Rekommendation för 2-4TB nätlagring?

Permalänk

Rekommendation för 2-4TB nätlagring?

Hej!

Jag vill enkelt kunna komma åt och göra backup på mina filer till en två extern hårddisk med 4TB utrymme. Där tänker jag mig tre steg.

Jag vill kunna komma åt hårddisken från Boxee Boxen för strömning av film och även till en dator med samma syfte. Jag ser gärna också att det går att komma åt filerna över internet med möjlighet att strömma media genom någon smidig app. Jag vill gärna att filöverföringen ska gå så snabbt som möjligt då jag inte har datorn som ska backuppas ståendes igång konstant utan helt enkelt vill ersätta usb-kabeln med trådlös överföring.

Steg 1.
Ny router med befintlig extern hårddisk på 1,5TB.

Steg 2.
Ny NAS med ny 2TB hårddisk.

Steg 3.
Ny likadan hårddisk i Raid.

Planderade inköp är alltså:
Router 1000-1500kr
NAS (Så billigt som möjligt efter önskade funktioner)
Hårddiskar (prisvärda) 2 x 2TB med hållbarhet och hastighet som fokus.

Vad skulle ni rekommendera?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Angående att strömma filerna: Jag kör själv med en NSA310, 2tb från Zyxel, Vilket har en "app" som länkas ihop med dropbox vilket jag kommer åt mina filer. Samt att jag kan ladda upp filer till NASen via dropbox, Så man behöver inte bry sig om dropbox utrymmet

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Skrivet av Makkanize:

Angående att strömma filerna: Jag kör själv med en NSA310, 2tb från Zyxel, Vilket har en "app" som länkas ihop med dropbox vilket jag kommer åt mina filer. Samt att jag kan ladda upp filer till NASen via dropbox, Så man behöver inte bry sig om dropbox utrymmet

Tack för snabbt svar!

Ok, fungerar det att strömma t.ex en film där? För mig går det bara att kolla på 15 min klipp via Dropbox, dock lagrat på deras egna server...

Vad kostar NASen och vad får du för hastigheter, samt går den att bygga ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/173936-zyxel_nsa320-2...
Speccs: http://www.zyxel.com/se/sv/products_services/nsa320.shtml?t=p
Där har du storebror till min NAS.

Har även stöd för Polkast som är liknande dropbox.

På min NAS kommer jag upp i 46Mbit/s över 1Gbit internt nätverk.

Samt att mjukvaran innehåller en Backup planner, jag har dock inte utforskat denna funktion.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Skrivet av Makkanize:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/173936-zyxel_nsa320-2...
Speccs: http://www.zyxel.com/se/sv/products_services/nsa320.shtml?t=p
Där har du storebror till min NAS.

Har även stöd för Polkast som är liknande dropbox.

På min NAS kommer jag upp i 46Mbit/s över 1Gbit internt nätverk.

Samt att mjukvaran innehåller en Backup planner, jag har dock inte utforskat denna funktion.

Ser riktigt intressant ut! Är 46Mbit/s skriv- eller läshastighet? Läshastigheten brukar oftast vara tillräcklig men skrivhastigheten kan vara lite väl slow ibland...

Kan du strömma film över Polkast även när du inte är hemma? Läste lite på Zyxels hemsida och de verkar ha en app för att strömma det över hemnätverket men det hjälper mig inte direkt på tåget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gavin_Gadget:

Ser riktigt intressant ut! Är 46Mbit/s skriv- eller läshastighet? Läshastigheten brukar oftast vara tillräcklig men skrivhastigheten kan vara lite väl slow ibland...

Kan du strömma film över Polkast även när du inte är hemma? Läste lite på Zyxels hemsida och de verkar ha en app för att strömma det över hemnätverket men det hjälper mig inte direkt på tåget...

Laddar ner från NASen i 46Mbit/s, laddar upp i 40mbit/s.
Har inte kört så mycke med polkast då jag använder NASen som backup för det mesta.

Men man kan iaf streama via webbgränssnittet, så inget är nog omöjligt

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Skrivet av Makkanize:

Laddar ner från NASen i 46Mbit/s, laddar upp i 40mbit/s.
Har inte kört så mycke med polkast då jag använder NASen som backup för det mesta.

Men man kan iaf streama via webbgränssnittet, så inget är nog omöjligt

Toppen! Tack, såg väldigt intressant ut prismässigt så det kanske får bli en sådan.
Några andra tips på NAS? Att kunna lägga till RSS för automatisk nedladdning vore guld!

Till routern, vad ska man ha då?
Har en Cisco EPC2425 som jag fick med från telenor. Klarar den att leverera i 40Mbit/s? Eller är en tvåkanals router att föredra/ett måste? Om jag vill kunna strömma full HD till en tv i taget... Eventuellt en yttre anslutning samtidigt.

Permalänk
Medlem

Man kan lägga till RSS feed
Har inte kollat så mycke på NASar den senaste tiden.

Ang. Router, Fiber eller ADSL? Med eller utan Telefoni?

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Skrivet av Makkanize:

Man kan lägga till RSS feed
Har inte kollat så mycke på NASar den senaste tiden.

Ang. Router, Fiber eller ADSL? Med eller utan Telefoni?

Awsome!

Nuvarande routern är en Cisco EPC2425 med comhem som kör hybridkablar in i lägenheten, vilka ska klara 200 Mbit/s. Jag valde dock 10/10 då jag inte har så tung trafik utåt. Finns även fiber indraget från bredbandsbolaget men det blev dyrare...

Jag gissar att jag behöver ha kvar Comhems router som modem och koppla genom den för att få trafiken ut att fungera. Den är inkopplad via ett av deras tre hål i väggen...

Permalänk
Medlem

Hmm, Jag har så dålig koll på hur det är med Comhems utrustning.

Men egentligen är det ju bara att testa med den som du har nu och se hur det fungerar..

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Skrivet av Makkanize:

Hmm, Jag har så dålig koll på hur det är med Comhems utrustning.

Men egentligen är det ju bara att testa med den som du har nu och se hur det fungerar..

Sant, tack så mycket iallafall.

Finns det förresten inbyggt stöd för en ftp server? Dvs kan jag lägga till den som filkälla i xbmc i sommarstugan? Har krånglat lite innan med portforwarding osv för remote access men inte lyckats få till det. Ftp står ju med som en feature, men jag tänkte om det finns förberett att bara aktivera och köra eller kräver det meck från min sida?

Tack för svar på alla hundra frågor

Permalänk
Medlem

De är bara att tuta och köra

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -