AMD Radeon HD 7990 "Malta"

Permalänk
Skrivet av JDM:

Finns ingen som har problem med nvidia i dagsläget, vart har du fått detta påståendet ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Åh herre, jag hoppas att du var sarkastisk nu...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Min subjektiva åsikt kommer alltid att vara mer värd för mig än dina påståenden.

Dock har ju andra problem. Det vet jag, men folk har problem med nvidia med. Det lovar jag dig.

Inte mina påståenden utan fakta från en hel rad seriösa testare och Amd själva.Att du sedan väljer att blunda för det är helt upp till dej men sitt inte och försök övertala andra att CF fungerar bra trots att motsatsen bevisats om och om igen,du framstår bara väldigt fanboy-ig då.

Självklart har folk problem med Nvidia kort oxå,men inte på när i samma skala som CF har. Det är ok att ha problem om man försöker sitt bästa att göra ngt åt dem.Det som gör mej riktigt förbannad är att Amd trots alla problem som de ingett att de har med CF och trots tidigare löften om uppskjuten release av 7990 tills de rett ut problemen ändock väljer att släppa produkten och lura på köpare en trasig produkt.Lurendrejeri!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av tEan:

Inte mina påståenden utan fakta från en hel rad seriösa testare och Amd själva.Att du sedan väljer att blunda för det är helt upp till dej men sitt inte och försök övertala andra att CF fungerar bra trots att motsatsen bevisats om och om igen,du framstår bara väldigt fanboy-ig då.

Självklart har folk problem med Nvidia kort oxå,men inte på när i samma skala som CF har. Det är ok att ha problem om man försöker sitt bästa att göra ngt åt dem.Det som gör mej riktigt förbannad är att Amd trots alla problem som de ingett att de har med CF och trots tidigare löften om uppskjuten release av 7990 tills de rett ut problemen ändock väljer att släppa produkten och lura på köpare en trasig produkt.Lurendrejeri!!

Väljer att blunda ja...

Du har skrivit lurendrejeri minst 3 gånger i denna tråd. Vi vet att du tycker det.
Att jag sedan tycker att upplevelsen jag får ur mina 7970:s är positiv, är inte att blunda, snarare så har jag mina ögon öppna och upplever inte att jag har några problem.
Om du sedan haft problem med CF är det ju synd. Men det betyder inte att alla har det.

Sedan så har AMD inte lanserat en trasig produkt heller. Den är bara lite oslipad, som mycket annat är när det lanseras.

Jag är en fanboy, ja.
Att jag inte har problem, är det mitt fel?
Eller ska jag helt enkelt strunta i vad jag själv tycker och rätta mig efter någon som sitter i Thailand och hatar?

Om jag låter väldigt fanboy-ig, så låter du som att ditt livsuppdrag är att klanka ner på allt och alla som har med AMD att göra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Okej? Du verkar ju veta vad du snackar om.. Det fanns en tid då Nvidia hade exakt samma problem som AMD har nu med sina drivrutiner. Sedan vadå AMDs tendens för coil-whine? Säg en enda serie av AMDs kort som lider av coil-whine? Höga temps? Dålig FPS? Kan ju lugn säga dig att AMD inte direkt har några problem med temperaturerna som vissa referensmodeller av Nvidia har (läs. GTX 670) och de låter inte heller som en jetmotor (läs igen GTX 670 av referensmodell). Att deras HD7990 verkar lida av det gör ju inte att man ska dra alla AMDs serier över en kamm.

Skrivet av thereal_twisted:

Amd coilwhinar inte mer än nåt annat, det beror på komponenterna och skulle ju inte förvåna mig om dom kommer från samma fabrik oavsett vad det står på kortet.

Kort med högre kvalié och bättre komponenter, tex. Asus DC2, och ROG korten har bättre komponenter som i teoirin inte skall coil whina öht. I praktiken är det ytterst ovanligt.

Kunde slagit vad om att detta med 2st pci-e 8pin skulle vara gränsfall, när dom haft såpass gott om tid på sig kunde dom väl gått all in och gjort det ordentligt ala Ares 2.

Okey, så enligt er vet jag ingenting om AMD?
Korten jag har just nu är de första Nvidia på 2-3 år. Har hittills haft AMD.. Och de har vart CANCER..
ASUS kort har bra kvalité? Du är långt ute o cycklar.. 80% av alla mina vänner som äger ASUS kylare med AMD kort, har coil whine, några mer än andra. Jag personligen började min rundtur i 7000 serien med ett ASUS kort. Som whinade rejält. Fick den utbytt, som också coilwhina. Efter att jag bytt ut 7 st kort, som lät, coilwhina, skitiga drivrutiner och helt enkelt a pain in the ASS. De 2 sista gångerna testade jag sapphires..samma problem.

Efter 7 gånger, fick jag äntligen pengarna tillbaka. Gick då till Inet och köpte Gigabytes 7970, 2 st...Tänkte köra Crossfire.. Vilket var de värsta jag kunde tänka mig. Sätter in korten, och de blir hur varma som helst. Fläktarna går på 100%, låter som jag vet inte vad, och plus de, fortsätter tempraturerna gå upp.. Detta kan inte berå på Gigabyte då en vän har 2 st 670s med gigabyte som kyler bra. AMDs GPU drar helt enkelt för mkt för så lite kraft.
Plus de COILWHINA båda korten, BÅDA?! Vad är chansen?
Lämna tillbaka och la på 1.5k och köpte mina nuvarande 680s..Har inte haft en enda krash, problem, coiwhine, eller något annat. Innan ni säger att jag har dåligt med luft i chassit, för att Gigabyte korten blev för varma, så kan jag säga... Ja har 8 totala fläktar i dator chassit. Och mina 680s från MSI blir ALDRIG över 60grader i full load, och är hur tysta som helst.

Under denna period testade jag 4-5 olika nätagg..Ett antec pro, en Be Quiet dark power pro, 3 olika Corsair, TX, AX, och AX platinum som jag har nu.

Att Nvidias 670 låter som en jetmotor, är ju inte direkt samtalsämnen? Vi snackar inte referens design nu...Såg du någonstans i mitt inlägg där jag nämner referens..?

Nvidia kanske satt på samma sits som AMD sitter på nu, problem med drivrutiner, men vafan.. Nvidia har ju fixat de, och jag såg sällan folk med problem när de har Nvidia, från drivrutiners "point of view". Däremot har 3/4 personer med AMD alltid problem med drivrutiner..

Jag vill inte att AMD dör, för då kommer bara allt bli dyrare. Saken är, att AMD inte kan fixa sina problem. De kan Nvidia, vad jag märkt. Jag snackar för de mesta min egen erfarenhet, och jag tror jag har rätten att dra AMDs alla produkter över en och samma kant. Säg inte vad jag har rätt och inte har rätt till.

Skrivet av Slaktardej:

Väljer att blunda ja...

Du har skrivit lurendrejeri minst 3 gånger i denna tråd. Vi vet att du tycker det.
Att jag sedan tycker att upplevelsen jag får ur mina 7970:s är positiv, är inte att blunda, snarare så har jag mina ögon öppna och upplever inte att jag har några problem.
Om du sedan haft problem med CF är det ju synd. Men det betyder inte att alla har det.

Sedan så har AMD inte lanserat en trasig produkt heller. Den är bara lite oslipad, som mycket annat är när det lanseras.

Jag är en fanboy, ja.
Att jag inte har problem, är det mitt fel?
Eller ska jag helt enkelt strunta i vad jag själv tycker och rätta mig efter någon som sitter i Thailand och hatar?

Om jag låter väldigt fanboy-ig, så låter du som att ditt livsuppdrag är att klanka ner på allt och alla som har med AMD att göra.

Jag är personligen glad över att du har en bra upplevelse med AMD, önska jag hade de, men de funka aldrig för mig..Jag hade kunnat spara ett par tusen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Väljer att blunda ja...

Du har skrivit lurendrejeri minst 3 gånger i denna tråd. Vi vet att du tycker det.
Att jag sedan tycker att upplevelsen jag får ur mina 7970:s är positiv, är inte att blunda, snarare så har jag mina ögon öppna och upplever inte att jag har några problem.
Om du sedan haft problem med CF är det ju synd. Men det betyder inte att alla har det.

Sedan så har AMD inte lanserat en trasig produkt heller. Den är bara lite oslipad, som mycket annat är när det lanseras.

