Helgsnack: Vad får spel inte innehålla?

Permalänk
Medlem

det ska inte innehålla politiska assosiationer och främja ett visst partis tankar.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dealerovski:

det ska inte innehålla politiska assosiationer och främja ett visst partis tankar.

Så om ett parti bestämmer sig för att göra ett spel som handlar om deras värderingar och tankar, så skall den censureras bort?
Vart går gränsen i så fall? En del partier har ju interaktiva flash-animationer som i vissa fall kan ses som spel.

Nej jag håller inte med.
Om en spelmakare bestämmer sig för att låta sitt alster genomsyras av vissa värderingar och tankar, så anser jag att det är upp till denne.
Det är sedan en fråga om vilken publik en spelmakare riktar sig till.

Bara för att en spelmakare vill rikta sig till en väldigt specifik grupp så bör det inte censureras bort.
I slutändan är det trots allt upp till publiken att värdera det man konsumerar. Vi är trots allt inte "påtvingade" att ta del av innehållet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Sewerin:

Våldtäkt/våldtäkt av barn, barnmisshandel, djurmisshandel.

I Fallout 1 och 2 går det ju utmärkt att puckla på småbarn vilket jag tycker är okej men det kanske inte hade varit okej i dagsläget eftersom att grafiken är mer verklighetstrogen nu för tiden.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det ser ut som att det jag sa var aningen färgstarkt, jag ursäktar för detta.
Men du tar kommentaren ur sammanhang och jag menar varje ord jag sagt.
Låt mig förklara sammanhanget:
Jag har sett Justbecause skriva många typiska "troll" kommentarer i flera trådar kring t.ex. Apple vs Android och andra kontroversiella ämnen. Kommentarer som oftast är korta och sällan direkt relevanta, kommentarer vars enda syfte är att "mucka gräl" eller "slänga skit" på den sidan han inte håller med.
Jag skrev till en annan här i tråden att jag tyckte han skulle ignorera Justbecause då han åter igen såg ut att mucka gräl. (Han sa att Clockwork Orange var dålig till någon som nämnde den)
Justbecause besvarar mig då med mer av samma skit och jag blev helt enkelt arg på honom och du ser resultatet i det jag skrev. Jag har aldrig sett honom skriva någonting som inte ser ut att ha som avsikt att göra folk irriterade.

Angående din poäng så tycker jag inte att spelberoende är relevant till frågan kring vad för innehåll ett spel får ha. Jag försöker verkligen inte nedverdera det du tar upp(det är väl värt att diskutera också), men det är bara inte helt relevant till denna fråga.

P.S. Använd gärna "Citera Flera" knappen, ditt svar dök inte upp i mitt citat-"flöde".

Jag vart lite otydlig. Dopaminet har koppling till aggressiviteten hos barn och ungdomar. Dopaminet verkar vara spindeln i nätet om man säger då detta kan kopplas till flera symptom som sömnsvårigheter, abstinens, trötthet, aggressivitet.

I vilket fall så finns det koppling mellan spel och aggressivitet framförallt hos barn och ungdomar. Vuxna tror jag dels att det saknas forskning och att bekymret inte är lika stort än, jag tror personligen att det kommer med de generationer som växer upp nu. I vissa fall kan vi se det redan idag. Idioter som undviker jobb, tickar A-kassa för att spela t.ex. WoW. Svårt att fungera socialt etc men det är ju extrema avarter kanske.

Ang. citera-flödet så hade jag en massa flikar uppe och 'copy-paste'-ade in en hel del inlägg. Sorry.

Om Justbecause trollar så ska jag se vad jag kan göra.

