Permalänk
Avstängd

Vattenkylning till Radeon grafikkort

Tja!

Jag vill ha vattenkylning till mitt XFX radeon 7770. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha för något, men jag vill att det ska passa till nyare radeon (7870, 7970 etc) om jag köper nyare senare. Känner någon till något bra vattenkylningskit för detta?

Permalänk

Är inte det lite onödigt med så påkostad kylning för ett kort med så pass låg prestanda? Du kommer nog inte kunna klämma ut mer FPS bara för du kyler ner den mer..

http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga.html
http://www.overclock.net/t/1203636/official-amd-ati-gpu-mod-c...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

onödigt att vattenkyla ett sådant kort... spara pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

Är inte det lite onödigt med så påkostad kylning för ett kort med så pass låg prestanda? Du kommer nog inte kunna klämma ut mer FPS bara för du kyler ner den mer..

Vill ha vattenkylning då det är tystare, och som sagt ska det passa till nyare verisioner som jag kommer köpa senare!

Permalänk
Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Ska du vattenkyla gpu är det fullcoverblock som gäller! Dom passar inte andra kort, utan är gjorda efter det specifika kortet, och kostar 800+ utan kopplingar. Sen ska du ha en bra pump som inte låter för mycket, ca 800kr där oxå, en res för 300kr, rad 600kr+Att vattenkyla kostar! Lägg pengarna på ett bättre grafikkort med en kompetent kylare ist!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iwar:

Ska du vattenkyla gpu är det fullcoverblock som gäller! Dom passar inte andra kort, utan är gjorda efter det specifika kortet, och kostar 800+ utan kopplingar. Sen ska du ha en bra pump som inte låter för mycket, ca 800kr där oxå, en res för 300kr, rad 600kr+Att vattenkyla kostar! Lägg pengarna på ett bättre grafikkort med en kompetent kylare ist!

Skickades från m.sweclockers.com

ofan. gör nog det! ^^

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Ska du vattenkyla gpu är det fullcoverblock som gäller! Dom passar inte andra kort, utan är gjorda efter det specifika kortet, och kostar 800+ utan kopplingar. Sen ska du ha en bra pump som inte låter för mycket, ca 800kr där oxå, en res för 300kr, rad 600kr+Att vattenkyla kostar! Lägg pengarna på ett bättre grafikkort med en kompetent kylare ist!

Det här är ganska fel. Det finns ett antal core-only block till grafikkort och i regel ger dom bättre kärntemperaturer och passar till alla grafikkort även om man möjligen måste köpa till en ny monteringssats. Själv sitter jag med ett swiftech MCW60 på mitt gtx 670 och det fungerar hur bra som helst med temperaturer runt 35-40 grader beroende på innetemp. Jag behövde inte ens skaffa ny monteringssats utan tog det rakt av från mitt ati 4870, letade fram nvidiasatsen som följde med och skruvade dit det.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Ska du ha ett block som passar till flera kort så fungerar det inte med fullcover, då får man ha ett som enbart kyler GPUn. Kör själv på ett EK-HF block till mitt 680, och det fungerar alldeles ypperligt. på Vram etc. så har jag satt vanliga kylflänsar. Den största anledningen till att köra fullcoverblock är ju om du vill köra Crossfire/SLI och inte har något luftflöde mellan korten, eller för att man helt enkelt tycker det är snyggare.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Har man en något begränsad budget så anser jag att "core-only" block är väldigt vettigt. Man får se upp lite när man köper grafikkort bara, så att de inte har extremt varma VRM's eller liknande (finns ett fåtal där "core-only" inte är lämpligt). Som sagt, ett MCW60 duger finemang i dagsläget (har letat efter ett till mitt 6950 ett tag), och det blocket har ett par år på nacken. Köper man ett "core-only" så kan det med lite tur hänga med länge, trots grafikkortsbyten.

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Räcker det med att man sätter kylflänsar på minnerna eller behöver man en fläkt riktad mot flänsarna?

Permalänk
Skrivet av lillw00kan:

Räcker det med att man sätter kylflänsar på minnerna eller behöver man en fläkt riktad mot flänsarna?

du måste ha en viss mängd luftflöde över kortet och såvida du inte har en fläkt i sidoplåten behöver du sätta en inuti lådan som vispar runt luften. Att ha en fläkt i lådan är ändå en rätt bra ide eftersom moderkort och ram får rätt lite kylning såvida inte din rad sitter i taket.

Visa signatur

Simlärare