Intel bekräftar Haswell den 4 juni

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

3930k med CDON rabbat 4100 kronor typ.
Du gör som du vill men tycker man ska köpa CPU efter GPU, har ma GPU för 9300 kronor kan man köpa en CPU för 4500 kro
Det är vad jag tycker men du får ju göra som du vill.

jag vill ha den dyraste cpun som inte kostar 9000.kr alltså inte extrem cpun

jag förstår fortfarande inte vad du menar kan du förklara

detta är processorn jag hade tänkt att köpa

http://www.inet.se/produkt/5310014/intel-core-i7-3930k-3-2ghz

så inte riktigt 4000.kr

men du säger att det är fel att vänta på haswell? skulle haswell då vara en nergradering från den jag hade tänkt?

Permalänk

En haswell i7 o nytt moderkort ska jag köpa. Så får ungarna min 2600k+mobo undrar om man blir populära då he he.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av zzcool:

jag vill ha den dyraste cpun som inte kostar 9000.kr alltså inte extrem cpun

jag förstår fortfarande inte vad du menar kan du förklara

detta är processorn jag hade tänkt att köpa

http://www.inet.se/produkt/5310014/intel-core-i7-3930k-3-2ghz

så inte riktigt 4000.kr

men du säger att det är fel att vänta på haswell? skulle haswell då vara en nergradering från den jag hade tänkt?

Jag skrev ju köp 3930k? inget annt ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av zzcool:

jag vill ha den dyraste cpun som inte kostar 9000.kr alltså inte extrem cpun

jag förstår fortfarande inte vad du menar kan du förklara

detta är processorn jag hade tänkt att köpa

http://www.inet.se/produkt/5310014/intel-core-i7-3930k-3-2ghz

så inte riktigt 4000.kr

men du säger att det är fel att vänta på haswell? skulle haswell då vara en nergradering från den jag hade tänkt?

den där processorn kostar 4,6k? och hur tänker du när du tror att haswell är en nergradering? tvelander menar att du kan köpa en 3930k och sen sälja den när haswell kommer och köpa en 4820k/4930k/4960x som använder samma sockel. I alla fall om jag har läst och förstått rätt

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Den stora frågan är ska jag köra på Haswell eller ska jag vänta på Haswell-E..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Schackmannen:

den där processorn kostar 4,6k? och hur tänker du när du tror att haswell är en nergradering? tvelander menar att du kan köpa en 3930k och sen sälja den när haswell kommer och köpa en 4820k/4930k/4960x som använder samma sockel. I alla fall om jag har läst och förstått rätt

Menar tvärt om byta moderkort och köra 3930k man kan göra som du säger också.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Gött själv tänker jag införskaffa Ivy-Bridge-E

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Intel HD Graphics Leadersip, :D, misstänker att vare sig Nvidia eller AMD håller med.

Och inte vi SweClockare heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Hur står sig Haswell mot första generationens i7?
Om jag skulle byta upp mig till en Haswell och klocka den som jag klockat min i7 från 2010, vad kan man förvänta sig för prestandaförbättring? Jag sitter mycket i Lightroom nämligen och all extra prestanda är välkommet om det är såpass att det märks

Lite OT, men mår inte Lightroom bäst av en snabb hårddisk? Testkör Lightroom 5 Preview här på en Ultrabook och Smart Previews verkar riktigt användbart och snabbar även upp arbetsflödet.

http://labs.adobe.com/technologies/lightroom5/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zhrooms:

Ska bli kul att se när halva SweClockers marknad fylls av 3570k/3770k då dom ska uppgradera till 4570k/4770k

5-10% prestandaökning i samma hastighet, knappast märkbart, 2600k vs 3770k i BF3 var 1 FPS skillnad vid release

Så du är missnöjd för att en nyare CPUn inte göra något som är begränsat av något annat än just CPU snabbare?

Haswell har 100% högre teoretisk flyttalsprestanda jämfört med Ivy Bridge, något som också syns i praktiken i de mest flyttalsintensiva benchmarks som läckt ut.

Haswell har 100% högre bandbredd mot L1-cache och L2-cache, detta borde kunna hjälpa spel, förutsatt att CPUn är flaskhalsen till att börja med...

Haswell har 33% fler exikveringsportar, något som inte kommer göra någon skillnad på saker där bandbredd mot RAM eller liknande är flaskhals, men program med väldigt tighta interna loopar kommer får en rejält boost av detta. En klass av program som kommer dra mycket nytta (tillsammans med snabbare L1/L2-cache) av detta är interpreterade skriptspråk som Python, Ruby m.fl. Inget som den normale SweC-medlemmen kanske hoppar av glädje för, men detta kommer vara relevant för vissa typer av server-applikationer.

Vissa Haswell kommer med TSX (Transactional Memory Extension), något som gör det betydligt enklare att skriva applikationer som effektivt kan använda många CPU-kärnor. Väldigt trist att inte alla modeller får detta, men det positiva med TSX är att kodningen av instruktionerna för TSX är gjorda så att samma binär går att köra på både CPUer med TSX (och då skalar det bättre) och CPUer utan TSX (då instruktionen som dagens "pessimistiska" lås). Linux POSIX-thread bibliotek har redan lagt till stöd för TSX!!!

