Permalänk
Medlem

h100 vs vanlig vatten kylning

Hej funderar att köpa h100i men har även kollar på Inets vatten kit. Ska kyla en i7 2600k dock är vanlig vatten kylning mycket dyrare . Sen ska det vara så tyst som möjligt. Chassi är corsair 650d .vad bör man köra på ha hört att h100 låter en hel del.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Hej funderar att köpa h100i men har även kollar på Inets vatten kit. Ska kyla en i7 2600k dock är vanlig vatten kylning mycket dyrare . Sen ska det vara så tyst som möjligt. Chassi är corsair 650d .vad bör man köra på ha hört att h100 låter en hel del.

"Riktig" vattenkylning brukar ju vara bättre, tyckte själv det verkade för komplicerat och köpte en H100 istället. Min låter ingenting men man kan ha otur och få en som låter men då kan man ju alltid byta den.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

"Riktig" vattenkylning brukar ju vara bättre, tyckte själv det verkade för komplicerat och köpte en H100 istället. Min låter ingenting men man kan ha otur och få en som låter men då kan man ju alltid byta den.

okey kanske blir en h100i då!

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Skrivet av Kezzo:

Hej funderar att köpa h100i men har även kollar på Inets vatten kit. Ska kyla en i7 2600k dock är vanlig vatten kylning mycket dyrare . Sen ska det vara så tyst som möjligt. Chassi är corsair 650d .vad bör man köra på ha hört att h100 låter en hel del.

Det är bara en fråga om vad man har plats för, ekonomi för och intresse för.

En riktig customvattenkylning kyler bättre och är tystare (köp inget färdigt kitt från inet då de innehåller en skitdålig högljud EK-pump) än en h100, men samtidigt kostar det mer och kräver mer av personen som köper det när det kommer till montering. Dock ger det ju även fördelar i form av flexibilitet för kommande utbyggnader mm senare om du tex vill kyla grafikkortet också sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Hej funderar att köpa h100i men har även kollar på Inets vatten kit. Ska kyla en i7 2600k dock är vanlig vatten kylning mycket dyrare . Sen ska det vara så tyst som möjligt. Chassi är corsair 650d .vad bör man köra på ha hört att h100 låter en hel del.

Kör på H100 men byt ut orginalfläktarna mot t. Ex. Nocthua eller liknande kvalitetsfläktar så har du en riktigt tyst och bra vattenkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att köra med "riktig" vattenkylning om du enbart ska kyla processorn. Det blir dyrare och prestandavinsten är nog försumbar. Om du däremot vill kyla flera komponenter (t.ex. grafikkort) så blir det en bättre lösning.
Sen kan man ju stoppa i vattenkylning för att det är kul att bygga, men det är ju inte särskilt ekonomiskt om man räknar pris/prestanda för enbart CPU-kylning.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

okey kanske blir en h100i då!

Ingen höjdare om du vill ha det så tyst som möjligt, du måste byta ut fläktarna och när du gjort det har du lagt nästan dubbelt så mycket pengar som du kunnat få en ännu tystare luftkylare som bara presterar försumbart sämre för.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Problemet med 650D är att om du köper "vanlig" vattenkylning blir det tight med radiatorn, min är 47mm och det är max 1mm till strömkontakten på moderkortet.

Fick dock skicka tillbaka min radiator för skruvhålen till fläktarna passade inte. FAIL.

Permalänk
Medlem

Jag har en H60, jämförde temperaturer med en kille med riktig vattenkylning här på swec och det var typ lika.
Fläktarna låter en del på högsta men min går aldrig såpass snabbt att den hörs över resten av komponenterna.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Ingen höjdare om du vill ha det så tyst som möjligt, du måste byta ut fläktarna och när du gjort det har du lagt nästan dubbelt så mycket pengar som du kunnat få en ännu tystare luftkylare som bara presterar försumbart sämre för.

har höga minnen så får nog inte plats med en luftkylare!

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Gillar uttrycken som "vanlig vattenkylning" och "inets vatten kit". Tycker du svarar lite själv på din fråga. Corsair är väl inte direkt kända för att bygga kvalitetsvattenlösningar. Om du inte har tänkt att klocka processorn så spelar det mindre roll i valet av kylare, ljudnivån spelar större roll. H100 är ju faktiskt till och med sämre än många högpresterande luftkylare.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Avstängd

Att ett slutet system skulle vara lika bra som "riktig" är inte helt sant. Ett system som Corsair, Antec etc har inte förutsättningarna för att kyla lika bra eller se lika snyggt ut som ett custom eftersom:

- Vattenblocket är av sämre kvalite
- Radiatorn är pisstunn
- Kass pump
- Fläktarna är..mja kassa.

