Acer Iconia Tab W700 – surfplatta med Intel Core i5

Permalänk
Snusfri

Intressant produkt helt klart, dock så är den för dyr enligt mig, runt 5500:- till max 6000:- känns betydligt mer skäligt.
De kanske skulle kunna ersätta mor och fars gamla C2D laptop med 15" skärm och ynkliga 1280x800 i upplösning.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det här är fel jag aldrig stötte på, låter jättetråkigt i vilket fall som helst När jag väckte upp surfplattan från viloläge kunde jag behöva trycka till på en tangent innan tangentbordet vaknade, men jag behövde aldrig återansluta tangentbordet och har aldrig stött på de andra problemen du beskriver. Har ni testat att ladda på tangentbordet och se om det hjälper? Annars låter det som att ett serviceärende kan vara på sin plats.

Jag körde TeamViewer nu så jag tog över hennes platta, uppdaterade drivrutinerna och det verkar funka klockrent nu. Nu är morsan glad och nöjd!
Hittade en tråd där många andra hade liknande problem som avhjälptes med nya drivisar.

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan på jobbet, över lag är jag mycket nöjd med den, dock är det lite svårt att se vad som står på skärmen när man är ute. Även om man inte står i direkt solljus. Jämfört med min samsung galaxy note 10.1 så är den lite tung... Men de är inte avsedda för riktigt samma områden. Den stora fördelen är att den kör Windows, kompabiliteten med webbsidor och program är mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120994:

*otrevligt ordval raderat* //Mod

Recensionen baseras på produkten och innehållet, i detta fall finns ett tangentbord med och testas såklart.
Så först och främst bör du tänka en gång extra innan du uttalar dig, och du bör även fundera på vilka ord du ska använda.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Tack för en mycket bra test och framförallt en mycket intressant test!
Är själv allergisk mot ljud från fläktar och hårddiskar och har svårt för tröga datorer utan flash-stöd. Har därför tittat på ultrabooks en del, men det känns inte som köpläge eftersom Haswell snart kommer samt fler Windows 8 ultrabooks med högupplösta pekskärmar. Så här ser jag för och nackdelar med de olika produktgrupperna
Plattor
+ liten, lätt, tyst, billig, vridbar retinaskärm, väldigt lång batteritid, inbyggt 3G
- ej flashstöd, trögt att surfa ibland, jobbigt utan tangentbord, jobbigt utan skärmhållare, dålig på filhantering

Ultrabook
+bra ergonomi med tangentbord och antireflexbehandlad bildskärm, bra prestanda
-dyr, lite kort batteritid,

Hybrid liknande W700 och Microsoft surface
-dålig kompromiss, går ej ha i knät, dyr, dåligt tangentbord, för tung som platta

Hybrid liknande HP Envy X2 (som laptop men man kan ta loss skärmen->pekplatta)
+bra kompromiss, kommer bli liten och lätt och bra med nya haswell processorn
-dyr

Frågan är om man står ut med det komprommiss-OS som Windows 8 faktiskt är där man tex ofta tvingas använda "fel" skrivbord dvs klassiskt skrivbord då man vill ha den som pekplatta och Modern UI då man vill köra med mus och tangentbord? Varför inte köpa en Ipad 3G som pekplatta och en vanlig ultrabook med Windows 7 eller MacOS som laptop?

Permalänk
Medlem

Var lite inne på denna här vid jul, men till slut föll valet på en Asus UX32VD, ångrar mig inte en sekund.

Permalänk

För dyr helt enkelt och dåligt tangentbord, borde ha som Asus.. Nä tummen ner.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

När priset sjunkit en del, kanske framåt hösten så kan det här bli riktigt intressant.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Den är billig jämfört med de konkurrerande plattorna som har över 2gb minne.
Visst kanske man klarar sig på 2gb men utvecklare blir utestängda från flera program pga 4gb requirements.

Det är den enda tablet med windows 8 och 4gb ram under 10 lax(som säljs i Sverige).
Det var någon som pratade om att ultrabook med pekskärm kommer sälja bättre... Ultrabook är inte en tablet, och batteritiden på de flesta är som redan sagt oftast under 5 timmar, märkbart sämre än Iconian

Permalänk
Medlem

Tung, stor, kyl-fläkt och relativt högt pris?
Nej tack..

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant produkt, dock köpte jag en surface pro 128GB pga mindre skärm och pennan!

Permalänk
Medlem

Hur är denna att ha i knät när du sitter i exempelvis en fåtölj eller på bussen?
Jag är ute efter något sånt här för att ibland kunna använda som en bärbar dator, och då kommer den användas i olika positioner. Bärbara har gångjärn som håller fast skärmen, men hur fungerar det med denna? Ramlar skärmen baklänges om den lutar lite bakåt?

På alla framtida tester av hybrider vore det intressant med ett deltest om hur den fungerar i samma situationer som en bärbar används i.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av skewgen:

Helt klart intressant produkt, dock köpte jag en surface pro 128GB pga mindre skärm och pennan!

Värt att tänka på har Surface Pro sämre batteritid, har inte jämfört själv men vad jag läst mig till ser 4–4,5 timme vara normalt. I övrigt ser det dock ut som en mer trevlig maskin helt klart!

Skrivet av Motsols:

Hur är denna att ha i knät när du sitter i exempelvis en fåtölj eller på bussen?
Jag är ute efter något sånt här för att ibland kunna använda som en bärbar dator, och då kommer den användas i olika positioner. Bärbara har gångjärn som håller fast skärmen, men hur fungerar det med denna? Ramlar skärmen baklänges om den lutar lite bakåt?

Jag satt en del med den i knät och det går faktiskt bra, det krävs en ganska extrem lutning för att skärmen ska trilla bakåt. Tack vare fodralet har den inte samma "nackdel" som gångjärn av lite sämre kvalitet kan ha på bärbara datorer, negativt är dock att skärmen är fast i en position och inte kan justeras.

Skrivet av Motsols:

På alla framtida tester av hybrider vore det intressant med ett deltest om hur den fungerar i samma situationer som en bärbar används i.

Mycket bra poäng, vi tar med oss det till framtida tester!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag körde TeamViewer nu så jag tog över hennes platta, uppdaterade drivrutinerna och det verkar funka klockrent nu. Nu är morsan glad och nöjd!
Hittade en tråd där många andra hade liknande problem som avhjälptes med nya drivisar.

Det här är ju faktiskt en otroligt bra sak för alla oss som får agera datorsupport åt vänner och bekanta. Otroligt smidigt att kunna köra teamviewer/RDP direkt till deras dator och fixa med grejer när de behöver hjälp. Har dom en så'n här istället för en iPad/Androidplatta så kan man alltså fixa deras platta remote också...

Eller finns det smidiga sätt att göra detta även till andra plattor?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Helt klart intressant produkt, dock köpte jag en surface pro 128GB pga mindre skärm och pennan!

Köpte också Surface Pro, men inte bara pga skärmen & pennan utan också för mini displayporten , microSD-kortplatsen och de i mitt tycke smidiga cover-tangentborden. Att kunna driva högre upplösningar på extern skärm var rätt viktigt för mig, men det blev till att komplettera med lite adaptrar.

Även om jag är nöjd med Surface Pro finns det saker som retar mig. T.ex. att laddaren ibland är lite bökig att ansluta till plattan samt att jag inte kan använda mini-displayporten utan att flytta på pennan om den är fastsatt.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Dyr? Nej, inte med tanke på att den kan ersätta en hel dator.

Om man köper en vanlig surfplatta måste man ändå ha en vanlig laptop eller stationär dator för att göra något vettigt.

Nej, det måste "man" inte. "Man" behöver inte en laptop eller stationär dator för att läsa aftonbladet, skriva enstaka mail då och då, hänga på facebook och spela candy crush saga, betala sina räkningar och porrsurfa.

Det är vad "man" använder en dator till i de flesta hushållen idagsläget. Sluta jämföra dig själv som entusiast med vanliga användare som inte bryr sig om spel, tyngre bild- och ordbehandling, programmering etc. Sånt sysslar "man" inte med och därför kan en surfplatta utan problem ersätta en laptop och stationär dator i de flesta hushållen

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon120994:

Produkten är en surfplatta, därför bör tangentbordet inte ses som någonting annat är ett extratillbehör som skickades med gratis, och bör därför inte påverka betyget över huvud taget. Jag blir så jävla trött på att någon idiot alltid skall spela smart och kommentera kommentarerna utan att bidra med någonting, jag använder väll villka ord jag vill innom vissa gränser. Klarar man inte av att bli kritiserad för en artikel så bör man inte arbeta som skribent.

Klarar man inte av att uttrycka sig som folk behöver man inte kommentera våra artiklar. SweClockers skribenter ska inte stå ut med att bli kallade vad som helst (i det här fallet "retard") bara för att upprörda medlemmar har andra åsikter.

Slutdiskuterat, tillbaka till ämnet. Har du vidare saker att anmärka på artikeln, gör det med ett vettigt ordval. Vill du diskutera SweClockers inställning i frågan, gör det via "Kontakta" eller "Feedback" med länkar i sidfoten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av DDemis:

Man kan lika gärna köpa en iPad Mini och en LED TV. Bara ett exempel.

Ja, för det ger dig precis samma funktionalitet som en ultrabook......

Skrivet av spda242:

Hur kan ni säga att detta är en "bra produkt"? Vill man verkligen ha en tung och tjock (enl. nackdelar), relativt högljudd surfplatta utan 3G (hittade inte i artikeln) med halvtaskig batteritid som inte är startad när man öppnar locket och som dessutom kostar 8500 SEK?

Den är varken högljudd eller har halvtaskig batteritid. 8500,- är till o med ett helt okay pris för den jämförd med andra liknande produkter.

Skrivet av Dalton Sleeper:

... och slå två flugor i en smäll (läs batterier) ...

Skillnaden i pris (extrapolerat från plattor med och utan 3G/4G) gör att det blir billigare för dig som konsument att köpa en MiFi enhet. Detta ger dig samtidigt möjligheten att dela internet med ett tiotal andra enheter under en hel dag utan att behöva ladda batteriet.

Skrivet av spiderweb:

Hybrid liknande W700 och Microsoft surface
-dålig kompromiss, går ej ha i knät, dyr, dåligt tangentbord, för tung som platta

Hybrid liknande HP Envy X2 (som laptop men man kan ta loss skärmen->pekplatta)
+bra kompromiss, kommer bli liten och lätt och bra med nya haswell processorn
-dyr

Frågan är om man står ut med det komprommiss-OS som Windows 8 faktiskt är där man tex ofta tvingas använda "fel" skrivbord dvs klassiskt skrivbord då man vill ha den som pekplatta och Modern UI då man vill köra med mus och tangentbord? Varför inte köpa en Ipad 3G som pekplatta och en vanlig ultrabook med Windows 7 eller MacOS som laptop?

Jag använder ofta en Surface i knäet. Givetvis har man inte samma stabilitet som en laptop men samtidigt väger den mindre, blir inte varm på samma sätt och det fungerar faktiskt finfint att arbeta med den i knäet. Förstår inte hur du tycker att en Envo X2 är en bättre kompromiss.

Varför man inte köper en iPad och ultrabook är för att kostnaden blir högre, vilket är viktigt för folk som nu tycker (pga tidigare netbooks) att en "bra" dator ska inte kosta mer än lite drygt ett par tusen kronor. En hybrid med Windows 8 kan ersätta också ditt behov för surfplatta och ultrabook med en enhet som är tillnärmad en iPad i storlek/vikt. Heck, för de allra flesta vanliga människor kan en iPad eller Surface RT ersätta datorbehovet helt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag satt en del med den i knät och det går faktiskt bra, det krävs en ganska extrem lutning för att skärmen ska trilla bakåt. Tack vare fodralet har den inte samma "nackdel" som gångjärn av lite sämre kvalitet kan ha på bärbara datorer, negativt är dock att skärmen är fast i en position och inte kan justeras.

Mycket bra poäng, vi tar med oss det till framtida tester!

Trevligt att du läser kommentarerna, svarar på frågor och tar till dig synpunkter, fortsätt så!

Skrivet av anon120994:

Produkten är en surfplatta, därför bör tangentbordet inte ses som någonting annat är ett extratillbehör som skickades med gratis, och bör därför inte påverka betyget över huvud taget. Jag blir så jävla trött på att någon idiot alltid skall spela smart och kommentera kommentarerna utan att bidra med någonting, jag använder väll villka ord jag vill innom vissa gränser. Klarar man inte av att bli kritiserad för en artikel så bör man inte arbeta som skribent.

Nu minns jag inte vad du skrev i första inlägget men det är skillnad mellan kritik och personligt påhopp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av segen:

Jo, priset är helt åt skogen.