Och nej, du behöver inte be om ursäkt. Detta är ett diskussionsforum och jag anser att vi ska kunna ha högt till tak.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Oj då, jag visste inte att staten var ett spelbolag, man lär sig något nytt varje dag...eller är det Svenska Spel du tänker på?! Men de gör väl inga våldsspel vad jag vet, men de tar däremot sitt ansvar och du får inte spela om du inte är det magiska ordet "myndig"

Skickades från m.sweclockers.com

Om du misslyckas att se kopplingen han gjorde mellan nyheter på en statligt finansierad kanal som sänds kl 19.00, många gånger innan barn lagt sig och att begränsa spel för att barn kanske kommer åt att spela det är hyckleri så får du läsa hans inlägg en gång till.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

spel ska få innehålla allt. Åldersgräsnen ska och tydliga ikoner (som vi har idag) ska tala om vad spelet inehåller och sen är det upp till var och en!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

Spel får innehålla vad som helst beroende på hur och i vilket sammanhang det är framställt och i vilket syfte. Exploatering är inte ok, spel skulle kunna vara vara konst eller inlägg i samhällsdebatten och då ser jag inte mycket som det inte skulle kunna få innehålla som inte verkliga livet eller fantasier innehåller. Dock finns det ytterligt få sådana spel eller ens några i dagsläget.
Dagens spel innehåller ytterst grovt våld och oftast i exploaterings syfte, att då andra sjuka yttringar inte skulle få framställas med åtminstone andra bakomliggande mer seriösa syften känns som dubbelmoral. Men som sagt allt är beroende på sammanhanget och syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag vart lite otydlig. Dopaminet har koppling till aggressiviteten hos barn och ungdomar. Dopaminet verkar vara spindeln i nätet om man säger då detta kan kopplas till flera symptom som sömnsvårigheter, abstinens, trötthet, aggressivitet.

I vilket fall så finns det koppling mellan spel och aggressivitet framförallt hos barn och ungdomar. Vuxna tror jag dels att det saknas forskning och att bekymret inte är lika stort än, jag tror personligen att det kommer med de generationer som växer upp nu. I vissa fall kan vi se det redan idag. Idioter som undviker jobb, tickar A-kassa för att spela t.ex. WoW. Svårt att fungera socialt etc men det är ju extrema avarter kanske.

Jo men visst finns det en koppling mellan spel och aggressivitet om dessa utnyttjas som en sorts drog.
Men just i detta fall snackar vi om vad spel inte får innehålla. Saker som barnvåld och våldtäkt. Spelberoende är inte fullt relevant till detta
Och som jag sa till Justbecause: aggression har inte med våld eller andra hemskheter i spel å göra.
Det har snarare å göra med hur spelet och dess mekanik är uppbyggt. (tävlingsinriktade spel är ett prima exempel av detta)

Citat:

Ang. citera-flödet så hade jag en massa flikar uppe och 'copy-paste'-ade in en hel del inlägg. Sorry.

Np, men förvänta dig inte svar om du gör så

Citat:

Om Justbecause trollar så ska jag se vad jag kan göra.

Jag kan inte säga det med säkerhet, men han gör så mycket dumt som gör riktig diskussion svårare att jag inte tror det kan vara omedvetet.

Det är ju inte som Stisse72 som jag stötte på tidigare. Han var ett så självklart troll att jag inte fattar hur han undgått bestraffning (eller så har jag bara inte fått veta det, trots mina anmälningar).
Nu ser han faktiskt ut att vara seriös av hans nya kommentarer att döma, men vissa saker han sagt var så dumma att jag nästan blev mörkrädd.
Jag tror även han själv eller en moderator har tagit bort några av hans mest dumma kommentarer eftersom jag inte hittar dem genom en snabbsökning i mina citat.

använde ofrivilligt istf omedvetet, herpderp
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo men visst finns det en koppling mellan spel och aggressivitet om dessa utnyttjas som en sorts drog.
Men just i detta fall snackar vi om vad spel inte får innehålla. Saker som barnvåld och våldtäkt. Spelberoende är inte fullt relevant till detta
Och som jag sa till Justbecause: aggression har inte med våld eller andra hemskheter i spel å göra.
Det har snarare å göra med hur spelet och dess mekanik är uppbyggt. (tävlingsinriktade spel är ett prima exempel av detta)

Jamen ja, nu trillade polletten ner. Nu fattar jag hur du menar och det är jag benägen att hålla med om. Därmed håller jag ju med att dopamin är irrelevant ur denna synpunkt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Spel får inte innehålla Alfons åberg och Poliser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Postal 2 var ändå ett rätt roligt spel vill jag minnas och där far djur illa på ett ytterst underhållande sätt.

Något jag hatar i spel är cheezy kommentarer från killar och tjejer som anspelar på sex samt quicktimeevents..

Rednecks, talibaner och katter kan det bli bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Spel där man själv styr sexuell penetrering av barn/bäbisar . Det är nog allt. Fattar inte folket som sitter å säger att allt är/ska vara tillåtet.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Jag tycker att nästan allt får finnas i spel men är det något extremt bör det stå på förpackningen/produktsidan.
Riktiga barnporrbilder och -filmer vill jag dock inte se i spel.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av imortalse:

Spel får inte innehålla Alfons åberg och Poliser

...du glömde dansbandsmusik samt allsång med någon tönt !!!

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

...du glömde dansbandsmusik samt allsång med någon tönt !!!

O du glömde Justin Bieber!

All musik är tillåten i spel enligt mig, tycker inte det spelar någon roll ifall det låten har dolda höger-extrema budskap eller liknande.
Sen om spelet i sig bara är till för att rekrytera folk till sånt eller annat har jag heller inget emot.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Varför skulle inte ett spel kunna vara uppbyggt kring att hata en annan ras/art? Vad är problemet med det. Det är ett spel och hatet mot denna "ras" kanske utgör själva handlingen i spelet. Kanske har denna "ras" begått kraftiga oförätter mot den rasen du spelar. Finns många olika scenarion.

Dina personliga preferenser och åsikter borde du lämna hemma när du ger dig in i liknande diskussioner.

Jag vill själv välja i spelet vad jag vill tycka och hur jag agerar, om spelet marknadsför och är skapat för att hata en vis ras är varken smart eller givande för någon.
Du måste förstå att det är skillnad på spelets handling och själva spelet.
Du verkar inte tänka så långt.....

Du kan spara din sista mening till dig själv, jag får tycka vad f*n jag vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Jag vart lite otydlig. Dopaminet har koppling till aggressiviteten hos barn och ungdomar. Dopaminet verkar vara spindeln i nätet om man säger då detta kan kopplas till flera symptom som sömnsvårigheter, abstinens, trötthet, aggressivitet.

I vilket fall så finns det koppling mellan spel och aggressivitet framförallt hos barn och ungdomar. Vuxna tror jag dels att det saknas forskning och att bekymret inte är lika stort än, jag tror personligen att det kommer med de generationer som växer upp nu. I vissa fall kan vi se det redan idag. Idioter som undviker jobb, tickar A-kassa för att spela t.ex. WoW. Svårt att fungera socialt etc men det är ju extrema avarter kanske.

Ang. citera-flödet så hade jag en massa flikar uppe och 'copy-paste'-ade in en hel del inlägg. Sorry.

Om Justbecause trollar så ska jag se vad jag kan göra.

Och nej, du behöver inte be om ursäkt. Detta är ett diskussionsforum och jag anser att vi ska kunna ha högt till tak.

På vilket sätt trollar jag?

Skrivet av sj6:

Om du misslyckas att se kopplingen han gjorde mellan nyheter på en statligt finansierad kanal som sänds kl 19.00, många gånger innan barn lagt sig och att begränsa spel för att barn kanske kommer åt att spela det är hyckleri så får du läsa hans inlägg en gång till.

