3TB 7200/5400rpm för lagring OCH att köra filer ifrån?

Permalänk
Medlem

3TB 7200/5400rpm för lagring OCH att köra filer ifrån?

Tja folket!
Börjar bli ont om utrymme här på min dator hemma, och har för tillfället 1,8tb som jag rensat och rensat på men nu har jag inget mer att ta bort tyvärr.

Funderar köpa en 3TB hdd som funnits på reklam nu och som "mest såld" på webhallen http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157565-western_digita...

men tänker, jag använder mina hårddiskar till allt så det kommer att köras spel och lagra samtidigt på denna.

Hhårddisken är ju trots allt tillverkad för 24/7 körning NAS Lagring, så hur kommer den må om jag installerar och kör filer lika mycket som jag lagrar på den?

En idé som ploppa i huvudet medan jag skrev detta var att överföra allt från mina andra HDD till denna nya 3TB och enbart ha den som en Lagringsdisk?

Annars finns en annan som jag tänker skulle fungera bättre om man ska både spela och lagra?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/173432-seagate_intern...

Vad tror ni blir bäst?
WD RED för att få all min data överförd till den
Seagate för att göra som jag gjort med mina andra hårddiskar?

Med Vänlig Hälsning
Nico V

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen så har jag en 1TB 7200 rpm och en 3TB 5400 rpm. 3TB-disken använder jag endast som lagring av bilder, filmer m.m. medans 1TB-disken används för program, samt en del bilder och filmer även där. Börjar den bli full flyttar jag bara över mediafiler m.m. till 3TB-disken.

Att köpa en WD RED är nog ganska onödigt om det inte är tänkt att disken ska arbeta 24/7, vilket oftast inte är fallet. Att ha en 7200 rpm-disk som lagringsdisk är också ganska onödigt eftersom ljudnivån blir högre än nödvändigt. Mitt tips är att satsa på en 3TB 5400 rpm-disk runt samma pris som Seagate-disken, och använda den endast som lagringsdisk.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

1200kr eller 990kr är väl ingen större skillnad?
Sedan ger ju även WD RED 5 års garanti? (= vilket kan vara en bra grej att ha?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nico.v:

1200kr eller 990kr är väl ingen större skillnad?
Sedan ger ju även WD RED 5 års garanti? (= vilket kan vara en bra grej att ha?

Vet inte hur lång garantin är på t.ex. WD GREEN, men jag rekommenderar hur som helst en långsammare disk om den bara ska användas som lagringsdisk. WD RED uppfyller som sagt det kravet också, om än lite onödigt dyr för normalt användande enligt mig. Men om du tycker att prisskillnaden är värt det så är det väl bara att satsa på en WD RED i så fall.

Edit; Frågelådan vid ca 20 minutersmärket kanske hjälper dig bli lite klokare.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."