Permalänk
Vägledare

Klocka med Noctua NH-U9B. Varmt!

Hej

Provade för första gången att klocka min processor, i7 950, och följde då Sweclockers guide. Det som jag genast märkte var att processorn blev otroligt varm, 55 C i idle vilket är 15 mer än innan jag klockade och 85-90 under load, och då hade jag bara genomfört första steget i guiden. Har som sagt en Noctua NH-U9B som jag vet inte är den mest lämpade kylaren för klockning men lite bättre borde den väl klara klara uppgiften?! Använder kylpastan som följde med och har dessutom kollat så att sitter som det ska, vilket det gör. Så som ni förstår tycker jag att det är mycket märkvärdigt.
Några funderingar på varför det blir så varmt?

Permalänk
Medlem

Låter väldigt konstigt, jag har en också en NH-9B SE2 samt en i5 3570K som jag klockat till 4,3 Ghz, ligger runt 30 grader i idle och 55-60 i load (BF3, DCS A-10 etc) I prime 95 kommer den upp mot 65 grader så det låter lite märkligt att din skiljer så pass mycket.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Vägledare

Det var "lite" skillnad ja

Permalänk
Avstängd

Jag hade bytt kylpastan om jag va du....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED