PnP Cooler Master Hyper 212 EVO. Vilka fläktar?

Permalänk
Medlem

PnP Cooler Master Hyper 212 EVO. Vilka fläktar?

Hejsan!
Ska köpa mig en Cooler Master Hyper 212 EVO, tänkte då köra med PnP (Push n Pull).
Det jag vill ha är tips på bra fläktar man kan koppla på, absolut inte över 200 kronor styck, gärna bra runt 100 kronor.

Tacksam för svar!

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Scythe gentle typhoon tror jag brukar vara ett bra alternativ till processorkylare/radiatorer. Annars finns ju noctua t.ex. Bra men dyra.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

fläkten som följer med funkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Scythe gentle typhoon tror jag brukar vara ett bra alternativ till processorkylare/radiatorer. Annars finns ju noctua t.ex. Bra men dyra.

Tack för svar, ska kika lite

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

fläkten som följer med funkar bra

Tack för svar. Ska köra med 2 fläktar.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk

Köpte en hyper idag
Funderar på samma, postar mitt setup imorrn lr övermorrn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Köpte en hyper idag
Funderar på samma, postar mitt setup imorrn lr övermorrn.

Nice. Köpte min idag med, har dock inte köpt några fläktar till den.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Farenheit:

Köpte en hyper idag
Funderar på samma, postar mitt setup imorrn lr övermorrn.

Skrivet av Lspn:

Nice. Köpte min idag med, har dock inte köpt några fläktar till den.

Har själv en hyper 212 och kör med 2 st gentle typhoon i 1800-rpm, dock med fläktkontroller också så jag kan dra ner det när jag vill.

På högsta varvtal så låter dom självklart men det är absolut inte för mycket. Dom är nästintill ljudlösa vid 1000, och då har jag inte så värst ljuddämpat chassi heller (Silverstone Raven RV-01).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Har själv en hyper 212 och kör med 2 st gentle typhoon i 1800-rpm, dock med fläktkontroller också så jag kan dra ner det när jag vill.

På högsta varvtal så låter dom självklart men det är absolut inte för mycket. Dom är nästintill ljudlösa vid 1000, och då har jag inte så värst ljuddämpat chassi heller (Silverstone Raven RV-01).

Så man kan ta vilken fläkt som helst? Jag tyckte det såg ut som om man bara kunde ha den medföljande fläkten på, med sånt konstigt fäste. Finns det alltså skruvhål på kylflänsen?
Har nämligen själv tänkt skaffa PnP till min hyper 212. ^^

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av olle_gamer98:

Så man kan ta vilken fläkt som helst? Jag tyckte det såg ut som om man bara kunde ha den medföljande fläkten på, med sånt konstigt fäste. Finns det alltså skruvhål på kylflänsen?
Har nämligen själv tänkt skaffa PnP till min hyper 212. ^^

Det går att använda vilken 120mm fläkt som helst.
Man skruvar inte fast dom utan man håller fast fläktarna med en medföljade fästannordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det går att använda vilken 120mm fläkt som helst.
Man skruvar inte fast dom utan man håller fast fläktarna med en medföljade fästannordning.

Som kom med kylaren?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av olle_gamer98:

Som kom med kylaren?

Ja, det kommer med 4 "krokar" som man fäster fläkten med.
Det finns en beskrivning i manualen hur man fäster dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ja, det kommer med 4 "krokar" som man fäster fläkten med.
Det finns en beskrivning i manualen hur man fäster dom.

tack så förskräckligt mycket för hjälpen!
Kommer kanske behöva överklocka min cpu om jag skaffar PNP, en kärna ligger redan på 19 grader, man vill ju inte att den ska frysa.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

tack så förskräckligt mycket för hjälpen!
Kommer kanske behöva överklocka min cpu om jag skaffar PNP, en kärna ligger redan på 19 grader, man vill ju inte att den ska frysa.

Din CPU kommer ej bli kalleare än så för att du skaffar PnP. Desutom är det nog en felmätning

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Din CPU kommer ej bli kalleare än så för att du skaffar PnP. Desutom är det nog en felmätning

Tror du? Måste hålla med om att mina temps är konstiga, kolla här:
http://img405.imageshack.us/img405/4459/tempsz.png
Dessa är mina temps i Idle, som du ser är core 2 mycket kallare än alla andra. Trodde det var dålig pasta från början, men ja...
Har inte klockat något.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Tror du? Måste hålla med om att mina temps är konstiga, kolla här:
http://img405.imageshack.us/img405/4459/tempsz.png
Dessa är mina temps i Idle, som du ser är core 2 mycket kallare än alla andra. Trodde det var dålig pasta från början, men ja...
Har inte klockat något.