Jag är en fanboy, ja.
Att jag inte har problem, är det mitt fel?
Eller ska jag helt enkelt strunta i vad jag själv tycker och rätta mig efter någon som sitter i Thailand och hatar?

Om jag låter väldigt fanboy-ig, så låter du som att ditt livsuppdrag är att klanka ner på allt och alla som har med AMD att göra.

Lurendrejeri 1 gång,bedrägeri 2 "Lite oslipad"....det var dagens understatement!.Utan fungerande drivisar så är ett grafikkort ett stycke kisel,dörrstopp,brevpress eller vad nu man kan tänkas använda det till. Och med de drivisarna 7990 levererades med så är det definitivt en trasig produkt.Kanske kommer att ändras med senare och bättre drivisar men det hjälper ingen just nu.

Att diskutera med fanboys är ungefär som att diskutera religion med religiösa!Ni får gärna ha era åsikter så länge ni behåller dem för er själva.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd

Finns det nått grafikkortstest som har varit ointressantare? Det här kortet kom ett år för sent.

Tack ändå till swec som gjorde jobbet än fast vi alla visste hur det skulle bli.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

För dom här pengarna köper man helst ett Titan eller GTX 690. Visst, ett 7990 är snabbare på pappret men spelupplevelsen förstörs av MS.

Permalänk
Skrivet av tEan:

Lurendrejeri 1 gång,bedrägeri 2 "Lite oslipad"....det var dagens understatement!.Utan fungerande drivisar så är ett grafikkort ett stycke kisel,dörrstopp,brevpress eller vad nu man kan tänkas använda det till. Och med de drivisarna 7990 levererades med så är det definitivt en trasig produkt.Kanske kommer att ändras med senare och bättre drivisar men det hjälper ingen just nu.

Du verkar inte förstå det jag skriver. Jag menar att det spelar ingen roll hur mycket du säger att jag har problem, då min egna åsikt för mig är det som räknas. Om jag upplever CrossFire som felfritt så är jag nöjd med det, oavsett vad varken tester eller någon människa i Thailand påstår. Hade jag haft problem hade jag inte argumenterat med dig.

Skrivet av tEan:

Att diskutera med fanboys är ungefär som att diskutera religion med religiösa!Ni får gärna ha era åsikter så länge ni behåller dem för er själva.

Sedan så är det precis samma sak med dig. Ska jag diskutera huruvida jag upplever AMD:s drivrutiner som okej så bryr jag mig ärligt talat inte om du tycker att de är trasiga eller inte, då de, konstigt nog, fungerar för mig! Snarare är det du som beter dig som en religiös människa då du, oavsett om jag förklarar hur jag tänker, fortsätter att säga att jag vill att alla ska köpa CrossFire och att jag tror att inga har problem med AMD.

Sist men inte minst, så garanterar jag dig: Hade jag haft problem med 7970 CrossFire hade jag gett ett kort till min bror och inte brytt mig mer.
Sedan så rekommenderar jag faktiskt inte CrossFire någonstans, har du sett det? Som jag skrev tidigare så är jag medveten om att andra har problem, något som du verkar vara övertygad om att alla har.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

är det någon som vet ifall ett 7990 funkar med ett 7970 i CrossFire??

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Lurendrejeri 1 gång,bedrägeri 2 "Lite oslipad"....det var dagens understatement!.Utan fungerande drivisar så är ett grafikkort ett stycke kisel,dörrstopp,brevpress eller vad nu man kan tänkas använda det till. Och med de drivisarna 7990 levererades med så är det definitivt en trasig produkt.Kanske kommer att ändras med senare och bättre drivisar men det hjälper ingen just nu.

Att diskutera med fanboys är ungefär som att diskutera religion med religiösa!Ni får gärna ha era åsikter så länge ni behåller dem för er själva.

Tips läs dina kommentarer i denna tråd och ta dig sedan en allvarlig funderare på hur du framställer dig själv, jag lovar det är inte ett särskilt givande sätt att bygga respekt i alla fall. Bara för att du och många andra upplever ojämna renderingstider som ett problem som överskuggar alla andra så betyder inte det att alla också har samma åsikt och det är faktiskt något du måste lära dig leva med och respektera

Personligen tycker jag hela debatten om micro stuttering är en smula överdriven, visst det är ett givetvis ett problem men ojämna renderingstider men samtidigt så undrar jag om inte problematiken tenderar att överdrivas just av den enkla anledningen att man nu börjar kunna mäta skillnaderna.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Lurendrejeri 1 gång,bedrägeri 2 "Lite oslipad"....det var dagens understatement!.Utan fungerande drivisar så är ett grafikkort ett stycke kisel,dörrstopp,brevpress eller vad nu man kan tänkas använda det till. Och med de drivisarna 7990 levererades med så är det definitivt en trasig produkt.Kanske kommer att ändras med senare och bättre drivisar men det hjälper ingen just nu.

Att diskutera med fanboys är ungefär som att diskutera religion med religiösa!Ni får gärna ha era åsikter så länge ni behåller dem för er själva.

Du menar precis samma sak som du gör nu fast med nvidia istället för AMD ?

Du verkar vara precis lika mycket fanboy som tidigare talare.

Innan jag blir utpekad som fanboy så sitter jag just nu på nvidia och vill byta till AMD. så vet inte riktigt vad det gör mig till.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Du menar precis samma sak som du gör nu fast med nvidia istället för AMD ?

Du verkar vara precis lika mycket fanboy som tidigare talare.

Innan jag blir utpekad som fanboy så sitter jag just nu på nvidia och vill byta till AMD. så vet inte riktigt vad det gör mig till.

Det gör dig till en vinnare, AMD är alltid snabba med drivrutiner och skulle aldrig få för sig att släppa något halvdant.

Permalänk
Medlem

Hoppas att AMD håller vad de lovar, och att de är kapabla till att fixa sina drivrutiner, dels vad gäller Crossfire och även vad gäller microstuttering. Skulle vara skönt att få tyst på kritiken mot dem, och dessutom är det ju bara bra med konkurrens. Och nej, jag är ingen fanboy, utan vill bara ha mer konkurrens för mäktiga företag som t.ex. Nvidia och Intel.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Lätt att man hellre köpt ett Titan eller 2x680 kanske... Eller väntat på nVidia 700-serien

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobCar:

Har redan Project CARS till PC och jag tycker det är överlag bra men spelen är kul på olika sätt.
Forza erbjuder dock annat som betydligt fler bilar och tuning, styling "gör" ju spelet också.

Inte så konstigt när CARS är i Pre-Alpha stadie, ska vi jämföra Forza 5 mot CARS så blir det vid release, dvs en helt annan historia om vilket spel som har mest "styling"

Skrivet av Zotamedu:

Ja i en vecka eller två. Sen ligger de på samma pris. Eftersom de kostar lika mycket från återförsäljare kommer de kosta ungefär lika mycket till konsument.

Spelar väl ingen roll? 1 Dag.. så är det fortfarande billigare/dyrare. Du kan inte förutspå lika säkert hur mycket kortet kommer "gå" ner i pris magiskt efter en vecka, det är bra mycket större sannolikhet att det är dyrare i flera månader än en till två veckor.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zhrooms:

Inte så konstigt när CARS är i Pre-Alpha stadie, ska vi jämföra Forza 5 mot CARS så blir det vid release, dvs en helt annan historia om vilket spel som har mest "styling"

Spelar väl ingen roll? 1 Dag.. så är det fortfarande billigare/dyrare. Du kan inte förutspå lika säkert hur mycket kortet kommer "gå" ner i pris magiskt efter en vecka, det är bra mycket större sannolikhet att det är dyrare i flera månader än en till två veckor.

Titta på hur prisutvecklingen på hårdvara brukar se ut och återkom sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pathway:

Lätt att man hellre köpt ett Titan eller 2x680 kanske... Eller väntat på nVidia 700-serien

Skickades från m.sweclockers.com

Idagens läge så hade jag köpt 3x EVGA Classfied 3GB GTX 580 och kört vatten på dom då dom har ingen Vcore låsning och med EVBOOT saken så kunde man få upp korten i sjuka siffror.

Jag körde 4x 680 innan och mestadles 3x 680 det funka men ville man testa att skrufa upp inställningrna lite så BOOM hela spelet stoppa VRAM tog slut.
Jag testa 3x 7970 etc börja typ gråta och nu har jag 1x Titan.

Folk får tycka vad dom vill men, jag kommer testa AMD. När dom börjar funka då kommer jag använda dom på heltid om dom tiltalar mig på pappret och irl.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Hmm få se nu,Amd själva + alla stora seriösa testsiter har bekräftat problemen med CF men ändå vill du få det till att det som avgör är om jag har testat det + dina åsikter. Som jag skrev tidigare så rör jag inte CF med tång ens en gång längre pga att det fungerar uselt.Dessutom sätter jag mycket större tilltro till professionella testare på Pc-perspectiv eller Tech report än något fanboy på ett forum.

Prova att läsa någon av artiklarna/testerna av CF gjorda på Pcperspectiv eller Tech report så kanske du får lite koll på problemen med "runt frames",ojämna renderingstider mm.

ps:Jo,du får nästan inga fps förbättringar med 2 kort istället för 1 i Bf3 pga runt frames.Bara att sluta mäta med Fraps eller liknande program.

CF har problem med MS ja.. AMD har lovat att ha det fixat till i Juni då de släpper helt nya drivrutiner. Däremot har du inga belägg ALLS att AMD lider mer av Coil-whine än säg Nvidia. Dessutom är det inte GPUn som orsakar coil-whine utan det är själva kortet och det producerar inte AMD själva utan det sköter tredjepartstillverkare. Sedan ska du inte kasta ordet fanboy omkring dig som du resonerar..

Skrivet av JDM:

Finns ingen som har problem med nvidia i dagsläget, vart har du fått detta påståendet ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Min mors sophämtares bästa polares kusins svågers mamma... Duuuhh..

Skrivet av Superlight:

För dom här pengarna köper man helst ett Titan eller GTX 690. Visst, ett 7990 är snabbare på pappret men spelupplevelsen förstörs av MS.

Skulle nog säga att de flesta skulle välja ett titan.. Visst kring 20% mindre prestanda men betydligt bättre upplevelse. Multi-GPU lösningar har problem och detta är ingen nyhet.. AMD har MS och SLI har sina egna problem.

Skrivet av shady93:

är det någon som vet ifall ett 7990 funkar med ett 7970 i CrossFire??

Borde det göra eftersom det i grund och botten är samma GPU.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Sån negativ review, läser bara massa dåligt. men när man kollar testerna så slår kortet slår titan i varje test jag kollat på. inte nog med det, 7990 lär vara billigare med. Sen att vissa anser det som fusk bara för 2 gpus är ju bara dåligt. sen coilwhine, de överdriver ju till extrem. man hör ju inte ens något i videon när de sätter micen jämte(är säkert där, men till en sån liten nivå att det inte ens spelar någon roll). En standard fractal låda hade säkerligen blockerat ut ljudet.

Inte nog med deras långa klagomål på ljudnivån, när de har en helt öppen låda... givet att ljudnivån är högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför skulle man vilja ha något av de korten när GTX 680 i SLI och HD7970 I CF presterar bättre och oftast till lika eller mindre prislapp? Vem vet?

Ja varför skulle någon vilja ha ett dylikt kort.. hmm nu ska vi se.. jo just det.. kanske när man bara vill/kan ha en enkortslösning med bra prestanda?!

Permalänk
Medlem

Tack för testet!
Men jag funderar om inte det är ett sämre förserie exemplar som har kommit till handa hos SweClockers testlabb?
För ser man på nästet och olika gjorda tester hitintills ska sägas som jag har sett, så är det blandade erfarenheter från HD 7990 kortet där en del testare har upplevt liknande problem som hos er medans andra testare har haft fina kort som har gott t o m med att överklocka med förhöjda spänningar utan coilwhine. Men det kan också spela roll vilken hårdvara/plattform som kanske används och vilka drivrutiner som används - gissningsvis.

När det gäller överklockningen, som exempel - TechPowerUp, har lyckats höja kärnan från 950 MHz till över 1100 MHz på sitt exemplar men som de noterar om man läser testet så blir kortet för varmt för luftkylning och blir kortet för varmt klockar det ned sig. Här är länken dit: http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7990/29.html Så gissningsvis med ett friskt exemplar HD 7990 grafikkort och med t.ex. vattenkylning borde kortet kunna överklockas en del utan att bli överhettat.

