Hur installerar jag Windows 7 på SSD?

Permalänk
Medlem

Hur installerar jag Windows 7 på SSD?

Jag har läst en del artiklar (http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...) och tittat på en video (http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w) om hur man installerar Windows 7 på en SSD så att den bootar ifrån den. Jag har tittat bara lite på denna stora guide för den är alldeles för komplicerad och ingående för att jag ska kunna fatta det, och det tar ju dagar att läsa igenom alla 100-tals steg (http://www.overclock.net/t/1156654/seans-windows-7-install-op...).

Jag är inte alls tekniskt kunnig så det är därför jag har startat denna tråd så att jag bara kan få bekräftat så att jag har fattat allt rätt. Jag har köpt en ny dator med SSD 120GB Intel 330 (som har TRIM), som jag väntas få i slutet av nästa vecka förhoppningsvis. Datorn är helt tom och har ingenting på hårdisken. Moderkortet jag har köpt är ASRock z77 Extreme4.

Har jag uppfattat stegen rätt om hur man installerar Windows 7 på SSD?
1. Plugga ur SATA-kabeln från hårdisken.
2. Gå in till BIOS (tryck på delete när man startar datorn)
3. I BIOS gå till Advanced BIOS Features, sedan till Hard Disk Boot Priority och kontrollera att SSD:n är vald.
4. I Advanced BIOS Features, gå till First Boot Device och sätt den som CDROM och se även till att Third Boot Device är CDROM och Second Boot Device är Hard Disk.
5. I BIOS, gå till Integrated Peripherals och sedan OnChip SATA Type och sätt det tilL ACHI.
6. Tryck på F10 för att spara alla inställningar som gjorts i BIOS.
7. Sätt i windows 7 skivan och installera som vanligt.
8. Plugga in SATA-kabeln igen till hårdisken.
9. Gå in till BIOS igen (tryck på delete när man startar datorn), Advanced BIOS Features, Hard Disk Boot Priority och kontrollera att SSD:n är 1:a på listan.
10. Tryck sedan på F10 för att spara alla inställningar och kör som vanligt.
11. Installera alla nödvändiga drivrutiner till grafikkort, moderkort, ljudkort, osv.
12. Starta Windows Experience Index och så att Windows 7 anpassar sich cachehantering till hur snabb hårddisken är.

Permalänk

Att installera ett OS på en SSD är identiskt mot en HDD. Om du ser till att bara ha just den disken du vill installera OS:et på inkopplad till moderkortet så kommer endast den visas i BIOS. Prioritera då den som du skrev. Sedan är det bara att köra i Windows-skivan eller USB-minnet beroende på metod. Kom ihåg att välja Disken som prioritet då DVD-brännaren/USB minnet kommer ses som enheter också i BIOS.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Att installera ett OS på en SSD är identiskt mot en HDD. Om du ser till att bara ha just den disken du vill installera OS:et på inkopplad till moderkortet så kommer endast den visas i BIOS. Prioritera då den som du skrev. Sedan är det bara att köra i Windows-skivan eller USB-minnet beroende på metod. Kom ihåg att välja Disken som prioritet då DVD-brännaren/USB minnet kommer ses som enheter också i BIOS.

Tack! Men om jag följer de stegen som jag ställde upp, kommer jag då att välja ssd:n som prioriet? Eller behöver jag göra någonting mer för att DVD-brännaren inte kommer bli prioriterad?

En annan fråga också som jag funderat över: när man installerar windows på en ssd och har hårddisken urpluggat, hur kommer hårddiskpartionerna att se ut?

Permalänk

Grejen är den att du behöver inte göra prioriteringen för än windows är installerat.
När du slängt i skivan i läsaren och har pluggat i din SSD/HDD. Så går du in i bios och väljer att boota från läsaren.
Windows installationen kommer då börja.
De kommer då fråga vart du vill lägga Windows.
Du bockar då i disken (vilket inte kan misslyckas om du bara har en disk i).
Sedan börjar installationen.
Efter fullföljd installation startar du om datorn. DÅ kommer vi till prioriteringen!
Din SSD/HDD lär vara för-prioriterad annars får du prioritera den (skiljer sig från BIOS till BIOS)
Sedan är det bara att tuta och köra. Installera alla drivrutiner och rulla!

