Microsoft Surface Pro till Sverige

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jo, i och för sig... Du kan ju inte gå med i en Microsoftdomän och få group-policys på en iPad, så ett visst värde för företagen har den nog, men för vad den är är den förmodligen för dyr, om prisspekulationerna stämmer.

Du kan inte få GP men en iPad kan ändå konfigureras till viss del genom System Center, dock är det inte grundfrågan här. Det rör sig om att en Surface Pro (eller en vilken som helst annan x86 baserad surfplatta) kan ersätta alla andra enheter för många anställda.

Surface Pro är en ultrabook, närmaste konkurrenten är väl en MBA vilken faktiskt kostar lite mer (om man tittar på Amerikanska priser på båda). En iPad kan inte ersätta behovet för en desktop/laptop för i närheten lika många anställda då den är så begränsad. En Surface RT är faktiskt ett bättre val än en iPad i de flesta scenarior då man i det minsta har full Office.

Hur man kan anse en Surface Pro vara för dyr är för mig ofattligt - den erbjuder mer än en MacBook Air till ett lägre pris...

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Du kan inte få GP men en iPad kan ändå konfigureras till viss del genom System Center, dock är det inte grundfrågan här. Det rör sig om att en Surface Pro (eller en vilken som helst annan x86 baserad surfplatta) kan ersätta alla andra enheter för många anställda.

Surface Pro är en ultrabook, närmaste konkurrenten är väl en MBA vilken faktiskt kostar lite mer (om man tittar på Amerikanska priser på båda). En iPad kan inte ersätta behovet för en desktop/laptop för i närheten lika många anställda då den är så begränsad. En Surface RT är faktiskt ett bättre val än en iPad i de flesta scenarior då man i det minsta har full Office.

Hur man kan anse en Surface Pro vara för dyr är för mig ofattligt - den erbjuder mer än en MacBook Air till ett lägre pris...

Fast office-licensen får du bara använda om du redan har volymlicensavtal på office vad jag fattar det som, Sedan så är utbudet av appar till RT hollpöst efter det till iPad eller valfri Android platta, även då räknat appar som används yrkesmässigt. Det kommer väl att bli bättre men just nu är det snålt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Fast office-licensen får du bara använda om du redan har volymlicensavtal på office vad jag fattar det som, Sedan så är utbudet av appar till RT hollpöst efter det till iPad eller valfri Android platta, även då räknat appar som används yrkesmässigt. Det kommer väl att bli bättre men just nu är det snålt.

Man kan, om man redan har en Office Pro licens (t.ex. på en desktop PC) använda även den medföljande RT versionen för kommersiellt bruk. Har man tänkt ersätta desktop maskinerna med RT maskiner kan man köpa eviga licenser genom MOL eller MSP per enhet, för detta behövs inget aktivt SA avtal.

Microsoft har en liten överblick tillgänglig här.

Att appar fortfarande saknas stämmer, så det är ju en avvägning IT-ansvarlig/ledning får göra innan en eventuell utrullning. Det kommer dock en hel del "seriösa" applikationer under sommaren.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast office-licensen får du bara använda om du redan har volymlicensavtal på office vad jag fattar det som, Sedan så är utbudet av appar till RT hollpöst efter det till iPad eller valfri Android platta, även då räknat appar som används yrkesmässigt. Det kommer väl att bli bättre men just nu är det snålt.

Fast typ alla företag över källarverksamhet har volymlicens så det är oftast inte ett problem ur den synvinkeln.

Jag blir dock väldigt nyfiken på vilka appar som används yrkesmässigt som då inte skulle finnas.
Det jag sett är att folk laddar ner en bättre mail klient, videospelare och möjligtvis pdf-läsare.
Men då är det uteslutande säljare jag sett med lek-plattor hittills.

Skulle en konsult komma med en ipad för att felsöka brandväggen skulle jag hänvisa honom till dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Hur man kan anse en Surface Pro vara för dyr är för mig ofattligt - den erbjuder mer än en MacBook Air till ett lägre pris...

Håller med! Var mycket intresserad av Surface Pro när den först utannonserades. Surface Pro är nära nog en fullfjädrad Ultrabook enligt Intels specifikation, men faller på bland annat tjocklek och batteritid. Prestandan finns där!

