Microsoft bekräftar mindre surfplattor med Windows på ingång

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bekräftar mindre surfplattor med Windows på ingång

I den senaste kvartalsrapporten bekräftar Microsoft att Windows-baserade surfplattor i mindre skärmstorlekar är på ingång under året.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill gärna se flera i 13" storleken

Permalänk
Medlem

Min första reaktion till rubriken var "nehe? Vad ska dem då använda för operativsystem om inte Windows..?"

(tolkningsfråga "mindre" / "färre")

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

äntligen lägre upplösning, precis vad alla efterfrågar!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

äntligen lägre upplösning, precis vad alla efterfrågar!

Tro det eller ej, men majoriteten av användarna gapar inte lika högt efter det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Förutom priset och upplösningen så tycker jag att dom W8/RT plattor jag testat har varit riktigt trevliga.
Fint OS, kanske inte finns mycket appar, men det kommer, och finns bara dom man ska använda
så kanske det blir ett alternativ. I framtiden kanske dom ska sikta på att få bort RT och göra plattor
(som fortfarande är billiga) som bara har W8.

Skrivet av Justbecause:

Tro det eller ej, men majoriteten av användarna gapar inte lika högt efter det

Skickades från m.sweclockers.com

Nej kanske inte det, men problemet är att upplösningen är för låg.

Permalänk

då kanske det blir nått sånt

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Tro det eller ej, men majoriteten av användarna gapar inte lika högt efter det

Skickades från m.sweclockers.com

Men "HD" är ett jäkla bra sälj argument till kleti och pleti som handlar på MM & Elgiganten. Och då tror inte jag dessa plattor kommer göra ett skvatt skillnad. To little, to wrong, to late.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Har vart riktigt nära på att plocka en surface för skolan, om den här nya (mer portabla?) kommer "Inom månader" sammanfaller dom förhoppningsvis med skatteåterbäringen (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Tro det eller ej, men majoriteten av användarna gapar inte lika högt efter det

Skickades från m.sweclockers.com

statistiskt säkerställd information säkerligen.

liksom mitt ur röven-faktum att 99 av 100 alltid frågar "är det HD" oavsett mojängsort eller skärmstorlek.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte att Apple just nu funderar på att minska upplösningen på iPad Mini och Nexus 7 har redan högre och kommer att höja. Vilket pris tänker sig Microsoft? 2 000 kr fullpris och 1 500 kr på rea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Men "HD" är ett jäkla bra sälj argument till kleti och pleti som handlar på MM & Elgiganten. Och då tror inte jag dessa plattor kommer göra ett skvatt skillnad. To little, to wrong, to late.

Ja, reagerar man istället för att agera har man förlorat innan man startat. W8 dödade persondatormarknaden för att funka på plattor och floppade där... Snacka om att skjuta sig i båda fötterna....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar personligen att detta kommer att hjälpa MS särskilt mycket i nuläget men vi får se. Känns mer som att både tillverkare och användare snarare sitter i ett "vänta på vad MS gör här näst" läge efter att säljrushen på win 8 uteblev.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Förutom priset och upplösningen så tycker jag att dom W8/RT plattor jag testat har varit riktigt trevliga.
Fint OS, kanske inte finns mycket appar, men det kommer, och finns bara dom man ska använda
så kanske det blir ett alternativ. I framtiden kanske dom ska sikta på att få bort RT och göra plattor
(som fortfarande är billiga) som bara har W8.

Nej kanske inte det, men problemet är att upplösningen är för låg.

Jag tror RT i olika storlekar är här för att stanna, Microsoft vill ha nåt för ARM processorn också.
När apputbudet växer så är det ett framtidsystem.
http://news.cnet.com/8301-10805_3-57575732-75/microsoft-defen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Tro det eller ej, men majoriteten av användarna gapar inte lika högt efter det

Skickades från m.sweclockers.com

fast vilket pris har microsoft tänkt sig egentligen? till sommaren kommer ju nexus 7 med 1080p och microsofts nuvarande kostar ju det dubbla...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av femkantig:

fast vilket pris har microsoft tänkt sig egentligen? till sommaren kommer ju nexus 7 med 1080p och microsofts nuvarande kostar ju det dubbla...

De har nog säkert full koll på det och vad spelar det för roll ifall Nexus 7 kommer?! Får inte BMW göra en ny BMW 120 för att Audi kommer ju med en Audi A1 månaden innan och deras större modeller kostar ju det dubbla...eller hur menar du?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

En av orsakerna till att Microsoft inte lyckats ta några större marknadsandelar från Apple och Google sägs vara kostnaden för Windows-licensen.