Hur varmt är ditt rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Hur varmt är ditt rum?

Skulle tippa 22 grader, har ingen termometer här inne, men har i ett annat rum. Lite varmare än 20 grader.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Skulle tippa 22 grader, har ingen termometer här inne, men har i ett annat rum. Lite varmare än 20 grader.

Min 2600k, ligger core 0-3 mellan 32-36... Har aldrig fått dom över 40c...
Men borde ju ses något fel om Core2 är 20C, och du har runt 20 i rummet... Är den helt död?:o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Min 2600k, ligger core 0-3 mellan 32-36... Har aldrig fått dom över 40c...
Men borde ju ses något fel om Core2 är 20C, och du har runt 20 i rummet... Är den helt död?:o

Skulle tro att den funkar, den blir ju varmare när jag spelar. ^^
Nu körde jag igång en stresstest i prime95 för en minut sen och alla kärnor ligger på 50-60 grader...
Detta är mycket märkligt... så fort jag klickar på att den ska testa processorn så stiger temperaturen typ 30 grader och sen stannar den där. Vid klicket går den från 20-50 och från 30 till 60...

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Skulle tippa 22 grader, har ingen termometer här inne, men har i ett annat rum. Lite varmare än 20 grader.

Då visar datorn helt fel, din CPU kan med luftkylning aldrig bli kallare än rummets temperatur förstår du väll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Då visar datorn helt fel, din CPU kan med luftkylning aldrig bli kallare än rummets temperatur förstår du väll?

ja, kolla det jag redigerade.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

ja, kolla det jag redigerade.

Jag menade din Idle temp, hur skulle tempen ens gå under rums temp.

Permalänk

Stoppa 100-lappen i kylflänsen, det kommer att ge ungefär lika mycket försändring som en extra fläkt på den kylaren.
Lite överdrivet, men efter mina mätningar så gör en extra fläkt på den kylaren extremt lite.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Det är väl bevisat att PnP inte gör någon skillnad?

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Jag menade din Idle temp, hur skulle tempen ens gå under rums temp.

Jamen det är ju konstigt att den visar fel temp ibland... vad gör man åt det? KAN man ens göra något åt det?

Skrivet av Cyber Judas:

Stoppa 100-lappen i kylflänsen, det kommer att ge ungefär lika mycket försändring som en extra fläkt på den kylaren.
Lite överdrivet, men efter mina mätningar så gör en extra fläkt på den kylaren extremt lite.

Enligt Isw3des kompletta överklockningsguide ska man kunna tjäna 5-10 grader på PNP på en viss kylare, och om inte annat är det kul att ha en. Kul att pilla med den, bara för att.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Det är väl bevisat att PnP inte gör någon skillnad?

Är väll mest när du har radiator de ger skillnad? Eller vid riktigt höga temps vid luftkylning..

OnTJag har en Silver Arrow och den kyler snuskigt bra, fläktarna snurrar inte ens i 500Rpm, dvs helt ljudlösa. Testa köra utan fläktarna på och de går så bra så...(Samma temps)
Så skulle säga att spara den hundringen till en Pizza eller något gott;)

Permalänk
Medlem

köp 2st http://cdon.se/hemelektronik/corsair_sp120_pwm_high_perfomanc... med rabattkoden SWECAPR13 så får du 15% rabatt på ett par bra pwm-styrda fläktar, http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/#227443-dis...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Att man kan tjäna 10 grader på PNP gäller bara på stora radiatorer. I ditt fall tror jag inte det gör något mer än någon grad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Att man kan tjäna 10 grader på PNP gäller bara på stora radiatorer. I ditt fall tror jag inte det gör något mer än någon grad.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det är vattenkylning som gäller alltså... skulle faktiskt få plats med en 280mm radiator i toppen om jag ville, men har inte pengar till det just nu, som du kanske kan se i sign också.

Visa signatur

5900X | 3080