Men för de allra flesta personer är det inget vanligt grafikkort som någon köper till sina datorsystem, likaså motsvarande kort hos Nvidia som 690 och Titan, då grafikkorten i den här klassen kostar upp till eller runt 10000 kr styck. Skulle de behöva mer grafikkorts prestanda ligger det nära tillhands att det blir ett billigare grafikkort som sedan körs i t.ex. CF/SLI-system.

Dock känner jag som många andra i tråden att släppa ett HD 7990 nu till konsumentsidan känns lite fel tidsmässigt om nästa generation grafikkort - 8000-serien (?) kanske kommer till kommande höst/vinter. Nu finns kortet i liknande skepnad på företagssidan men det för andra användningsområden än vad den vanlige privata datorkonsumenten använder ett grafikkort till.

Bra dock är att AMD arbetar på att förbättra sin mjukvara och det verkar lovande inför framtiden.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Angående "coil whine" hos 7990 så tror jag det beror på hur mycket krut de de lagt på effektiviseringen av strömförbrukningen. Det kostar att få högpresterande komponenter som ger bra effektivitet vid hög ström och låg temperatur. De verkar ha gjort det med detta kortet, det sitter Volterra-chip som kontrollerar VRM-steget, inte direkt skräp. Volterra har väldigt bra rykte.

Flera har noterat hur lite ström 7990 drar jämfört med två 7970. Så jag tror det handlar som samma problem som andra högeffektiva strömförsörjningar har, tex Seasonics/Corsairs högeffektiva kraftaggregat. Man får bra prestanda, men irriterande ljud kan uppstå. Det har inte, som många verkar tro, att göra med kvaliteten på komponenterna. Man behöver kanske en spole med lite annan spec för att bli av med oljud men fortfarande ha samma prestanda. Problemet är att inte tappa prestanda i jakten på att bli av med oväsen.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av AndenAnden:

Sån negativ review, läser bara massa dåligt. men när man kollar testerna så slår kortet slår titan i varje test jag kollat på. inte nog med det, 7990 lär vara billigare med. Sen att vissa anser det som fusk bara för 2 gpus är ju bara dåligt. sen coilwhine, de överdriver ju till extrem. man hör ju inte ens något i videon när de sätter micen jämte(är säkert där, men till en sån liten nivå att det inte ens spelar någon roll). En standard fractal låda hade säkerligen blockerat ut ljudet.

Inte nog med deras långa klagomål på ljudnivån, när de har en helt öppen låda... givet att ljudnivån är högre

Fast nu säger dom att ljudet hörs igenom vanliga chassin med, samt går igenom flera rum..

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

Fast nu säger dom att ljudet hörs igenom vanliga chassin med, samt går igenom flera rum..

Ahh jag hörde med vad dom sa, men om det är sanning är ju en annan. Som i mitt fall, jag kör 7.1 mitt natten på hög volym och inget hörs. För att få det coilwhinet att gå till den nivån de snackar om hade det behövt ligga på 60db minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Sån negativ review, läser bara massa dåligt. men när man kollar testerna så slår kortet slår titan i varje test jag kollat på. inte nog med det, 7990 lär vara billigare med. Sen att vissa anser det som fusk bara för 2 gpus är ju bara dåligt. sen coilwhine, de överdriver ju till extrem. man hör ju inte ens något i videon när de sätter micen jämte(är säkert där, men till en sån liten nivå att det inte ens spelar någon roll). En standard fractal låda hade säkerligen blockerat ut ljudet.

Inte nog med deras långa klagomål på ljudnivån, när de har en helt öppen låda... givet att ljudnivån är högre

Självklart är 7990 snabbare än Titan, inget oväntat med 2st Tahiti XT2 kretsar. Såg du videon i artikeln? Dem säger att man hör coilwhine i ett chassi också, till och med utanför rummet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Varför är dom idiotiska youtube spelarna utan kvalitets val?

Permalänk
Medlem

För den som bott på Malta så är namnvalet rätt komiskt. Både jag och min polare kom överens om att kortet är precis som landet Malta.

"Its just like Malta, way behind, more expensive and and not quite as good as the other options!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Någon som idag har ett 7990 och kan berätta hur det funkar med drivrutiner, ms, etc?