Acer Iconia W3 tar Windows 8 till 8 tum

Permalänk
Melding Plague

Acer Iconia W3 tar Windows 8 till 8 tum

Mindre surfplattor med Microsofts operativsystem Windows 8 är på väg ut på marknaden. En av de första heter Acer Iconia W3 och drivs av Intel Atom Z2760.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir aggressivt nog, dagens problem med alla Pro plattor är att de ungefär kostar dubbelt så mycket mot en android platta med likvärd hårdvara vilket är den största bromsklossen för mig varför jag inte köper en, Alldeles för dyra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

HTC Flyer? Is that you?

Den var lite smålik iaf.

Då är det bara en tum kvar till ett vettigt format ^^

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Snusfri

8" är på gränsen vad jag kan tänka mig storleksmässigt för en platta.
1280x800 bör den iaf ha samt ett pris på max 2000:- för att den skall vara intressant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Okej, I den Windows 8 evulation jag har installerad på HTPC stöds inte IE i Metro eller Windows app store i 1280*720 dvs. vanlig HD upplösning men jag antar att det är fixat då iom att de nu släpper saker som når upp till full HD ?

Men helt klart intressant om priset är det rätta. Skala gärna av inbyggt LTE (4g) modem. Vill jag koppla upp fanskapet utan en WIFI spot kan jag para ihop den med en nalle. Håller med om ett pris runt 2000:- och upplösning på 1280x800 och inte 1024x768 (så 90-tal med 15" CRT)

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Detta kan bli intressant. Bara det kommer ut några med lite högre upplösning också.

Skrivet av kabex:

HTC Flyer? Is that you?

Den var lite smålik iaf.

Då är det bara en tum kvar till ett vettigt format ^^

Har själv en flyer och håller med om att den är rätt lik framifrån dock inte baksidan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hur klena är dessa Atom CPU:er? Känns som användningsområdena är rätt begränsade?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Intel Atom fungerade godkännt på XP, men när Vista kom dög dem inte. Men så smidigt som Windows 7 men framförallt Windows 8 är och snabbstartat så kan jag tänka mig att en ATOM kan fungera hyfsat. När det gäller streaming osv. till platformen får man ju hoppas att GPU kan vara med och avlasta. Känns som det är ett område AMD borde hoppa på.

Något i stil med Integrated AMD Dual-Core Processor E-350 with AMD Radeon™ HD 6310 Graphics

Denna testade produkten skall ha nämda ATOM cpu:n

http://www.sweclockers.com/recension/16302-asus-vivotab-smart...

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Söt sak. Om upplösningen vore högre skulle jag sälja min Tab 7.7 för att köpa en sådan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Gillar inte Atom och AMD E-350 och liknande då de är fruktansvärt långsamma. Men visst om den här hamnar runt 2000:- i prisklass så skulle den kunna vara en kul leksak. Känslan är dock att den kommer kosta 3500-4000:- minst och vara ett extremt ovärt köp.

Permalänk
Medlem

160-188ppi... -_- zz

Permalänk
Medlem

Kan fungera, om den är svinbillig. Den får absolut inte kosta mer än nexus 7 för att det ska bli succé.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

7 tum och om den hade gått att ringa med hade jag köpt direkt.

Permalänk

Ang prestanda.
Acer w510 kör samma hårdvara på 1366x768 pixlar, den datorn fungerar för vanligt bruk, som surf, internetbank, mail, video, youtube, osv.
Den kan dock vara lite seg på att installera uppdateringar och lite seg på större installationer av desktop program. Men vid användning är den inte slö.

Om denna har 1280x800 i upplösning, så blir ju prestandan något bättre, till och med.

Det är inget fel på dessa nya Atom processorer ihop med Windows 8.
Visst, Intel borde döpt om dom, efter det dåliga rykte dom fått, men dom är inte längre dåliga ihop med rätt windowsversion!

W510 har också bra batteriprestanda, denna lär ju dock ha mindre batterikapacitet, fast i gengäld något mindre skärm, och tack vare lägre upplösning lite lägre förbrukning. Men att den ska nå upp till samma klass på bateriprestandan som w510 är ju tveksamt, men helt usel lär den inte vara.

Men jag hoppas verkligen inte dom väljer lägre upplösning än 720p, inte för att det skulle vara uselt, men det är helt enkelt så mycket mer praktiskt med en skärm som är kompatibel med HD. Och det är ju en stor fördel när man surfar om normala sidor ryms pixelmässigt på bredden.

Permalänk
Avstängd

Den är ju nu, men sen har den sämre upplösning än Nexus 7!

