[Diskussion] Samsung Galaxy S4 (Android 4.2)

Permalänk
Hedersmedlem

Var förresten och klämde på en S4 idag. Helt klart snyggare i verkligheten men den känns nästan billigare än S3. Kan inte riktigt peka ut varför men det var i af. min första intryck. "Aluramen" känns lite som kromade listor i en Opel Kadett....... Som tur är funktion viktigare än design. Självklart skulle jag gärna vilja ha HTC One's design men den failar på så mycket annat. Stör mig på HTCs beslut att endast ha en back och en hemknapp men man skiter i menyknappen. Ger ju ingen mening. Antingen eller för böveln!
S4:an är betydligt rappare än min S3 och bör bli ännu bättre med en customrom då det är sjukt mycket bloat-skit. Skärmen är en hel del bättre än S3 men glömde givetvis att jämföra max ljusnivå (stör mig lite på S3:ans mörka skärm).
Nu går jag och väntar på att S4 ska anlända, beställde den hos Inet (5500 med swedroidrabatt).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag vill ha 64GB versionen. Den finns inte här nu iaf. S3:an kom ju till slut med 64GB. Kommer vi få se S4 64GB inom snart framtid? Vill inte behöva importera från utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av home:

Jag vill ha 64GB versionen. Den finns inte här nu iaf. S3:an kom ju till slut med 64GB. Kommer vi få se S4 64GB inom snart framtid? Vill inte behöva importera från utlandet.

Nyfiken bara. Men vad behöver du 64Gb till i en telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Köpte dock min S3 med abonnemang (3total 349:-) Fanns ingen anledning att köpa kontant då det är jävligt svårt att hitta "fri" surf, fria samtal och sms för 119:- per månad.

Det var faktiskt en bra deal. Vara nära på att ta den också bara för att.
Dock har jag pott199 nu med ett äldre surf abb med 5Gig vilket oftast räcker för 89:- o sms o samtal klarar jag på resterande 110:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nitroid:

Det sägs att PPI:n är så hög på skärmen att det är omöjligt att se individuella pxilar med bara sina ögon. Det vore lite intressant om någon som har en Galaxy S4, om de kunde testa göra en linje pixlar i något paint program till exempel och se om det går att se linjen.

jo visst
att man kan se pixlar med blotta ögat nuförtiden är helt omöjligt på dom flesta mobiler.
det är inte det som är problemet.

det är skärpan som skiljer
ju fler pixlar man kan packa in i skärmen ju högre blir skärpan.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiXeR:

Telefonen känns billig, tw drar ner prestandan katastrofalt.

hur vet du att tw drar ner prestandan katastrofalt?
har du testat en S4 utan tw ?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Petat lite och jämfört med Xperia Z:

Skärmen är fantastisk, Xperia Z har inte en suck i någon kategori där. Bra svärta, nedtonade färger (för att vara amoled) och givetvis skarp som ett knivblad.

Kameran är förmodligen den bästa mobilkameran när det kommer till dagsljus-fotografering (inte testat mörkerbilder än). Xperia Z som har samma sensor kommer inte ens i närheten. Varje bild landar på ungefär 7 MB, så komprimeringen är betydligt mindre tydlig än på andra telefoner.

Telefonen är plastig. Betydligt, betydligt bättre än Galaxy S3, men fortfarande plastig. Och rätt ful. Kolfiber-immitationen ser förskräcklig ut. Som tur var fanns det med ett vitt skal med trådlös laddning som är klart tjockare och stiligare.

Touchwiz har ett par problem kvar med hack i gränssnittet och är packat med bloatware man bara vill slippa.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Petat lite och jämfört med Xperia Z:

Skärmen är fantastisk, Xperia Z har inte en suck i någon kategori där. Bra svärta, nedtonade färger (för att vara amoled) och givetvis skarp som ett knivblad.

Kameran är förmodligen den bästa mobilkameran när det kommer till dagsljus-fotografering (inte testat mörkerbilder än). Xperia Z som har samma sensor kommer inte ens i närheten. Varje bild landar på ungefär 7 MB, så komprimeringen är betydligt mindre tydlig än på andra telefoner.

