Permalänk
Medlem

Söker tyst pump

Hej,
Jag är ute efter en riktigt tyst pump till min dator. Det jag kyler med vatten är endast processorn (3770K). Fokus på tystnad före något annat alltså. Den får gärna vara liten också men jag gissar att de små brukar vara lite tystare.
Just nu har jag en EK-DCP 4.0 och den väsnas på tok för mycket. En EK-DCP 2.2 kanske räcker?

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Har en DCP 2.2, loopen består av reservoar, cpublock och en 240mm radiator.
Pumpen går inte på full fart (någon automagisk reglering om motståndet ökar, t.ex av att jag klämmer ihop en slang med fingrarna).
Pumpar utan problem nog med vatten för att kyla min 3570k, även i 5GHz.

Inte helt tyst men svår att höra då den inte vridit sig mot chassiet !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

D5 med customtop som du skuvar ner till hastighet 2 så kommer den vara tyst och du får bättre flöde än vad DCP4.0/2.X klarar av.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte någon koll på huruvida pumpen kan ge några bi-ljud vid låga hastigheter, men en PWM-styrd (utifrån cputemp) MCP35X borde inte väsnas nämnvärt. Troligtvis inte det billigaste alternativet om endast tystnad är prioriterat dock.

Permalänk
Medlem

D5 nerskruvad till lägsta hastigheten med bra dämpning under = extremt tyst pump

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du provat att sänka hastigheten + dämpa runtomkring bättre, på dc 4an? Det går ju även att göra upphängningar istället för att låta den ligga mot någonting. I sig ska den vara väldigt tyst problemet är ofta vibrationerna som den skapar och hur dessa resonerar i chassit. Det finns andra pumpar som har en annan teknik så som MCP35X men de kostar ju därefter.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Fast en D5 med pump top ligger på ca 900kr En 2.2 ligger på ca 280kr MEN D5:an är mycket mer än 3 ggr bättre så det är bra valuta för pengarna

Visa signatur
Permalänk

Om du har råd tycker jag du ska kika på en Swiftech MCP35X 12V, är väl troligen världens bästa pump? med ett enormt tryck och sköts automatiskt via moderkortet om man vill det.

Min pump går från 2500rpm upp till 4500rpm och upp till ungefär 3500rpm är den i princip knäpptyst. Ska tillägga att jag har Phobya Noise Destructor V.1. Har provat olika saker för att få bort vibrationerna, men detta är helt klart den som fungerar bäst!

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av bosh1:

Hej,
Jag är ute efter en riktigt tyst pump till min dator. Det jag kyler med vatten är endast processorn (3770K). Fokus på tystnad före något annat alltså. Den får gärna vara liten också men jag gissar att de små brukar vara lite tystare.
Just nu har jag en EK-DCP 4.0 och den väsnas på tok för mycket. En EK-DCP 2.2 kanske räcker?

Som alla andra tidigare sagt, ska du ha en tyst pump så titta bort från EK, de är billiga men presterar därefter...

Om man bara baserar det på ljud skulle jag säga mcp350 > D5an > mcp35X, där alla ska användas med custom top.

MCP350 är dock klenare än de andra 2 (därav att den är tystare ofc) men presterar utan problem bra nog för cpu+gpu + 2 radiatorer i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag använder MCP655. Tyst som bara den. Men liten är den inte.

Visa signatur

Nyare: |Antec P182| |Asrock Z68| |I7 2700K @ 4,8Ghz 1,375V 24/7 | |16GB DDR3 Corsair Vengeance| | 3X(R9 290X LCS) | 5x SSD 120GB Corsair Force 3 || Vattenkylsys info kommer. De är Halv Tum så får ni en finger visning.| |Samsung s27a850|
Äldre: |Antec P182| |Maximus Extreme| |Q6600 @ 3,6Ghz 1,45V 24/7 FSB16001,4V| |4GB DDR3 9-9-9-24 2000MHZ Patriot Viper| |2st 3870x2 FullcoverWaterblocks| Vattenkylsys info kommer.

Permalänk
Avstängd

MCP350, 355, eller 35x är väll några av de bästa pumparna som inte kostar jättemycket. Även mcp655. Ska man dock bara kyla cpu och graffe duger en mcp350, använder själv det och det verkar fungera bra. Skulle nog påstå att dessa är de enda pumparna som är värda att användas gällande prestanda och ljudnivå. Dock kan mcp pumparna låta lite skumt ibland, vet dock inte varför.

Permalänk

Kika runt lite på denna hemsida och skapa dig en uppfattning :

http://martinsliquidlab.org/

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Glöm inte att olika "toppar" ökar prestandan till MCP pumpar också :), ett must have enligt mig.

Permalänk
Avstängd

http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-mcp655-laing-2889p.html

Denna kör jag och ljudet på låg hastighet är inget man tänker på.
Får du plats med denna kan jag rekommendera den.

Permalänk
Inaktiv

Har en EK-DCP 2.2 och jag kan inte höra den men det går inte på max fart. Kyler min 3770K 4,7Ghz

Permalänk
Medlem

Även om en MCP65X hade varit mitt personliga val (pga att jag ägt liknande pumpar), så borde väl t.ex Alphacool DC-LT Ceramic eller liknande vara lämpligt. Relativt billig, gjord för tystnad och liten. Har hört en hel del gott om den. Ligger bara på ung. 2w, så den bör läcka ut mindre värme i loopen än vad MCP/D5-pumparna lär göra.

Permalänk

I vanliga fall hade MCP35X varit mitt första val men jag såg precis en PWM version av D5 http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/XSPC-Laing-D5-PW...

