Permalänk
Medlem

SSD som lagring

Tjena

En bekant köpte någon verbatim disk,vet att dom inte är topkvalite så det får bli hans förlust tyvärr.

Han skulle använda den för spel/program.
Plugga i den som vilken HDD som helst, men den dyker inte upp i windows.

Har själv ingen ssd som sekundär lagring, så jag vet inte riktigt proceduren.
Antar att det är bara plugga in i en sata-port och bara köra på eller är det något som måste göras innan?

Tanken slog mig att han disk är defekt.
Har en dock frågat ifall den syns i bios, får göra det när han kommer hem.

Men som sagt, är det bara plugga in den i vilken sataport som helst i normala fall?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

vissa fall måste man ju in i diskhanteraren och hålla på (där man fixar partitioner och kan initiera diskar där...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

skriv datorhantering i startmenyns sökfält
klicka lagring
syns disken där?
isåfall högerklicka och skapa ny partition eller vad det står

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Toivo83:

Tjena

En bekant köpte någon verbatim disk,vet att dom inte är topkvalite så det får bli hans förlust tyvärr.

Han skulle använda den för spel/program.
Plugga i den som vilken HDD som helst, men den dyker inte upp i windows.

Har själv ingen ssd som sekundär lagring, så jag vet inte riktigt proceduren.
Antar att det är bara plugga in i en sata-port och bara köra på eller är det något som måste göras innan?

Tanken slog mig att han disk är defekt.
Har en dock frågat ifall den syns i bios, får göra det när han kommer hem.

Men som sagt, är det bara plugga in den i vilken sataport som helst i normala fall?

Ta en titt i BIOS/UEFI också, om disken dyker upp där.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

ska mösa mig bort till han när han slutat, så får vi se röran.
Tycker inte det borde vara konstigare än vilken hdd som helst.

Men som sagt, vissa ssd:er är av kvaliten bättre och sämre

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hdd och ssd fungerar på samma sätt, som du säger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

SSD

Skrivet av mini-z1994:

vissa fall måste man ju in i diskhanteraren och hålla på (där man fixar partitioner och kan initiera diskar där...)

Annars kan du testa att sätta i en annan SATA utgång på moderkortet alternativt switcha DVD läsarens kabel/utgång till SSD'n och se ifall den hittar disken.

Detta kan du göra medans datorn är igång och scanna diskarna i Disk Management under Action -> Rescan Disks

/Grim