Permalänk
Medlem

några frågor - kylning

har ett par frågor angående kylning osv.

- ska man ha övertryck eller undertryck i chassit? (övertryck är med fler intag än utsug? och undertryck är det motsatta? korrekt eller inkorrekt?

- funderar på att köpa en cooler master hyper 212 med pnp, kommer passa med vengeance minnen? (ej lp)
och vilka fläktar ska jag använda till 212:an? (ja, jag vill byta ut stock fläkten.)

- sitter på ett corsair carbide 500r och vill byta ut fläktarna som kommer med vilka ska jag ha? alltså byta ut dom 2 i fram, den i bak samt sätta dit 2 i toppen. fläktarna i fram är 120mm, samma med bak fläkten. men i toppen är det 140mm som gäller.
(gärna tysta)

har en budget på ca 1000kr. några hundra lappar mer spelar ingen roll.

det är dom frågorna som jag har just nu, uppskattar all hjälp!

tackar.

- David

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

1. Övertryck gör det lättare att hålla ute dammet mha filter, överskottsluft "pyser" ut genom alla små öppningar istället för andra hållet och dra med sig damm. Mer luft in = övertryck.

2. Låter jag någon annan svara på

3. Finns miljontals tester på internet, personligen litar jag på noctua (dyra, men jag är nöjd). Har inte testat nog många för att säga att de är bättre än de andra som rekommenderas.

Lycka till !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

1. Övertryck gör det lättare att hålla ute dammet mha filter, överskottsluft "pyser" ut genom alla små öppningar istället för andra hållet och dra med sig damm. Mer luft in = övertryck.

2. Låter jag någon annan svara på

3. Finns miljontals tester på internet, personligen litar jag på noctua (dyra, men jag är nöjd). Har inte testat nog många för att säga att de är bättre än de andra som rekommenderas.

Lycka till !

ok tackar, har du några noctua fläktar att rekommendera? ska man köra pwm eller ej?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

De har olika serier beroende på vad fläkten ska användas till.
http://noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me

har själv två f12'or till radiatorn och en a14 i botten av chassiet (vidareutveckling av p-serien).
sen ligger en s12'a i bra att ha högen från tidigare.
Tyst är den men långt ifrån lika bra som f-serien på en radiator (eller annat tillfälle där du behöver kunna trycka luft istället för att bara flytta).

men som sagt, de kostar lite mer än resten, räkna med närmare 200:- styck (eller sök på prisjakt)

pwm eller inte beror på ditt moderkort och om du vill kunna styra hastigheten automatiskt när temperaturerna ökar !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Undertryck ska enligt antecs ingenjörer ge bättre temperaturer, medan övertryck "skyddar" från damm.

2. Beror även på vilket moderkort du har.

3. Scythe slip stream är bra och billiga, men kanske inte så bra kvalité.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

1. Undertryck ska enligt antecs ingenjörer ge bättre temperaturer, medan övertryck "skyddar" från damm.

2. Beror även på vilket moderkort du har.

3. Scythe slip stream är bra och billiga, men kanske inte så bra kvalité.

hur blir det om man har 3 intag och 3 uttag?
sitter på att asus sabertooth 990fx.
hur menar du med dålig kavlité, går dom sönder lätt?

Skrivet av Tangentbord:

De har olika serier beroende på vad fläkten ska användas till.
http://noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me

har själv två f12'or till radiatorn och en a14 i botten av chassiet (vidareutveckling av p-serien).
sen ligger en s12'a i bra att ha högen från tidigare.
Tyst är den men långt ifrån lika bra som f-serien på en radiator (eller annat tillfälle där du behöver kunna trycka luft istället för att bara flytta).

men som sagt, de kostar lite mer än resten, räkna med närmare 200:- styck (eller sök på prisjakt)

pwm eller inte beror på ditt moderkort och om du vill kunna styra hastigheten automatiskt när temperaturerna ökar !

Skickades från m.sweclockers.com

kommer förmodligen inte klocka något överdrivet så vet inte hur high performance fläktar jag behöver till heatsinken, så om cpun blir lite varm i utbyte mot tystnad så spelar det ingen roll.

ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte om jag ska ha pwm eller inte, eftersom tystad är prio så kanske pwm är bättre? så för att balansera tystnad med relativt bra kylning kanske man ska välja nf-p12 till både heatsinken och chassit?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

hur blir det om man har 3 intag och 3 uttag?
sitter på att asus sabertooth 990fx.
hur menar du med dålig kavlité, går dom sönder lätt?

Då blir det väl något mellanting, vet inte hur det blir faktiskt. Du kan ju alltid testa själv.
Ptja, inga direkt belägg för påståendet förutom att en av mina två började ticka lite lätt efter några månader. Tänk även på att glidlagerfläktar inte ska hänga/sitta horisontellt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Då blir det väl något mellanting, vet inte hur det blir faktiskt. Du kan ju alltid testa själv.
Ptja, inga direkt belägg för påståendet förutom att en av mina två började ticka lite lätt efter några månader. Tänk även på att glidlagerfläktar inte ska hänga/sitta horisontellt.

Jaha ok, då blir det såna i reserv om jag inte hittar några andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

hur blir det om man har 3 intag och 3 uttag?
sitter på att asus sabertooth 990fx.
hur menar du med dålig kavlité, går dom sönder lätt?

kommer förmodligen inte klocka något överdrivet så vet inte hur high performance fläktar jag behöver till heatsinken, så om cpun blir lite varm i utbyte mot tystnad så spelar det ingen roll.

ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte om jag ska ha pwm eller inte, eftersom tystad är prio så kanske pwm är bättre? så för att balansera tystnad med relativt bra kylning kanske man ska välja nf-p12 till både heatsinken och chassit?

lika mycket in som ut borde ge fint luftutbyte, ingen fördel, ingen nackdel.

kör mina f12 på lägsta pwm-inställningen (~700 rpm), överklockar jag inte håller det ändå processorn under 50 grader
de är så gott som omöjliga att höra då men kan ändå trycka tillräckligt med luft genom radiatorn (och jag är känslig, riktigt känslig).

min rekommendation om du ska köra på noctua är f12 på kylflänsar och liknande, får helt klart mer luft igenom vid samma ljudnivå.
p12 / a14 till chassiet då det är en bra all around fläkt. A14 är tystare vid samma (subjektiva) luftflöde i chassiet som silverstone airpenetratorn jag ersatte

ditt moderkort har nästan uteslutande 4pin fläktkontakter vilket brukar betyda pwm-styrning, kör på pwm så är det troligast att det ska funka bra !

(bästa hade varit om någon med samma moderkort kunnat svara)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

lika mycket in som ut borde ge fint luftutbyte, ingen fördel, ingen nackdel.

kör mina f12 på lägsta pwm-inställningen (~700 rpm), överklockar jag inte håller det ändå processorn under 50 grader
de är så gott som omöjliga att höra då men kan ändå trycka tillräckligt med luft genom radiatorn (och jag är känslig, riktigt känslig).

min rekommendation om du ska köra på noctua är f12 på kylflänsar och liknande, får helt klart mer luft igenom vid samma ljudnivå.
p12 / a14 till chassiet då det är en bra all around fläkt. A14 är tystare vid samma (subjektiva) luftflöde i chassiet som silverstone airpenetratorn jag ersatte

ditt moderkort har nästan uteslutande 4pin fläktkontakter vilket brukar betyda pwm-styrning, kör på pwm så är det troligast att det ska funka bra !

(bästa hade varit om någon med samma moderkort kunnat svara)

Ok tackar för svaren!
Så jag ska alltså köra f12 på cm 212 och a12/p12 som chassi fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

A14*
kör själv på det och är nöjd, som sagt inte provat mycket annat men känner inte heller för det i dagsläget !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

A14*
kör själv på det och är nöjd, som sagt inte provat mycket annat men känner inte heller för det i dagsläget !

Oj, my bad :).
Är du nöjd så blir säkert jag också nöjd! Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro