Intel förespråkar portabla AIO-datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel förespråkar portabla AIO-datorer

Hybriddatorer handlar inte enbart om bärbara med surfplatteliknande design. Nu vill Intel även se fler "allt i ett"-datorer med batteridriven och portabel skärm.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

N.I.C.E

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt kunna köpa en 18.4" skärm som ersättning för min laptop om prestanda/pris är vettigt, typ 1080p eller 1440p, i5 och en diskret grafikkrets.

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Vad skillnaden på detta och en tablet? Känns som att det enbart är stora tablets med dålig batteritid?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Ska ha en sån på bussen. Klass.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Entusiast

Jag förstår inte var eller till vad man ska använda en sån...
Sängen? Nej, för stor.
Soffan? Uhm, htpc någon?
Golvet? Vafan, sluta kräla på golvet.
Bord? Vad är det då för fel på vanliga datorer eller laptops?
Duschen? Ah, nu börjar det likna något. Så kan du livestreama din löddriga skalle medan du sjunger för full hals

Permalänk
Medlem

Intel vill ditt, Intel vill datt... Jag då?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jaha, en gigantisk surfplatta med fot? Känns ju nödvändigt....

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att köpa en och modda om den till ett soffbord. Dock måste den ha widi (tv:en med) så man enkelt skulle kunna streama där emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Intel vill ditt, Intel vill datt... Jag då?

Är det någon produkt som inte faller i smaken är det ju bara att avstå i från den

Permalänk
Medlem

Intel dirigerar omvärlden med sin taktpinne. Har lite svårt att se poängen med ex. Vaio Tap, är det inte bara en enormt stor platta utan tangentbord?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Intel som försöker skapa ett habegär för deras widi verkar det som.
Och varför man skulle använda en trådlös skärm med begränsad räckvidd (widi = upp till 20 fot) när man lika gärna kan ha en vanlig surfplatta vette 17.

Vad som däremot är mer intressant är större surfplattor.
Använder man dom mest hemma för slösurfning och kanske nån film/tv-serie så är 10" för litet, 15" borde inte vara helt orealistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Intel dirigerar omvärlden med sin taktpinne. Har lite svårt att se poängen med ex. Vaio Tap, är det inte bara en enormt stor platta utan tangentbord?

Skickades från m.sweclockers.com

Den här produkten finns redan. Uppfinnare Cosmo Kramer i Seinfeld.

The Coffebook (bok om kaffebord med utfällbara ben till ett kaffebord)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Citat:

Inledningsvis vill Intel att datorernas skal ska konstrueras i legeringar av aluminium och magnesium, men även "hög upplösning" och chassin i kompositmaterial ska vara aktuellt under den senare delen av året.

har möjligen apparattillverkarna några önskemål om vilka legeringar Intel bör tillverka processorer av? halm kanske passar? ligger i tiden med.

Skrivet av Dimman:

Intel vill ditt, Intel vill datt... Jag då?

e du en kjändiz?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Var tusan ser Intel en marknad för gigantiska surfplattor egentligen?

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk

Lätt köpt en, alltid undrat varför där inte finns fler

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en tex i köket eller som ett mediacenter för musiklyssnande.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Varför ser inte Intel till att det kommer ut vettiga bärbara med hybridlösningar med riktigt bra kvalitet, hårdvara som funkar för dom flesta tillämpningar till ett vettigt pris.

Gör EN eller några vettiga produkter och koncept istället för att göra 100 halvdana grejer som det är nu.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

WiDi skärmar är en riktigt bra ide som standard för alla User Interface Devices.

Nu kan vi slänga upp skärmar runtom i huset som går att plocka ned och använda som spelbord, surfplatta när man sitter på toan eller information/kontroll panel på kylskåpsdörren utan att behöva ta med själva dator burken och inga sladdar. Multipla WiDi skärmar kan då visa innehållet från olika användare eller program/appar samtidigt på olika platser där de känns nödvändiga. ( Kylskåpsdörren kör ett "vad finns i kylskåpet" app eller recept.nu etc ). Detta borde kunnat göras med WiFi rakt av också men det behövs en standard för industrin.

Sen får vi hoppas att input-lag och annat småtjafs inte sätter käppar i hjulen för utvecklingen.