TV4 är inte statligt finansierad (som är de som sänder sina nyheter 19:00), nyheterna på SVT 1 går 19:30, vid det laget så bör barn 5-6 år vara i säng, men det har inte med saken att göra då TV-spelande hos barn över 1h i sträck har just den kopplingen du beskrev till Sears oavsett de spelar Sly eller om de spelar något annat, barns hjärnor är inte redo att hantera detta inte heller ungdomars, det märks tydligt på deras skolgång, finns många som skolkar för att de hellre sitter hemma och spelar och/eller spelat långt in på natten att de inte orkar upp på morgonen, detta föder en aggresivitet där föräldrar står maktlösa då denna oftast riktas mot dem, då föräldrar enligt lag inte får göra något som de verkligen skulle behöva i det läget så kan de bara finna sig i det tyvärr...viss aga borde återinföras.
Det är ju inte mitt fel att folk inte har självinsikt på hur de själva är (det är ju svårt att se sina egna brister även om andra märker dem) eller att de inte har barn och märker skillnader i deras beteende när just tv-spelande är i fokus, tid och rum försvinner

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leafbranch:

Jag vill själv välja i spelet vad jag vill tycka och hur jag agerar, om spelet marknadsför och är skapat för att hata en vis ras är varken smart eller givande för någon.
Du måste förstå att det är skillnad på spelets handling och själva spelet.
Du verkar inte tänka så långt.....

Du kan spara din sista mening till dig själv, jag får tycka vad f*n jag vill.

Valet du kan göra är i så fall att inte köpa detta påhittade spel. Men att påstå att spelet inte borde få vara tillåtet eller möjligt för oss andra att spela, speglar bara dina egna personliga åsikter som du vill skall påtvingas alla andra.

Vem är du att påstå att ett sådant spel inte skulle vara givande för någon annan? Är det återigen bara din åsikt som är värdefull?

Du får absolut tycka vad du vill, men det är inte vad det här handlar om. Det är skillnad på att ha (starka) åsikter och att vilja förbjuda något. Jag kan ge dig ett exempel som du kanske kan greppa.

Jag tycker att sexuella övergrepp är förkastliga och riktigt hemska. Men jag skulle inte vilja att spel med handling som kretsar kring detta vedervärdiga brott skulle förbjudas. Vill folk spela en Hagamannenkaraktär så får dom väl göra det om det nu någonsin skulle släppas ett sådant sjukt spel. Jag skulle dock aldrig sponsra detta spel. Det skulle vara mitt aktiva ekonomiska ställningstagande.

Men visst. Du får tycka "vad f*n du vill", Att påstå att jag inte tänker "tillräckligt långt" är bara ett lågt och taffligt diskussionssätt från din sida. Påminner lite om en rabiat tonårsflicka som trycker händerna över öronen och som vägrar lyssna vad den andra personen har att säga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jag vill själv välja i spelet vad jag vill tycka och hur jag agerar, om spelet marknadsför och är skapat för att hata en vis ras är varken smart eller givande för någon.
Du måste förstå att det är skillnad på spelets handling och själva spelet.
Du verkar inte tänka så långt.....

Du kan spara din sista mening till dig själv, jag får tycka vad f*n jag vill.

Som sagts många gånger innan; Bara för att en sorts spel är tillåtet betyder det inte att du måste spela det, eller att du måste gilla det. Jag gillar inte spel som Dota, LoL, HoN osv. Kanske skulle jag då säga att jag föredrar andra typer av spel, kanske där jag själv får välja om vi ska slåss eller inte, vi kan väl prata om det först? Att jag då skulle säga att denna typen av spel inte kan vara givande för någon, och bör förbjudas skulle vara oerhört trångsynt, och detsamma kan jag tycka om detta. Sen är det klart att det vore ett spel som självklart jag själv heller inte skulle varken köpt eller spelat, men säger för den sakens skull inte att censur är nödvändig.

Att anklaga någon för att inte tänkt tillräckligt långt för att ni har olika åsikter känns också som ett lite barnligt argument, och det vore nog bra om du lugnade ner dig lite, detta är en diskussion om vad folk tycker ska få finnas i spel, där en persons åsikt står mot en annan, det finns ingen anledning att hetsa upp sig.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

TV4 är inte statligt finansierad (som är de som sänder sina nyheter 19:00), nyheterna på SVT 1 går 19:30, vid det laget så bör barn 5-6 år vara i säng, men det har inte med saken att göra då TV-spelande hos barn över 1h i sträck har just den kopplingen du beskrev till Sears oavsett de spelar Sly eller om de spelar något annat, barns hjärnor är inte redo att hantera detta inte heller ungdomars, det märks tydligt på deras skolgång, finns många som skolkar för att de hellre sitter hemma och spelar och/eller spelat långt in på natten att de inte orkar upp på morgonen, detta föder en aggresivitet där föräldrar står maktlösa då denna oftast riktas mot dem, då föräldrar enligt lag inte får göra något som de verkligen skulle behöva i det läget så kan de bara finna sig i det tyvärr...viss aga borde återinföras.
Det är ju inte mitt fel att folk inte har självinsikt på hur de själva är (det är ju svårt att se sina egna brister även om andra märker dem) eller att de inte har barn och märker skillnader i deras beteende när just tv-spelande är i fokus, tid och rum försvinner

Hahahahahaha,

förlåt, men det blir bara väldigt svårt att ta dig seriöst när du, som tydligen inte kan komma på bättre knep att få stopp på överdrivet datorspelande än att slå dina barn, påstår sig sitta med djupa kunskaper om barns och tonåringars psyke. Blir nästan snudd på paradoxalt där.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Hahahahahaha,

förlåt, men det blir bara väldigt svårt att ta dig seriöst när du, som tydligen inte kan komma på bättre knep att få stopp på överdrivet datorspelande än att slå dina barn, påstår sig sitta med djupa kunskaper om barns och tonåringars psyke. Blir nästan snudd på paradoxalt där.

Jag sa inte att du skulle behöva ta just det helt ordagrant, det är med viss ironi på samma sätt som att man kan säga "Han skulle behöva ett par smällar på käften så han vaknar ur sin dvala", det betyder inte att man går och slår på den det gäller ett par smällar även om tonåringar (som är dem jag syftade på) skulle behöva ett par örfilar, barn rår inte för sitt beteende, där skulle föräldrarna behöva ett par smällar istället så de slutar se tv-spelande som en barnvakt

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför nazism inte är okej när kommunism är det? Om man är objektiv så är kommunism minst lika ondskefullt som nazism.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Att anklaga någon för att inte tänkt tillräckligt långt för att ni har olika åsikter känns också som ett lite barnligt argument, och det vore nog bra om du lugnade ner dig lite, detta är en diskussion om vad folk tycker ska få finnas i spel, där en persons åsikt står mot en annan, det finns ingen anledning att hetsa upp sig.

Jag vet inte vem som är barnsligast.
Du "anklagar" att jag är barnslig och den andra som citrerade mig först sa att jag hade dåliga argument och att jag inte skulle skriva i dessa typ av disskussioner.

Nu "anklagar" du mig också att jag ska lungna ner mig fast jag inte varit annat än normalt lugn.
Allt detta för att nedvärdera mig som person och argumenten jag kommer med.

Skillnaden är att jag inte påstår något om hans åsikt utan ifrågasätter om han uppfattat vad jag menar med mitt inlägg för när han beskriver vad jag tycker så stämmer det inte i mitt huvud.

Du har 0 att komma med när det gäller dessa "anklagelser" som du vackert vill antyda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Valet du kan göra är i så fall att inte köpa detta påhittade spel. Men att påstå att spelet inte borde få vara tillåtet eller möjligt för oss andra att spela, speglar bara dina egna personliga åsikter som du vill skall påtvingas alla andra.

Vem är du att påstå att ett sådant spel inte skulle vara givande för någon annan? Är det återigen bara din åsikt som är värdefull?

Du får absolut tycka vad du vill, men det är inte vad det här handlar om. Det är skillnad på att ha (starka) åsikter och att vilja förbjuda något. Jag kan ge dig ett exempel som du kanske kan greppa.

Jag tycker att sexuella övergrepp är förkastliga och riktigt hemska. Men jag skulle inte vilja att spel med handling som kretsar kring detta vedervärdiga brott skulle förbjudas. Vill folk spela en Hagamannenkaraktär så får dom väl göra det om det nu någonsin skulle släppas ett sådant sjukt spel. Jag skulle dock aldrig sponsra detta spel. Det skulle vara mitt aktiva ekonomiska ställningstagande.

Men visst. Du får tycka "vad f*n du vill", Att påstå att jag inte tänker "tillräckligt långt" är bara ett lågt och taffligt diskussionssätt från din sida. Påminner lite om en rabiat tonårsflicka som trycker händerna över öronen och som vägrar lyssna vad den andra personen har att säga.

Du undervärderar mig och mina åsikter i diskussionen, vet du inte vad du säger själv eller varför citrerar du mig om jag är så värdelös?
Jag tycker dina ord är mer påhoppande och elakare än ett simpelt alldagligt svärord för att förstärka en mening. Din tolkning är inte min tolkning.

Svårt att ta skit men ge är inga problem?
Tyder på omognad och inte minst din senaste kommentar som inte finns i min värld att skriva till någon, jag har inte det tänket överhuvudtaget.

Sluta anklaga mig , det är du som inte kan ta att jag inte tycker som dig och det finns visst inte i din värld att du kan missförståt mig, för när du pratar om mina inlägg är det som du vill tyda allt fel.

Jag respekterar din åsikt och andras, har inte sagt något dåligt om hur du tycker, däremot blir jag lite besviken när jag ser personliga påhopp som brukar ta upp allt för många rader i inläggen.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jag vet inte vem som är barnsligast.
Du "anklagar" att jag är barnslig och den andra som citrerade mig först sa att jag hade dåliga argument och att jag inte skulle skriva i dessa typ av disskussioner.

Nu "anklagar" du mig också att jag ska lungna ner mig fast jag inte varit annat än normalt lugn.
Allt detta för att nedvärdera mig som person och argumenten jag kommer med.

Skillnaden är att jag inte påstår något om hans åsikt utan ifrågasätter om han uppfattat vad jag menar med mitt inlägg för när han beskriver vad jag tycker så stämmer det inte i mitt huvud.

Du har 0 att komma med när det gäller dessa "anklagelser" som du vackert vill antyda.

Om du ska använda "fina ord" bör du lära dig hur de ska användas, blir väldigt konstigt annars, och väldigt svårt att förstå vad du faktiskt menar när du slänger in ord som inte passar över hela kommentaren. Detta är inte ett personangrepp, (ingen mening att hetsa upp sig), utan bara ett vänligt råd om du vill göra dig förstådd.

Till själva kommentaren;

Jag ber dig lägga av med personangrepp och hålla diskussionen i en normal och schysst ton, och du tror att detta är för att nedvärdera dig som person? Okej. Jag har inte så mycket annat att säga än så.

Jag har inte anklagat dig för något, utan ville få dig att hålla en lite mognare och vänligare ton, vilket blir trevligare för alla. Jag har inte sagt att jag hade något att komma med (vad det nu ska betyda), inte heller har jag försökt...komma(?) med något, utan jag kände att det var onödigt att hålla en sån ton helt oprovocerat.

Jag har inte ens kallat dig barnlig, jag kallade ett av dina argument "lite barnligt", det är två skilda saker, i alla fall i mina ögon

Att säga att någon inte tänkt långt nog när det handlar om olika åsikter tycker jag är barnsligt därför att det mer känns som ett försök till ett hån, än någon sorts konstruktiv kritik. Han säger en sak, du säger en annan, inte en vidarebyggnad på hans spår, utan en annan synvilkel som avslutas med hånet att han inte tänker långt nog.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Om du ska använda "fina ord" bör du lära dig hur de ska användas, blir väldigt konstigt annars, och väldigt svårt att förstå vad du faktiskt menar när du slänger in ord som inte passar över hela kommentaren. Detta är inte ett personangrepp, (ingen mening att hetsa upp sig), utan bara ett vänligt råd om du vill göra dig förstådd.

Till själva kommentaren;

Jag ber dig lägga av med personangrepp och hålla diskussionen i en normal och schysst ton, och du tror att detta är för att nedvärdera dig som person? Okej. Jag har inte så mycket annat att säga än så.

Jag har inte anklagat dig för något, utan ville få dig att hålla en lite mognare och vänligare ton, vilket blir trevligare för alla. Jag har inte sagt att jag hade något att komma med (vad det nu ska betyda), inte heller har jag försökt...komma(?) med något, utan jag kände att det var onödigt att hålla en sån ton helt oprovocerat.

Jag har inte ens kallat dig barnlig, jag kallade ett av dina argument "lite barnligt", det är två skilda saker, i alla fall i mina ögon

Att säga att någon inte tänkt långt nog när det handlar om olika åsikter tycker jag är barnsligt därför att det mer känns som ett försök till ett hån, än någon sorts konstruktiv kritik. Han säger en sak, du säger en annan, inte en vidarebyggnad på hans spår, utan en annan synvilkel som avslutas med hånet att han inte tänker långt nog.

Jag kan hålla med dig att jag skriver konstigt och många har svårt att förstå pga att jag formulerar meningarna fel samt lägger till ord, stycken i efterhand.
Jag tror nog att mina inlägg ofta kan uppfattas som grövre än vad jag menar egentligen men ibland överreagerar jag lite då och då tyvärr.
"Tänker långt nog" det är fel ordval jag gjorde där helt klart, jag menar förstås att han ev kanske har missuppfattat vad jag menar med min text inget annat.

Trodde du skulle komma med värsta motattack, men ditt inlägg var ju riktigt trevligt att läsa.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jag kan hålla med dig att jag skriver konstigt och många har svårt att förstå pga att jag formulerar meningarna fel samt lägger till ord, stycken i efterhand.
Jag tror nog att mina inlägg ofta kan uppfattas som grövre än vad jag menar egentligen men ibland överreagerar jag lite då och då tyvärr.
"Tänker långt nog" det är fel ordval jag gjorde där helt klart, jag menar förstås att han ev kanske har missuppfattat vad jag menar med min text inget annat.

Trodde du skulle komma med värsta motattack, men ditt inlägg var ju riktigt trevligt att läsa.

Jo, är lätt att det blir virrigt om man ändrat något i efterhand, då ord man skrivit innan kan hamna i fel böjning eller sammanhang Är lätt hänt att överreagera, och det vet jag själv, just därför jag ville hålla mig till att inte vara så otrevlig, varken i mitt senaste inlägg, eller i det innan, utan mest bara ville säga att det inte var något att hetsa upp sig över (eftersom det verkade som du var irriterad eller sur).

Är glad att du förstod hur jag menade, och att jag inte bara ville vara dryg

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leafbranch:

Du undervärderar mig och mina åsikter i diskussionen, vet du inte vad du säger själv eller varför citrerar du mig om jag är så värdelös?
Jag tycker dina ord är mer påhoppande och elakare än ett simpelt alldagligt svärord för att förstärka en mening. Din tolkning är inte min tolkning.

Svårt att ta skit men ge är inga problem?
Tyder på omognad och inte minst din senaste kommentar som inte finns i min värld att skriva till någon, jag har inte det tänket överhuvudtaget.

Sluta anklaga mig , det är du som inte kan ta att jag inte tycker som dig och det finns visst inte i din värld att du kan missförståt mig, för när du pratar om mina inlägg är det som du vill tyda allt fel.

Jag respekterar din åsikt och andras, har inte sagt något dåligt om hur du tycker, däremot blir jag lite besviken när jag ser personliga påhopp som brukar ta upp allt för många rader i inläggen.

Nej jag tycker inte att du eller dina åsikter är värdelösa. Faktum är att jag respekterar att du tycker som du gör även fast jag som du kanske förstått inte alls håller med dig.

