Frågor kring komplett vattenkylningsystem.

Permalänk

Frågor kring komplett vattenkylningsystem.

Hej allesammans!

Jag är i full färd med att fundera på om jag ska gå över till ett komplett vattenkylningssystem eller ej.

Listan på prylar jag tänkt är: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3279807/vatten

Det som skall kylas är:
1x2600K, något överklockad, kanske 4,5 GHz.
2xGTX 680 Referens

Mitt chassi är ett Antec P280 som jag mer än gärna behåller. Därför tänker jag mig som ni ser i inköpslistan på inet en 120mm och en 240mm radiator.
Övriga specs för min dator:
Corsair AX1200i
Asus Sabertooth P67 B3
4x4GB XMS3 Vengeance
1xSSD 2,5"
3XMekaniska 3,5"

Jag vet att jag förmodligen måste byta ut vissa nipplar mot vinklade, 45 eller kanske 90 grader så det är bara ihopslängt för att få ett humm.
Planen är att ha en 120mm rad baktill, en 240mm rad i toppen och två 120mm fläktar fram för lite luftcirkulation.
Fläktar har jag tänkt att köpa en till Corsair SP120, då jag redan har två som sitter i push-pull config på min nuvarande Antec 620.
För lite bilder på nuvarande config se här: http://www.sweclockers.com/galleri/10658-omsnyggnation (se längre ned i galleriet, första bilderna är på mitt kaos innan jag orkade bry mig)

Mina frågor är:

1. Kommer pumpen att klara av två GPU-block, ett CPU-block samt en 120mm rad och en 240mm rad eller måste jag köra två separata loopar?
2. Om svaret på fråga 1 är att det går med en loop. Är då det bästa sättet pump>GPU>GPU>240mm rad>CPU>120mm rad>reservoar>pump?
3. Den SLI-anslutningen som jag lagt in, är det en standardsize som funkar på i princip alla moderkorts längder mellan GPUerna?
4. Är 13/10mm slang rätt väg att gå?
5. Är reservoaren tillräckligt stor?
6. Är radiatorerna tillräckligt tjocka för att kyla det jag tänkt?
7. Är det någon del jag valt som är helt kass? Är t.ex slangen helt undermålig eller så?
8. Har jag rent utav glömt något helt och hållet? Förutom slangklämmor som jag tänker skaffa efter att ha skissat lite.
9. Bör jag koppla pumpen till min fläktkontroller eller är den "självjusterande" baserat på motstånd?

Tacksam för alla svar, är grön på vattenkylning men sjukt sugen på att lära mig och fixa mitt eget.

Mvh // Fredrik Storm

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Hejsan Ser okej ut, men angående dina frågor så;

1 = hade byt ut pumpen till en "riktig", en VPP655 av något slag.
2 = spelar ingen roll hur du sätter upp din loop i ordningen för vattnet tar sig runt så fort att det bara skiljer max 1 grad på varmaste vattnet och kallaste =D.
3 = ha ringen aning, men skulle tro att det borde gå med ditt moderkort, kolla på nätet efter WC bygge med ditt moderkort och sli =D
http://www.coolerkit.se/shop/tfc-sli-vid-2473p.html hittade detta kit på Coolerkit får med alla sorterna så man tar det som passar.
4 = det är upp till dig vad du tycker blir snyggt, jag tycker personligt att tjockare är snyggare, typ id 11-13/od 16-19 ish är riktigt nice.
5 = det spelar ingen roll på storleken, men jag tycker att en lite större gör det lättare att fylla systemet smidigt =D
6 = det kommer räcka gott för ditt system.
7 = Din pump tycker jah är kass, men det beror på att jag har byggt några byggen nu med olika pumpar och VPP655:an är bäst om man frågar mig
8 = Om du vill slippa slangklämmor så kör på Komprissions fittings istället, de gör hela jobbet väldigt bra.
9 = Om du köper en VPP655 så koppla den direkt till nätagget på en molex så kommer det funka ypperligt.