Om dom ska konkurrera, så måste dom ju släppa bättre produkter än konkurrenterna!

Permalänk

Prisuppfattning

Ett stort problem på teknikforum idag är att folk verkar ha en förvirrad prisuppfattning för tablets, i synnerhet.
Asus/Google Nexus 7 säljs med väldigt små marginaler, tack vare att google får in pengar genom försäljningar på Play store, det är helt enkelt en produkt som är gjort för att sälja mer via deras butik. Det är ju också så dom tänkt när dom valt bort minneskortsläsare i den.
Samma gäller Amazon Kindle fire-serien inte för att den väl finns i Sverige, men den bidrar till uppfattningen om hur billiga tablets borde vara.

Nu får vi heller inte glömma att vissa tablets dessutom har mer hårdvara inbyggt än Nexus 7.

Som tidigare nämnda minneskortsläsaren.
Kamera på baksidan. Vissa verkar tycka att det är onödigt, men det finns mycket användning för en sån i en tablet. Bland annat för videosamtal när man vill dela med sig av andra personer som också finns på plats. Eller för att fota saker och använda som ett minnesstöd. Eller för Augumented reality. Eller vissa spel. Eller för att läsa in visitkort. Eller för att ta bilder till visitkort/profiler man sparar i tableten.
USB-MHL/Mini HDMI, som gör att man kan koppla tablet'en till en större skärm.
Fullständigt USB-otg stöd saknas även i Nexus 7, även om detta kanske enbart beror på mjukvara.
Mer Ramminne.
Ibland med lagringsutrymme.
Ibland snabbare processor/gpu, eller som i detta fall annan tillverkare.
Ibland högre kapacitet i batteriet.

Man måste helt enkelt förvänta sig att Tablets från hårdvarutillverkare som inte kan dra in pengar på försäljning av innehåll måste ta ut mer pengar för sina produkter och man får inte glömma att i priset lägga på dom saker som andra produkter har över Nexus 7, oavsett om man personligen kommer använda dom funktionerna.

Den andra referenspunkten brukar vara iPad, och då får en produkt absolut inte kosta mer, även med bättre hårdvara.
Problemet är att iPads inte har så dålig prissättning, så det blir svårt för andra tillverkare att pressa komponentpriset tillräckligt lågt, i synnerhet eftersom dom inte kan räkna med samma försäljningsvolymer som iPad kommer att generera.
Med i den sinnesbilden räknas ofta iPads premiumkänsla, mot andra tillverkares ofta mer plastiga produkter. Vad man då måste fråga sig är hur stor prisskillnad aluminium faktiskt gör, när man räknat in utvecklingskostnad för ytterskalet. Förmodligen är det försumbart. Andra tillverkare kan faktiskt ha valt mer plast för att det har vissa fördelar, som vikt och att det i mindre utsträckning blockerar radiosignaler från produktens olika antenner. Sen är plast ofta bättre på att svälja små repor än lackad aluminium. Och Plast brukar även absorbera mer stötar än aluminiumskal och således vara snäppet vänligare mot skärmen.

Så en produkt kan i högsta grad förväntas kosta mer än Nexus 7, och även om den ligger prismässigt över iPad, så kan det ändå vara en prisvärd produkt. Börjar man räkna in minneskostnader så har många konkurrenter stöd för minneskort där man istället med Nexus 7 eller iPad måste väja en med mer minne till att börja med. Och har man tänkt att koppla ihop den med USB-tillbehör så kan man spara in ytterligare pengar mot iPad där detta kräver ett dyrt tillbehör.

På något vis kunde man hoppas att folk började förstå att apparater faktiskt kostar. Att allt inte kan vara hur billigt som helst.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Den är ju nu, men sen har den sämre upplösning än Nexus 7!

Om dom ska konkurrera, så måste dom ju släppa bättre produkter än konkurrenterna!

Sämre upplösning vet vi inte, däremot är det troligt att den har sämre pixeltäthet, för högre upplösning än 1280x800 lär den inte få.

Alla produkter kan inte vara bättre än alla konkurrenters på alla områden.

Tänk också på att detta är en Acerprodukt, inte en Microsoftprodukt.

Nexus 7 har för små marginaler för att vara hållbart om det inte var för att Nexus 7 drar in pengar genom konsumption på Play store. Och kan tillåtas kosta Google lite vad gäller marginaler eftersom den behövs för att få igång tabletanvändande av Android.

Denna sägs köra fullvärdigt Windows, vilket innebär stöd för flash.
Den ska ha USB-port, visserligen tror jag det är USB-otg som gäller, så man får använda en liten adapter, men sen fungerar den med alla USB-tillbehör som fungerar på andra Windows datorer, Nexus 7 har uselt stöd för att koppla in USB-hårdvara.

