Permalänk
Medlem

Fläktarna går på 100%

Satte ihop min nya dator igår och märker att alla fläktar går på 100%...

Någon som vet hur jag ska göra för att få ner dem så den blir lite tystare?

Tack på förhand!

Visa signatur

best EU

Permalänk
Skrivet av wooziee:

Satte ihop min nya dator igår och märker att alla fläktar går på 100%...

Någon som vet hur jag ska göra för att få ner dem så den blir lite tystare?

Tack på förhand!

Via moderkortets bios eller ladda ner speedfan.

Permalänk
Medlem

In i BIOS och rota runt efter fläktinställningar?

Förutsatt att dem är monterade på moderkortet då, är dem monterade direkt till nätagget så får du fixa motstånd

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Alla fläktar är monterade till nätagget direkt, så vet inte riktigt hur jag skall gå till väga..

Visa signatur

best EU

Permalänk
Medlem

De enda fläktarna du kan sänka i speedfan är cpu-fans och pwm.fans.

gpu-fläktarna kan man kontrollera med msi afterburner osv men dessa går inte på 100% om de inte behöver.

Vill du kunna kontrollera alla fläktar och har för många för att kunna koppla in alla i cpu-fan-portar och pwm-portar så kan du köpa en fläktkontroller.

Skrivet av wooziee:

Alla fläktar är monterade till nätagget direkt, så vet inte riktigt hur jag skall gå till väga..

Då kan du inte kontrollera dom alls. Såvida du inte kopplar annorlunda eller köper fläktkontroll. Vad är det för konstiga fläktar som går direkt till nätagget? är det någon adapter som du kopplar in fläktarna i som sedan kopplas till en molex?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooziee:

Alla fläktar är monterade till nätagget direkt, så vet inte riktigt hur jag skall gå till väga..

Isf får du skaffa fläktkontroll eller motstånd

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

sätt fläktarna på moderkortet istället, eller köp en fläktkontroller.

detta är förutsatt att det är chassifläktarna du menar. är det cpu/gpu-fläkt så gör du det via bios/drivrutiner.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Köp en fläktkontroller! Här har du några: http://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

Visa signatur

Damn those Greymanes to Oblivion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

sätt fläktarna på moderkortet istället, eller köp en fläktkontroller.

detta är förutsatt att det är chassifläktarna du menar. är det cpu/gpu-fläkt så gör du det via bios/drivrutiner.

cpu-fläktarna går ju utmärkt att kontrollera i speedfan. mycket mer praktiskt än bios.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Har nu kopplat in fläktarna på moderkortet, blev absolut ingen skillnad... Så det enda som finns man kan göra är fläktstyrning?

Ja det är chassi-fläktarna!

Visa signatur

best EU

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa en vilsen själ?

Visa signatur

best EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooziee:

Har nu kopplat in fläktarna på moderkortet, blev absolut ingen skillnad... Så det enda som finns man kan göra är fläktstyrning?

Ja det är chassi-fläktarna!

Självklart blir det inte skillnad bara du byter från nätagg till mobo, meningen är att du ska kunna kontrollera dem via moderkortet, det kan inte trolla.

Skrivet av wooziee:

Ingen som kan hjälpa en vilsen själ?

Bumpning är inte tillåtet. Rekommenderar att du citerar någon om du vill hålla tråden vid liv istället.
http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Vägledare

Strunta i SpeedFan. Ladda istället ner Argus Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vill du kunna kontrollera alla fläktar och har för många för att kunna koppla in alla i cpu-fan-portar och pwm-portar så kan du köpa en fläktkontroller.

Stämmer inte. En del moderkort, exempelvis ASUS P8Z77, klarar av att reglera spänning till icke-pwm (3-pins) fläktar. Med just ASUS moderkort som exempel kan detta styras via deras verktyg "AI Suite II". Ser dock inte vilket moderkort TS har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooziee:

Ingen som kan hjälpa en vilsen själ?

Du har koppat alla fläktar i mobo nu? vilket mobo har du? du ändrar fläkthastigheter i bios.

Skrivet av olle_gamer98:

Bumpning är inte tillåtet. Rekommenderar att du citerar någon om du vill hålla tråden vid liv istället.
http://www.sweclockers.com/forum/regler

Använd anmälningsknappen. Du gjorde ju ett regelbrott du med. Och jag med nu! Total anarki!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Använd anmälningsknappen. Du gjorde ju ett regelbrott du med. Och jag med nu! Total anarki!!!

Men jag skrev ju något annat i samma inlägg också, och du med, inte lika illa.
Tycker jag...

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooziee:

Har nu kopplat in fläktarna på moderkortet, blev absolut ingen skillnad... Så det enda som finns man kan göra är fläktstyrning?

Ja det är chassi-fläktarna!

Men i vilka slots har du kopplat in dom? jag tror att i cpu-slotten så kan man kontrollera alla fläktar, de andra 3-pinsslotsen går inte att kontrollera, du koppla i pwm-slots och antagligen ha pwm-fläktar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagge_:

Stämmer inte. En del moderkort, exempelvis ASUS P8Z77, klarar av att reglera spänning till icke-pwm (3-pins) fläktar. Med just ASUS moderkort som exempel kan detta styras via deras verktyg "AI Suite II". Ser dock inte vilket moderkort TS har.

Det vet jag. Mitt moderkort kan göra det med dess egen programvara. Bios kan också göra det. Det är iaf jävligt opraktiskt och värdelöst. jag antar att ts inte har den möjligheten.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Har ett MSI z77a g43 med orginalfläktar från ett NZXT Evo chassi.

har kopplat på sysfan med 3 pin!

Visa signatur

best EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det vet jag. Mitt moderkort kan göra det med dess egen programvara. Bios kan också göra det. Det är iaf jävligt opraktiskt och värdelöst. jag antar att ts inte har den möjligheten.

MSI Z77A G43 har jag, tror du dem kan ha samma?

Visa signatur

best EU

Permalänk
Medlem

Om fläktarna inte har gått på 100% tidigare är kanske en bra lösning att göra ren cpu kylaren och möjligtvis grafikkortets kylning.
Kan kanske vara så att datorn blir varm och kör alla fläktar på max tack vare eventuellt dam i kylningen, jag hade samma problem och tog bort fläkten på cpu kylaren...där fanns en "matta" av dam i flänsarna som täppte igen luftflödet, det togs bort och så var saken löst

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Om fläktarna inte har gått på 100% tidigare är kanske en bra lösning att göra ren cpu kylaren och möjligtvis grafikkortets kylning.
Kan kanske vara så att datorn blir varm och kör alla fläktar på max tack vare eventuellt dam i kylningen, jag hade samma problem och tog bort fläkten på cpu kylaren...där fanns en "matta" av dam i flänsarna som täppte igen luftflödet, det togs bort och så var saken löst

Sprillans ny dator!

Visa signatur

best EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Strunta i SpeedFan. Ladda istället ner Argus Monitor

Kan du utveckla?
Jag kör just nu med MSI controlcenter, men den aktiverar inte alltid fläktkontrollen efter sleepmode eller omstart.
Hade tänkt prova att sätta dom i BIOS i stället eller prova Speedfan, men nu gjorde du mej nyfiken med ditt uttalande!

Permalänk

Har du fifflat med fläkt inställningar i BIOS?

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanSmithee:

Har du fifflat med fläkt inställningar i BIOS?

Yes det har jag, provade ställa dem till 50%, blev ingen skillnad alls..

Även försökt olika program utan lycka.

På SpeedFan står det även att dem kör för fullt.

Visa signatur

best EU