Angående gpu blocken(såg nu att det är EKs nya block) så behöver du nog köpa en passande "sli brygga" för att det ska vara lätt att koppla ihop. EK har gjort en liten specialare med sin block, du kan inte dra dina "slangar" rakt igenom utan du måste lägga till den lilla klossen, sedan byggan. lr 4st 90graders kopplingar i klossen.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av enRödjävel:

Hejsan Ser okej ut, men angående dina frågor så;

1 = hade byt ut pumpen till en "riktig", en VPP655 av något slag.
2 = spelar ingen roll hur du sätter upp din loop i ordningen för vattnet tar sig runt så fort att det bara skiljer max 1 grad på varmaste vattnet och kallaste =D.
3 = ha ringen aning, men skulle tro att det borde gå med ditt moderkort, kolla på nätet efter WC bygge med ditt moderkort och sli =D
http://www.coolerkit.se/shop/tfc-sli-vid-2473p.html hittade detta kit på Coolerkit får med alla sorterna så man tar det som passar.
4 = det är upp till dig vad du tycker blir snyggt, jag tycker personligt att tjockare är snyggare, typ id 11-13/od 16-19 ish är riktigt nice.
5 = det spelar ingen roll på storleken, men jag tycker att en lite större gör det lättare att fylla systemet smidigt =D
6 = det kommer räcka gott för ditt system.
7 = Din pump tycker jah är kass, men det beror på att jag har byggt några byggen nu med olika pumpar och VPP655:an är bäst om man frågar mig
8 = Om du vill slippa slangklämmor så kör på Komprissions fittings istället, de gör hela jobbet väldigt bra.
9 = Om du köper en VPP655 så koppla den direkt till nätagget på en molex så kommer det funka ypperligt.

Angående gpu blocken(såg nu att det är EKs nya block) så behöver du nog köpa en passande "sli brygga" för att det ska vara lätt att koppla ihop. EK har gjort en liten specialare med sin block, du kan inte dra dina "slangar" rakt igenom utan du måste lägga till den lilla klossen, sedan byggan. lr 4st 90graders kopplingar i klossen.

Nice att man tydligen inte är helt ute och cyklar

1. Spanade in den lite, hittar dock inte hur mycket den låter enl. specs. Hittar heller inte om det är så att G1/4 nipplar passar. Den ser dock rätt rejäl ut, vet du om den kommer med själva "skalet" om man köper denna artikel? http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...
EDIT: Tror att jag just hajjade en sak som gjorde allt mer logiskt. Skruvhålen på alla block/pumpar följer en standard som alla nipplar passar i och den enda skillnaden är vilken storlek den andra sidan på nippeln har och det är det som avgör vilken slang som passar i denna. *facepalm*
3. Då det är 3 slots mellan de två grafikkorten antar jag att det är denna jag ska ha http://www.ekwb.com/shop/ek-fc-bridge-dual-parallel-3-slot-cs...
4. Då ska jag fundera på detta. Antar att det bara är att köpa andra nipplar för kompatibilitetens skull?
5. Då ska jag mäta och se vad som faktiskt får plats och välja där efter
8. Det var planen, jag menar eventuellt klämmor för att fästa slangen längs chassits insida när man drar slangarna fram och tillbaka.
9. Jag såg att det fanns möjlighet att köra olika hastighet på pumpen. Jag antar att skillnaden är hur snabbt man behöver få vattnet att gå runt loopen för att kyla ordentligt. Det är väl egentligen en fråga om hur svalt man vill ha i förhållande till hur mycket oväsen man vill ha, eller finns det "rätt och fel" här?

Tack för all hjälp hittills!

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

1. köper du VPP655 som du länka behöver du köpa en Topp med, och det är på den som du har standard gängor som dina Fittings skruvas i =D http://www.inet.se/produkt/5322127/ek-d5-x-top-csq-acetal topp i samma utförande som dina block. Du kan också köpa en DDC Pump, det är ungfär samma sak och det finns också Toppar och resar som passar väldigt nice.
3. och EK sli bryggan = For use with motherboards with PCIe x16 slots 60.9mm (2.4") apart! så bara mäta mellan de två pcie slotarna du ska använda.

4. Precis, det är samma gängor. Nipplarnas mått som står brukar vara innerdiameter och ytterdiameter om det är kompressions nipplar. så en slang som har id 13 passar med en fitting med od 12-13-14mm ;D typ.
5. köper du en VPP655 (d5:a) så kan du köpa Topp med inbyggd res. mycket smidigt =D finns på inet med.
8. jasså, du tänkte så. själv skulle jag istället försöka få så smidig och "rak" loop som möjligt istället. och kör du på tjockare slang så blir den stabilare med.
9. Precis, men kan säga att Pumpen är väldigt tyst på max fart med. Så länge bubblorna i loopen tagit sig förbi Pumpen och in i res. Lite smart montering av pumpen och den kommer inte alls låta mycket kanske tillochmed bli helt tyst. Själv kör jag på dubbelhäftande tejp, en liten skumplastbit och sedan industrikardborrband alternativt industrikardborrband, skumplastbit och industrikardborrband ;D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

kan ju tillägga att Jag har byggt ett 20 tal vattenkylningar te Polare och Polares polare.

