Kan inte ändra klockhastighet på i7 3770k med Msi z77a-g65. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Kan inte ändra klockhastighet på i7 3770k med Msi z77a-g65. Hjälp!

Hej!

Har byggt min första dator nu med i7 3770k, corsair H100i, Msi z77a-g65, gigabyte radeon hd7970, 8gb ram, 1tb HDD och 750watt nätagg.
Det är ju rätt dumt att inte överklocka CPUn, men när jag ska byta klockhastigheten går det inte. Är det nån inställning jag måste göra eller är det nått annat?
CPUn och moderkorten är ju till för överklocknkning, så hjälp tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 3770k @ 4,3 GHz | Gigabyte 780 | 8GB corsair vengeance | SanDisk Ultra Plus 256GB |

Permalänk
Medlem

Börja med att läsa denna om du inte redan gjort det: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem

Är inte så haj på det där med överklockning, men hur är det med BIOS, är det rätt version?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobido:

Hej!

Har byggt min första dator nu med i7 3770k, corsair H100i, Msi z77a-g65, gigabyte radeon hd7970, 8gb ram, 1tb HDD och 750watt nätagg.
Det är ju rätt dumt att inte överklocka CPUn, men när jag ska byta klockhastigheten går det inte. Är det nån inställning jag måste göra eller är det nått annat?
CPUn och moderkorten är ju till för överklocknkning, så hjälp tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som om det är mycket dumt att överklocka om man inte vet hur........

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Medlem

Kolla via youtube på överklockning för MSI Z77A G65 mobo

Om du inte vet hur man överklockar titta runt på guider innan du börjar

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellev:

Låter som om det är mycket dumt att överklocka om man inte vet hur........

Vet hur, men kan inte ändra klockhastigheten på processorn. Är precis som om man måste tillåta det nån stans i BIOS och jag vet inte vart :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 3770k @ 4,3 GHz | Gigabyte 780 | 8GB corsair vengeance | SanDisk Ultra Plus 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobido:

Vet hur, men kan inte ändra klockhastigheten på processorn. Är precis som om man måste tillåta det nån stans i BIOS och jag vet inte vart :/

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa hjälpen du kan få just nu då du tydligen vet hur man överklockar?, är att läsa manualen och kolla vad andra kör med för settings till din setup.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Bästa hjälpen du kan få just nu då du tydligen vet hur man överklockar?, är att läsa manualen och kolla vad andra kör med för settings till din setup.

Okej, ska göra det så fort jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 3770k @ 4,3 GHz | Gigabyte 780 | 8GB corsair vengeance | SanDisk Ultra Plus 256GB |

Permalänk
Skrivet av Bobido:

Vet hur, men kan inte ändra klockhastigheten på processorn. Är precis som om man måste tillåta det nån stans i BIOS och jag vet inte vart :/

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att jag hade samma problem med MSI z77-S01 och om jag inte minns fel ändrade jag någon inställning i BIOS och efter det fungerade det.

Permalänk
Medlem

Jag har kanske fattat helt fel (inte insatt i överklockning jättemycket) men det går väl inte att ändra basklocken? (om det nu är det du försöker göra) Det är väl multiplikatorn man ändrar på 3770k?

Om jag har tokfel så får någon mer insatt gärna rätta mig.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av slinksteffe:

Jag tror att jag hade samma problem med MSI z77-S01 och om jag inte minns fel ändrade jag någon inställning i BIOS och efter det fungerade det.

Vet du vad du ändrade? Skulle uppskatta det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 3770k @ 4,3 GHz | Gigabyte 780 | 8GB corsair vengeance | SanDisk Ultra Plus 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Jag har kanske fattat helt fel (inte insatt i överklockning jättemycket) men det går väl inte att ändra basklocken? (om det nu är det du försöker göra) Det är väl multiplikatorn man ändrar på 3770k?

Om jag har tokfel så får någon mer insatt gärna rätta mig.

Pratade med några vänner igår och en sa att det va nått sånt jag skulle ändra, men jag har sett linustechtips på youtube när han överklockade nästa samma system (cpun och moderkorten va samma) och han fick den till 4,6ghz när han ändrade "CPU ratio". Men vet inte om det är samma sak som multiplikatorn :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 3770k @ 4,3 GHz | Gigabyte 780 | 8GB corsair vengeance | SanDisk Ultra Plus 256GB |

Permalänk

Ja det är multiplikatorn vi pratar om. Jag minns som sagt tyvärr inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobido:

Pratade med några vänner igår och en sa att det va nått sånt jag skulle ändra, men jag har sett linustechtips på youtube när han överklockade nästa samma system (cpun och moderkorten va samma) och han fick den till 4,6ghz när han ändrade "CPU ratio". Men vet inte om det är samma sak som multiplikatorn :/

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan omöjligt ha läst första länken du fick i första inlägget t.o.m.

"CPU Ratio setting/Multiplier: ???
- Denna inställning kommer vara huvudinställningen för ändring av klocken
- CPUns klockfrekvens bestäms så här: CPU ratio x BCLK = Frekvens. "

Permalänk
Medlem

Se upp så du inte ädnrar BCLK. Då överklockar du RAM kanalerna och PCI portarna då skiter det sig totalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ivy bridge är kända för värme problem vid klockning , just saying..eller var det vid altering av volt?..kommer inte ihåg

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobido:

Hej!

Har byggt min första dator nu med i7 3770k, corsair H100i, Msi z77a-g65, gigabyte radeon hd7970, 8gb ram, 1tb HDD och 750watt nätagg.
Det är ju rätt dumt att inte överklocka CPUn, men när jag ska byta klockhastigheten går det inte. Är det nån inställning jag måste göra eller är det nått annat?
CPUn och moderkorten är ju till för överklocknkning, så hjälp tack!

Okej, har lyckats överklocka den till 4.2 nu på första försöket genom att kolla på denna video: http://youtu.be/wCNV7xzSy7Q

Och jag får be om ursäkt för jag hade tydligen en msi z77a-g45 istället.

Men tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 3770k @ 4,3 GHz | Gigabyte 780 | 8GB corsair vengeance | SanDisk Ultra Plus 256GB |

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara dumt att inte överklocka CPU?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobido:

Okej, har lyckats överklocka den till 4.2 nu på första försöket genom att kolla på denna video: http://youtu.be/wCNV7xzSy7Q

Och jag får be om ursäkt för jag hade tydligen en msi z77a-g45 istället.

Men tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kunde du missta dig så grovt på en gd45 (budgetskit) och en gd65 (premium)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Hur kunde du missta dig så grovt på en gd45 (budgetskit) och en gd65 (premium)?

Googlat för mycket och glömt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 3770k @ 4,3 GHz | Gigabyte 780 | 8GB corsair vengeance | SanDisk Ultra Plus 256GB |