Permalänk
Medlem

Funkar min h100i som den ska?

Fick precis in min nya h100i, installerade den och jag såg till att alla skruvar satt bra o så.
Kollade till fläktarna med o dom siter bra.
Iallafall, överklockade sedan min i5 2500k till 4.5Ghz, använde prime95 för att stress testa och i full load på cpu'n kom temperaturen upp till 98 grader celcius.
Stress testade den i några timmar och hela tiden var temperaturen mellan 95-98.
Ska de bli så varmt eller är det ett problem med kylaren?
Kanske värt att nämna att jag gör på ''Push solution''

Permalänk
Entusiast

Det är definitivt något problem här, stäng av datorn omdelelbart innan din CPU tar skada eller belasta den åtminstone inte igen!
Vad som är fel kan jag tyvärr ej svara på då jag inte har erfarenhet av vattenkylning men en om-montering känns ju obligatorisk.

Vilken Vcore använde du förresten?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Antingen ger du CPU:n för mycket kräm eller så har du monterat kylaren dåligt. Sätt på lite ny kylpasta vid ommontering och berätta om det blir någon skillnad.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är definitivt något problem här, stäng av datorn omdelelbart innan din CPU tar skada eller belasta den åtminstone inte igen!
Vad som är fel kan jag tyvärr ej svara på då jag inte har erfarenhet av vattenkylning men en om-montering känns ju obligatorisk.

Vilken Vcore använde du förresten?

Vcore ligger på 1.3
Saken är att jag har varnings grejen på, när den blir för varm ska den stängas av, jag vet detta eftersom att jag förut installerat en kylare lite dåligt då min data kom över 100 grader celcius och stängdes av, av sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Antingen ger du CPU:n för mycket kräm eller så har du monterat kylaren dåligt. Sätt på lite ny kylpasta vid ommontering och berätta om det blir någon skillnad.

Säker på att kylaren är monterad bra, kolllade flera gånger om något satt löst, skruvade till tumbskruvarna hårt och såg till att den inte fanns något glapp.
Samma sak med fläktarna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EliAfram:

Vcore ligger på 1.3
Saken är att jag har varnings grejen på, när den blir för varm ska den stängas av, jag vet detta eftersom att jag förut installerat en kylare lite dåligt då min data kom över 100 grader celcius och stängdes av, av sig själv.

Även om den stängs av vid 100 grader så skulle jag aldrig riskera att köra den över 90 grader ett längre tag, har hört att CPU'n livslängd kan förminskas kraftigt då och det är helt enkelt en onödig risk, kör den aldrig under full load igen innan detta är fixat är min rekommendation.

Hur är det med idle-temperaturerna?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Även om den stängs av vid 100 grader så skulle jag aldrig riskera att köra den över 90 grader ett längre tag, har hört att CPU'n livslängd kan förminskas kraftigt då och det är helt enkelt en onödig risk, kör den aldrig under full load igen innan detta är fixat är min rekommendation.

Hur är det med idle-temperaturerna?

Idle temps ligger på 40-45.
Nu när jag kollar så används cirka 5% av cpu'm och temps ligger på runt 45

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EliAfram:

Idle temps ligger på 35-45.

Hmm, ändå ganska låga för en så hög load-temp...Konstigt.
Kanske borde vara liiiite lägre typ 30-35 med en kylare som H100i men det är inte fy skam siffror jämfört med din load-temp.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Låter som det vore kylpastan som är boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Låter som det vore kylpastan som är boven.

Antar att jag köper ett nytt :), några rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Låter som det vore kylpastan som är boven.

Finns ju ingen kylpasta som gör en sån stor skillnad. Den som sitter förmonterad är en helt ok att köra med.
Bästa och sämsta kylpastan skiljer inte så många grader så det är nog inte det som är felet nej.

Går pump å så vidare som den ska, kolla över i bios om det är något som ser konstigt ut med OC alternativt testa med stock inställningar en gång å se vilka temps du får då så kan man ju utesluta det ena eller det andra.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Avstängd

Vad har du för vätsketemp, pump- och fläktvarvtal enligt CorsairLINK2?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk

Känns som om något inte stämmer ja. Min fx 8350 körs på typ samma temperatur som rummet på 4 ghz med arctic cooling kylpasta och h100i. Fläktarna drar ut luften ur lådan.. föreslår ny kylpasta och antar att du laddat ner corsair link2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Vad har du för vätsketemp, pump- och fläktvarvtal enligt CorsairLINK2?

Kollade runt i corsair link 2 och kunde inte hitta vätsketempen, pump eller fläktvarvtalet nånstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EliAfram:

Kollade runt i corsair link 2 och kunde inte hitta vätsketempen, pump eller fläktvarvtalet nånstans.

H100i Fan 1 och 2
H100i Pump
H100i Temp 1

är det du ska kika på.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

H100i Fan 1 och 2
H100i Pump
H100i Temp 1

är det du ska kika på.

Kollade igenom hela corsair link 2 och hittade inga temps förutom de på min cpu, gpu och hård diskar.
Stängde av datorn och såg till att allt var ikopplat oc hsatte bra.
Känns som att kylaren inte har registrerats av datan?
Rör vid pumpen och känner ingenting och den låter inget heller.

Permalänk
Medlem

Fram med bilder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av in4me:

Fram med bilder!

Bilder på vad? temps, corsair link programmet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EliAfram:

Kollade igenom hela corsair link 2 och hittade inga temps förutom de på min cpu, gpu och hård diskar.
Stängde av datorn och såg till att allt var ikopplat oc hsatte bra.
Känns som att kylaren inte har registrerats av datan?
Rör vid pumpen och känner ingenting och den låter inget heller.

Låter som att det är nåt tjall med usb-anslutningen till pumpen och/eller drivrutinerna.

Dock borde pumpen låta även utan drivrutiner eller mjukvara, så det verkar väl lite skumt det med...säker på att den inte låter nånting alls?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Låter som att det är nåt tjall med usb-anslutningen till pumpen och/eller drivrutinerna.

Dock borde pumpen låta även utan drivrutiner eller mjukvara, så det verkar väl lite skumt det med...säker på att den inte låter nånting alls?

Kanske inget alls, men från jag sett på videos så borde den låta ganska så mycket högre, stoppade fläktarna med handen lite snabbt för att höra och det helt tyst, var tvungen att komma nära med örat för att höra.

Permalänk
Medlem

Ska om montera, är tillbaka om ett tag, vill abra få detta ur vägen så att jag vet att montering inte är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Låter som att det är nåt tjall med usb-anslutningen till pumpen och/eller drivrutinerna.

Dock borde pumpen låta även utan drivrutiner eller mjukvara, så det verkar väl lite skumt det med...säker på att den inte låter nånting alls?

Innan jag monterade om kylaren så kollade jag en sista gång att allt satt dom det skulle, de gjorde det.
Monterade sedan bort alla delar och kopplade ur alla sladdar och monterade om de igen, igen så kollade jag att alla sladdar satte bra och att det inte fanns glapp eller så.
Startade datorn och och kollade corsair link2 och kunde fortfarande inte se temps på h100i grejerna.
Startadce om datorn, och NU så installerades drivrutinerna för pumpen och allt annat.
Iallafall kan jag nu se tempsen för allt du frågade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Vad har du för vätsketemp, pump- och fläktvarvtal enligt CorsairLINK2?

Fan 1 och 2 går just nu på 1380-1415.
Pumpen på 2168.
Hittade inte något some hete vätske temp men ''h100i'' temp hittade jag och den ligger på 31 grader celcius

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EliAfram:

Innan jag monterade om kylaren så kollade jag en sista gång att allt satt dom det skulle, de gjorde det.
Monterade sedan bort alla delar och kopplade ur alla sladdar och monterade om de igen, igen så kollade jag att alla sladdar satte bra och att det inte fanns glapp eller så.
Startade datorn och och kollade corsair link2 och kunde fortfarande inte se temps på h100i grejerna.
Startadce om datorn, och NU så installerades drivrutinerna för pumpen och allt annat.
Iallafall kan jag nu se tempsen för allt du frågade om.

Rengjorde du processorn och kylblocket och applicerade ny kylpasta när du monterade om kylaren?

EDIT: eftersom du har ganska hög vätsketemperatur så verkar inte värmeöverföringen vara problemet iaf.

EDIT2: Hur är tempen vid full load nu då? Nu när drivrutinerna är med, tänkte jag.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Rengjorde du processorn och kylblocket och applicerade ny kylpasta när du monterade om kylaren?

EDIT: eftersom du har ganska hög vätsketemperatur så verkar inte värmeöverföringen vara problemet iaf.

EDIT2: Hur är tempen vid full load nu då? Nu när drivrutinerna är med, tänkte jag.

Har inte applicerat ny kylpasta, tempen på full load ligger fortfarande på 98 grader
EDIT: Den kom faktiskt hela vägen när till 89 nyss och ligger där fortfarande, men den skiftar mellan 89-98 men ligger nu mest på 89 eller så.

Permalänk
Avstängd

Vad ligger h100i temp på när processorn är så varm, och gör det nån skillnad om du kör fläktarna på max?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk

Har du kopplat H100i rätt till moderkortet?

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paratroper:

Har du kopplat H100i rätt till moderkortet?

Eftersom han får upp tempsen i CorsairLINK så får vi väl anta det.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Vad ligger h100i temp på när processorn är så varm, och gör det nån skillnad om du kör fläktarna på max?

Nu händer grejer... typ
La fläktarna på max, tempsen står aldrig stilla, som minst kom tempen på 48 och som högst 92.
Men saken är att tempsen byter hela tiden står inte stilla i en sekund.
Ska idag köpa ny kylpasta och rensa komponenterna.
Tempen rör sig ungefär så här 92>56>80>70.
Som sagt, den skiftar med temps och står stannar inte på en temp i en sekund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EliAfram:

Nu händer grejer... typ
La fläktarna på max, tempsen står aldrig stilla, som minst kom tempen på 48 och som högst 92.
Men saken är att tempsen byter hela tiden står inte stilla i en sekund.
Ska idag köpa ny kylpasta och rensa komponenterna.
Tempen rör sig ungefär så här 92>56>80>70.
Som sagt, den skiftar med temps och står stannar inte på en temp i en sekund.

Vad var h100i temp på, det sa du aldrig

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!