Har inte hunnit göra ett till mig själv ännu, men det kommer hehe xD (har helt ny dator i delar hemma men inte tiden att bygga ihop den för det är Husrenoveringen som är prio 1)

Helt oft kanske men lite måste man få skriva ibland =D

Lycka till nu med beställning och installering, bara skriva vidare här om det är något du funderar över =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

Åsum. Det blev exakt följande delar:

Radiator, EK-CoolStream RAD XT (120)
Radiator, EK-CoolStream RAD XT (240)

EK-D5 X-TOP CSQ - Acetal
Pump, Alphacool VPP655 / D5 single edition

2 st Vätska, EK-Ekoolant UV Blue- 1000 ml
Reservoar EK-RES X3 150

12 st Anslutning, EK-PSC, 13mm - G1/4, Svart
1 st Adapter EK-CSQ 90-grader G1/4, Svart
6 st Adapter EK-CSQ 45-grader G1/4, Svart
Slang, Masterkleer PVC 19/13mm klar/blå, uv

2 st EK-FC680 GTX+ - Acetal + Nickel
EK-FC Bridge DUAL Serial 3-Slot CSQ
Block, EK-Supremacy - Acetal + Nickel
2 st EK-FC680 GTX Backplate - Black CSQ

Bara att vänta på att allt kommer levererat. Kan någon förklara hur man brukar göra för att tömma system från vatten, hittade ej info om det i FAQ. Jag undrar alltså hur man gör detta i ett system med reservoar.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att tömma systemet är att ha en drainport längst ner.
Det går utan men det brukar bli ganska slabbigt.

Här kan du se hur jag löste det (det är slangen som går ut från pumpen):
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/04/13/15-fardig...
En t-koppling, 10cm slang och i änden på den slangen en nippel med gänga och ett lock. När man skall tömma är det bara att ställa datorn vid diskhon, hänga ut slangen över kanten och skruva bort locket. Skruva bort ett täcklock långt upp i systemet också för att få in luft så vattnet kan ringa ut.

Jag använde en 10mm nippel men du bör nog använda en 13 om du kör 13/19 slang, t.ex: http://www.aquatuning.se/product_info.php/language/en/info/p1...

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk

Hej igen allesammans! Jag har nu monterat ihop hela systemet och läcktestat. Allt fungerar ypperligt så långt.

Jag har dock problem med temperaturen på min CPU. När jag belastar CPUn hårt i benchmarks så går den rätt snabbt upp i 60-70 grader, helt oklockad. Så fort testet är klart går den ned till ca. 30-40 grader på bara några sekunder.

Det kommer ut lite luftbubblor från CPU-blocket ibland även fastän jag försökt att vinkla datorlådan lite så att luften skall pressas ut. Är det detta som förmodligen är problemet?

Brukar all luft till slut hamna i reservoaren om man bara låter datorn vara på?
Vad kan det vara för fel om inte att det fortfarande är luft i blocket?

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Eventuellt dålig montering av blocket ( plus luftfickor om du inte tömt systemet på luft än ) tippar jag på. Tänk på att 360 mm radiatoryta kyler en ensam cpu ytterst väl, men tillsammans med två gpuer kommer du behöva dra på ordentligt för att fläkta bort all värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

Eventuellt dålig montering av blocket ( plus luftfickor om du inte tömt systemet på luft än ) tippar jag på. Tänk på att 360 mm radiatoryta kyler en ensam cpu ytterst väl, men tillsammans med två gpuer kommer du behöva dra på ordentligt för att fläkta bort all värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det något knep för att tömma systemet på luft?

Jag kör i ordningen Pump > GPU1 >GPU2 >120mm RAD > CPU > 240mm RAD > Reservoar > Pump. Har hört att ordningen inte skall spela så stor roll men det som förbryllar mig är att jag har såpass bra temps på grafikkorten. Så här såg det ut efter en runda i senaste 3DMark med alla test och alla demos.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper