Hög idle GPU temp vet ej vad jag ska göra!

Permalänk
Medlem

Hög idle GPU temp vet ej vad jag ska göra!

Jag är lite fundersam över mitt grafikkorts temperatur. Det ligger runt 70C då jag bara har datorn ståendes och när jag spelar så verkar den gå upp mot 93C.
Jag skaffade SpeedFan för att göra mina fläktar tystare och det har väl funkat hyfsat bra. Fick ner ljudnivån rejält på CPU fläkten, det är även den ända fläkten som jag verkar kunna styra...

Får även några väldigt konstiga värden på en temp (vet inte vad det är) och för en av fläktarna:

(Följde en tutorial på Youtube för att dra ner ljudnivån fast tog bort alla inställningar så allt är som orört nu, förutom CPU fläkten som går på 35% bara för att jag ska kunna höra mig själv tänka)

Som ni ser så är det Fan1 och Temp2 som ger så konstiga värden.

Här är det jag har i min rig:

Antec Six Hundred Midi Tower svart
Antec 200mm Tri-Cool
Antec 120mm TwoCool --> (Kommer troligen byta ut den här till en Nexus 120mm Real Silent så både den här och 200mm fläkten fixar jag själv)

Nätaggregat - Silver Power SP-SS400 400W PSU

GPU - XFX Radeon HD 5770 1GB

CPU - AMD Phenom2 X4 965 3,4Ghz, Quad Core, 8 MB --> (Blev tipsad att installera en ny CPU kylare så vi kan hålla oss till det jag kan göra med mina nuvarande grejer, fast kom gärna med förslag och så iallafall hehe)

Skulle verkligen uppskatta hjälpen så tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Du kan blåsa av grafikkortet med damm och i värsta fall byta ut kylpastan.

Permalänk
Skrivet av Zimton:

Jag är lite fundersam över mitt grafikkorts temperatur. Det ligger runt 70C då jag bara har datorn ståendes och när jag spelar så verkar den gå upp mot 93C.
Jag skaffade SpeedFan för att göra mina fläktar tystare och det har väl funkat hyfsat bra. Fick ner ljudnivån rejält på CPU fläkten, det är även den ända fläkten som jag verkar kunna styra...

Får även några väldigt konstiga värden på en temp (vet inte vad det är) och för en av fläktarna:

https://photos-3.dropbox.com/t/0/AAA__n_7uKw6CxRrRg1popvDjV5G...

(Följde en tutorial på Youtube för att dra ner ljudnivån fast tog bort alla inställningar så allt är som orört nu, förutom CPU fläkten som går på 35% bara för att jag ska kunna höra mig själv tänka)

Som ni ser så är det Fan1 och Temp2 som ger så konstiga värden.

Här är det jag har i min rig:

Antec Six Hundred Midi Tower svart
Antec 200mm Tri-Cool
Antec 120mm TwoCool --> (Kommer troligen byta ut den här till en Nexus 120mm Real Silent så både den här och 200mm fläkten fixar jag själv)

Nätaggregat - Silver Power SP-SS400 400W PSU

GPU - XFX Radeon HD 5770 1GB

CPU - AMD Phenom2 X4 965 3,4Ghz, Quad Core, 8 MB --> (Blev tipsad att installera en ny CPU kylare så vi kan hålla oss till det jag kan göra med mina nuvarande grejer, fast kom gärna med förslag och så iallafall hehe)

Skulle verkligen uppskatta hjälpen så tack på förhand!

har du rensat datorn på damm?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Du har antagligen sjukt mycket damm i datorn om allting är så varmt och fläktarna drar igång på så höga varvtal. Blås rent.

För att kontrollera fläkten på grafikkortet så får du tanka msi afterburner (om du har nvidia), det går inte i speedfan. Det är bara cpu-fans och fläktar inpluggade i pwm-slots som går att kontrollera i speedfan.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Rengjorde datorn för ett halvår sen ungefär men missade troligen fläkten på grafikkortet efter som den pekar neråt så det kanske är bäst att dra en rejäl rengöring i helgen och så får jag se hur resultatet blir. Tack för hjälpen! (fastän de verkar vara så enkelt som rengöring)