Permalänk
Medlem

Hårddisk problem!

Hej, jag vill berätta att jag har fått en statinoär dator utav en kompis utan någon hårddisk, så jag satte dit 2 stycken på 500GB st, och det är SATA..

men jag får ett problem med att den ska hitta DEVISE, jag får det här meddelandet:

starting flash recovery press 'Y' to login, press 'N' to exit.
cdboot: cannot boot from cd - code: 5

Hur gör jag för att lösa detta problem? och hur installerar jag opperativSystemet på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Hej, jag vill berätta att jag har fått en statinoär dator utav en kompis utan någon hårddisk, så jag satte dit 2 stycken på 500GB st, och det är SATA..

men jag får ett problem med att den ska hitta DEVISE, jag får det här meddelandet:

starting flash recovery press 'Y' to login, press 'N' to exit.
cdboot: cannot boot from cd - code: 5

Hur gör jag för att lösa detta problem? och hur installerar jag opperativSystemet på det?

Att hårddiskar kan utgöra problem vet vi nog alla. Men vad du har problem med är lite svårare att förstå.
Har du problem med språket rekommenderar jag att du har ett svenskt-engelskt lexikon, alternativt google-translate, tillgängligt så du förstår texten som visas.
Det underlättar också om du beskriver exakt vad du vill installera för något operativsystem och hur du hade tänkt göra det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Det står vad du ska göra.

Permalänk
Medlem

Du måste först installera ditt operativsystem på en av dem. Gör som datorn säger, sätt i operativsystems-skivan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vozzen:

Du måste först installera ditt operativsystem på en av dem. Gör som datorn säger, sätt i operativsystems-skivan.

Precis! eller ditt usb m.m. vad du nu väljer att boota från

Permalänk
Medlem

Sen när du installerar Windows på en HDD, Så du kopplar ut en av dom som du ska ha som lagring, installerar windows. Sen när du har gjort det kopplar du tillbaka den ur plockade HDD

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa till med Boot grejen, någon fil som jag kan ladda ner på ett USB minne och sedan ansluta till datorn så den kan bootar, om ni kan ge mig någon länk jag kan ladda ner ifrån elr skicka på skype?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Kan någon hjälpa till med Boot grejen, någon fil som jag kan ladda ner på ett USB minne och sedan ansluta till datorn så den kan bootar, om ni kan ge mig någon länk jag kan ladda ner ifrån elr skicka på skype?

Vill du köra windows köper du det http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/home Har ingen aning om det fortfarande går att ta del av erbjudandet när windows 8 släpptes, man fick hämta ned det till ett lägre pris.
Vill du köra linux hämtar du ned det http://distrowatch.com/

Det går att få det hemskickat eller laddar du ned en image om du inte orkar vänta på posten, även många linuxdistar säljs på fysiskt installationsmedia för den som föredrar det.
Om du laddar ned det är det enkelt att få ut det på en skiva eller ett bootbart usb minne

Har för mig att microsoft även skickar med ett verktyg att skriva en bootbar partition på en usb sticka.
Annars finns det olika små program som kan hjälpa till med det som tex
http://unetbootin.sourceforge.net/
http://rufus.akeo.ie/
http://www.askvg.com/a-bootable-usb-utility-to-create-bootabl...
http://www.poweriso.com/

Själv använder jag poweriso, då jag ändå kan montera olika image filer i ett och samma program därför passar det mig bäst.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Håller med R00t här, ladda ner en gratis dist av valfri Linux modell.
Jag hade kört Ubuntu om jag var som dig.

Bränn det på en CD från en annan dator, och din nuvarande dator startar upp från skivan du just skapat.
Om du sätter in skivan efter datorn dragit igång - tänk på att starta om den eftersom boot'en går vidare ganska snabbt.

LiveCD for the win!

Du kan ladda ner Ubuntu gratis här;
http://www.ubuntu.com/download/desktop

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

skulle uppskatta att få en USB version ist, för den verkar ha ett fel på CDBOOT som jag sa tidigare, helst någon graits win7 om det finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

skulle uppskatta att få en USB version ist, för den verkar ha ett fel på CDBOOT som jag sa tidigare, helst någon graits win7 om det finns

Bättre att köpa direkt, om du inte är sugen på att installera om operativsystemet efter 30 dagar då det enbart fungerar 30 dagar utan nyckel.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Bättre att köpa direkt, om du inte är sugen på att installera om operativsystemet efter 30 dagar då det enbart fungerar 30 dagar utan nyckel.

jag är osäker på om det kommer att funka med booten ens, då är det onödigt att lägga pengar på det, kan testa med något fake(gratis) så länge, sen kan jag fixa något garanterad om jag ser att datan går att sätta på elr vara inne på

Permalänk
Medlem

Det finns gratis Windows 7 ISO som du kan lägga över på ett USB minne och installera på en hårddisk men du kan bara använda den i max 120 dagar om du inte har någon licensnyckel, här kan du läsa hur man förlänger från 30 till 120 dagar http://www.howtogeek.com/howto/windows-7/extend-the-windows-7...