Dom kan ju alltid släppa det open source.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Justbecause:

De har nog säkert full koll på det och vad spelar det för roll ifall Nexus 7 kommer?! Får inte BMW göra en ny BMW 120 för att Audi kommer ju med en Audi A1 månaden innan och deras större modeller kostar ju det dubbla...eller hur menar du?!

Skickades från m.sweclockers.com

Om du följer tråden är många frågande inför vilket prissegment Microsoft siktar in sig på och hur billig den måste vara för att konkurrera med redan existerande enheter.

Ingen har ifrågasatt vad Microsoft får eller inte får göra. De flesta diskussioner här, där flertalet inte sitter i några styrelser med inflytande över branschen, kretsar kring huruvida vi ser oss själva eller vår omgivning som en potentiell marknad.

Permalänk
Medlem

Känns som att eftersom att Windows 8 på datorer fick så fruktansvärt dålig start så smittar det lite mot plattor/telefoner skulle jag gissa på.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

De har nog säkert full koll på det och vad spelar det för roll ifall Nexus 7 kommer?! Får inte BMW göra en ny BMW 120 för att Audi kommer ju med en Audi A1 månaden innan och deras större modeller kostar ju det dubbla...eller hur menar du?!

Skickades från m.sweclockers.com

fast nu snackar vi samma hårdvara fast olika os så din bilanalogi faller, fuck en android platta med så låg upplösning får man ju för 1k (acer iconia eller vad den heter), tvivlar på att microsoft kan konkurrera där nere

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Om du följer tråden är många frågande inför vilket prissegment Microsoft siktar in sig på och hur billig den måste vara för att konkurrera med redan existerande enheter.

Ingen har ifrågasatt vad Microsoft får eller inte får göra. De flesta diskussioner här, där flertalet inte sitter i några styrelser med inflytande över branschen, kretsar kring huruvida vi ser oss själva eller vår omgivning som en potentiell marknad.

Har du tid att vänta så får du veta pris när det är dax, hur svårt kan det vara att förstå?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av femkantig:

fast nu snackar vi samma hårdvara fast olika os så din bilanalogi faller, fuck en android platta med så låg upplösning får man ju för 1k (acer iconia eller vad den heter), tvivlar på att microsoft kan konkurrera där nere

Hur vet du att det är samma hårdvara?! Det framgår ingen information om vad den innehåller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

För en som är oinsatt, vad är det för skillnad mellan win8rt och windows phone 8?(om det heter så)

Tänker på själva användandet om det är något som är mycket bättre på den ena. För en som inte är insatt känns det ju som dessa 2 är rätt lika.

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Känns som att eftersom att Windows 8 på datorer fick så fruktansvärt dålig start så smittar det lite mot plattor/telefoner skulle jag gissa på.

Precis som att Windows Phone också startat minst lika dåligt. Om några år kan Androidlaptops vara vardagsmat emedan Windows (7) för en tynande tillvaro bland gamers och företag. Det tog ca fem år för Internet Explorer att tappa halva sin användarbas, detsamma kan mycket väl hända Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Precis som att Windows Phone också startat minst lika dåligt. Om några år kan Androidlaptops vara vardagsmat emedan Windows (7) för en tynande tillvaro bland gamers och företag. Det tog ca fem år för Internet Explorer att tappa halva sin användarbas, detsamma kan mycket väl hända Windows.

Om inte snabbare, jag tror att hela microsoft hänger på "Windows 9" eller vad det nu kan tänkas kalla.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Om inte snabbare, jag tror att hela microsoft hänger på "Windows 9" eller vad det nu kan tänkas kalla.

Japp, förmodligen. Julie Larson Green har sin sista chans nu med Windows 8.1. Om (när) den också floppar så blir hon förhoppningsvis raskt utssparkad och kanske finns där nåt kvar att rädda med en Windows 9.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 14ccKemiskt:

Precis som att Windows Phone också startat minst lika dåligt. Om några år kan Androidlaptops vara vardagsmat emedan Windows (7) för en tynande tillvaro bland gamers och företag. Det tog ca fem år för Internet Explorer att tappa halva sin användarbas, detsamma kan mycket väl hända Windows.

Det är i USA det har gått trögt för Windows Phone vilket har sina orsaker:
http://allaboutwindowsphone.com/features/item/17330_Why_Does_...

Men på andra håll har det gått bättre:
http://wmpoweruser.com/windows-phone-has-a-16-3-market-share-...
http://wmpoweruser.com/windows-phone-estimated-to-have-7-of-r...

England och även Italien är två andra marknader där det gör bra förutom de i länkarna.

Om man ser på den rätt omskrivna Google Chromebook som det har varit mycket skriverier om säljer den ännu sämre än Windows RT:
http://www.zdnet.com/first-real-world-usage-figures-suggest-c...
På desktop/laptop tror jag MS är svåra att rubba:
http://www.theverge.com/2013/4/19/4244600/why-windows-will-al...

Kort sagt så tror jag både Windows Phone 8 samt RT i olika storlekar kan vara nr:2 efter Android på smartphones/tablets på några års sikt.
Däremot tror jag aldrig de blir etta eftersom Android har för stort försprång.

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Jag tror inte att Apple just nu funderar på att minska upplösningen på iPad Mini och Nexus 7 har redan högre och kommer att höja. Vilket pris tänker sig Microsoft? 2 000 kr fullpris och 1 500 kr på rea?

Om Nexus 7 har 1080p och kostar 2500, och en 8 tums tablet med fullvärdigt Windows har 1280x800 med en Atom-processor, minneskortsläsare, kamera på baksidan, fullvärdig USB-otg stöd (vilket Nexus 7 saknar), men saknar GPS och kostar 4000, så skulle jag ändå vara betydligt mer intresserad av Windows-tablet'en.
Just nu är jag betydligt mer intresserad av Galaxy Note 8.0 än Nexus 7, och förmodligen mer intresserad av den än den kommande lilla Nexus tablet'en, just för att Note 8.0 erbjuder vissa saker som är praktiska för mig, som nya Nexusen med största sannolikhet inte kommer att ha. Och om jag kan får Fullvärdigt Windows 8 i lika litet format, så har det andra fördelar i mitt användande.

Bara för att något är billigare, eller kanske har bättre prisvärde så betyder det inte att det är bästa eller mest kompletta lösningen. Och köpa något som inte ger det man behöver är bara att slänga pengar i sjön. Bättre betala för något som ger en det man behöver, så att det blir använt och betala extra än att antingen inte använda produkten eller tvingas kompromissa.

För övrigt så är full HD på små tablets och mobiler bara slöseri med batteriprestanda och ren prestanda, i alla fall med dagens GPU/CPU och batterier.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonHolstein:

Om Nexus 7 har 1080p och kostar 2500, och en 8 tums tablet med fullvärdigt Windows har 1280x800 med en Atom-processor, minneskortsläsare, kamera på baksidan, fullvärdig USB-otg stöd (vilket Nexus 7 saknar), men saknar GPS och kostar 4000, så skulle jag ändå vara betydligt mer intresserad av Windows-tablet'en.
Just nu är jag betydligt mer intresserad av Galaxy Note 8.0 än Nexus 7, och förmodligen mer intresserad av den än den kommande lilla Nexus tablet'en, just för att Note 8.0 erbjuder vissa saker som är praktiska för mig, som nya Nexusen med största sannolikhet inte kommer att ha. Och om jag kan får Fullvärdigt Windows 8 i lika litet format, så har det andra fördelar i mitt användande.

Bara för att något är billigare, eller kanske har bättre prisvärde så betyder det inte att det är bästa eller mest kompletta lösningen. Och köpa något som inte ger det man behöver är bara att slänga pengar i sjön. Bättre betala för något som ger en det man behöver, så att det blir använt och betala extra än att antingen inte använda produkten eller tvingas kompromissa.

För övrigt så är full HD på små tablets och mobiler bara slöseri med batteriprestanda och ren prestanda, i alla fall med dagens GPU/CPU och batterier.

Du är flitig i ämnet ser jag, där alla inlägg handlar om läsplattor/hybrider och med fokus på Windows 8. Det är inte så att det finns en koppling till ditt jobb?

Nu skriver du att det gäller ett fullvärdigt Windows, vilket jag tolkar som att du nu inte inkluderar RT i diskussionen. Specifikationen är också ganska lik den för Acer Iconia W3. Vi känner dock inte till priset. Artikeln hänvisar till uppgifter om att den ska prissättas aggressivt, men vad det betyder lär vi ju snart få veta. Om vi frångår argumentet om att HD är slöseri - vilket jag egentligen kan hålla med om, och mitt inlägg handlade inte om vad jag föredrar utan hur marknaden ser ut, där mycket fokus har varit på HD även på små skärmar - ställer jag mig ändå lite frågande till dina övriga argument:

- hur intressant är det för större konsumentgrupper att betala extra för att få ett fullvärdigt Windows på 8"?

Att du personligen gör val som passar ditt användande är ju inte annat än bra och som det ska vara. Min känsla är dock att den större gruppen, som troligen ska lockas av lägre priser, inte har dina specifika krav. Jag kan ha fel och du rätt. Hur som har Microsoft hittills inte lyckats charma marknaden särskilt väl, och något behöver de göra.