Hotswappa BIOS-chip, hur riskfyllt är det egentligen?

Permalänk
Medlem

Hotswappa BIOS-chip, hur riskfyllt är det egentligen?

Har hotswappat en handfull BIOS-chip genom tiderna, efter att något blivit fel vid flashning, etc, och det har gått som planerat vid samtliga tillfällen utom ett. Samma sak gäller det man läst på nätet om ämnet, det verkar ha gått bra för alla. Å andra sidan, om jag känner folk i stort rätt, så brukar man man tendera att skriva om sina success stories, men inte säga så mycket när det gick åt pipsvängen. Det känns alltså som det inte är något vidare källmaterial att gå på, och att det kan vara betydligt mycket mer riskfyllt än man tror.

Det kan inte stickas under stol med att det torde finnas en tämligen markant risk att det faktiskt går åt skogen när man rycker ur/kopplar in en IC under drift, och att datorn skadas/avlider. Drar igång denna tråd i hopp om att lyckas samla någon slags statistik, och få en bättre uppfattning om hur risky det egentligen är.

Posta hur många hotswapoperationer ni gjort, hur många av dem som gått bra, och hur många som gick snett. Berätta gärna exakt vad som pajade i det sistnämnda fallet om ni vet/minns!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

0 men alla lyckades
Måste fråga hur har du lyckats förstöra så pass många bios,bioschip? är det på en versktad,större företag,etc du gjort detta så är det väl en sak men privat? driver du din elektronik med en motionscykel,liknande när du uppdaterar bios :=)?

Har inte lyckats förstöra ett enda bios under min tid och jag började bygga datorer åt mig själv och släkt,vänner,grannar 96-97 och har uppdaterat bios på i stort sett alla moderkort jag byggt med ett par gånger och även en hel del hd,grafikkort,media spelare,kameror,tv och fan vet hur mycket mer och detta har nog varit ungefär ett nytt mb i månaden pga uppgradering,fler datorer till barn,htpc,nas,osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

När BIOS har lästs in i minnet behöver inte datorn ha eeprom kretsen aktiv längre. För det mesta borde kopplingen till kretsen vara avstängd, vilket borde medföra minimal risk. Om du nu är orolig för risken alternativt har ett par hundra moderkort att flasha finns det speciella verktyg för flashning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

0 men alla lyckades
Måste fråga hur har du lyckats förstöra så pass många bios,bioschip? är det på en versktad,större företag,etc du gjort detta så är det väl en sak men privat? driver du din elektronik med en motionscykel,liknande när du uppdaterar bios :=)?

Har inte lyckats förstöra ett enda bios under min tid och jag började bygga datorer åt mig själv och släkt,vänner,grannar 96-97 och har uppdaterat bios på i stort sett alla moderkort jag byggt med ett par gånger och även en hel del hd,grafikkort,media spelare,kameror,tv och fan vet hur mycket mer och detta har nog varit ungefär ett nytt mb i månaden pga uppgradering,fler datorer till barn,htpc,nas,osv.

Roat mig en del med biosmods bland annat för att slå på options som ligger dolda på en del märkesdatorer, och speciellt i början gick det åt helvete ibland

Skrivet av yakideo:

När BIOS har lästs in i minnet behöver inte datorn ha eeprom kretsen aktiv längre. För det mesta borde kopplingen till kretsen vara avstängd, vilket borde medföra minimal risk. Om du nu är orolig för risken alternativt har ett par hundra moderkort att flasha finns det speciella verktyg för flashning.

Tanken med tråden var att de som har någon praktisk erfarenhet av hotswappning förhoppningsvis ville posta resultat från verkligenheten, för det statistiska underlagets skull. Att spekulera i huruvida IC:n är spänningssatt eller ej efter bootsekvensen är ganska poänglöst faktiskt, det som möjligen kunde vara intressant som sidospår är om någon vet hur det ligger till, så slipper man om man är intresserad mäta sig till det.

Givetvis finns det flashers till bioschipen, många av dem är tillräckligt enkla i uppbyggnaden för att man ska kunna slänga ihop dem själv utan alltför mycket besvär. Men åter igen, det jag är ute efter är underlag för hur det har gått för folk att just hotflasha

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
99:e percentilen

Varför behöver man byta chippet under drift? Kan man inte göra det när datorn är avstängd?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Har gjort det nån gång eller två åtminstone, alltid utan problem, även mellan olika moderkortsmodeller.

Skrivet av HurMycket:

Varför behöver man byta chippet under drift? Kan man inte göra det när datorn är avstängd?

Problemet är att om du har en krets som datorn inte kan boota från, så måste du starta den med någon annan krets. Enda möjligheten att byta blir då när den är igång.
Ett alternativ vore förstås att ha en extern programmerare istället för datorn, men hur många har det hemma?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Har gjort det nån gång eller två åtminstone, alltid utan problem, även mellan olika moderkortsmodeller.

Problemet är att om du har en krets som datorn inte kan boota från, så måste du starta den med någon annan krets. Enda möjligheten att byta blir då när den är igång.
Ett alternativ vore förstås att ha en extern programmerare istället för datorn, men hur många har det hemma?

Många bättre moderkort har inbyggd programmerare (eller dubbla kretsar) idag, man ansluter via usb från en fungerande dator och kör över ny mjukvara, det kostar nog inte många ören att bygga alla kort så och då skulle behovet av hotswap försvinna totalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.