Inte billig dock eftersom den behöver en topp därtill. En MCP35x Som snurrar mellan 2500 och 3500rpm (utav 4500) kommer räcka till alla utom de mest extrema looparna och vid 3500rpm eller lite däröver är den ungefär lika kraftig som en D5 på max

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tancoll:

D5 med customtop som du skuvar ner till hastighet 2 så kommer den vara tyst och du får bättre flöde än vad DCP4.0/2.X klarar av.

Japp. Det här alltså. Kör en D5a med EKs gamla topp, den är galet tyst. Kör den på 5an och har en liten svart matta från en shoggy sandwich som tar alla vibrationer. Nätaggregatet låter mycket mer, och det hörs bara om man är riktigt nära det.

Skrivet av Inveramsay:

I vanliga fall hade MCP35X varit mitt första val men jag såg precis en PWM version av D5 http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/XSPC-Laing-D5-PW...

Inte billig dock eftersom den behöver en topp därtill. En MCP35x Som snurrar mellan 2500 och 3500rpm (utav 4500) kommer räcka till alla utom de mest extrema looparna och vid 3500rpm eller lite däröver är den ungefär lika kraftig som en D5 på max

Det här rekommenderar jag faktiskt inte. Det är riktigt irriterande att ha ljud som varierar i intensitet. Bättre att ha en pump som man stället manuellt på olika lägen, mest för att det inte riktigt finns någon större anledning att ha en temperaturstyrd pump.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Japp. Det här alltså. Kör en D5a med EKs gamla topp, den är galet tyst. Kör den på 5an och har en liten svart matta från en shoggy sandwich som tar alla vibrationer. Nätaggregatet låter mycket mer, och det hörs bara om man är riktigt nära det.

Det här rekommenderar jag faktiskt inte. Det är riktigt irriterande att ha ljud som varierar i intensitet. Bättre att ha en pump som man stället manuellt på olika lägen, mest för att det inte riktigt finns någon större anledning att ha en temperaturstyrd pump.

Det är väl klart att det är bra? Du kan ju ställa in den precis som du vill och låsa vid vissa varvtal. Anledningen till att denna är så bra är att den sköter sig själv och varvar endast upp då det blir riktigt varmt. Normalt går den i 2500rpm även vid spelande. Är väl gött att slippa tänka på att sköta pump och kylning, och samtidigt ha en av världens kraftigaste pumpar som levererar otroligt bra även vid stora setuper med flera block och radiatorer?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Japp. Det här alltså. Kör en D5a med EKs gamla topp, den är galet tyst. Kör den på 5an och har en liten svart matta från en shoggy sandwich som tar alla vibrationer. Nätaggregatet låter mycket mer, och det hörs bara om man är riktigt nära det.

Det här rekommenderar jag faktiskt inte. Det är riktigt irriterande att ha ljud som varierar i intensitet. Bättre att ha en pump som man stället manuellt på olika lägen, mest för att det inte riktigt finns någon större anledning att ha en temperaturstyrd pump.

Visst är det irriterande om den varvar upp och ner hela tiden men efter att ha installerat någon slags fläktkontrollprogram (om du har asus är asus fan xpert väldigt bra) så är det inget jag någonsin märkt vid normal användning.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag kör med Phobya DC12-260 @ 5V inklädd i bitumen och skumgummi från Biltema. Jag kan höra den när chassit är öppet och har örat nära, annars inte alls.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Bad Habit:

Det är väl klart att det är bra? Du kan ju ställa in den precis som du vill och låsa vid vissa varvtal. Anledningen till att denna är så bra är att den sköter sig själv och varvar endast upp då det blir riktigt varmt. Normalt går den i 2500rpm även vid spelande. Är väl gött att slippa tänka på att sköta pump och kylning, och samtidigt ha en av världens kraftigaste pumpar som levererar otroligt bra även vid stora setuper med flera block och radiatorer?

Skrivet av Inveramsay:

Visst är det irriterande om den varvar upp och ner hela tiden men efter att ha installerat någon slags fläktkontrollprogram (om du har asus är asus fan xpert väldigt bra) så är det inget jag någonsin märkt vid normal användning.

Ja, jo. Så länge den inte ändrar varv speciellt ofta är det väl okej. Ser inte poängen ändå dock, då det bara är att sätta den på ett varvtal och låta den vara.

Edit: Sen kan det väl visserligen kvitta, för min D5a hörs aldrig på maxvarv. Även när jag har örat 5cm från den. Tar jag den från sin skumgummimatta däremot...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Discokungen
Skrivet av bosh1:

Hej,
Jag är ute efter en riktigt tyst pump till min dator. Det jag kyler med vatten är endast processorn (3770K). Fokus på tystnad före något annat alltså. Den får gärna vara liten också men jag gissar att de små brukar vara lite tystare.
Just nu har jag en EK-DCP 4.0 och den väsnas på tok för mycket. En EK-DCP 2.2 kanske räcker?

Glöm inte att det är värt att lägga tusen spänn på en ordentlig pump. Det är vansinnigt värt. Sen är det riktigt värt att kyla grafikkortet också, om man ser till ljudnivån!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Master of Overkill

D5A säger jag bara har den själv

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

Hej,
Jag är ute efter en riktigt tyst pump till min dator. Det jag kyler med vatten är endast processorn (3770K). Fokus på tystnad före något annat alltså. Den får gärna vara liten också men jag gissar att de små brukar vara lite tystare.
Just nu har jag en EK-DCP 4.0 och den väsnas på tok för mycket. En EK-DCP 2.2 kanske räcker?

Jag har DCP 4.0 som står på en någon skumgummigrej och kör på 9 volt, nästintill ljudlös. Annars kan jag varmt rekommendera Bad Habit's grejer

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\