Denna kan köra dina vanliga Windowsprogram, det kan inte Nexus 7 göra, oavsett hur mycket tangentbord du än försöker ansluta och hur mycket förgäves du än försöker få ut bilden från Nexus 7 i storformat.

Denna har kamera på baksidan, det har inte Nexus 7.

Denna har minneskortsläsare, något som Nexus 7 saknar.

Denna har mer ramminne än Nexus 7. Och en processor som är mer kraftfull. GPU-kretsen är möjligtvis sämre, men tillsammans är det troligt att CPU/GPU kostar mer för acer än vad Tegra 3 chipet kostade för Google/Asus att köpa in.

Varje produkt måste dömas utifrån vad den är, vad den erbjuder. Och prismässigt måste man döma rättvist, även om en produkt kanske har mycket högre prisvärde, så är det inte säkert att en annan produkt är dåligt prissatt... Prisvärde kan komma från subventioner på annat vis eller volyminköp av komponenter, eller helt enkelt för att det där något lite bättre som en tillverkare valt är förhållandevis dyrare mot vad det erbjuder.

Koss porta pro som exempel låter faktiskt rätt bra, mina AKG Q701 kostade 10x mer, men låter inte 10x bättre, men bättre låter dom.
Sony RX100 är den bästa fick-kompakta kameran man kan köpa, men kostar dubbelt så mycket som andra väldigt dugliga kameror som kanske till och med har fler funktioner.
Sonys 4K projektor är svindyr, trots att upplösningen bara är 4ggr högre än en riktigt bra projektor som går att hitta för 1/10 eller 2/10 av priset.
Jag har lyssnat på högtalare som kostar 1.5 miljoner paret, och visst var det bästa ljudet jag hört från några högtalare, och till det tillkommer elektronik för typ lika mycket. Men det går att hitta högtalare som låter väldigt bra även för 15 000, och som låter väldigt bra med elektronik för under 10 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Kan fungera, om den är svinbillig. Den får absolut inte kosta mer än nexus 7 för att det ska bli succé.

Saken är den att en ny Nexus 7 kommer i sommar som förmodligen kommer ha samma pris,
men snabbare cpu/gpu, kanske mer ram, högre upplösning (1920x1080 var det väl?) osv.
Även om denna W8 plattan ligger på samma pris som Nexus har den inte en chans när nya Nexusen kommer.

Permalänk
Medlem

Tycker detta ser intressant ut, helt rätt storlek för min smak, vill ha win8. Upplösningen/prestandan kanske kan bli en smula problematisk men det återstår att se. Ser fram emot vidare information!

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Saken är den att en ny Nexus 7 kommer i sommar som förmodligen kommer ha samma pris,
men snabbare cpu/gpu, kanske mer ram, högre upplösning (1920x1080 var det väl?) osv.
Även om denna W8 plattan ligger på samma pris som Nexus har den inte en chans när nya Nexusen kommer.

Marknaden är enligt dig alltså död, för när nästa Nexus kommer, så kommer ingen annan tablet överhuvudtaget kunna sälja. Det finns inget som andra kan erbjuda som väger upp för pris/prestanda-förhållandet hos nästa lilla surfplatta med märket nexus.

Den här kör Windows, för mig, så innebär det en del fördelar i olika sammanhang, bland annat för att ansluta kringutrustning. Nuvarande Nexus 7 har dåligt stöd för att ansluta produkter via USB-porten.
Jag har massa musik i Flac-format, men i Nexus 7 kommer jag inte kunna sätta in minne, utan får finna mig i att lyssna på musik på annat sätt.
Jag använder ofta kamera för att fota in saker jag ska komma ihåg, något som är näst intill omöjligt med enbart kamera på framsidan.
Jag gillar inte flash, men råkar ut för det lite då och då, men det finns inte längre något stöd för det i android, Adobe tillhandahåller inte det längre och Chrome-browsern som är default i Nexus 7 har inget sådant stöd.

Låt oss istället för att säga att andra inte har någon chans hoppas att produkter som denna faktiskt lyckas sälja en del, trots att den förmodligen kommer ha sämre prisvärde så kommer den erbjuda saker som Nexusen inte kommer. Och tack vare det kommer utvecklingen drivas framåt.

Egentligen så gör Google sina partners en otjänst genom att erbjuda Nexus 7 till så lågt pris. Den har för högt prisvärde helt enkelt, trots att mycket saknas. Men det blir svårt för konsumenter att motivera köp av andra Android-tablets. Visserligen behövde Google få igång försäljningen. Men hade dom prissatt produkten med normala vinstmarginaler, så hade inte konkurrenterna haft lika dåligt prisvärde i förhållande till nexus 7.
Nu kan nexus 7 leda till att folk väljer att köpa en produkt som kanske är en kompromiss för dom, något som kan leda till mindre användande av produkten. Eller så avstår dom, just för att den saknar några vitala funktioner, men för att lägga till dom (gå till annan tillverkare) så måste man lägga till allt för mycket pengar extra.
Google har med andra ord skapat en situation där få andra tillverkare kan göra Android-tablet och dom kan absolut inte räkna med några stora försäljningssuccéer om dom försöker. Dom kan förstås välja billigare hårdvara, men då riskerar ju Android som tablet-OS att hamla i dålig dager på grund av den betydligt sämre prestandan på alla punkter på dess lågpristablets som ska kunna konkurrera med Nexus 7.
Om man inte använder sin tablet, så lär man inte bli allt för sugen på att köpa en ny.
Och vad händer när samarbetet med Motorola träder i full kraft, kommer ens några andra få chansen att göra Googles officiella mobiler/tablets längre?
Och inte kan dom heller när dom anser sig ha etablerat Android som tablet-OS heller börja höja priserna på sina produkter för att lägga sig närmare konkurrenterna, för då kommer konsumenter bli besvikna på att Android-tablets är så dyra nuförtiden.
Det är väldigt svårt att förstå vad Google hade för tanke, om det inte är så att dom helt enkelt blev så avdunsjuka på iPad att dom i desperation försökte göra något som skulle totalt konkurrera ut iPad... men det vore väldigt verklighetsfrånvarande att tro att dom skulle kunna lyckas med något sådant. Men det hade förstås blivit mycket lättare för Google att gå vidare om dom blivit av med sin värsta konkurrent (för tillfället), för då skulle Google hålla makten över vart tablets var på väg. Men å andra sidan så hade Microsoft hursomhelst ändå dykt in på tablet-marknaden och Google skulle bli tvungen att ta sig an även MS...
Nej, jag har verkligen svårt att förstå syftet... nu hör man det klagas hela tiden på att tablets är dyra i jämförelse med den subventionerade Nexus 7 och den subventionerade Kindle Fire-serien, eller Nexus 10 för den delen. Trots att tillverkarna knappast har några jättemarginaler på dom produkterna som är så väldigt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Marknaden är enligt dig alltså död, för när nästa Nexus kommer, så kommer ingen annan tablet överhuvudtaget kunna sälja. Det finns inget som andra kan erbjuda som väger upp för pris/prestanda-förhållandet hos nästa lilla surfplatta med märket nexus.

Den här kör Windows, för mig, så innebär det en del fördelar i olika sammanhang, bland annat för att ansluta kringutrustning. Nuvarande Nexus 7 har dåligt stöd för att ansluta produkter via USB-porten.
Jag har massa musik i Flac-format, men i Nexus 7 kommer jag inte kunna sätta in minne, utan får finna mig i att lyssna på musik på annat sätt.
Jag använder ofta kamera för att fota in saker jag ska komma ihåg, något som är näst intill omöjligt med enbart kamera på framsidan.
Jag gillar inte flash, men råkar ut för det lite då och då, men det finns inte längre något stöd för det i android, Adobe tillhandahåller inte det längre och Chrome-browsern som är default i Nexus 7 har inget sådant stöd.

Ingen människa orkar läsa igenom allt det du skrev.
I alla fall sa jag aldrig att marknaden är död för det, men kolla på Nexus nu, den är överlägsen,
och så kommer nya grejer för att konkurrera med den som knappt lyckats, också nu kommer det en ny
Nexus som är ännu bättre. N7 är den mest populära Android plattan tydligen och dom säljer som smör.
Måste du ha RT, visst, kör på men hur stor roll spelar det egentligen om man har iOS, Android och RT?
För vanliga människor så tror jag inte att det spelar någon roll, i princip allt dom flesta använder finns.
Hur många bryr sig om man kan ha minneskort eller ej? Ingen jag vet i alla fall som inte är en Sweclockare.
Har man 32GB redan så räcker det nog för dom flesta.

Du kan ju läsa inlägget igen, jag sa att denna plattan inte kommer ha någon chans, inte att marknaden är död,
ganska stor skillnad på vad jag skrev och vad du påstår, tycker inte du det?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Saken är den att en ny Nexus 7 kommer i sommar som förmodligen kommer ha samma pris,
men snabbare cpu/gpu, kanske mer ram, högre upplösning (1920x1080 var det väl?) osv.
Även om denna W8 plattan ligger på samma pris som Nexus har den inte en chans när nya Nexusen kommer.

Helt sant. Om folk uppfattar det som att Iconia W3 och Nexus 7 siktar på samma segment så är Iconia W3 totalt chanslös om den har sämre skärm, färre applikationer anpassade för touch och ovanpå detta även är dyrare.

Kommer Win8 överhuvudtaget fungera på ett vettigt sätt med så liten skärm? Värdet av att köra Win8 minskar ju rätt mycket om enheten blir oanvändbar i desktop-läget.

Modern UI kräver väl 1366x768 för att man ska kunna har två appar synliga samtidigt (en riktigt trevlig finess faktiskt)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonHolstein:

Sämre upplösning vet vi inte, däremot är det troligt att den har sämre pixeltäthet, för högre upplösning än 1280x800 lär den inte få.

Acer Iconia W3 får 1280x800.
Nexus 7 får 1920x1080.

Skrivet av JonHolstein:

Nexus 7 har för små marginaler för att vara hållbart om det inte var för att Nexus 7 drar in pengar genom konsumption på Play store. Och kan tillåtas kosta Google lite vad gäller marginaler eftersom den behövs för att få igång tabletanvändande av Android.

Sant, men ingen slutkonsument bryr sig om tillverkarens marginaler, bara om produkten är bra eller dålig och prisvärd.

Skrivet av JonHolstein:

Denna sägs köra fullvärdigt Windows, vilket innebär stöd för flash.

LOL, Flash!
Som man köpa en Windowsplatta bara för att få Flash?
Flash, the killer app från 90-talet LOL.
Flash är dött, det är passé, nu är det HTML5 canvas och JavaScript som gäller.
Apple, Google, etc alla dissar Flash. Inte ens Adobe tror på Flash, dom satsar också på HTML5 verktyg numera.

Skrivet av JonHolstein:

Den ska ha USB-port, visserligen tror jag det är USB-otg som gäller, så man får använda en liten adapter, men sen fungerar den med alla USB-tillbehör som fungerar på andra Windows datorer, Nexus 7 har uselt stöd för att koppla in USB-hårdvara.

Om man vill använda USB hårdvara så har man väl en laptop.
Jag har aldrig saknat stöd för kringutrustning på min platta.

Skrivet av JonHolstein:

Denna kan köra dina vanliga Windowsprogram, det kan inte Nexus 7 göra, oavsett hur mycket tangentbord du än försöker ansluta och hur mycket förgäves du än försöker få ut bilden från Nexus 7 i storformat.

Windowsprogram på en PC är superbra.
Men Windowsprogram på en platta är ju värdelöst. Då vill man inte ha WIMP paradigmen, då vill man ha touch-anpassat gränssnitt och appar, inte skrivbordsapplikationer.

Skrivet av JonHolstein:

Denna har kamera på baksidan, det har inte Nexus 7.

Man har kamera på framsidan, vilket är det viktiga; video kommunikation.
Kamera på baksidan behöver man inte, man lär ju inte gå runt och fotografera med en platta, dessutom lär man ändå ha mobilen och således mobilkameran med sig.

Skrivet av JonHolstein:

Denna har minneskortsläsare, något som Nexus 7 saknar.

Plattor är inte tänkta att användas på det sättet och med dom användningsområden.
Plattor är en applians, en apparat, inte en PC. Lagring sker på plattan eller molnet.
Vill man använda dilla med minneskort fram och tillbaka så får man ha en laptop.

Skrivet av JonHolstein:

Denna har mer ramminne än Nexus 7. Och en processor som är mer kraftfull. GPU-kretsen är möjligtvis sämre, men tillsammans är det troligt att CPU/GPU kostar mer för acer än vad Tegra 3 chipet kostade för Google/Asus att köpa in.

Ingen bryr sig vad kretsen kostar att köpa in för tillverkaren.
Ändå man bryr sig om är vad man i slutändan själv behöver betala och hur bra den presterar.

Permalänk
Skrivet av rektor:

"Vill man använda dilla med minneskort fram och tillbaka så får man ha en laptop."

Precis! Som med telefoner! Behövs ej minneskortsläsare på dom heller.

(Däremot så skulle jag gärna ha flash-stöd på min mobil, hade det förut(N900))

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HikiSpray:

Precis! Som med telefoner! Behövs ej minneskortsläsare på dom heller.

(Däremot så skulle jag gärna ha flash-stöd på min mobil, hade det förut(N900))

Nej, Flash suger och Flash ska dö!
Flash håller på att fasas ut.
Alla är överens, Flash ska bort!

Permalänk
Skrivet av rektor:

Nej, Flash suger och Flash ska dö!
Flash håller på att fasas ut.
Alla är överens, Flash ska bort!

Nja, jag vill nog gärna ha möjlighet att köra flash. Så vi får vara överens om att vara oense.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Ingen människa orkar läsa igenom allt det du skrev.
I alla fall sa jag aldrig att marknaden är död för det, men kolla på Nexus nu, den är överlägsen,
och så kommer nya grejer för att konkurrera med den som knappt lyckats, också nu kommer det en ny
Nexus som är ännu bättre. N7 är den mest populära Android plattan tydligen och dom säljer som smör.
Måste du ha RT, visst, kör på men hur stor roll spelar det egentligen om man har iOS, Android och RT?
För vanliga människor så tror jag inte att det spelar någon roll, i princip allt dom flesta använder finns.
Hur många bryr sig om man kan ha minneskort eller ej? Ingen jag vet i alla fall som inte är en Sweclockare.
Har man 32GB redan så räcker det nog för dom flesta.

Du kan ju läsa inlägget igen, jag sa att denna plattan inte kommer ha någon chans, inte att marknaden är död,
ganska stor skillnad på vad jag skrev och vad du påstår, tycker inte du det?

Läste du ens artikeln?
Denna platta kommer köra vanliga Windows 8, inte RT.
Och ja, det finns många som har olika typer av tillbehör som dom gärna vill koppla till sin tablet, som inte stöds av android.
Det finns väldigt många olika typer av användare.

Nexus 7 kanske säljer hyfsat bra, men så vitt jag vet är den utklassad av Apples produkter vad gäller försäljning, trots att dessa kostar betydligt mer.
Så uppenbarligen så är den inte perfekt för alla!

Google har prispressat Nexus 7, i hopp om att få igång försäljningen av Android-plattor.
Men det försätter Google i en svår situation.
Om dom börjar höja priset, för att marginalerna på hårdvaran inte ska vara orimligt låga, så är det stor risk att intresset minskar.
Och dom enda alternativ som kan konkurrera prismässigt är betydligt sämre var gäller hårdvara, i synnerhet skärmkvalitet, vilket riskerar att göra köpare av Android-plattor besvikna, något som skulle kunna avskräcka köpare.
Om andra inte lyckas konkurrera med Nexus serien, så är risken stor av att dom överger Android som plattform, och minskad mångfald är verkligen inte vad Google vill.

Självklart kommer nästa lilla Nexus vara bättre än nuvarande Nexus 7. Och priset förmodligen lika pressat. Men den kommer inte ha alla funktioner man kan tänka sig, så precis som nuvarande Nexus 7, så kommer den att vara en kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Läste du ens artikeln?
Denna platta kommer köra vanliga Windows 8, inte RT.
Och ja, det finns många som har olika typer av tillbehör som dom gärna vill koppla till sin tablet, som inte stöds av android.
Det finns väldigt många olika typer av användare.

Nexus 7 kanske säljer hyfsat bra, men så vitt jag vet är den utklassad av Apples produkter vad gäller försäljning, trots att dessa kostar betydligt mer.
Så uppenbarligen så är den inte perfekt för alla!

Google har prispressat Nexus 7, i hopp om att få igång försäljningen av Android-plattor.
Men det försätter Google i en svår situation.
Om dom börjar höja priset, för att marginalerna på hårdvaran inte ska vara orimligt låga, så är det stor risk att intresset minskar.
Och dom enda alternativ som kan konkurrera prismässigt är betydligt sämre var gäller hårdvara, i synnerhet skärmkvalitet, vilket riskerar att göra köpare av Android-plattor besvikna, något som skulle kunna avskräcka köpare.
Om andra inte lyckas konkurrera med Nexus serien, så är risken stor av att dom överger Android som plattform, och minskad mångfald är verkligen inte vad Google vill.

Självklart kommer nästa lilla Nexus vara bättre än nuvarande Nexus 7. Och priset förmodligen lika pressat. Men den kommer inte ha alla funktioner man kan tänka sig, så precis som nuvarande Nexus 7, så kommer den att vara en kompromiss.

Nu finns det självklart folk som köper Apple iPads för att dom föredrar dem men vääldigt många köper dom
(och andra Apple produkter som iPhone) bara för att andra har det. Apple var dom första att släppa en surfplatta
som blev en succé, och det tog ett tag innan dom andra kunde mäta sig med deras iPad, folk tror att det är iPad
som är bäst. Mina morföräldrar köpte inte iPad för att dom tyckte den var bättre än alla andra (dom hade inte ens pillat
på någon annan) utan dom köpte den för att många andra har en sådan, och det är liksom det första man ser när man
kommer in på Siba. (Den butik som är här iaf)

Permalänk
Skrivet av rektor:

Acer Iconia W3 får 1280x800.
Nexus 7 får 1920x1080.

Sant, men ingen slutkonsument bryr sig om tillverkarens marginaler, bara om produkten är bra eller dålig och prisvärd.

LOL, Flash!
Som man köpa en Windowsplatta bara för att få Flash?
Flash, the killer app från 90-talet LOL.
Flash är dött, det är passé, nu är det HTML5 canvas och JavaScript som gäller.
Apple, Google, etc alla dissar Flash. Inte ens Adobe tror på Flash, dom satsar också på HTML5 verktyg numera.

Om man vill använda USB hårdvara så har man väl en laptop.
Jag har aldrig saknat stöd för kringutrustning på min platta.

Windowsprogram på en PC är superbra.
Men Windowsprogram på en platta är ju värdelöst. Då vill man inte ha WIMP paradigmen, då vill man ha touch-anpassat gränssnitt och appar, inte skrivbordsapplikationer.

Man har kamera på framsidan, vilket är det viktiga; video kommunikation.
Kamera på baksidan behöver man inte, man lär ju inte gå runt och fotografera med en platta, dessutom lär man ändå ha mobilen och således mobilkameran med sig.

Plattor är inte tänkta att användas på det sättet och med dom användningsområden.
Plattor är en applians, en apparat, inte en PC. Lagring sker på plattan eller molnet.
Vill man använda dilla med minneskort fram och tillbaka så får man ha en laptop.

Ingen bryr sig vad kretsen kostar att köpa in för tillverkaren.
Ändå man bryr sig om är vad man i slutändan själv behöver betala och hur bra den presterar.

Du skrev att den har sämre upplösning än Nexus 7. Nexus 7 har en upplösning på 1280x800.
Upplösning för denna platt när den är produktionsklar är okänd.
Det kan vara 1366x768, eller 1280x800, men det skulle kunna vara lägre.

Kommande lill-nexus har vi ingen aning om vad den kommer att heta, eller vad den kommer att ha för upplösning. Allt är bara rykten, och även om det dyker upp Benchmarks, så är det inte ovaligt att testenheter varken kör med korrekt processor eller skärm. Men förmodligen kommer den ha full HD upplösning, bara det inte kostar för mycket batteri.
Flash är bara passé teoretiskt sett, det finns fortfarande en hel del siter som har det.
Hur dåligt optimerad tekniken än må vara och hur mycket bättre HTML5 än kan bli, så är vi inte där, än.

Till min platta vill jag kunna koppla USB-dac.
Jag ser även gärna möjligheten att koppla in digitalkamera, för att kunna föra över bilder.
Man kan behöva uppdatera sin GPS.
Eller tanka över data från sin pulsklocka.
Jag vill gärna kunna ansluta en av mina små syntar, eller i alla fall en klaviatur.
Jag vet inte hur du tänker, men för mig är en tablet en produkt som jag tar med även på semestrar, då jag lämnar min laptop hemma.
Är man på semester så kanske man hittar någon sida en broschyr som man gärna skulle skriva ut.

Att ha bra USB-stöd är inget dåligt.
Och för vissa människor gör det deras tablet till ett mycket kraftfullare verktyg.
8 tum kanske låter litet, och det är det väl om man tänker använda det som huvuddator, men just på semestrar så är det en överkomlig kompromiss.
Och när jag går på stan, så har jag gärna en hifi-dac ansluten till ett par high end hörlurar, för att kunna lyssna på musik.

Generellt sett, så finns det nästan alltid en lösning för Windows för att använda varje tjänst... skulle väl vara instagram som saknas.
Men dyker det upp en ny musiktjänst, eller videotjänst, så finns det antingen mjukvara eller webbsida som fungerar på en windowsdator. Är man utelämnad till ett Tablet OS, så kan det dröja.
Även om gränssnittet inte är optimerat så fungerar det hjälpligt på 8 tum.
Fotar man i Raw format, så behöver man en speciell mjukvara för att hantera sina bilder. Det lär inte dyka upp i första taget på android, för varje kamera på marknaden.
Man kan ha inloggninssystem för sin internetbank som inte fungerar på android/iOS.

Kameran på baksidan har många användningsområden.
Att inte ha någon är en kompromiss.
Vid videosamtal så är det praktiskt att kunna visa upp sin omgivning och det är riktigt opraktiskt att inte kunna se skärmen då.
Att kunna fota saker för att komma ihåg något är ett bra hjälpmedel för många, åter igen opraktiskt om man inte kan se skärmen.
Augumented reality-appar tar stöd av kamera på baksidan.
Och det finns till och med spel som nyttjar kameran, återigen så fungerar inte en främre kamera.
Det behöver inte vara världens bästa kamera för att fungera för det den är bra för, men att inte ha någon är en kompromiss.

Plattor tar allt mer över från datorer, så folk vill kunna göra så mycket som möjligt på en platta.
Visst använder folk allt fler tjänster med strömmande data, så lagringsbehovet är inte lika stort idag, men att påstå att man inte har behov av lagring, är ju inte korrekt. Molnet har verkligen inte tagit över för konsumenter ännu och det lär dröja ytterligare ett tag.

Absolut är det så att slutpris till konsument är det som intresserar kunderna.
Men hur stora marginaler tillverkarna har, kan vara avgörande för om dom klarar sig, eller inte.
Vissa tillverkare kan klara sig med mindre marginaler för att dom har andra intäkter för att kompensera, men det är alltid en risk.
I det här fallet måste man nog vara lite realistisk för vad priserna på 8 tums Windows 8 tablets kommer ligga på, och priser som Nexus 7 är nog utom räckhåll, även om Microsoft skulle bjuda på OSet. Och Microsoft lär inte göra som Google med Nexus 7, att pressa priset så mycket att det blir svårt för konkurrenterna att kunna matcha priserna.
Självklart vill man kunna köpa elektronik till så bra pris som möjligt. men om strategin inte håller så kan det slå tillbaka och upplägget som ligger bakom Nexus 7'ss och Kindle Fire's prissättningar kan visa sig ohållbart. Vi kanske får räkna med att prisvärdet kommer försämras.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Nu finns det självklart folk som köper Apple iPads för att dom föredrar dem men vääldigt många köper dom
(och andra Apple produkter som iPhone) bara för att andra har det. Apple var dom första att släppa en surfplatta
som blev en succé, och det tog ett tag innan dom andra kunde mäta sig med deras iPad, folk tror att det är iPad
som är bäst. Mina morföräldrar köpte inte iPad för att dom tyckte den var bättre än alla andra (dom hade inte ens pillat
på någon annan) utan dom köpte den för att många andra har en sådan, och det är liksom det första man ser när man
kommer in på Siba. (Den butik som är här iaf)

Men enligt dig är Nexus 7 det självklara valet för alla.
Uppenbarligen ser marknaden inte ut så.
Det finns helt klart andra faktorer som styr.
Om det handlar om vad andra har.
Eller att det finns någon killer app som folk vill ha.
Eller en överlägsen design (inte nödvändigtvis apple's).
Att den går att ringa med, att den har en penna, att den kommer med ett vettigt tangentbord, att det finns mycket intressanta tillbehör....

Folk väljer inte alltid det som har bäst prisvärde.
Och då Nexus 7 kompromissar på flera aspekter, så finns det självklart skäl för många att välja bort den och köpa något som passar dom bättre.
Hur prisvärt något än är, så om det inte är vad man söker/vill ha/behöver, så kan det vara det minst prisvärda man någonsin köpt.

För musiker som vill kunna använda sin surfplatta som verktyg så går Android bort.
Apple har bra midi och Audio stöd.
Windows med Asio har också hyffsat bra ljudstöd och Midi fungerar utmärkt som det är.
Android har uselt stöd vad gäller båda.

Ska jag köpa en Android tablet, så skulle jag köpa Galaxy Note 8.0 och med största sannolikhet även efter nästa Nexus introducerats, eftersom Google inte lär inkludera wacom-digitizer eller liknande. Inte lär ha någon funktion liknande Airview. Och det är absolut inte säkert att den kommer ha USB MHL+OTG heller.
Till iPad finns det en del intressanta syntar och mjukvara för att styra syntar.
Nexus 7, skulle inte göra mycket alls för mig.
Även om jag önskade att dom alternativen var billigare, så inser jag att vissa prylar kostar, så enkelt är det.

Om det kom en 8-tumsplatta med windows 8 och wacom digitizer, samma komponenter som den här sägs ha och 1280x800 upplösning eller högre med USB-otg port eller till och med fullstor och ett storleksmatchande tangentbord, så skulle jag nog utan större tvekan kunna lägga 6 000kr för den, just för att den skulle passa mina behov.