Smartaste backup system för Föreldrar?

Permalänk
Medlem

Smartaste backup system för Föreldrar?

Hallå!
Min Mamma har nu haft lite problem med datorn och formateringen ska startas inom några dagar. Men problemet är att de har bara en hårddisk nu och all information behövs göra en Backup så att inget onödigt ska försvinna. Kan nu bli jobbigt att behöva göra samma sak som innan gjorts och det var att slänga ner allt nödvändiga på DVD skivor och USB-minnen.

Men fråga lyder nu då att eftersom att det blir jobbigt i längden vad borde göras?

Jag själv tänkte att de kanske borde inskaffa sig en SSD och köra OS på den och sen spara alla bilder och annat på sin 500GB hårddisk som de nu har och då blir datorn kvickare och lättare att hantera.

Det var min plan men någon här inne kanske har ett smartare och bättre sätt för att göra detta?

Ifall mitt sätt är bra så skulle rekommendationer på SSD enheter uppskattas mycket!

Tack i förhand!

/ Zather

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Att skaffa en SSD att köra OS från och ha lagringen av större filer på en HDD låter vettigt, det är dock ingen backup.
Om du ska ha backup så är en extern USB-hårddisk att rekommendera, för säkrare lagring så vore kanske en molntjänst en idé (om det händer något i hemmet, t.ex brand, inbrott etc. så finns filerna kvar i molnet och kan lätt tankas hem igen)

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Att skaffa en SSD att köra OS från och ha lagringen av större filer på en HDD låter vettigt, det är dock ingen backup.
Om du ska ha backup så är en extern USB-hårddisk att rekommendera, för säkrare lagring så vore kanske en molntjänst en idé (om det händer något i hemmet, t.ex brand, inbrott etc. så finns filerna kvar i molnet och kan lätt tankas hem igen)

Jo, backup kanske var lite fel val av ord. Tänkte mer åt hållet att ha ett simpelt sätt att spara ner information så det blir lättare att formatera och liknande i framtiden.

Men nu när du sa Molntjänst så tänkte jag med hur stor sådan skulle man kunna få gratis?
För om storleken inte är för liten så kanske det är en bra idé att slänga in det med och köpa en SSD så får man det bästa av båda?

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Inaktiv

Du verkar mest vara sugen på en ssd och inte bry dig om backup?

Jag hade köpt plats på typ skydrive eller dropbox, kostar inte alls mycket och man kan få mycket plats billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Jo, backup kanske var lite fel val av ord. Tänkte mer åt hållet att ha ett simpelt sätt att spara ner information så det blir lättare att formatera och liknande i framtiden.

Men nu när du sa Molntjänst så tänkte jag med hur stor sådan skulle man kunna få gratis?
För om storleken inte är för liten så kanske det är en bra idé att slänga in det med och köpa en SSD så får man det bästa av båda?

dropbox är 2GB gratis, men det är lätt att få upp det till 10GB med lite arbete.
google drive är 3GB eller 5GB, kommer inte ihåg.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Hur stor plats tar det som det ska göras backup på? Är det textdokument eller 200gb bilder vi pratar om?

Är det småsaker så kör dropbox/skydrive/google drive. Annars köper du en extern hårddisk bara. Ett smidigt program du kan använda har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du verkar mest vara sugen på en ssd och inte bry dig om backup?

Jag hade köpt plats på typ skydrive eller dropbox, kostar inte alls mycket och man kan få mycket plats billigt

Som jag skrev så blev det lite fel val av ord. Och ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte själv om en SSD.
Tänkte bara att jag hört mycket bra om SSDer på sista tiden och de sakerna den ger verkar passa in bra på en surfdator. Så ifall jag ska göra det lättare för Morsan så tänkte jag att de kanske skulle bli glada med en lite kvickare dator på köpet.

Ska kolla upp lite om dropbox, skydrive och google drive med för att se om det är något som kan intressera dom.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Jo, backup kanske var lite fel val av ord. Tänkte mer åt hållet att ha ett simpelt sätt att spara ner information så det blir lättare att formatera och liknande i framtiden.

Men nu när du sa Molntjänst så tänkte jag med hur stor sådan skulle man kunna få gratis?
För om storleken inte är för liten så kanske det är en bra idé att slänga in det med och köpa en SSD så får man det bästa av båda?

Verkar som att det du efterfrågar egentligen är partitionering. Att du delar upp hårddisken i flera delar.
Bara passa på att göra det när du installerar om Windows. Då kan du i framtiden formatera C:\ utan att tappa någon information på övriga partitioner.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

en enklare NAS eller bara en disk kopplad till en router som stödjer delning plus relevant backuppvara i datorn säger jag blir enklast och pålitligast om inte uppkopplingen är så snabb att motsvarande onlinetjänter verkligen blir användbara.

ivf, är det inte hyfsat automatiserat så kommer det göras ytterst sällan, om alls till slut.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Verkar som att det du efterfrågar egentligen är partitionering. Att du delar upp hårddisken i flera delar.
Bara passa på att göra det när du installerar om Windows. Då kan du i framtiden formatera C:\ utan att tappa någon information på övriga partitioner.

Boom, där var det! Hade helt och hållet glömt bort partitionering.
Detta var ett perfekt svar och nu slipper det försvinna lite pengar. Kul att man kan vara lite glömsk ibland.

Tackar för alla svaren har tittat upp lite om Molntjänsterna och ska nu se om det är något som de blir intresserade av.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650