Hur menar du med hårddiskpartitionerna? Är det en ny disk? Eller en gammal?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Grejen är den att du behöver inte göra prioriteringen för än windows är installerat.
När du slängt i skivan i läsaren och har pluggat i din SSD/HDD. Så går du in i bios och väljer att boota från läsaren.
Windows installationen kommer då börja.
De kommer då fråga vart du vill lägga Windows.
Du bockar då i disken (vilket inte kan misslyckas om du bara har en disk i).
Sedan börjar installationen.
Efter fullföljd installation startar du om datorn. DÅ kommer vi till prioriteringen!
Din SSD/HDD lär vara för-prioriterad annars får du prioritera den (skiljer sig från BIOS till BIOS)

Sedan är det bara att tuta och köra. Installera alla drivrutiner och rulla!

Hur menar du med hårddiskpartitionerna? Är det en ny disk? Eller en gammal?

Denna prioritering, är det 9:e steget i min "lista"?
"9. Gå in till BIOS igen (tryck på delete när man startar datorn), Advanced BIOS Features, Hard Disk Boot Priority och kontrollera att SSD:n är 1:a på listan."
I så fall fattar jag allt tror jag

Angående hårddiskpartitionerna så undrar jag hur de kommer se ut, alltså kommer det att vara en C: disk, D: disk? Allt är nytt med min dator och är helt tom.

Permalänk
Medlem

Låter som ett alldeles utmärkt sätt att installera windows på en SSD. Bara två funderingar dock.

First Boot Device och sätt den som CDROM och se även till att Third Boot Device är CDROM och Second Boot Device är Hard Disk
Kan dock inte tänka mig att det spelar någon roll vad du sätter Third Boot Device till.

Windows Experience Index
Hade jag ingen aning om att den ändrar inställningar för din dator, trodde den bara kollade hur snabb den var/är.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Låter som ett alldeles utmärkt sätt att installera windows på en SSD. Bara två funderingar dock.

First Boot Device och sätt den som CDROM och se även till att Third Boot Device är CDROM och Second Boot Device är Hard Disk
Kan dock inte tänka mig att det spelar någon roll vad du sätter Third Boot Device till.

Windows Experience Index
Hade jag ingen aning om att den ändrar inställningar för din dator, trodde den bara kollade hur snabb den var/är.

Angående Windows Experience Index, så fick jag idén från http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o.... Hade annars aldrig tänkt på att göra det.

Och sättandet av boot device... det var det som killen gjorde på videon så det var därför jag skrev det också: http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Men som sagt har jag 0 % erfarenhet i detta område så jag har bara försökt skriva ner vad andra har sagt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Angående hårddiskpartitionerna så undrar jag hur de kommer se ut, alltså kommer det att vara en C: disk, D: disk? Allt är nytt med min dator och är helt tom.

Det väljer du själv i Windows installationsprogram hur du vill ha det. Jag tycker att 120Gb är för litet för att hålla på att dela på det, så låt hela SSD:n vara en enda C: hårddisk.

Sen skulle jag rekommendera att du stoppar i en vanlig (större) mekanisk utöver SSD:n ifall du behöver mer lagringsutrymme. Det gör du efteråt, när du fått igång Windows och allt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Det väljer du själv i Windows installationsprogram hur du vill ha det. Jag tycker att 120Gb är för litet för att hålla på att dela på det, så låt hela SSD:n vara en enda C: hårddisk.

Sen skulle jag rekommendera att du stoppar i en vanlig (större) mekanisk utöver SSD:n ifall du behöver mer lagringsutrymme. Det gör du efteråt, när du fått igång Windows och allt fungerar.

Jag har köpt en vanlig 1 TB WD blue hårddisk också. Hur kommer denna partioneras när jag sätter in den efter windowsinstallatinen?

Tror du 120 GB räcker för att klara av hela C: ? Jag menar, alla program (förutom spel) kommer att installeras på C.

Permalänk
Skrivet av hlvrn:

Jag har köpt en vanlig 1 TB WD blue hårddisk också. Hur kommer denna partioneras när jag sätter in den efter windowsinstallatinen?

Tror du 120 GB räcker för att klara av hela C: ? Jag menar, alla program (förutom spel) kommer att installeras på C.

När du sätter i disken så kollar du så att den hittas i BIOS. Sen startar du Windows. Väljer disken och formaterar den till NTFS. 120GB räcker gott och väl. Ska du inte ha några spel så behöver du inte bekymra dig

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

När du sätter i disken så kollar du så att den hittas i BIOS. Sen startar du Windows. Väljer disken och formaterar den till NTFS. 120GB räcker gott och väl. Ska du inte ha några spel så behöver du inte bekymra dig

Där hängde jag inte med
Kan du förklara mer? Var väljer jag disken, och vad är NTFS?

Permalänk
Medlem

NTFS är ett filsystem som är standard för alla Windows från Windows XP till Windows 8 http://sv.wikipedia.org/wiki/NTFS

När du kopplar in din HDD så kan du skapa och formatera partitioner i Diskhantering http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Om du endast kopplar in din DVD och SSD när du installerar windows är det inga problem. När du startar upp datorn med windows skivan i kommer den automatiskt starta installationsprogrammet. Du har ju inga systemfiler på din SSD så den hoppar vidare automatiskt.
När du installerar windows i installationsprogrammet väljer du din SSD. När du gjort det är din SSD alltid systemdisken. Du behöver alltså inte alls välja prioritet.
Det enda som är bra är att välja dvd spelaren som prio 1 dock, om du någon gång skulle vilja installera om windows.

När allt är klart kan du installera fler hårdiskar. Så länge ingen av de andra innehåller windows kommer som sagt alltid SSDn vara systemdisk automatiskt, även om den har prio 6.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

NTFS är ett filsystem som är standard för alla Windows från Windows XP till Windows 8 http://sv.wikipedia.org/wiki/NTFS

När du kopplar in din HDD så kan du skapa och formatera partitioner i Diskhantering http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Stort tack för den forum länken! Jag antar att det är den som jag måste följa då alltså efter att jag installerat windows och det är dags att sätta tillbaka SATA-kabeln i hårddisken?

Skrivet av KingCobra:

Om du endast kopplar in din DVD och SSD när du installerar windows är det inga problem. När du startar upp datorn med windows skivan i kommer den automatiskt starta installationsprogrammet. Du har ju inga systemfiler på din SSD så den hoppar vidare automatiskt.
När du installerar windows i installationsprogrammet väljer du din SSD. När du gjort det är din SSD alltid systemdisken. Du behöver alltså inte alls välja prioritet.
Det enda som är bra är att välja dvd spelaren som prio 1 dock, om du någon gång skulle vilja installera om windows.

När allt är klart kan du installera fler hårdiskar. Så länge ingen av de andra innehåller windows kommer som sagt alltid SSDn vara systemdisk automatiskt, även om den har prio 6.

Tack! Då har jag äntligen förstått allt med SSD:n!

Bara lite frågetecken kvar kring min hårddisk nu efter windowsinstallationen

Permalänk
Medlem

Du måste inte använda Diskhantering för att skapa och formatera partitioner på hårddisken efter installationen av Windows på SSD men jag tycker att man får en bättre överblick på partitionerna och dessutom kan man ta bort gamla partitioner och skapa nya i Diskhantering.

Om du hittar hårddisken i utforskaren (Dator) så kan man även formatera hårddisken där

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Men bara så jag har fattat 100 % rätt, efter windowsinstallationen på SSD:n så är det bara att plugga in den vanliga hårddisken igen och sedan gå in i Diskhantering för att ska en partion till hårddisken (och följa http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...).
Kanske en självklar fråga för vissa men jag är som sagt inte jätte teknisk och har aldrig gjort detta innan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Men bara så jag har fattat 100 % rätt, efter windowsinstallationen på SSD:n så är det bara att plugga in den vanliga hårddisken igen och sedan gå in i Diskhantering för att ska en partion till hårddisken (och följa http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...).
Kanske en självklar fråga för vissa men jag är som sagt inte jätte teknisk och har aldrig gjort detta innan...

Ja det stämmer, och om hårddisken saknar partitioner (Inte allokerat) så måste du använda Diskhantering för att hitta och formatera hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja det stämmer, och om hårddisken saknar partitioner (Inte allokerat) så måste du använda Diskhantering för att hitta och formatera hårddisken.

Tack! Då tror jag att jag äntligen har fattat allt

Permalänk
Medlem

Hur din BIOS/UEFI ser ut beror på ditt moderkort.

AHCI är standard sedan länge utan att du ska behöva välja något. Har du bara en disk (SSD i detta fall, datorn bryr sig inte vad som sitter bakom SATA-gränssnittet) ikopplad så kan det inte bli något bekymmer med BCD/Bootmanager. Hur du partitionerar systemdisken är helt upp till dig, men 120GB är inte så mycket att dela upp. Windows ska alltid bli C: om du inte lyckas göra något lustigt. Din mekaniska disk kan du partitionera och formatera från diskhanteraren/disk management efter du fixat Windows som du antingen hittar i Datorhantering under lagring eller kör igång med diskmgmt.msc.

Permalänk
Medlem

Installationen klar! Var enkelt. Och herregud vad snabbt datorn startar. 2-3 sekunder!!!

Tack så mycket allihopa för hjälpen!

Ett par frågor dock:
- Har läst att stänga av Indexing på C driven förlänger SSD:ns livslängd. Är det värt det? Och i så fall, hur gör man det på bästa sätt? (Jag testade klicka av en grej på C drive properties, fast jag hade inte permission till det (och jag testade att ändra permission med det blev riktigt riktigt rörigt. Installerade om windows för säkerhets skull p.g.a. all den röra det skapade).
- Pagefilen på SSD:n, bör den stanna eller flyttas till HDD:n? Har läst att många tycker att den bör flyttas, men Microsoft själv har sagt att den bör stanna... så jag vet ej vem man ska lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Installationen klar! Var enkelt. Och herregud vad snabbt datorn startar. 2-3 sekunder!!!

Tack så mycket allihopa för hjälpen!

Ett par frågor dock:
- Har läst att stänga av Indexing på C driven förlänger SSD:ns livslängd. Är det värt det? Och i så fall, hur gör man det på bästa sätt? (Jag testade klicka av en grej på C drive properties, fast jag hade inte permission till det (och jag testade att ändra permission med det blev riktigt riktigt rörigt. Installerade om windows för säkerhets skull p.g.a. all den röra det skapade).
- Pagefilen på SSD:n, bör den stanna eller flyttas till HDD:n? Har läst att många tycker att den bör flyttas, men Microsoft själv har sagt att den bör stanna... så jag vet ej vem man ska lyssna på.

Du hade rättigheter, bara du som missuppfattade Indexering är till för att kunna få snabbare sökresultat när du söker filer.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Du hade rättigheter, bara du som missuppfattade Indexering är till för att kunna få snabbare sökresultat när du söker filer.

Jag vet, men jag följde detta som stod i http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=362722:
""2. Disable Indexing on the SSD drive
By default Windows choose to index the files located on our disks, while file & content Indexing is useful for traditional HDDs, it is absolutely useless when it comes to SSDs.
Right click on your SSD drive/s in My Computer, select Properties, untick the last option on the bottom of the Properties window called "Allow files on this drive to have contents indexed in addition to file properties" and click ok.
You might have to change the effective owner & permissions of some system folders like the ProgramData folder and Program Files folder to exclude them from the Indexing function ( right click on the folders in question, select "Properties", go to the "Security" tab, click on the "Advanced" button, go to the "Owner" tab, click "Edit..." tick the option "Replace owner on subcontainers and objects", click on your Windows Account Username and press "ok".
When done, go to the "Permissions" tab and click on the "Change Permissions..." radio button, then press "Add...", then "Advanced", then "Find Now", doubleclick on your username bellow in the search results field, press "ok", click on ( tick ) "Allow" field on the top ( Full Control ) and press "ok", tick "Replace all child object permissions with inheritable permissions from this object" and press "ok" and then click on "yes".
Press "ok" to close the Advanced Security Settings window, and click on "ok" again to apply your actions & close the drive Properties Window.
Now you should be set to disable indexing on every single folder of your system's SSD drive.
You may also disable the "Windows Search" service from the Services management console ( Start -> Run ( empty search text field on the left ) -> services.msc ->hit the enter key or select the "Services" option on the top of the Start Menu ).
To disable the "Windows Search" service, locate the service from the list, double-click on it and in the "Startup type" field select "Disabled", click OK, and restart your computer."

Resultatet blev som sagt inte bra... det ändrade permission gick ej för alla filer.
Vad borde jag ha gjort istället? Hur disablar man indexing på korrekt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Jag vet, men jag följde detta som stod i http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=362722:
""2. Disable Indexing on the SSD drive
By default Windows choose to index the files located on our disks, while file & content Indexing is useful for traditional HDDs, it is absolutely useless when it comes to SSDs.
Right click on your SSD drive/s in My Computer, select Properties, untick the last option on the bottom of the Properties window called "Allow files on this drive to have contents indexed in addition to file properties" and click ok.
You might have to change the effective owner & permissions of some system folders like the ProgramData folder and Program Files folder to exclude them from the Indexing function ( right click on the folders in question, select "Properties", go to the "Security" tab, click on the "Advanced" button, go to the "Owner" tab, click "Edit..." tick the option "Replace owner on subcontainers and objects", click on your Windows Account Username and press "ok".
When done, go to the "Permissions" tab and click on the "Change Permissions..." radio button, then press "Add...", then "Advanced", then "Find Now", doubleclick on your username bellow in the search results field, press "ok", click on ( tick ) "Allow" field on the top ( Full Control ) and press "ok", tick "Replace all child object permissions with inheritable permissions from this object" and press "ok" and then click on "yes".
Press "ok" to close the Advanced Security Settings window, and click on "ok" again to apply your actions & close the drive Properties Window.
Now you should be set to disable indexing on every single folder of your system's SSD drive.
You may also disable the "Windows Search" service from the Services management console ( Start -> Run ( empty search text field on the left ) -> services.msc ->hit the enter key or select the "Services" option on the top of the Start Menu ).
To disable the "Windows Search" service, locate the service from the list, double-click on it and in the "Startup type" field select "Disabled", click OK, and restart your computer."

Resultatet blev som sagt inte bra... det ändrade permission gick ej för alla filer.
Vad borde jag ha gjort istället? Hur disablar man indexing på korrekt sätt?

Bocka bara ur indexeringen, den kommer att klaga på ett fåtal filer som inte går att ändra på, eftersom det är systemfiler som används, men det skit dem och ignorera och kör vidare. Börja inte fippla med rättigheter osv, bara dumt och onödigt

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Jag vet, men jag följde detta som stod i http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=362722:
...
Resultatet blev som sagt inte bra... det ändrade permission gick ej för alla filer.
Vad borde jag ha gjort istället? Hur disablar man indexing på korrekt sätt?

Indexeringen gör nytta även på SSD, Söker du på tex "tant agda" får du upp alla dokument och email (förutsatt att du lagrar lokalt) som innehåller denna text. Söker du enbart på filnamn behövs inte indexeringen, men i mitt tycke finns det bara fördelar att lämna den på.

Angående pagefile du frågade om tidigare, givetvis ska pagefilen finnas på den snabbaste enheten, dvs SSDn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa hur indexeringen påverkar sökfunktionen http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1204873...

Och även jag tycker att du bör behålla Pagefile (växlingsfilen) på din SSD men du kan minska den för att spara utrymme på SSDn, jag har minskat storleken till 1024MB på både ursprunglig och maximal storlek och det fungerar utan problem, du kan läsa mer på denna sida hur man ställer i storleken på Pagefil http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/change-the-s...

Visa signatur

janee