Jag tror att jag tände till på en extra cylinder när du förstärkte din ståndpunkt med en svordom. Med det sagt så ber jag ber om ursäkt om jag framstod som elak i inläggen riktade mot dig. Det var inget illa menat och absolut inget personligt mot dig som medmänniska.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Hoppade över en del sidor, så jag vet inte om detta har tagits upp, men jag tycker det är viktigt att inse att det finns två olika aspekter (eller vad man nu ska kalla det) här. Att det är ett spel är viktigt att inse, och jag tror det är främst "spelets" (den fiktiva delen) innehåll som diskuteras. Det här blev svårt att förklara känner jag nu, men i princip så menar jag att "spelet" är det som man inte kan/ska förväxla med verkligheten. Om det är tänkt att det ska utspela sig i en verklig miljö, så bör man hålla sig verklighetsförankrad. Jag tänker på bikinirustningar. Jag har en känsla av att när rustningar var aktuellt så såg inte kvinnornas rustningar ut som de ofta gör i spel idag, och det skulle jag vilja kategorisera som [onödig?] sexism, och det inom spelvärldens ramar, med tanke på att män och kvinnor (som spelbara karaktärer) i övrigt respresenteras likvärdigt. (jag har dock inget emot detta personligen) Sen menar jag alltså å andra sidan att om man befinner sig på någon slags strippklubb så är det bara "lämpligt" med lättklädda kvinnor. (sen att fenomenet strippklubb i sig kan anses vara sexistiskt är en annan sak)

Sen är det här egentligen en diskussion på en annan nivå, men jag ser att folk inte tvekar att använda våld och sex i samma mening. Jag förstår *att* sex används i samma mening som våld, och jag förstår *att* många inte vill se det i spel. Jag önskar jag kunde säga att jag också förstår varför, men jag är inte säker på att jag gör det. Kanske för att det lätt också blir sexistiskt? Vad jag försöker säga är att det finns en ganska klar gemensam nämnare för det mesta (allt?) som har sagts här förutom sex (ej våldtäkt), nämligen att det är olagligt och (förhoppningsvis enligt de flesta) helt enkelt fel. Sexism, visst, men sex? Jag är inte den som pratar öppet om sex vanligtvis; jag pratar nog om det mindre än de flesta rentav (pga av min personlighet), men det hindrar mig inte från att tycka att det är synd att en sådan vardaglig och naturlig sak är en sådan tabu fortfarande. Det blir väl bättre antar jag, dock. Jag tror jag hade mycket hellre sett ett samhälle där sånt som faktiskt är olagligt var tabu istället. Det här är något som jag har fått upp ögonen för relativt nyligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det jag fruktar mest är att det finns bilar i tv spel , det finns folk som dör av bilar varje år , det finns folk som
Blir våldtagna i bilar varje år , det finns pedofiler som kör bilar , det finns bilar som i verkligheten kostar hela
Din ekonomi , bilar är kriminellt beteende , bilar förstör luften vi andas marken vi går på , dödar även djur och småbarn , bilar borde vara förbjudet för att Josef fritzl körde bil , även hitler Stalin och Kim Jung och g w Bush och bin laden körde bil !! Bra grafik borde också bli förbjudet för det ser verklig ut ! Det som absolut borde förbjudas i spel är alla spel
Med bra handlingar speciellt dom med bra grafik det bör för känslomässigt laddat, alla Mario spel
Där
Barn plockar svampar och ammat knark som
Speedar up karaktären eller dopar sig så den
Blir starkare borde förbjudas ! Att hoppa från tak till tak borde förbjudas speciellt om grafiken är för verklig för då kanske man ger sig på det i verkligheten , och glöm
Inte censurera allt naket i spel det är syndigt att vara naken !! Vi vill ju inte alla våra tonåringar ska fantisera om
Sex usch !! Bara om det är övermuskulösa stereotyperande av männ borde tillåtas med överdimensionerade armar men Gud förbjude om det hade en penis i spelet !! Bara tillåt en prick på skärmen och förbjud alla snuskiga färger som rosa och röd

Visa signatur

cm big haf x/ corsair 1200w /i-970/gtx580phantom3g/ corsair vengeance 12gkit/G1assasin1366mobo/wdblackc.1tb/intel 520 ssd 120gig/windows 7 ultimate.