Behöver en CPU kylare för en rimlig peng?

Permalänk
Medlem

Behöver en CPU kylare för en rimlig peng?

Hej , skulle vilja ha lite tips på en shysst CPU kylare för en rimlig peng som är hyffsat tyst och kyler bra:)

Har original just nu och det låter som satan för den får jobba ihjäl sig..

Visa signatur

Chassi [Zalman Z9 ] GPU [Gigabyte HD 7770 1GB] CPU [I5 3570K 4.0 GHZ] RAM [ 2 x 4GB g skill]

Permalänk
Medlem

CM Hyper 212 EVO! Den absolut mest prisvärda kylaren som finns! http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... länk till INET

Permalänk
Medlem

Okej, har kollat på den lite , tror nog att det blir den. Ville bara ha lite tips för är inte allt för insatt i allt detta med datorer ännu.

Visa signatur

Chassi [Zalman Z9 ] GPU [Gigabyte HD 7770 1GB] CPU [I5 3570K 4.0 GHZ] RAM [ 2 x 4GB g skill]

Permalänk
Entusiast

Hyper 212 Evo, lås tråden valet är klart

Nae men Hyper 212 Evo är helt klart den mest prisvärda CPU-kylren som finns och kan utan problem klara av en medel-bra överklockning och är väldigt tyst också!

Edit: Den är dock ganska maffig, om du får plats i ditt chassi kan jag inte svara på men någon annan kan nog!

Edit2: Kollade upp ditt chassis bredd och Hyper 212 EVO's höjd över moderkortet och det ska gå fint! Höjden över moderkortet på kylaren ska vara 159mm och ditt chassis bredd är 207mm så det finns rum så det blir över

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Finns ett alternativ till då CDON kommer ha sin 15% rabatt för swec i slutet av månaden nu (borde dyka upp till helgen). Finns nog en bra chans att Phantek/Noctua dyker upp där för runt 400-450 kr. Annars om det är för dyrt helt klart Hyper 212, väldigt bra har den äldre versionen i en kontorsburk var inte alls specielt svår att montera samt kyler väldigt bra.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Inaktiv

Säger också Hyper 212 Evo, du kommer garanterat bli nöjd både gällande ljudnivå och kylning

Permalänk

Min cpu var konstant 98°C när jag spelade med orginal fläkt men nu när jag har Hyper 212 Evo så går den aldrig över 55°C så jag rekommenderar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fande:

Okej, har kollat på den lite , tror nog att det blir den. Ville bara ha lite tips för är inte allt för insatt i allt detta med datorer ännu.

EVO är en klockren budgetkylare men den är också en budgetkylare med ett par nackdelar som kan få dig att vilja byta ut den i framtiden och då kan det vara bra att lägga lite extra från början.

Det följer med en fläkt som inte är den bästa, den kyler sämre och låter mer än en high-end fläkt och som jag har upplevt det så brukar folk byta ut den till en eller två bättre fläktar. En extra kostnad som gör att Evo inte längre är lika prisvärd jämfört med dyrare alternativ.

Den har bara ett kyltorn så kylare med två torn kommer garanterat att kyla bättre och/eller vara tystare, kylarna med två torn är den mest prisvärda lösningen om du vill kunna överklocka mycket men fortfarande ha en tyst kylare. "Vattenkylare" i stil med H100i kommer prestera några grader bättre och bli tysta om du byter ut fläktarna men man har då lagt 1000kr eller mer på en kylare som är lite bättre än en luftkylare för 650kr.

Investerar du i en bra luftkylare kommer du inte byta ut den i första taget, Noctua erbjuder 6års garanti och de skickar ut fästanordningar för att man ska kunna montera kylaren när intel/AMD byter sockel. Deras fästanordningar är förövrigt några av de absolut lättaste att montera.

Här är mina rekommendationer på kylare som kostar mer köpa men jag kan nästan garantera att de blir billigare i slutändan.
https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s (Splitterny och kommer inte krocka med RAM)
https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 (Kan krocka med RAM men presterar bättre)

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Kör på TontteJoois rekommendation, Hyper 212 Evo. Du får mycket kylare för 270kr.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Slänger också in en röst för hyper 212.

Den är väldigt prisvärd för den kylningen man får.
Släng på ett par GT eller Noctua fläktar så blir den nästintill ljudlös.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Slänger också in en röst för hyper 212.

Den är väldigt prisvärd för den kylningen man får.
Släng på ett par GT eller Noctua fläktar så blir den nästintill ljudlös.

Skickades från m.sweclockers.com

212 EVO + 2x GT 1150rpm = 534kr
Noctua NH-U12P SE2 = 525kr https://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2
Bara Noctuas bättre garanti gör det till ett bättre köp men när den också är billigare kan jag inte se meningen med EVO om man köper till extra fläktar.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Håller med ovanstående inlägg. Kör med denna på både en AMD Phenom II -1055T samt en AMD A8-3870K . Funkar kanon. Tysta o funkar även för lite lättare OC. Bättre o billigare än så här blir de inte.

OBS ..glöm inte kylpasta av bättre kvalite. Annars kommer den garanterat att bli varm.

Permalänk
Medlem

hmmm , nu blev det svårt, kanske värt att investera i en Noctua. Men vet inte om jag kommer överklocka min cpu mera. Kommer jag klara mig bra på en Hyper 212 evo?

Visa signatur

Chassi [Zalman Z9 ] GPU [Gigabyte HD 7770 1GB] CPU [I5 3570K 4.0 GHZ] RAM [ 2 x 4GB g skill]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fande:

hmmm , nu blev det svårt, kanske värt att investera i en Noctua. Men vet inte om jag kommer överklocka min cpu mera. Kommer jag klara mig bra på en Hyper 212 evo?

Du kommer klara dig fint med hyper 212 evo om du är osäker. Går att klocka med den också även om du inte kommer lika högt som med en värre kylare. Men är du osäker om du ens skulle behöva en värre kylare så kommer hyper'n passa dig bra.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Sweclockers har inte rabatt koder eller liknande på Inet?

Visa signatur

Chassi [Zalman Z9 ] GPU [Gigabyte HD 7770 1GB] CPU [I5 3570K 4.0 GHZ] RAM [ 2 x 4GB g skill]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fande:

Sweclockers har inte rabatt koder eller liknande på Inet?

Bara fri frakt vid köp över 500kr https://www.inet.se/artikel/6101343/

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Blir att klicka hem 212 evon, tack för alla upplysningar!

Visa signatur

Chassi [Zalman Z9 ] GPU [Gigabyte HD 7770 1GB] CPU [I5 3570K 4.0 GHZ] RAM [ 2 x 4GB g skill]

Permalänk
Medlem

Var inte dumsnål, köp en Noctua U12 eller nåt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

EVO är en klockren budgetkylare men den är också en budgetkylare med ett par nackdelar som kan få dig att vilja byta ut den i framtiden och då kan det vara bra att lägga lite extra från början.

Det följer med en fläkt som inte är den bästa, den kyler sämre och låter mer än en high-end fläkt och som jag har upplevt det så brukar folk byta ut den till en eller två bättre fläktar. En extra kostnad som gör att Evo inte längre är lika prisvärd jämfört med dyrare alternativ.

Den har bara ett kyltorn så kylare med två torn kommer garanterat att kyla bättre och/eller vara tystare, kylarna med två torn är den mest prisvärda lösningen om du vill kunna överklocka mycket men fortfarande ha en tyst kylare. "Vattenkylare" i stil med H100i kommer prestera några grader bättre och bli tysta om du byter ut fläktarna men man har då lagt 1000kr eller mer på en kylare som är lite bättre än en luftkylare för 650kr.

Investerar du i en bra luftkylare kommer du inte byta ut den i första taget, Noctua erbjuder 6års garanti och de skickar ut fästanordningar för att man ska kunna montera kylaren när intel/AMD byter sockel. Deras fästanordningar är förövrigt några av de absolut lättaste att montera.

Här är mina rekommendationer på kylare som kostar mer köpa men jag kan nästan garantera att de blir billigare i slutändan.
https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s (Splitterny och kommer inte krocka med RAM)
https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 (Kan krocka med RAM men presterar bättre)

Instämmer verkligen med det här, jag har en Noctua NH-U12F köpt nån gång runt 2007. Den har hängt med två processorbyten och ett sockelbyte, fått ny fästanordning från Noctua utan problem. Ligger på 40-47 idle, full load runt 63 med min 2500K (överklockad 300 MHz eller nått sånt bara) beroende på chassitemperatur. Kör push-pull med två av Noctuas äldre 120mm 800 RPM-fläktar.
Den kostade ju också en del på sin tid, men med tanke på hur länge jag har haft den och hur bra den fungerar är det verkligen värt det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

okej , blev visst denna ändå:) http://www.inet.se/kundvagn/visa/3271427/cpu-flakt
Hoppas den får plats bara

Visa signatur

Chassi [Zalman Z9 ] GPU [Gigabyte HD 7770 1GB] CPU [I5 3570K 4.0 GHZ] RAM [ 2 x 4GB g skill]

Permalänk
Medlem

Noctua UH-U12S
Höjd över moderkort 165 mm

Ditt chassi
Dimensions 207(W) x 464(H) x 504(D)mm

http://www.zalman.com/global/product/Product_Read.php?Idx=423

Visa signatur

| Ibland lättroad |