Haha vad är då en ipad? Det här är ju en riktig dator.. priserna kommer falla när de blir vanligare och produseras i högre volymer.. men för närvarande är datorpads ganska dyra, lev med det eller köp en halvdan ARM pad för 5000 om du tycker det är billigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Nej, det måste "man" inte. "Man" behöver inte en laptop eller stationär dator för att läsa aftonbladet, skriva enstaka mail då och då, hänga på facebook och spela candy crush saga, betala sina räkningar och porrsurfa.

Det är vad "man" använder en dator till i de flesta hushållen idagsläget. Sluta jämföra dig själv som entusiast med vanliga användare som inte bryr sig om spel, tyngre bild- och ordbehandling, programmering etc. Sånt sysslar "man" inte med och därför kan en surfplatta utan problem ersätta en laptop och stationär dator i de flesta hushållen

Vill man bara ha något för surf och småappar finns ju iPad och Surface RT, och denna Acer-platta har ju därför en lite annan målgrupp. Det jag vänder mig mot är alla som slänger ur sig kommentarer som "Dyr". Denna surfplatta klarar så mycket mer än att bara surfa och köra småappar, och är därför inte alls dyr då den kan ersätta en laptop i många avseenden (inte bara slösurf), även prestandamässigt och programmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Det här är ju faktiskt en otroligt bra sak för alla oss som får agera datorsupport åt vänner och bekanta. Otroligt smidigt att kunna köra teamviewer/RDP direkt till deras dator och fixa med grejer när de behöver hjälp. Har dom en så'n här istället för en iPad/Androidplatta så kan man alltså fixa deras platta remote också...

Eller finns det smidiga sätt att göra detta även till andra plattor?

Teamviewer funkar till android, åt båda hållen (du kan kontrollera PC'n från androiden och tvärt om). På Äppel-produkter kan man kontrollera PC'n tror jag, men inte tvärt om.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Teamviewer funkar till android, åt båda hållen (du kan kontrollera PC'n från androiden och tvärt om). På Äppel-produkter kan man kontrollera PC'n tror jag, men inte tvärt om.)

För mej funkar det iaf inte att styra paddan (Android4) från datorn, tvärt om funkar dock utmärkt. Fint att dom lagt till den nya musfunktionen om man har extern mus och tangentbordsdocka...

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Det här duger inte. Vidare diskussion om och klagomål på modereringen tas via tidigare angivna kanaler, det vill säga "Feedback" för generella åsikter och "Kontakta" för mer specifika. Ytterligare inlägg om saken i den här tråden kommer att raderas - här diskuterar vi surfplattan Acer Iconia Tab W700!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ju mer jag tänker på denna desto mer vill jag ha en Skulle lätt kunna ersätta min jobbdator med denna. När jag kommer till jobbet så kan ja koppla in den till ett riktigt tangentbord och skärm. Men när jag tar den på tåget, så slipper jag ha både min laptop och min ipad. Eller kompromissa med att bara ha ipad där jag egentligen inte kan göra så mkt.

EDIT: Märkte precis en sak. INGEN 3G?! Hur tänkte dom där?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till med DLNA på W700? Trevlig recension! Tack, fick mycket nyttig information. Att klaga på priset känns lite löjligt, detta är en hybrid, ingen surfplatta.

Permalänk
Medlem

Kul med w8!

Riktigt kul att de har win 8 på en surfplatta. Har själv en äldre variant som jag är nöjd med men ärligt talat finns det så löjligt massa program jag vill använda som inte finns på android så den täcker bara upp ett litet behov, en sådan här är ju väldigt väldig trevlig. Nu har jag iofs en ux32vd som är sjukt bärbar redan om w8 fortsätter att finnas på surfplattor så blir jag rätt sugen att dra till med en om ett år.

Oerhört viktigt IMO är att ha en skön och smidig tangentbords-addon, får man det perfekt så skulle det vara riktigt skönt.

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Apachi:

Hur ligger det till med DLNA på W700? Trevlig recension! Tack, fick mycket nyttig information. Att klaga på priset känns lite löjligt, detta är en hybrid, ingen surfplatta.

Ber om ursäkt för sent svar, varit upptagen med konferensresa och operation "vila ut efter konferensresan".

Tyvärr saknas stöd för DLNA på denna surfplatta. Försöker ta med även denna information till nästa recension!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner