Permalänk
Medlem

Råd på NAS bygge?

Tjenare, har planer på att expandera med lite lagrings utrymme här hemma, och då i form av en NAS.

Jag har kollat lite på vad för delar som kan vara bra att ha, har kommit fram till detta:

Chassi: BitFenix Prodigy
Modekort: ASRock FM2A85X-ITX
Processor: AMD A-Series A4-5300 3,4GHz Socket FM2 Box
Ram-minne: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB (CML8GX3M2A1600C9)
Nätaggregat: Be-Quiet Pure Power L7 300W
Lagrings diskar: WD Red WD30EFRX 64MB 3TB (3 st)
System Disk: Kingston SSDNow V300 SV300S37A 60GB

Länk till prisjakt lista med alla delar i

Chassit valde jag för att det finns relativt många 3,5 platser, så det finns lite expansions möjligheter, + att det är snyggt
modekortet valde jag både för att det finns billiga processorer till den socketen + att det har många sata 6gb/s platser.
vad jag vet så behöver jag inte någon speciell processor kraft så valde bara bland de billigaste processorna med FM2 socket.
Ram minne inget speciellt att nämna om.
när jag valde nätagg tog jag ett hyfsat tyst och billigt helt enkelt.
Diskarna finns det inte något speciellt att nämna om.
har tänkt att köra Windows 7 på den då jag har en produktnyckel över här hemma.

Är det någon som har några synpunkter på detta bygge, eller kommer det funka bra? annars är det bara att invänta nästa lön och köpa rubbet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime94:

Tjenare, har planer på att expandera med lite lagrings utrymme här hemma, och då i form av en NAS.

Jag har kollat lite på vad för delar som kan vara bra att ha, har kommit fram till detta:

Chassi: BitFenix Prodigy
Modekort: ASRock FM2A85X-ITX
Processor: AMD A-Series A4-5300 3,4GHz Socket FM2 Box
Ram-minne: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB (CML8GX3M2A1600C9)
Nätaggregat: Be-Quiet Pure Power L7 300W
Lagrings diskar: WD Red WD30EFRX 64MB 3TB (3 st)
System Disk: Kingston SSDNow V300 SV300S37A 60GB

Länk till prisjakt lista med alla delar i

Chassit valde jag för att det finns relativt många 3,5 platser, så det finns lite expansions möjligheter, + att det är snyggt
modekortet valde jag både för att det finns billiga processorer till den socketen + att det har många sata 6gb/s platser.
vad jag vet så behöver jag inte någon speciell processor kraft så valde bara bland de billigaste processorna med FM2 socket.
Ram minne inget speciellt att nämna om.
när jag valde nätagg tog jag ett hyfsat tyst och billigt helt enkelt.
Diskarna finns det inte något speciellt att nämna om.
har tänkt att köra Windows 7 på den då jag har en produktnyckel över här hemma.

Är det någon som har några synpunkter på detta bygge, eller kommer det funka bra? annars är det bara att invänta nästa lön och köpa rubbet!

Om du bara ska ha den till en NAS, så ser jag inte varför du inte går på en färdig lösning från QNAP eller liknande.
Sjukt mycket dator för pengarna, och riktigt många bra och grymma funktioner.

Visst hela grejen kanske är att bygga en från scratch, men om den endast ska vara nas så ska du köra FreeNAS istället för windows

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BellAtoR:

Om du bara ska ha den till en NAS, så ser jag inte varför du inte går på en färdig lösning från QNAP eller liknande.
Sjukt mycket dator för pengarna, och riktigt många bra och grymma funktioner.

Visst hela grejen kanske är att bygga en från scratch, men om den endast ska vara nas så ska du köra FreeNAS istället för windows

Kollade lite snabbt nu på QNAP och för att man ska kunna ha uppemot 5 hårddiskplatser som jag vill ha för framtida upgraderingar så hamnar man på en prislapp runt 6000 och sen tillkommer det ytterligare några tusen för diskarna. Då tycker jag det känns som det blir ganska dyrt, och kanske lite över den budgeten jag hade tänkt mig.

Och ja självklart är det rolig att bygga från scratch får ta och kolla upp vad FreeNAS är lite mer ikväll efter jobbet kanske är något man ska satsa på istället.

Permalänk

Med den burken skulle jag nog köra någon form av server istället för en renodlad NAS.
Har något liknande i hårdvaruväg och baserat den på Debian tillsammans med en SFTP server (ssh server + proftpd), WWW server (apache2), Samba, OpenVPN server, MySQL samt XBMC (för UPNP/DLNA samt HTPC frontend).

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime94:

Kollade lite snabbt nu på QNAP och för att man ska kunna ha uppemot 5 hårddiskplatser som jag vill ha för framtida upgraderingar så hamnar man på en prislapp runt 6000 och sen tillkommer det ytterligare några tusen för diskarna. Då tycker jag det känns som det blir ganska dyrt, och kanske lite över den budgeten jag hade tänkt mig.

Och ja självklart är det rolig att bygga från scratch får ta och kolla upp vad FreeNAS är lite mer ikväll efter jobbet kanske är något man ska satsa på istället.

Tänk på att du saknar RAID kort i din setup.
Att köra mjukvaru RAID har jag bara dåliga erfarenheter av.
Rätta mig om jag har fel någon, men om systemdisken går i detta bygge så är det ganska mycket jobb att få upp allt igen med bibehållen data?

EDIT: Såg att moderkortet verkar ha inbyggt RAID kort.... my bad!

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BellAtoR:

Tänk på att du saknar RAID kort i din setup.
Att köra mjukvaru RAID har jag bara dåliga erfarenheter av.
Rätta mig om jag har fel någon, men om systemdisken går i detta bygge så är det ganska mycket jobb att få upp allt igen med bibehållen data?

EDIT: Såg att moderkortet verkar ha inbyggt RAID kort.... my bad!

RAID korten på moderkort är oftast bara leksaks RAID. Köra mjukvaruRAID på en linux burk är oftast mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjanterifjant:

Med den burken skulle jag nog köra någon form av server istället för en renodlad NAS.
Har något liknande i hårdvaruväg och baserat den på Debian tillsammans med en SFTP server (ssh server + proftpd), WWW server (apache2), Samba, OpenVPN server, MySQL samt XBMC (för UPNP/DLNA samt HTPC frontend).

Och vad är fördelarna med detta? Låter mycket mer avancerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BellAtoR:

Tänk på att du saknar RAID kort i din setup.
Att köra mjukvaru RAID har jag bara dåliga erfarenheter av.
Rätta mig om jag har fel någon, men om systemdisken går i detta bygge så är det ganska mycket jobb att få upp allt igen med bibehållen data?

EDIT: Såg att moderkortet verkar ha inbyggt RAID kort.... my bad!

så om SSD:n kraschar så försvinner alla data?

Skrivet av niclasc:

RAID korten på moderkort är oftast bara leksaks RAID. Köra mjukvaruRAID på en linux burk är oftast mycket bättre

Vad menar du med leksaks RAID, fungerar det inte att använda RAID 5 som en extra säkerhet? har ingen erfarenhet utav linux så antingen blir det W7 eller så blir det FreeNAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime94:

så om SSD:n kraschar så försvinner alla data?

Vad menar du med leksaks RAID, fungerar det inte att använda RAID 5 som en extra säkerhet? har ingen erfarenhet utav linux så antingen blir det W7 eller så blir det FreeNAS.

Tror om moderkortet dör så dör din RAID då raidkontrollern sitter i kortet. Men med mjukraid (jag är lite förtjust i ZFS ) så kan man återställa diskarna oavsett vilken kontroller de sitter i så länge du har backup på mjukvarukontrollern (rätta mig om jag har fel swec!) så jag kör esxi hypervisor på servern och sen NAS installation på det. På det viset är min server oberoende av hårdvaran så länge burken har esxi i bottren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Tror om moderkortet dör så dör din RAID då raidkontrollern sitter i kortet. Men med mjukraid (jag är lite förtjust i ZFS ) så kan man återställa diskarna oavsett vilken kontroller de sitter i så länge du har backup på mjukvarukontrollern (rätta mig om jag har fel swec!) så jag kör esxi hypervisor på servern och sen NAS installation på det. På det viset är min server oberoende av hårdvaran så länge burken har esxi i bottren

Skickades från m.sweclockers.com

Att bygga sin egna NAS är riktigt roligt.
Gjorde det med en gammal burk, ett RAID kort och FREENAS programvara, men jag kände aldrig att jag kunde lita på den och lagrade därför aldrig någon data på den.

Bestämmde mig för att köpa en QNAP NAS för 4-diskar (TS412+) och är sjukt nöjd!
Under tiden jag har haft den, har två diskar pajjat. Bytt ut dom och den har skött allt mycket snyggt.
Dom kostar c:a 4k beroende på hur många diskar man vill ha i.
Men jag litar mycket mer på en sån burk än en egen tillberkad sak.
Plus att den tar galet mycket mindre plats!

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BellAtoR:

Att bygga sin egna NAS är riktigt roligt.
Gjorde det med en gammal burk, ett RAID kort och FREENAS programvara, men jag kände aldrig att jag kunde lita på den och lagrade därför aldrig någon data på den.

Bestämmde mig för att köpa en QNAP NAS för 4-diskar (TS412+) och är sjukt nöjd!
Under tiden jag har haft den, har två diskar pajjat. Bytt ut dom och den har skött allt mycket snyggt.
Dom kostar c:a 4k beroende på hur många diskar man vill ha i.
Men jag litar mycket mer på en sån burk än en egen tillberkad sak.
Plus att den tar galet mycket mindre plats!

Jag tror att om man gillar att greja med server relaterade saker (hemsidor osv osv) är det lätt värt att bygga eget. Men vill man bara smacka upp en NAS (och inga övriga tunga tjänster) så skall man INTE bygga eget. Det blir inte billigare i slutänden ändå och de flesta färdiga NAS system är väldigt stabila från början. Så upp till TS att välja på vilken nivå han vill lägga sig. Prestandan idag på färdiga nas är helt okey om jag fattat det rätt och då finns ingen anledning att krångla till det.

