Klarar min dator av 2 SSD-diskar?

Permalänk
Medlem

Klarar min dator av 2 SSD-diskar?

Hejsan, är inte så duktig på hårdvara så tänkte höra med expertisen härinne om mina planer är möjliga!

Tänker uppgradera min dator för musikproduktion. Har redan köpt en bättre hårddisk samt RAM-minne, men överväger nu på att köpa 2 SSD-diskar också för att kunna läsa samplingar snabbare i tunga musikprogram. Men är osäker på om mitt moderkort klarar av det, och om mitt nätaggregat räcker. Vad tror ni?

Datorspecifikationer:
Win 7 home premium x64
Moderkort: ASUS p6x58d premium
Processor: Intel Icore i7 930@2.80 Ghz
Ram-minne: 16 gb corsair (2x8192) 1600 mhz Vengeance. (Har just köpt dessa och ej installerat än. Har i nuläget 3x2 gb Corsair).
Nätagg: Corsair TX 650W PSU
Hårddisk: Seagate SATA 6gb/s 7200 RPM 3 Terrabyte. (har just köpt och ej installerat än. Har i nuläget än 1.5 TB caviar green 5400 rpm)

SSD-disken jag är intresserad av är: http://www.inet.se/produkt/4304482/samsung-ssd-kit-840-series... och jag tänkte köpa 2 stycken.
Klarar mitt moderkort av det, och har mitt nätagg tillräckligt med kräm för att driva allt det här?

Andra komponenter i datorn (om det spelar någon roll) är:
Ljudkort : RME HDSP 9632
Grafikkort: Asus EAH 5770

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem, SSD:s drar knappt någon ström och enligt ASUS så har ditt moderkort 2st 6gb Sata som då SSD diskarna rekommenderas för

Permalänk
Medlem

- 2 x SATA 6.0 Gb/s ports , Ja du kan köra 2 ssd's och 650W Räcket gott och väl.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Det enda kruxet är att det står att hårddisken jag köpt är på 6gb/s, men skulle jag kunna köra denna via en 3gb/s istället?

Permalänk
Medlem

ja då har du sata portar över så ska det gå ^^
vet inte om kontrollern på ditt moderkort kommer gilla stora hårddiskar över 1 tb dock...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZantBald:

Tack för hjälpen! Det enda kruxet är att det står att hårddisken jag köpt är på 6gb/s, men skulle jag kunna köra denna via en 3gb/s istället?

ja då det ska gå på äldre den orkar inte så snabb hastighet iallafall skulle jag tro ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Stort tack för hjälpen! Är bara till att tuta och köra då

Permalänk

Har visserligen inte med din fråga att göra, men skall du verkligen köra med bara 2 minnesstickor.
1366-plattformen vill väl helst ha 3 eller 6 stickor minnen?

Visa signatur

"?"

Permalänk

Helt klart att rekommendera att du köper dig en 8 GB minnessticka till alternativt byter ut de andra två mot tre stycken mindre.

Moderkortet klarar av 24 GB RAM så det är inga problem att peta in tre 8 GB minnesstickor. Blanda ogärna dina gamla minnen med de nya.

Moderkortet har två stycken Marvell 6 Gb/s portar där du kopplar in SSD-enheterna. Kopplar du in dem på de andra portarna kommer det att begränsa överföringshastigheten till den äldre standarden. Vilket iofs inte ger någon större märkbar skillnad. Blanda inte in RAID eller liknande bara.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Men mitt OS (Windows 7 home premium x64) klarar max av 16 GB ram, och det är jag uppe i nu med mina 2x8 gb minnen. Varför fungerar inte 1366-plattformen bra med 2 minnesstickor?

Och varför skulle min controller inte gilla hårddiskar över 3 TB? Är lite osäker på vad controller egentligen är men såg i BIOS att jag har en Marvell 9123 Controller och en Onboard 1394 Controller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZantBald:

Men mitt OS (Windows 7 home premium x64) klarar max av 16 GB ram, och det är jag uppe i nu med mina 2x8 gb minnen. Varför fungerar inte 1366-plattformen bra med 2 minnesstickor?

1366-plattformen har stöd för triple channel, vilket ger ytterligare prestanda om antalet minnesstickor är en jämn multipel av 3 (3,6,9 etc.), givet då att moderkortet är utformat för det. Det kommer fungera bra ändå.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.