Geforce GTX 700-serien i antågande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför inte? Det brukar ju inte vara helt ny arkitektur på årlig basis direkt.

Jag väntade på en mkt större prestandahöjning. Detta är väl i princip samma arkitektur som 4xx serien? Jag är inte så insatt, men är inte Kepler en lite upphottad Fermi?

EDIT: Antar då att Maxwell kommer först 2014:
http://blogs.nvidia.com/2013/03/nvidia-ceo-updates-nvidias-ro...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

nVidia hade knappast väntat ett år med att släppa GTX 680 ifall AMD varit sena med 7970, det är först nu som GK110 börjar gå att få upp i kvantiteter för lansering, de hade aldrig väntat så länge. Ska du var nedvärderande mot folk så se åtminstone till att ha något att komma med.

Minns du hur Nvidia sa att dom väntade sig mer från AMD?
Nvidia var redo att lansera GK110, men eftersom AMD lanserade ett väldigt dåligt kort så valde man att istället lansera GK104 som egentligen var tänkt att användas till GTX660. Dessutom kunde man slå AMD på fingrarna genom att lansera ett kort med färre kärnor som hade ganska lik prestanda, man kunde då skryta med lägre strömförbrukning. Och dessutom såldes det för USD 50$ mindre än vad ett 7970 såldes för. GK110 är inget nytt som kommit nu om du nu tror det.

Men kom gärna och tala om för mig att jag inte har koll när du själv sitter och slänger ur dig rena lögner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag väntade på en mkt större prestandahöjning. Detta är väl i princip samma arkitektur som 4xx serien? Jag är inte så insatt, men är inte Kepler en lite upphottad Fermi?

EDIT: Antar då att Maxwell kommer först 2014:
http://blogs.nvidia.com/2013/03/nvidia-ceo-updates-nvidias-ro...

Kepler är en ny arkitektur skapad från grunden och har ingenting med Fermi att göra som kördes på 400 och 500-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag väntade på en mkt större prestandahöjning. Detta är väl i princip samma arkitektur som 4xx serien? Jag är inte så insatt, men är inte Kepler en lite upphottad Fermi?

EDIT: Antar då att Maxwell kommer först 2014:
http://blogs.nvidia.com/2013/03/nvidia-ceo-updates-nvidias-ro...

Kepler är ju baserad på Fermi men de har gjort en del under skalet. De har ju gjort den mycket mer strömeffektiv bland annat, all den ökade strömeffektiviteten kan inte tillskrivas mindre tillverkningsprocess. Tror det viktigaste för detta är att dumpa hotclocks och istället följa AMDs spår med ett ökat antal beräkningsenheter.

Skrivet av Skuggan74:

Minns du hur Nvidia sa att dom väntade sig mer från AMD?
Nvidia var redo att lansera GK110, men eftersom AMD lanserade ett väldigt dåligt kort så valde man att istället lansera GK104 som egentligen var tänkt att användas till GTX660. Dessutom kunde man slå AMD på fingrarna genom att lansera ett kort med färre kärnor som hade ganska lik prestanda, man kunde då skryta med lägre strömförbrukning. Och dessutom såldes det för USD 50$ mindre än vad ett 7970 såldes för. GK110 är inget nytt som kommit nu om du nu tror det.

Men kom gärna och tala om för mig att jag inte har koll när du själv sitter och slänger ur dig rena lögner.

Du tänker på GK100. Den lades ner då de fick värmeproblem när de siktade för högt. Den försvinner från roadmaps och rykten i december 2011. Och det har ALDRIG hänt att någon utvecklat en starkare GPU som de inte släpper bara för att "de inte behöver". Detta för att det är helt ologiskt. Har man en starkare GPU kan man mjölka mer pengar ur den, samtidigt som man förpassar konkurrenten ner till budgetsegment. Om ett grafikkort med en kärna på en viss storlek kostar 2000 att tillverka, och AMD tvingas sälja det för 2500:- istället för 5000:- och nVidia kan sälja sitt bästa för 6000:- ser du inte vinsten i det? nVidia har ju självklart också kort i 2500:- -klassen.
GK110 är uppföljaren till GK100, om du kan något om nVidias namnsättning hade du sett detta. Självklart säger nVidia saker som får dem att framstå som bättre.

Skrivet av Skuggan74:

Kepler är en ny arkitektur skapad från grunden och har ingenting med Fermi att göra som kördes på 400 och 500-serien.

Nej, det är en ny arkitektur, men absolut inte skapad från grunden. Det är en vidareutveckling av Fermi på samma sätt som Haswell är en vidareutveckling av Ivy Bridge.

Permalänk

Sitter på ett Gainward 580 Phantom som jag inte är helt supernöjd med och har länge funderat på att byta ut det emot ett 670 eller 680 men i och med detta måste jag erkänna att 760Ti låter väldigt intressant beroende på vad prislappen landar på. Man kan ju alltid hoppas att det hamnar i nivå med dagens 660Ti.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

…på ett icke-konstruktivt spår om eventuella "fanboys". Det blir inte mycket diskussion av att kalla varandra för avsett nedsättande namn, och just diskussion är forumets tänkta primära funktion.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Underbart! GTX 770 kommer nog utgöra kärnan i min nästa spel- och arbetsdator :). Mitt 6870 börjar få problem att hänga med i svängarna.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk

Då sjunker kanske priserna på 600-serien tillräckligt för att jag ska unna mig mitt andra 680 då, äntligen

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vintervilan:

Då sjunker kanske priserna på 600-serien tillräckligt för att jag ska unna mig mitt andra 680 då, äntligen

Det verkar redan vara igång, jag såg ett standard GTX 670 för 2500kr häromdagen samt ett Asus DC2Top för 2999 vilket jag själv drog iväg en beställning på.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Orinmligt mycket minne på både GTX 770 och 180 enligt de siffrorna, utöver det en udda bredd på minnesbussen till GTX 780. Tror nog mer på Sweclockers siffror.

384bitars minnesbuss låter väl rimligt? samma som GF110

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

384bitars minnesbuss låter väl rimligt? samma som GF110

Då blir det 3Gb eller 6Gb minne. Ska det vara 5Gb -vilket är en aning meningslöst för den prisklassen- så blir det 320bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Då blir det 3Gb eller 6Gb minne. Ska det vara 5Gb -vilket är en aning meningslöst för den prisklassen- så blir det 320bit.

Skulle tippa på att det är 3Gb och inte 5Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Skulle tippa på att det är 3Gb och inte 5Gb

Jag med, och då med 384-bit bussen så klart.

Tror nog Sweclockers har bättre koll än videocardz.com med andra ord.

Permalänk

Är väldigt sugen på ett 700kort, borde det inte lycka upp lite mer information snart? De står ju ändå att de ska släppas Maj/ Juni

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Tycker ni man ska köra på HD7970GHZ (Gigabyte) eller vänta till 760TI? Jag kan tänka mig att de kostar ungefär lika mycket. Med tanke på att GTX780 kostar 6 000kr så kan jag tänka mig att GTX760TI lär ligga på runt 4 000kr.

På Newegg kostar ett GTX 780 ca $650 som, enligt OANDA är 4 300 SEK.
På Inet kostar ett GTX 780 ca 6 000 SEK, och jämför man detta med 4 300 så är det 1 700 SEK, vilket (Om min matematik inte är rostig) ca 28% ökning.

Folk prediktar att GTX 770 lär kosta ca $100 mindre än GTX 780, och GTX 760TI lär kosta $100 mindre än GTX 770.

Därmed kan jag tänka mig att GTX 770 lär kosta $550 = 3 650 SEK. Och med skatt blir det 3 650 x 1,28 = 4 670 SEK
Och GTX 760TI lär förmodligen kosta $450 = 3 000 SEK. Och med skatt blir det 3 000 x 1,28 = 3 840 SEK

Låter det vettigt?

(Jag hoppas att priserna inte redan är bekräftade. Då lär detta post vara ganska löjligt..)

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Blir ett EVGA GTX 780 Funderat på TITAN en längre tid men tyckt att det varit för dyrt. 780 är billigare och inte mycket prestandaskillnad mellan dem.

Visa signatur

Obsidian 350D: PSU: AX 860W 80+ Platinum | Moderkort: G1.Sniper M5 | CPU: i7-4770K | CPU-kylare: Hyper 212 Evo | RAM: 16GB - 1600MHz | GPU: GTX 1080 Ti STRIX |
Node 605: PSU: CX750M 80+ Bronze | Moderkort: MX-Gaming 5 | CPU: i5-4690K | CPU-kylare: NH-U9B | RAM: 16GB - 1866MHz | GPU: GTX 970 FTW |

Permalänk

Ska man vänta till nästa serie maxwell) eller slå till på ett bra kort från 600-700 serien?

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit