Permalänk
Medlem

Värt att överclocka?

Hej där världens bästa forum!
Jag har beställt ett 660 nu, sitter då med en core i5 750 2.79 Mhz, med original fläkt som låter som en hel del, kan vara för att datorn är nästa 3 år gammal. Jag blev lite sugen på att överclocka för att få ut lite mer prestanda med de nya grafikkortet osv, vad jag har hört räcker det med en ny fläkt sen är jag ready to go? Isåfall vad skulle inte rekommendera för fläkt?

Tack för att ni tar er tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomen:

Hej där världens bästa forum!
Jag har beställt ett 660 nu, sitter då med en core i5 750 2.79 Mhz, med original fläkt som låter som en hel del, kan vara för att datorn är nästa 3 år gammal. Jag blev lite sugen på att överclocka för att få ut lite mer prestanda med de nya grafikkortet osv, vad jag har hört räcker det med en ny fläkt sen är jag ready to go? Isåfall vad skulle inte rekommendera för fläkt?

Tack för att ni tar er tid!

Om du planerar att uppgradera cpu senare så kan du ju köra på en AIO vattenkylning som du kan använda till nästa cpu också.

Fast du får nog inte ut mer prestanda ur det nya grafikkortet med överklockad cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewt:

Om du planerar att uppgradera cpu senare så kan du ju köra på en AIO vattenkylning som du kan använda till nästa cpu också.

Fast du får nog inte ut mer prestanda ur det nya grafikkortet med överklockad cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Så med andra ord får jag ut max av 660 utan överklocking

TAck för snabbt svar! Ha en bra dag!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Boomen:

Så med andra ord får jag ut max av 660 utan överklocking

TAck för snabbt svar! Ha en bra dag!

Ja det skulle jag säga, i5 750 är fortfarande en värdig processor för en medelklass-dator med GTX 660, det är bara att tuta och köra
Du skulle ju dock kunna montera om fläkten och tvätta rent den om du inte har gjort det regelbundet för jag kan tänka mig att du har massor med damm och liknande om datorn känns högljuddare och det är inte bra för processorn.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Sen kan jag slänga in ett inlägg att min HTPC har I5 750 och för skojs skull clocka jag den till en stabil 3.8Ghz så det går om man vill

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja det skulle jag säga, i5 750 är fortfarande en värdig processor för en medelklass-dator med GTX 660, det är bara att tuta och köra

haha grymt!:), får hem 660in idag å ska montera de, vi får se hur det går! haha:P, tack för snabbt svar!:=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Sen kan jag slänga in ett inlägg att min HTPC har I5 750 och för skojs skull clocka jag den till en stabil 3.8Ghz så det går om man vill

Okej:), va ligger du på för temperatur då?=)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Boomen:

haha grymt!:), får hem 660in idag å ska montera de, vi får se hur det går! haha:P, tack för snabbt svar!:=)

Inga problem, men tänk lite på det jag la till i mitt inlägg, det kan vara bra att blåsa ur din CPU-kylare och kanske om-montera den ändå om du har märkt att den varvar upp högre för det kan ju betyda att CPU'n börjar bli ganska varm och eftersom datorn är ganska gammal så kan jag tänka mig att det har byggts upp en väldig massa damm där om du inte har städat den tidigare!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomen:

Okej:), va ligger du på för temperatur då?=)

Ja under 30 minuter OCCT med en relativt billig luftkylare för 300 kr var det runt 70 grader men däremot jobbar den aldrig så hårt.
Så den ligger runt 33-40 Idel och load 60, däremot behövs vattenkylning om man vill hålla tempsen nere i normalare nivåer.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Inga problem, men tänk lite på det jag la till i mitt inlägg, det kan vara bra att blåsa ur din CPU-kylare och kanske om-montera den ändå om du har märkt att den varvar upp högre för det kan ju betyda att CPU'n börjar bli ganska varm och eftersom datorn är ganska gammal så kan jag tänka mig att det har byggts upp en väldig massa damm där om du inte har städat den tidigare!

Det låter ganska vettigt!, det är bara att skruva loss fläkten och damma av den? Ligger på 67 grader atm, eller hur menar du med att om-montera?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Boomen:

Det låter ganska vettigt!, det är bara att skruva loss fläkten och damma av den? Ligger på 67 grader atm, eller hur menar du med att om-montera?

Ptja, personligen skulle jag ju ta bort hela fläkten och blåsa ur den med tryckluft och sen skruva fast den igen med ny kylpasta men det är ju jag det och det behövs kanske inte beroende på hur smutsig din kylare är. Kolla helt enkelt hur smutsig den är och bestäm därifrån hur mycket jobb du orkar lägga ner på den

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomen:

Hej där världens bästa forum!
Jag har beställt ett 660 nu, sitter då med en core i5 750 2.79 Mhz, med original fläkt som låter som en hel del, kan vara för att datorn är nästa 3 år gammal. Jag blev lite sugen på att överclocka för att få ut lite mer prestanda med de nya grafikkortet osv, vad jag har hört räcker det med en ny fläkt sen är jag ready to go? Isåfall vad skulle inte rekommendera för fläkt?

Tack för att ni tar er tid!

Om processorn ligger på 2.79Mhz behöver du några klocka den en hel del; )

ber om ursäkt. Var tvungen

Visa signatur

//AMD Phenom II X6 1055T //Gigabyte GeForce GTX 670 2GB//MSI 760GM-E51 //Antec Two Hundred V2 Svart // 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3 // Fractal Design Tesla 550W 80+// Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 //Samsung Spinpoint //

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixxx:

Om processorn ligger på 2.79Mhz behöver du några klocka den en hel del; )

ber om ursäkt. Var tvungen

oh you!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomen:

vad jag har hört räcker det med en ny fläkt sen är jag ready to go?!

Jag tror att du blandar ihop grafiköverklockning med cpu-överklockning. 660 klockar rätt dåligt btw. Speciellt om kortet redan är fabriksöverklockat.

rengöring känns för övrigt som ett bra alterantiv

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595