Med detta sagt så kanske temperaturskillnaderna inte blir megastora, men isåfall beror det på andra grejer, t.ex. dålig kontakt mellan kärnan och ihs eller vad det heter (ivy bridge). Saken är den, vill man ha custom vattenkylning köper man det, vill man ha en medioker kylning som kyler lite bättre (eller sämre) än high end luftkylare, well då köper man en corsair h100 eller liknande.

Dessa grejer är helt enkelt riktade till olika kunder. Sedan, vad ska man kyla, och hur mycket ska man överklocka? Enligt mig är det bara lönt att köpa vattenkylning om man inte kan klocka högre på den luftkylning man använder, eller om temperatuerna är skrämmande höga på grafikkorten (över 100C vrm, xfx 7970, stock klock )

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av xpanterx:

"Riktig" vattenkylning brukar ju vara bättre, tyckte själv det verkade för komplicerat och köpte en H100 istället. Min låter ingenting men man kan ha otur och få en som låter men då kan man ju alltid byta den.

kan säga att det kostar ca 300 kr att skicka en H100 till Nederländerna, iallafall för mig. så bättre att bara köpa en H100i istället för att hoppas på att man får en tyst H100.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Att ett slutet system skulle vara lika bra som "riktig" är inte helt sant. Ett system som Corsair, Antec etc har inte förutsättningarna för att kyla lika bra...

De jag skrev där uppe var ingen fråga, utan jag säger det av egen erfarenhet.
#13432189

Jag håller med om att det inte är lika bra grejer och allt det där, men det är slutresultatet som räknas.
Personligen skulle jag aldrig spendera flera tusen på riktig vattenkylning för temperaturen,
men utseende och känsla att ha det är en annan femma.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

kan säga att det kostar ca 300 kr att skicka en H100 till Nederländerna, iallafall för mig. så bättre att bara köpa en H100i istället för att hoppas på att man får en tyst H100.

Har redan en H100 som sagt, men är H100i tystare generellt så är det ju bra, och den är ju nyare så klart att man köper en sån om man ska göra det i dagsläget.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Som sagt det beror på, vill man ha bra temperatur är det ju mer än bara vattenkylningen som ska fixas. Man behöver dock inte ha custom vattenkylning för okej temperaturer vid överklockning. Faktum att TS gör en tråd om detta bevisar att nan inte är redo för riktig loop.

Permalänk
Medlem

Blev ingen större skillnad med en h70 jämfört med luftkylaren jag hade innan, dock är den ju tyst med deras "silent" fläktar.

Bonus är ju att mindre värme yr omkring inne i chassit och grafikkorten fick det lite mindre ljummet=)

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av xpanterx:

Har redan en H100 som sagt, men är H100i tystare generellt så är det ju bra, och den är ju nyare så klart att man köper en sån om man ska göra det i dagsläget.

har haft en H100 och har en H100i

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Entusiast

H100an är underhållsfri, det är inte riktig vattenkylning. Det är nog det tyngsta argumentet här. Är du typen av person med inställningen "Det ska funka" så är det H100an som gäller. Tycker du om att sitta på en kulle tillsammans med din dator och titta på solnedgången så är det riktig vattenkylning som är din grej.

Permalänk
Medlem

par alternativ till att kolla över tycker jag 1: http://www.pixmania.se/se/se/13432188/art/swiftech/flytande-n... 2:http://www.pixmania.se/se/se/12863934/art/enermax/vattenkylsy... 3: http://www.inet.se/produkt/5322251/cm-eisberg-240l-prestige Jag hade en antec khuler 620 och köpte en H80i och är inte det minsta imponerad h80i hade dåliga gänger och med samma fläktuppsättning märkte jag knapp skillnad bara hoppas för dig isåfall att h100i är mycket bättre i kvaliten än va h80i är.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

har höga minnen så får nog inte plats med en luftkylare!

Det är inga problem att få in en Noctua NH-U14S https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av infexis:

De jag skrev där uppe var ingen fråga, utan jag säger det av egen erfarenhet.
#13432189

Jag håller med om att det inte är lika bra grejer och allt det där, men det är slutresultatet som räknas.
Personligen skulle jag aldrig spendera flera tusen på riktig vattenkylning för temperaturen,
men utseende och känsla att ha det är en annan femma.