Telefonen är plastig. Betydligt, betydligt bättre än Galaxy S3, men fortfarande plastig. Och rätt ful. Kolfiber-immitationen ser förskräcklig ut. Som tur var fanns det med ett vitt skal med trådlös laddning som är klart tjockare och stiligare.

Touchwiz har ett par problem kvar med hack i gränssnittet och är packat med bloatware man bara vill slippa.

Är dialern trög?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Nyfiken bara. Men vad behöver du 64Gb till i en telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

128gb minne skulle vara fantastisk speciellt för mig som fyller det på 30 min. Jag har så många serier och filmer som jag önska jag kunde ha på min Smartphone. Eftersom jag har bara 64 måste jag prioritera saker och när nånting bättre kommer sitter jag i 1h för att bestämma vad jag ska radera och det är jobbit.

Permalänk
Medlem

Rätt coolt ändå.

Jag gjorde min beställning den 25 april hos tele2. En svart sådan. Och den är skickad nu :).

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Rätt coolt ändå.

Jag gjorde min beställning den 25 april hos tele2. En svart sådan. Och den är skickad nu :).

Jag har också tur, beställde S4 igår klockan 22.30 och fick mail att de har skickat den klockan 14:00.
Också Svart från tele2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Är dialern trög?

Jag upplevde det inte som det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder från idag när jag var ute och gick med hunden.

http://imgur.com/a/j8lgq

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

När en ny android version släpps utav google så förstår jag att det tar lite tid för samsung, htc etc. att uppdatera då de har sina versioner så som touchwiz och sense.

Men är uppdateringarna specifika till olika operatörer också? D.v.s. får olika operatörer uppdateringarna samtidigt eller varierar det även där?

Vilka operatörer är segast med att komma ut med uppdateringar i så fall?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

När en ny android version släpps utav google så förstår jag att det tar lite tid för samsung, htc etc. att uppdatera då de har sina versioner så som touchwiz och sense.

Men är uppdateringarna specifika till olika operatörer också? D.v.s. får olika operatörer uppdateringarna samtidigt eller varierar det även där?

Vilka operatörer är segast med att komma ut med uppdateringar i så fall?

Bara ifall operatören väljer att branda mobilen (installera massor skit). 3 är helt klart sämst. Som tur är går det att blåsa in en obranded rom men det kan påverka garantin/reklamationsrätten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Bara ifall operatören väljer att branda mobilen (installera massor skit). 3 är helt klart sämst. Som tur är går det att blåsa in en obranded rom men det kan påverka garantin/reklamationsrätten.

Hur är det med tele2/comviq har du någon erfarenhet?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Hur är det med tele2/comviq har du någon erfarenhet?

Tele2 brukar inte branda sina mobiler men jag är lite osäker gällande Comviq. Annars kan du köpa en mobilen hos tex. Phonehouse med Tele2 abonnemang. Phonehouse säljer oftast bara olåsta/obrandade mobiler.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Nyfiken bara. Men vad behöver du 64Gb till i en telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

För apparna så klart. Dessa kan man ju inte installera på minneskortet utan root och det vill jag inte göra. Ser inte en enda butik som säljer det. Vill så gärna ha 64GB versionen. Hoppas det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av home:

För apparna så klart. Dessa kan man ju inte installera på minneskortet utan root och det vill jag inte göra. Ser inte en enda butik som säljer det. Vill så gärna ha 64GB versionen. Hoppas det kommer.

Va! Stämmer det verkligen?

Riktigt dåligt i så fall. Man har ca 8GB ledigt av 16GB på S4an och om appar inte går att installera på minneskortet blir det inte precis gott om utrymme kvar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Va! Stämmer det verkligen?

Riktigt dåligt i så fall. Man har ca 8GB ledigt av 16GB på S4an och om appar inte går att installera på minneskortet blir det inte precis gott om utrymme kvar.

9.25 GB finns på SGS IV. Detta är så för alla nyare telefoner med 4.1 om inte 4.0 som man inte kan flytta appar till SD-Kortet.
Går nog fortfarande med lite moddning, men mycket är med Google som vill pusha på med Cloud lagring, istället för mer minne.

Sen så finns det 32/64 GB men som inte kommer officellt säljas i Sverige. Går ju att importera själv om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

9.25 GB finns på SGS IV. Detta är så för alla nyare telefoner med 4.1 om inte 4.0 som man inte kan flytta appar till SD-Kortet.
Går nog fortfarande med lite moddning, men mycket är med Google som vill pusha på med Cloud lagring, istället för mer minne.

Sen så finns det 32/64 GB men som inte kommer officellt säljas i Sverige. Går ju att importera själv om du vill.

Detta är ju ett alternativt men hur blir det med garanti ärenden och om man skulle vilja försäkra den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av home:

Detta är ju ett alternativt men hur blir det med garanti ärenden och om man skulle vilja försäkra den?

Bara lämna in till Samsung. Dock är det 1 års garanti då.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Droptest av S4 utfört av Gizmoslip.

Droptest s4 vs. S3 vs. iPhone 5 genomfört av enligt med dem bästa killarna i branschen: Gizmoslip.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Av er som har erfarenhet från både S3an och s4an, vilken har bäst batteritid? S4an har visserligen större batteri men samtidigt större skärm och upplösning som kräver mer batteri antar jag.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ture6600:

Droptest s4 vs. S3 vs. iPhone 5 genomfört av enligt med dem bästa killarna i branschen: Gizmoslip.

http://www.youtube.com/watch?v=XNIn0BAUjv4

Dessa idiottests Helt meningslöst att förstöra 2 mobiler utan att det bevisar någonting.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Av er som har erfarenhet från både S3an och s4an, vilken har bäst batteritid? S4an har visserligen större batteri men samtidigt större skärm och upplösning som kräver mer batteri antar jag.

S4an.

http://cdn.gsmarena.com/pics/13/03/galaxy-s4-battery-test/gsm...
http://cdn.gsmarena.com/pics/12/05/gsg-iii-battery-life-test/...

Skrivet av hannesboey:

Här kommer lite bilder från idag när jag var ute och gick med hunden.

http://imgur.com/a/j8lgq

Riktigt schysta!

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av hannesboey:

Här kommer lite bilder från idag när jag var ute och gick med hunden.

http://imgur.com/a/j8lgq

mycket komprimering på dom ser jag
i vilket fall så är detaljerna mycket bra och även kontrasten och bOKEHn!

kollade på dom på en Nexus 10 med 2560x1600 upplösning
skarpt som fasen!
zoomar man inte upp bilderna för mycket så ser dom ut att vara tagna med vilken systemkamera som helst.

zoomar man upp bilderna så ser man tyvärr den klassiska mobil smeten i detaljerna,men vad kan man begära.
det är lite skillnad på sensorstorlek på en S4 och en Fullformatare.

kan du ta en bild i dagsljus med lågt ISO utan komprimering?
då kan jag jämföra lite med min Canon 5D MarkII

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Anatagligen för att jag testade telefonen med TW :P. Nej jag har inte testat den utan TW och kommer inte heller göra det, är en lycklig Nexus 4 ägare nu och S4an är inte längre aktuell.

Skrivet av pg_ice:

hur vet du att tw drar ner prestandan katastrofalt?
har du testat en S4 utan tw ?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Tittade på S4 i helgen lite grann. Och känner att jag ska titta någon gång till innan jag bestämmer mig. Känslan i att hålla luren lever upp till mina krav med råge. Men det kanske är för att jag ser den tunna plastdesignen på baksidan som något positivt. Lite som att det är svårt att slå sönder en mössa. Men däremot vill jag dubbelkolla skärmen, den var inte lika ljusstark som min S2 kändes det som, och det känns som att pentile-mönstret kanske syntes ändå, lite prickigt typ, främst vid kraftig utzoomad text och vit bakgrund. Min petighet med skärmupplevelsen är ju det som fått mig att gilla S2. Kanske får hoppa en generation till, min S2 klarar ju alla mina krav och känns modern än idag, endast upplösningen är en liten nackdel vid mycket läsande.