Tycker det är smått skrämmande att många här på SweClockers inte verkar veta skillnaden mellan Windows RT och Windows 8.
Ännu mer otydligt verkar begreppet "Ultrabook" vara och få inser att det är en standard framtagen av Intel.

Försök hitta en Ultrabook (tm) i tabletformat i samma prisklass som Surface Pro. Själv såg jag bara Lenovo Yoga som utmanare, men den saknar stöd för aktiv stylus.

Dock har Surface Pro en oförlåtlig miss enligt mig... Att inte ha stöd för fullstort SD-kort (vilket återfinns i nästan alla digitalkameror idag). Som amatörfotograf är det ett krav, på samma sätt som att Windows 8 blev ett krav då Adobe Lightroom inte går att köra på något annat system med touchskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...Sedan så är utbudet av appar till RT hollpöst efter det till iPad eller valfri Android platta, även då räknat appar som används yrkesmässigt.

Varför snackar du om Windows RT när Surface Pro kör vanliga Windows 8 Professional? Skulle aldrig försöka övertala någon att köra Windows RT. Det är jfm Windows 8 ren skit i mina ögon.

Däremot har jag blivit glatt överraskad av Windows 8 nu när jag kört det ett tag på en tablet (Yoga 13). Android och iOS har inget att komma med där. Skulle även vilja se den utvecklare som kodar direkt på Android eller iOS och samtidigt har fullt stöd för versionshantering. Sådant är fullt möjligt med Surface Pro och ser man till min Lenovo Yoga, så har BIOS:en stöd för virtualisering. Dock är Ethernet ett krav på många arbetsplatser, vilket gör att många Ultrabooks faller bort.

Att ens nämna iPad eller valfri Android-platta som ett professionellt verkyg i en sådan miljö är bara skrattretande.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Varför snackar du om Windows RT när Surface Pro kör vanliga Windows 8 Professional? Skulle aldrig försöka övertala någon att köra Windows RT. Det är jfm Windows 8 ren skit i mina ögon.

Säkert för att jag påstod att en Surface RT i många arbetstillfällen är ett bättre val än en iPad p.g.a. fullt Office stöd.

Hur är RT "ren skit"? Har du provat? Vad, exakt, är det du saknar som du förväntade dig finnas?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför snackar du om Windows RT när Surface Pro kör vanliga Windows 8 Professional? Skulle aldrig försöka övertala någon att köra Windows RT. Det är jfm Windows 8 ren skit i mina ögon.

Däremot har jag blivit glatt överraskad av Windows 8 nu när jag kört det ett tag på en tablet (Yoga 13). Android och iOS har inget att komma med där. Skulle även vilja se den utvecklare som kodar direkt på Android eller iOS och samtidigt har fullt stöd för versionshantering. Sådant är fullt möjligt med Surface Pro och ser man till min Lenovo Yoga, så har BIOS:en stöd för virtualisering. Dock är Ethernet ett krav på många arbetsplatser, vilket gör att många Ultrabooks faller bort.

Att ens nämna iPad eller valfri Android-platta som ett professionellt verkyg i en sådan miljö är bara skrattretande.

Därför att emigrating12 skrev:
"En Surface RT är faktiskt ett bättre val än en iPad i de flesta scenarior då man i det minsta har full Office."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Hur är RT "ren skit"? Har du provat? Vad, exakt, är det du saknar som du förväntade dig finnas?

"Ren skit" var för att belysa skillnaden mot Windows 8 Jag gillar Modern UI och att ha tillgång till Office i desktop-läget är ett stort plus för Windows RT.

Men utbudet av appar är fortfarande väldigt begränsat och jag hade gärna sett fler plugins för IE 10. Dock tycker jag att man kommer längre med Windows RT out-of-the-box jfm Android och iOS.

Jag ser Surface RT och Surface Pro mer som laptops än tablets, vilket i sig gör att min dom mot Windows RT är hårdare.
Då vill jag kunna köra traditionella desktopapplikaitoner vilket gör att Windows RT inte är något för mig.