Klart som katten även temperaturen blir bättre med riktig vattenkylning om man har radiatoryta till det, lägger man flera tusen på vattenkylning och kör med en 120mm rad som en h60 är man rätt snett ute...
Så fort man utnyttjar möjligheterna som en customloop ger så kommer man få det till att kyla bättre/vara tystare eller varför inte både och än ett färdigt kitt men det kommer till ett pris, nämligen kostnad, arbete och plats i chassit.

Sist vill jag bara säga att temperaturer inte är allt, din h60 ger bättre temperaturer än vad min customloop gör (dock har jag grafikkort inkopplat också) men medans man hör din h60 på 20 meters avstånd så är min dator knäpptyst. "Passiv" vattenkylning ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Klart som katten även temperaturen blir bättre med riktig vattenkylning om man har radiatoryta till det, lägger man flera tusen på vattenkylning och kör med en 120mm rad som en h60 är man rätt snett ute...
Så fort man utnyttjar möjligheterna som en customloop ger så kommer man få det till att kyla bättre/vara tystare eller varför inte både och än ett färdigt kitt men det kommer till ett pris, nämligen kostnad, arbete och plats i chassit.

Sist vill jag bara säga att temperaturer inte är allt, din h60 ger bättre temperaturer än vad min customloop gör (dock har jag grafikkort inkopplat också) men medans man hör din h60 på 20 meters avstånd så är min dator knäpptyst. "Passiv" vattenkylning ftw

Jag håller inte med om att man hör min H60. Den är såpass tyst att jag störde mig på nätagget och bytte ut fläkten där för att få en i stort sett ljudlös dator i idle. Vid belastning är det mest grafikkortet som hörs, och även det väldigt lite då Windforce kylaren är toppklass. Jag erkänner dock att alla H60 behöver inte vara lika bra eller lika tysta som min, finns ju alltid undantag men jag kan inte säga annat än det jag själv upplever.

Edit: jag kör alltså min H60 i tyst läge som jag ställt in via moderkortet.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

okey ska kika lite på denna då tackar

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

blir då ingen h100i /h80i ska leta efter en lämpligt luftkylare fast finns inte så mycket att välja på när man har sådana minnen
http://www.inet.se/produkt/5315098/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Problemet med 650D är att om du köper "vanlig" vattenkylning blir det tight med radiatorn, min är 47mm och det är max 1mm till strömkontakten på moderkortet.

Fick dock skicka tillbaka min radiator för skruvhålen till fläktarna passade inte. FAIL.

Så här gjorde jag för att få dit min radiator som inte fick plats i fractal design define r2. Sågade bort gallret i taket också då det inte längre hade någon funktion.

Nu sitter jag och retar retar mig på högtalarnas och hårddiskarnas oljud dock...

Mycket roligare att bygga riktig vattenkylning TS

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Så här gjorde jag för att få dit min radiator som inte fick plats i fractal design define r2. Sågade bort gallret i taket också då det inte längre hade någon funktion.

Nu sitter jag och retar retar mig på högtalarnas och hårddiskarnas oljud dock...

http://i.imgur.com/RPY4i.jpg

Mycket roligare att bygga riktig vattenkylning TS

kostar ju lite

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Allting kostar

För mig är custom vatten värt det.

Dels en hobby, roligt att fippla med.
Sen ör det bara bygga ut vid behov eller byta ut någon om man vill.
Men som sagt, har man råd så custom alla dagar i veckan för mig.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Så här gjorde jag för att få dit min radiator som inte fick plats i fractal design define r2. Sågade bort gallret i taket också då det inte längre hade någon funktion.

Nu sitter jag och retar retar mig på högtalarnas och hårddiskarnas oljud dock...

http://i.imgur.com/RPY4i.jpg

Mycket roligare att bygga riktig vattenkylning TS

Tänkte bygga så först men ville inte förstöra chassit så fick bli att anpassa kylningen efter vad som pasade i chassit, får bli nästa gång jag byter chassi så väljer jag ett som passar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tänkte bygga så först men ville inte förstöra chassit så fick bli att anpassa kylningen efter vad som pasade i chassit, får bli nästa gång jag byter chassi så väljer jag ett som passar bättre.

Enda o-återkallerliga jag gjorde mot chassit var att såga lått gallret. Hål för slangarna fanns redan på plats

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