Nästa steg är att låta dessa skärmar bli fullkomligt virtuella, dvs det "finns ingen fysisk skärm" utan det är bara data som skickas från den stationära servern(datorn) till en klient ( virtuell skärm ) som kan vara vadsomhelst från en fysisk skärm till en 3D skärm projicerad som en 2D yta i 3D i dina glasögon. Därmed kan vi bära med oss skärmen enkelt genom att plocka upp vilket fysiskt media som helst ( glasögon, platta, armband, vanlig skärm, fån, kökslucka, tavla etc ) och skriva in client koden ( eller fingerprint touch login ) för att låta vår virtuella skärm klient ta över och visa innehållet mellan olika enheter. Givetvis ska det gå att även skicka data omvänt från fysiska kamera enheter via den virtuella klienten till vilken server som helst i världen för Skype samtal etc ).

Detta kräver en virtuell standard för input/visuell/audio överföring i båda riktningar som WiDi kan tillhandahålla!

Jag är glad att Intel äntligen sätter ned foten och leder marknaden rätt.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Varför ser inte Intel till att det kommer ut vettiga bärbara med hybridlösningar med riktigt bra kvalitet, hårdvara som funkar för dom flesta tillämpningar till ett vettigt pris.

Gör EN eller några vettiga produkter och koncept istället för att göra 100 halvdana grejer som det är nu.

Jag har hört att Apple kör på det spåret, du kanske ska satsa på dem?

I den riktiga världen utanför syndbyberg där jag som tur är inte bor, så har folk dock olika krav och behov och bara för att vi på Swec inte tycker att detta är det bästa sedan rökt bacon så betyder inte det att de andra 99% håller med

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt en oversized surfplatta alltså.. Jäkla hysteri med pekskärmar

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

e du en kjändiz?

I Intels ögon borde vi alla vara det

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag förstår inte var eller till vad man ska använda en sån...
Sängen? Nej, för stor.
Soffan? Uhm, htpc någon?
Golvet? Vafan, sluta kräla på golvet.
Bord? Vad är det då för fel på vanliga datorer eller laptops?
Duschen? Ah, nu börjar det likna något. Så kan du livestreama din löddriga skalle medan du sjunger för full hals

Kan faktiskt tänka mig att ha en sån här på köksbänken i brist på ett inbyggt system med access-paneler och stationer runt om i huset.
Men jo, lite klumpigt är det ju.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Eftersom alla frågar vad skillnaden är mot en surfplatta... är inte det rätt uppenbart.
Surfplattor även om namnet inte säger det innehåller viss andra förväntningar. Idag heter det platt-tv, fastän det i slutet av CRT-tiden fanns platt-tv som inte var tunna.

En surfplatta ska vara mobil på det sättet att man kan bära med sig den på stan.
Dessa är på sin höjd släpbara.
En surfplatta förväntas ha ok batteri-prestanda sett till storlek.
Dessa kan komma undan med batterier med väldigt låg kapacitet, trots rätt kraftfull hårdvara.

Men visst är dessa surfplattor i bemärkelsen en platt produkt man kan surfa på. Nu är väl surfbrädor också något som passar in på det, men en annan sorts surf blir det då.

I en dator som inte är arbetsstation, utan finns där för konsumption, eller lättare surf, så fungerar ju den här typen av produkt bra. Som arbetsstation fungerar den bara man kan "docka" den med tangentbord och mus, vilket man förstås kan, men ska man kunna nyttja att den går att bära med sig så ska det helst vara supersmidigt.
Att man kan koppla ur den från väggen och ta med den för kortare sessioner i annat rum, som att ta med ens föräldrar till barnrummet för att dom ska få hälsa på barnen via skype.
Eller för att kunna ta med till ett annat rum för att fortsätta i samma stream man själv satt och kollade på något, eller som man visade för någon annan typ barn som tittar på barnprogram, är ju smidigt.
För att saker inte ska försvinna om strömmen går.

Hade hårdvaran verkligen varit riktigt riktigt kraftfull, så hade pekskärmsdatorer av den här typen varit trevligt även för att kunna jobba med bilder, video och musik. Men dom skulle i alla fall som det är nu kunna fungera som väldigt flexibla kontrollösningar vid sådan produktion.