I denna Sweclockers guide kan du läsa hur man installerar Windows 7 med hjälp av ett USB minne och du hittar även länkar till Windows 7 ISO http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Och i denna tråd som diskuterar Sweclockers guiden hittar du svar på många frågar om installation av Windows 7 med hjälp av ett USB minne http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1129140...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag laddade hem win 7 ultimate och satte det på ett USB och medans jag höll på att välja BIOS för att boota från USB:n mäkte jag att själva datan känner ej igen SATA hårddiskarna, den ville nog ha IDE hårddiskar för det stog:

*Primary IDE slave Not installed
*Secondary IDE master Not installed
*Secondary IDE slave not installed

trodde att det ej gick att installera operativsystemet, men felet var på IDE och SATA, elr har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Jag laddade hem win 7 ultimate och satte det på ett USB och medans jag höll på att välja BIOS för att boota från USB:n mäkte jag att själva datan känner ej igen SATA hårddiskarna, den ville nog ha IDE hårddiskar för det stog:

*Primary IDE slave Not installed
*Secondary IDE master Not installed
*Secondary IDE slave not installed

trodde att det ej gick att installera operativsystemet, men felet var på IDE och SATA, elr har jag fel?

skumt
in i bios och reset all settings to deafult och se vad som händer med diskarna då...
du har kopplat in dem i nätagget också eller ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

skumt
in i bios och reset all settings to deafult och se vad som händer med diskarna då...
du har kopplat in dem i nätagget också eller ?

har testat default, och jaa de är kopplade till den, tror att moderkortet är gammal och funkar bara på IDE, men det är ju konsitigt att det finns SATA på den ju

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara så att du behöver drivrutiner för att få igång sata, win frågar om det under installationen och drivers brukar finnas på moderkortets hemsida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zatacka:

Jag vill få igång datan, hur gör jag när jag har det här problemet?

Skrivet av Zatacka:

Jag vill få igång datan, hur gör jag när jag har det här problemet?

*tråd rensad från bumpningsinlägg*

TS, gör inte så. Detta är ett diskussionsforum där alla inlägg ska vara läsvärda, det enda ett bumpinlägg gör är att flytta tråden högre upp på forumet vilket är synonmt med att stå och tränga sig före med armbågarna. Det leder i längden till att alla spammar sina trådar och ingen orkar läsa dem.

Så låt bli är du snäll, i fortsättningen?

Citat:

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

har löst problemet, moderkortet var för gammal för att ha SATA elr sådana saker, det funkade med en IDE

tack ändå alla

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mecke96:

Sen när du installerar Windows på en HDD, Så du kopplar ut en av dom som du ska ha som lagring, installerar windows. Sen när du har gjort det kopplar du tillbaka den ur plockade HDD

NJa lura ingen nu..
Man ska koppla ur allt onödigt innan man installerar windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zatacka:

har löst problemet, moderkortet var för gammal för att ha SATA elr sådana saker, det funkade med en IDE

tack ändå alla

Jag har svårt att förstå, hur kan moderkortet vara för gammalt för sata ? har det sataportar så har det.
De kan vara trasiga eller sakna drivers, men att moderkortet är för gammalt om det har sataportar monterade låter bara konstigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

NJa lura ingen nu..
Man ska koppla ur allt onödigt innan man installerar windows.

De var de jag mena, Formulerade bara "VÄLDIGT" dåligt

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har svårt att förstå, hur kan moderkortet vara för gammalt för sata ? har det sataportar så har det.
De kan vara trasiga eller sakna drivers, men att moderkortet är för gammalt om det har sataportar monterade låter bara konstigt.

Kan inte förstå det heller så länge portarna finns, men det får vara så

Permalänk
Rekordmedlem

Är det ett så pass gammalt moderkort att det bara har sataraid ? De första korten med sata var såna och är det så så måste du gå in i raidbioset och definiera diskarna, de gamla korten som bara hade sataraid brukar bara ha 2 sata portar, kort med normal sata brukar alltid ha minst 4 sataportar.
Vad är det för moderkort och har du läst manualen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det ett så pass gammalt moderkort att det bara har sataraid ? De första korten med sata var såna och är det så så måste du gå in i raidbioset och definiera diskarna, de gamla korten som bara hade sataraid brukar bara ha 2 sata portar, kort med normal sata brukar alltid ha minst 4 sataportar.
Vad är det för moderkort och har du läst manualen?

Fick datorn av en kompis, kan vet sj ej vad det är för moderkort.. det enda jag kan säga att det är en MSI och har två SATA portar

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för generation på moderkortet? (sockel ?) att det bara har 2 portar tyder hursomhelst på att det är ett patakort som utrustats med sataraid, då måste du ansluta 2 diskar och sätta upp en raid för att få igång det, jag hade ett par såna kort just när sata kom för ca 10 år sedan, de kräver raid för att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Fick datorn av en kompis, kan vet sj ej vad det är för moderkort.. det enda jag kan säga att det är en MSI och har två SATA portar

Och det står absolut ingenting skrivet på moderkortet heller? Men det kanske är för jobbigt att titta efter ordentligt risken finns ju att det är lite smutsigt läs dammigt och då är det ju jobbigt att behöva smutsa ner sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för generation på moderkortet? (sockel ?) att det bara har 2 portar tyder hursomhelst på att det är ett patakort som utrustats med sataraid, då måste du ansluta 2 diskar och sätta upp en raid för att få igång det, jag hade ett par såna kort just när sata kom för ca 10 år sedan, de kräver raid för att fungera.

Jag har ingen aning, jag vet ingenting om fen.
Men vore bra om jag fick instruktion på hur man får moderkortet att kopplas till okända diskar elr få att lära känna de, kan behöva det senare i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com