bra, bättre & bäst. Jag är av den åsikten att köper man "bara" bra, så ska man inte gnälla.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Precis som du skriver så är det skillnad på laptop och laptop, även inom samma märke.

Man kan faktiskt inte dra en kam rätt över själva märket, är det jag menar. Alla gör skit mer eller mindre, men dom gör även bra skit
Det är köparens egen uppgift att kolla upp om det skit eller bra skit när det ska inhandlas.
Såklart som alltid så styr pengar. Istort sett alla tillverkare har bra, bättre & bäst. Jag är av den åsikten att köper man "bara" bra, så ska man inte gnälla.

Det är precis så jag menade, tyckte bara THB generaliserade lite när hans skrev att deras laptops vara bra då de är väldigt blandad kompott även hos dem, det är iofs bara jag som gnäller över min sambos laptop men hon tycker den duger för vad hon gör och det är ju det som räknas, nu är ju denna enligt mitt tycke väldigt seg men så gav hon bara 4000:- för den 2008 när hon köpte den...sen är jag generellt en anti-laptop människa, reser man mycket och behöver dem i sitt jobb är de väl ok, men som privatperson som bara ska ha den stående på köksbordet så begriper jag det inte...men det är vad jag anser

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

När jag hör HP, tänker jag på en femhundralapp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det är skillnad på laptop och laptop, jag sitter med min sambos Lenovo laptop ibland och den har aldrig varit bra, inte ens när den var ny 2008, den är bara seg på allt man gör

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte ni då en Thinkpad eller någon av deras mer mainstream-datorer? Min Erfarenhet är att just Thinkpad är kvallite rakt igenom. Sen kan det diskuteras om de är så snygga även om jag skulle vilja påstå det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

När jag hör HP, tänker jag på en femhundralapp.

Som flera tidigare sagt är det skillnad på laptop och laptop. HP håller på att fasar ut konsumentmaskinerna. De stora märkena har sina premiummodeller som är riktade mot företag som tex thinkpad (lenovo), elitebook (hp), latitude (dell). Det viktiga där är imagestabilitet (dvs samma hårdvara under en längre tid, oftast 12-18 mån), bra garantier och snabb support eftersom företag sällan behöver det absolut senaste utan driftsäkerhet och låg belastning av den interna IT-supporten.

Edit: språk...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad mellan Thinkpad och Thinkpad, det finns Thinkpads inriktade till företag, dessa har oftast 3 års garanti jämnfört med deras vanliga med 1 års garanti.
Just nu sitter jag på en 2012 Dell Precision, det är ljusår ifrån den thinkpad jag har isgn när det gäller byggkvalité, tangentbordet på min gamla häck känns fortfarande bra, min Dell från 2012 känns som en fladdrig 4000kr budget laptop.
Tur att min Dell är jobbdator...

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Det är väl IBM man kontaktar om man ska implementera system som ska ta hand om ex. våra biltullar in och ut från stockholm. Det vill säga
feta affärsprojekt som behöver styrning av massiva it-lösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perrablerra:

Köpte ni då en Thinkpad eller någon av deras mer mainstream-datorer? Min Erfarenhet är att just Thinkpad är kvallite rakt igenom. Sen kan det diskuteras om de är så snygga även om jag skulle vilja påstå det

Nej, hon köpte en Lenovo 3000 N200 fast med 2GB RAM, sen har jag bytt ut HDD'n på den en gång då den andra höll på att krascha, så jag satte i en 7200 istället och passade då på att köra in Win 7 på den istället för medföljande Vista, den dög/duger åt henne, hon läser mail och betalar räkningar och allmänt surfar runt på vad nu kvinnor surfar om

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

IBM har mycket annat kvar så detta gör inget direkt. Kul för Lenovo om dom nu köper upp detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Du borde uppdatera dig på vad IBM faktiskt pysslar med x86-serverdelen är LITEN.

Det jag menar är att IBM snart inte längre gör något som en vanlig Svensson som mig förstår vad det är. Sedan var det ju världens tredje största aktör så det kan ju inte vara en så fruktansvärt liten del.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Det jag menar är att IBM snart inte längre gör något som en vanlig Svensson som mig förstår vad det är. Sedan var det ju världens tredje största aktör så det kan ju inte vara en så fruktansvärt liten del.

Ah nej, där har du rätt. Dock jobbar jag mycket med IBM så jag är väl lite skadad där kanske

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

IBM System X är en katastrof i nuläget, så man kan bara hålla tummarna för att Lenovo lyckas styra upp det. Jag arbetar själv för ett av världens största outsourcingbolag, och många av våra affärsenheter vägrar numera köpa in IBM System X då det inte går att garantera de SLA vi lovat våra kunder med IBMs produkter. IBMs säljare dumpar priserna av ren desperation, men det hjälper inte. Usla produkter med såväl hårdvaru som mjukvaruproblem, usel support och en totalt förvirrad försäljningsavdelning. Nej tack.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av taliz:

IBM System X är en katastrof i nuläget, så man kan bara hålla tummarna för att Lenovo lyckas styra upp det. Jag arbetar själv för ett av världens största outsourcingbolag, och många av våra affärsenheter vägrar numera köpa in IBM System X då det inte går att garantera de SLA vi lovat våra kunder med IBMs produkter. IBMs säljare dumpar priserna av ren desperation, men det hjälper inte. Usla produkter med såväl hårdvaru som mjukvaruproblem, usel support och en totalt förvirrad försäljningsavdelning. Nej tack.

Lite exempel vore ju trevligt
På sättet du skriver nu är lite som folks skriver in på telias facebooksida: "Hej ni suger" utan något annat

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Lite exempel vore ju trevligt
På sättet du skriver nu är lite som folks skriver in på telias facebooksida: "Hej ni suger" utan något annat

Det tycker jag inte. Man får inte uppfattningen att något "suger" utan anledning, och jag anser inte att jag har någon bevisbörda. Men du skall ändå få några exempel.

Exempel 1) Varje gång våra tekniker ringer IBMs support för att felanmäla trasig hårdvara påpekar IBMs support att vi inte har 24/7 avtal på just den hårdvara det gäller. Både vi själva och IBM vet dock att vi har det, och IBMs supportkille lovar att kontrollera och återkommer sedan med en ursäkt och säger att vi visst har 24/7-avtal. Detta har hänt hundratals gånger.

Exempel 2) End of lease-hanteringen är totalt vilsen. Vi begär lista på vilka maskiner vi måste skicka tillbaka. Listorna vi får är ALLTID totalt felaktiga och listar såväl felaktig hårdvara(ofta blad istället för rackservrar, eller tvärtom) som felaktiga serienummer. Vi skickar tillbaka hundratals maskiner varje månad, och det är ALLTID strul.

Exempel 3) Problem som inte är av kritisk art kan ta flera år att åtgärda. Tex hade IBMs 3850 X5 modell 7143 problem med QPI-länkarna, vilket rapporterades som ett kritiskt fel av RSA/IMM, och i sin tur av vår övervakning. Servrarna fungerade ändå, men eftersom larmen inte gick att filtrera bort samt att servrarna kraschar om man lägger på ny firmware så var de problematiskta att hantera. Dels var det svårt att urskilja om/när servrarna fick något annat kritiskt fel, eftersom de konstant larmade att det var kritiskt fel. Dels kunde vi inte uppgradera firmware enligt våra standardprocesser, utan fick undanta dessa maskiner. Vi anmälde först detta fel i april 2011 och har till slut nu i mars 2013, efter flera möten med deras kundansvariga, fått det åtgärdat. Vi tvingade IBM att driva en complaint process, och det ledde till att QPI-wrap-korten byttes.

Exempel 4) Reservdelar i annat land. En stor andel av all trasig hårdvara som måste bytas kan inte bytas samma dag, eller ens dagen efter, trots att vi har 24/7 avtal med 4 timmars inställelse. Varför? För att IBM inte har reservdelslager i Sverige. Tydligen är de där 4 timmarna inte värt ett jota, det enda det betyder är att de behöver ändra status på vårt rapporterade fel till "processing". Dvs i praktiken blir det likadant som supportleveln "next business day", bara att det kostar betydligt mer.

Det finns naturligtvis många fler exempel på hur dåligt IBMs, åtminstone svenska, verksamhet fungerar. Detta är bara några som poppar upp på direkten. Med tanke på att vi köper hårdvara av dem för tiotals miljoner varje år, hundratals globalt, så kan man tycka att de borde förstå att de måste sköta sig bättre. Men icke. Många av våra avdelningar har som sagt infört säljstopp på IBM System X, och inom kort kommer vi totalt ha avvecklat IBM som leverantör för x86-servrar.