Är man däremot ute efter en vanlig tablet likt iPad eller valfi Android, så är Windows RT ett trevligt alternativ. IE 10 är en fröjd att använda och antagligen den bästa webbläsaren och den enda som har officiellt stöd för Flash utanför x86-familjen.

Har faktiskt utan att skämmas slutat använda Chrome i Windows 8 och istället övergått till IE 10.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag ser Surface RT och Surface Pro mer som laptops än tablets, vilket i sig gör att min dom mot Windows RT är hårdare.

Är man däremot ute efter en vanlig tablet likt iPad eller valfi Android, så är Windows RT ett trevligt alternativ. IE 10 är en fröjd att använda och antagligen den bästa webbläsaren och den enda som har officiellt stöd för Flash utanför x86-familjen.

Klippte lite

Men det som står kvar är det som många av oss lite mer tekniskt lagda har svårt att förstå. Man jämför inte en Surface RT med en dator, man jämför den med en iPad (eller om man absolut vill, en Android platta) och då är den likvärdig eller överlägsen beroende på användningsområde.

Visst saknas vissa appar, men i gengäld har man IE10 med "full" flash support vilket är, som du säger, en fröjd. För mig, personligen, är appar överskattat (säger jag som professionell apputvecklare ...) och även om jag skulle vilja ha Flipboard på min Surface (eller desktop för den delen) har Bing News blivit bättre och bättre och jag kan nu lägga till RSS feeds där som presenteras relativt bra.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Man jämför inte en Surface RT med en dator, man jämför den med en iPad (eller om man absolut vill, en Android platta) och då är den likvärdig eller överlägsen beroende på användningsområde.

Jag ser mer till hur Surface RT marknadsförs och hur den visas upp i butiker. Det är väldigt sällan jag ser en Windows RT platta utan tangentbord (om ens någonsin?).

Många som är intresserade av iPad blir ofta hänvisade till motsvarande Android-platta och Windows RT slåss snarare med budget netbooks och Chromebooks.

Permalänk
Medlem

Med en USB3-docka och en displayportkabel kan man relativt smidigt använda Surface Pro'n på jobbet och använda vanligt tangenbord/mus och få upp till tre stationära skärmar (varav en upp till 2560x1600). Har själv testat med en Targus-docka ("Targus USB 3.0 Docking Station With Video" från Dustin) på jobbet och kopplat in två externa skärmar (1920x1080 + 2560x1440). Självklart funkar fortfarande surface skärmen också så det blev 3 skärmar totalt. För mig funkar det utmärkt att programmera med den setupen även om kompileringstider blir lite längre jämfört med en hyfsad stationär dator.

Surface Pro stödjer även Hyper-V hårdvarumässigt även om det är avstängt normalt. Efter att man aktiverat Hyper-V i inställningarna (under "Windows Features") så man kan enkelt kicka igång virtuella maskiner om man gillar sånt.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Snack. En iPad går utmärkt att använda i "professionella" sammanhang också, men den kostar inte 8000Kr för det. För del delen är och förblir plattor, oavsett märke, leksaker, och att då ta 8K för en är att sakna självdistans. Apple har som sagt coolhetsfaktorn de kan sälja med. Det har inte Microsoft.

Visst kan man använda en Ipad professionellt, det beror väl på ens yrke. Men många yrken klarar sig inte med den prestandan som finns i en ipad eller androidplatta.
Plattor är inte leksaker för vissa yrkesgrupper. En platta är lösningen för att kunna datorisera vissa yrkesgrupper som hittills använt papper och penna i brist på duglig teknik. Tex en montageledare kan inte använda en laptop, den är för klumpig och har gränssnitt som behöver bord, ipads är än så länge för klena att visa en k-modell, appar för den uppgiften finns ej (finns appar som man kan vandra runt i modeller men de är mer för demo).
Surface pro är en av flera plattor som kan köra Windows som duger till detta. Det är flera nya kundsegment som öppnas med denna och andra med win 8. En platta som går att köra med de program de behöver samt att plattan går att administrera i företagets system på enkelt sätt.
Windows dominans i företagsvärlden är stark och ohotad samt växer. Företag integrerar fler och fler system med varandra vilket gör de väldigt beroende av Microsofts OS och produkter. Tänk på att fortfarande har många företag inte bytt ut Windows XP och det är nog inte för att de tycker det är så bra utan att de sitter fast i en massa specialprogram med länkar som används varje dag i produktion. Så länge allt fungerar så gör man inget.

Permalänk

En kul historia är att Västerås kommun köpte in ipads till politikerna för att slippa hantera en massa papper. Bra tanke men det visade sig att de inte kunde läsa dokumenten från dokumenthanteringssystemet så de fick nöja sig med att "läsa epost och surfa" som ordföranden i en nämnd sade. Hade det varit en Windowsplatta så hade det funkat som på vilken dator som helst på kommunen. Men en ipad har ju högre coolhetsfaktor så det är lätt att låta sig förföras

Permalänk
Medlem

Får ont i fingrarna när jag ser det där tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snack. En iPad går utmärkt att använda i "professionella" sammanhang också, men den kostar inte 8000Kr för det. För del delen är och förblir plattor, oavsett märke, leksaker, och att då ta 8K för en är att sakna självdistans. Apple har som sagt coolhetsfaktorn de kan sälja med. Det har inte Microsoft.

Men det kvittar. Säljer pro är det bra, och säljer den inte kommer Microsoft hävda att det är en referensmodell och det är inte "meningen" att den ska sälja, så hur det en går kan de få det till något positivt.

Jag har en ipad men postar detta från min Surface Pro. En ipad "går" att använda professionellt i viss grad men mycket saknas och de tangentbordslösningar som finns fungerar inte lika bra som en riktig laptop.

Du gör ett fel i att se Surface Pro som en platta. Det är hårdvarumässigt en ultrabook och med en touchcover ersätter den både tablet och laptop. Iom köpet av min Surface blev Sony Vaion pensionerad.

Permalänk
Medlem

Jag antar att 899 och 999 är exklusive moms? Om avgifter är inräknade i det dollarpriset kommer det inte svida så mycket, ju! Jag hade långt gångna planer på att investera en Acer iconia w700 men deal breaker blev den uteblivna "pennfunktionen". Det enda negativa med surface pro imo är skärmstorleken, jag hade gärna sett den några snäpp större. Jag kanske är en minoritet? hur som helst, Bill stfu and take my money.

Visa signatur

Hårddisk: Corsair Force GT 120gb Skärm: Samsung 2233rz @ 1680x1050, 120hz, 5ms Chassi: Corsair Carbide 500r Minne: Corsair vengeance 8gb 1600MHz @ CL-8 PSU: Corsair HX 750w GPU: Nvidia GTX 580 MB: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel i7 2600k @ 4.4GHz

Permalänk
Skrivet av obeleaf:

Jag antar att 899 och 999 är exklusive moms? Om avgifter är inräknade i det dollarpriset kommer det inte svida så mycket, ju! Jag hade långt gångna planer på att investera en Acer iconia w700 men deal breaker blev den uteblivna "pennfunktionen". Det enda negativa med surface pro imo är skärmstorleken, jag hade gärna sett den några snäpp större. Jag kanske är en minoritet? hur som helst, Bill stfu and take my money.

Vad är det som gör dig så såld på denna? Jag är bara nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorruptedLungs:

Vad är det som gör dig så såld på denna? Jag är bara nyfiken.

För det första är jag intresserad av en tablet med ultrabookspecs och därigenom blev surface pro ett alternativ. För det andra tror jag att "pennfunktionen" är praktisk att använda då man studerar. Det enda som jag finner negativt med surface jämfört med acerplattan är att surface är aningen liten och lite för plastig för min smak.
Hur som helst, jag är intresserad av en tablet som kan klarar av "laptopuppgifter".

Visa signatur

Hårddisk: Corsair Force GT 120gb Skärm: Samsung 2233rz @ 1680x1050, 120hz, 5ms Chassi: Corsair Carbide 500r Minne: Corsair vengeance 8gb 1600MHz @ CL-8 PSU: Corsair HX 750w GPU: Nvidia GTX 580 MB: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel i7 2600k @ 4.4GHz