Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med kylningen[Bild]

Hej allesammans!

Igår testade jag razors nya Game booster för att se skillnaden, mest för skoj skull. Då märkte jag att min CPU var väldigt varm. Upp till 87C när alla spel osv var igång. När jag sitter och idlar är den mellan 45-65C.

Om det är något jag kan lite om när det kommer till datorer så är det kylning, jag är som gott som blankad på detta ämne. Så skulle behöva lite hjälp. Jag misstänker att min cpu-fan är helt värdelös då ynka 1krpm låter väldigt lite.

Moderkort:29c
Video car: 41c
harddrive: 25

http://tinypic.com/r/1zcpz75/4

Tog precis isär datorn och tog bort allt damm. Jag bestämde mig även för att skrapa bort den kylpasta jag hade kvar då den var torkad. Läste innan och såg att det fungerar då pastan bara är där för att jämna ut och det "funkar" även bra utan. Men jag kanske borde köpa med tanke på min värme, jag vet inte.

Någon som har något tips, eller är det lugnt att köra på som jag gör? Datorn har trots allt klarat sig i 2 år med denna värme.

Permalänk
Medlem

http://tinypic.com/r/2ppge92/4

såhär ser det ut när mina spel är igång.

Permalänk

kör inte utan den hjälper massa!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

kör inte utan den hjälper massa!

Den var dock gammal, men jag antar att jag bör sticka iväg och inhandla ny, den kanske hjälper. Men tvivlar att den drar bort 40c

Hur som, resultatet är samma som innnan, då jag hade den gamla pastan.

Permalänk
Medlem

Du måste ha kylpasta mellan CPU och kylare. Pastan är inte där för att jämna ut, utan flyttar värmen från cpu:n till kylaren utan att de "läcker" ut på sidorna. Att köra utan pasta är bara dumt.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren med ny pasta så ska du se att temperaturen går ner.
Hjälper inte de kan du köpa nästan vilken kylare du vill, i princip alla är bättre än original....

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Du måste ha kylpasta mellan CPU och kylare. Pastan är inte där för att jämna ut, utan flyttar värmen från cpu:n till kylaren utan att de "läcker" ut på sidorna. Att köra utan pasta är bara dumt.

Sant, dock så är metall mot metall bästa ledaren, köper dock att mkt kylning gåt till spillo

Skrivet av prozzac:

Montera om kylaren med ny pasta så ska du se att temperaturen går ner.
Hjälper inte de kan du köpa nästan vilken kylare du vill, i princip alla är bättre än original....

Fattig student vettu, inte råd med mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

Den var dock gammal, men jag antar att jag bör sticka iväg och inhandla ny, den kanske hjälper. Men tvivlar att den drar bort 40c

Hur som, resultatet är samma som innnan, då jag hade den gamla pastan.

Damma ur datorn, ej med dammsugare då! Tryckluft på burk funkar fint, finns att köpa på typ Clasohlson.

Fixa kylpasta!

Sen bör du även byta program att mäta temperaturer med. SpeedFan är (typ) sämst.

HWMonitor funkar bra!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

Sant, dock så är metall mot metall bästa ledaren, köper dock att mkt kylning gåt till spillo

Fattig student vettu, inte råd med mycket

Metal är bra på att leda värme, ja!
Men det är också poröst och fulla med massa luftfickor.
Och luft är det mest isolerande. Så om du fyller ut dessa mikroskopiska luftfickor med silicon eller annan kylpasta så leder det värme med näst intill 100% yta.

Kostar 49kr - Gör det innan du bränner CPUn!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Metal är bra på att leda värme, ja!
Men det är också poröst och fulla med massa luftfickor.
Och luft är det mest isolerande. Så om du fyller ut dessa mikroskopiska luftfickor med silicon eller annan kylpasta så leder det värme med näst intill 100% yta.

Kostar 49kr - Gör det innan du bränner CPUn!

så mkt trafik i sthlm just nu. Tror du jag kan ha något hemma som kan komplitera pasta? Silicon sa du, det kan jag nog ha.

Sen undrar jag också, är inte 1000 rpm väldigt lågt för ne cpu fläkt?

Permalänk
Medlem

Var lite snack om temporära lösningar för nån dag sen i denna tråd
#13456691

Men köp riktig kylpasta, temporära lösningar är just temporära, men även om jag själv är nyfiken på hur väl majonäs verkligen fungerar som kylpasta så tar jag inte på mig något ansvär om du förstör dina komponenter på det.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

så mkt trafik i sthlm just nu. Tror du jag kan ha något hemma som kan komplitera pasta? Silicon sa du, det kan jag nog ha.

Sen undrar jag också, är inte 1000 rpm väldigt lågt för ne cpu fläkt?

Du gör dig själv en björntjänst om du kletar på något som blir svårt att få bort, som tex den typen av silikon som man *isolerar*/tätar badrum med.

Man bör undvika mat/tandkräm även om vissa entusiaster menar att det fungerar under en begränsad tid.

tldr; Köp riktig pasta.

Permalänk
Medlem

Kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att skillnaden skulle vara så stor. KÖpte arctic silver5 och smetade på. använde nagellackbortagning utan olja för att få bort den förra, sen smetade jag på den nya med ett kort. Ligger nu på 55c med spel igång! riktigt grymt, tack allesammans.

FORTF: är inte 1000rpm för cpufläkt lågt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

Kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att skillnaden skulle vara så stor. KÖpte arctic silver5 och smetade på. använde nagellackbortagning utan olja för att få bort den förra, sen smetade jag på den nya med ett kort. Ligger nu på 55c med spel igång! riktigt grymt, tack allesammans.

FORTF: är inte 1000rpm för cpufläkt lågt?

Nej, inte direkt, beror dock lite på vilken storlek den har men min 120mm fläkt går runt 1k RPM!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Nhum:

FORTF: är inte 1000rpm för cpufläkt lågt?

Det beror på vad det är för fläkt/kylare.
Hade en Nexus HOC 9000 på min gamla dator (q9550) och den fick gärna för sig att stanna helt vid låg belastning.

Permalänk
Medlem

hm..... nu efter 20 minuter så har datorn blivit 80c igen... tror jag failade lite med pastan. Hur gör ni när ni applicerar den? kollade lite på arctics hemsida men det var omöjligt att få det slätt.

edit: när jag kollade online stod det att den inte skall gå över 72.7c.. Tror jag iaf, här är länken. http://ark.intel.com/products/48496

Jag sitter på en intel core i5 2.8ghz

Permalänk
Medlem

Hur är luftflödet i lådan? Kan ju vara det som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur är luftflödet i lådan? Kan ju vara det som spökar.

det är en del kablar det ska jag inte sticka under stolen med... men när jag sänker alla andra fläktar förutom CPU så är tempen kvar på samma. så tror inte de andra fläktarna hjälper något, om det nu var det ud menade!

Som sagt jag är sämst på kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

så mkt trafik i sthlm just nu. Tror du jag kan ha något hemma som kan komplitera pasta? Silicon sa du, det kan jag nog ha.

Sen undrar jag också, är inte 1000 rpm väldigt lågt för ne cpu fläkt?

Nja 1 000 RPM låter snarar högt om det är Idle. CPU fläkt ligger på 600RPM i idle och närmare 980 RPM i max.
Har också en extra fläkt på en strömbrytare som går konstant på 900RPM till CPU-kylaren.

Men om det inte låter så mkt så är det ingen fara

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~