Edit: och vill man bygga eget så räkna med att det kommer ta mycket tid att sätta upp om man vill ha det bra! Mycket att läsa på för att förstå hur bra system funkar. Men som sagt det tyckte jag är hela tjusningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Skrivet av lime94:

Och vad är fördelarna med detta? Låter mycket mer avancerat.

Tja, du får:
* Webbserver där du har väldigt mycket möjligheter att ställa in efter behag, går även att fixa i exempelvis FreeNAS
* Databas
* VPN server, anslut säkert utifrån via en tunnel, mobilen eller en laptop så det ser ut som att du fortfarande är på samma nätverk
* Samba, är egentligen bara fildelning mellan en Linux burk och en Windows burk
* SFTP, SSH FTP, krypterad variant av FTP vilket är att föredra framför vanlig FTP i dagens läge ur säkerhets synpunkt
* XBMC, använd detta som en "server" så kan du strömma film, musik osv från denna server till exempelvis din telefon när du sitter på dass och är hård i magen?

Det du inte kan få i en köpt NAS är framförallt XBMC, SFTP samt VPN i dessa exempel men det går att få i FreeNAS med lite pill.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk

Lycka till med ditt NAS-bygge. Jag kör med en Synology DS412+ NAS och är extremt nöjd med den så ångrar du dig angående bygge kan jag rekommendera en sådan. Den konfigureras på ett par minuter och som bonus drar den ungefär lika mycket/lite ström som en 40W glödlampa i drift.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör flera http://www.dustinhome.se/product/5010608769/hp-proliant-n40l-...

Färdig och flexibel lösning för lite pengar. Strömsnål.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag köpte själv en Synology DS212 förra veckan som nas, den är jag nöjd med, men bara 2 HD platser. Men, samtidigt köpte jag en liten burk att ha hos tjejen så jag kunde spela lite när jag är där. Fraktal Design Node 304, den har 6x3.5" och den lådan kan jag rekommendera helt klart.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fjanterifjant:

Tja, du får:
* Webbserver där du har väldigt mycket möjligheter att ställa in efter behag, går även att fixa i exempelvis FreeNAS
* Databas
* VPN server, anslut säkert utifrån via en tunnel, mobilen eller en laptop så det ser ut som att du fortfarande är på samma nätverk
* Samba, är egentligen bara fildelning mellan en Linux burk och en Windows burk
* SFTP, SSH FTP, krypterad variant av FTP vilket är att föredra framför vanlig FTP i dagens läge ur säkerhets synpunkt
* XBMC, använd detta som en "server" så kan du strömma film, musik osv från denna server till exempelvis din telefon när du sitter på dass och är hård i magen?

Det du inte kan få i en köpt NAS är framförallt XBMC, SFTP samt VPN i dessa exempel men det går att få i FreeNAS med lite pill.

VPN server stödjer Synology på alla sina eheter out-of-the box, så där har du fel.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime94:

Tjenare, har planer på att expandera med lite lagrings utrymme här hemma, och då i form av en NAS.

Jag har kollat lite på vad för delar som kan vara bra att ha, har kommit fram till detta:

Chassi: BitFenix Prodigy
Modekort: ASRock FM2A85X-ITX
Processor: AMD A-Series A4-5300 3,4GHz Socket FM2 Box
Ram-minne: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB (CML8GX3M2A1600C9)
Nätaggregat: Be-Quiet Pure Power L7 300W
Lagrings diskar: WD Red WD30EFRX 64MB 3TB (3 st)
System Disk: Kingston SSDNow V300 SV300S37A 60GB

Länk till prisjakt lista med alla delar i

Chassit valde jag för att det finns relativt många 3,5 platser, så det finns lite expansions möjligheter, + att det är snyggt
modekortet valde jag både för att det finns billiga processorer till den socketen + att det har många sata 6gb/s platser.
vad jag vet så behöver jag inte någon speciell processor kraft så valde bara bland de billigaste processorna med FM2 socket.
Ram minne inget speciellt att nämna om.
när jag valde nätagg tog jag ett hyfsat tyst och billigt helt enkelt.
Diskarna finns det inte något speciellt att nämna om.
har tänkt att köra Windows 7 på den då jag har en produktnyckel över här hemma.

Är det någon som har några synpunkter på detta bygge, eller kommer det funka bra? annars är det bara att invänta nästa lön och köpa rubbet!

Jag är hemskt svag för Fractal Design Array R2 chassit. Perfekt om du vill bygga ut med mer disk i framtiden.
http://www.inet.se/produkt/6900347/fractal-design-array-r2-30...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

VPN server stödjer Synology på alla sina eheter out-of-the box, så där har du fel.

Oj, visste inte detta. Var ett tag sedan jag kikade på en renodlad NAS.
Tack för informationen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A