Skrivet av Ratatosk:

Intel HD Graphics Leadersip, :D, misstänker att vare sig Nvidia eller AMD håller med.

Om GT3e är snabbare än Geforce GT 640 och Radeon HD 6670 så är det inte bara tomma ord utan då har man lämnat både både nVidia och AMD långt efter sig vad det gäller integrerade GPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Haswell har 33% fler exikveringsportar, något som inte kommer göra någon skillnad på saker där bandbredd mot RAM eller liknande är flaskhals, men program med väldigt tighta interna loopar kommer får en rejält boost av detta. En klass av program som kommer dra mycket nytta (tillsammans med snabbare L1/L2-cache) av detta är interpreterade skriptspråk som Python, Ruby m.fl. Inget som den normale SweC-medlemmen kanske hoppar av glädje för, men detta kommer vara relevant för vissa typer av server-applikationer.

Varför tjänar just interpreterade språk mer på det?

Permalänk
Skrivet av walkir:

Lite OT, men mår inte Lightroom bäst av en snabb hårddisk? Testkör Lightroom 5 Preview här på en Ultrabook och Smart Previews verkar riktigt användbart och snabbar även upp arbetsflödet.

http://labs.adobe.com/technologies/lightroom5/

Jag har inte dragit ner 5 beta ännu, men jag har förhoppningar på att smart previews snabbar upp flödet. ssd kör jag ju redan för OS och databas + scratch. De börjar ju bli billiga nu för tiden även i lite större storlekar

Tack för tipset

Permalänk
Datavetare
Skrivet av vb:

Varför tjänar just interpreterade språk mer på det?

Det är bara ett exempel på applikationer som har en inre "loop" som är extremt liten och därmed till nära nog 100% får plats i L1-cache. Det i sin tur betyder att saker front-end stalls aldrig kommer orsakas av att det inte går att läsa in instruktioner i tid. Vidare så kommer CPUn kunna få plats med varje hopp som interpretator-kärnan gör vilket betyder att nära nog alla spekulativ hopp blir rätt.

I sådana applikationer blir en av de stora flaskhalsarna då hur många instruktioner som faktiskt kan köras av CPU-back-end och den har som sagt blivit 33% bredare i Haswell. Det är första gången sedan övergången från Pentium4 -> Core2 (2->5) alt. PentiumM -> Core2 (4->5) som man breddar back-end.

Haswell kan utföra 4 "beräkningar" (varav upp till två kan vara hopp) och 4 minnesoperationer, Ivy/sandy Bridge kan utföra 3 "beräkningar" (varav en kan vara hopp) och 3 minnesoperationer per CPU-cykel.

Detta breddning kommer däremot inte ge en generell förbättring i prestanda på i närheten av 33% då vissa arbetslaster är begränsade av andra saker som t.ex. front-end ("bara" förbättrad vad det gäller branchprediction i Haswell), inläsning av data från cache/RAM etc. Men det finns saker som är väldigt back-end begränsade och jag vet från att ha kört saker som "Vtune" och "Intel Performance Counter Monitor for Linux" att bl.a. interpretatorn i Python och Perl är begränsad av detta.

Glömde en sak till: Haswell kan vara upp till dubbelt så snabb även på heltal, men det kräver att programmen använder AVX2 vilket inte är bakåtkompatibelt som det sätt TSX är det och AVX2 är en nyhet i Haswell, i.e. det kommer dröja ett bra tag innan program kommer dra nytta av detta.

Förbättringarna för flyttal kräver dock inte AVX2 för att förverkligas, men det ger mer effekt i program som använder AVX (som kom i Sandy Bridge). Även Jaguar har stöd för AVX, så framtida spel kommer rent teoretiskt kunna dra rejält nytta av Haswell förutsatt att man göra något väldigt flyttalsintensivt på AVX-enheterna, vilket inte är helt osannolikt då det blir en naturlig ersättare för SPE-enheterna i PS3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intressant, så väldigt förenklat skulle man kanske kunna säga att overheaden för att det är interpreterat blir mindre? Oavsett så gillar jag att koda i Python så tycker det låter riktigt nice

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Väldigt trist att inte alla modeller får detta, men det positiva med TSX är att kodningen av instruktionerna för TSX är gjorda så att samma binär går att köra på både CPUer med TSX (och då skalar det bättre) och CPUer utan TSX (då instruktionen som dagens "pessimistiska" lås).

Det är väl dock främst de upplåsta modellerna som saknar finessen och då det ryktas att man skall kunna överklocka hyfsat även på andra sätt är det väl kanske inte inte fullt så trist?

Permalänk

GT640 motsvarar väl ungefär ett GT650M (om jag inte minns helt fel)..
Det vore riktigt trevligt om BF3 faktiskt kan funka så här bra i dessa olika inställningar:

http://www.youtube.com/watch?v=u3kg1LXbS_M ...1080p HIGH
Då borde ju 720p och 900p funka riktigt fint

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av zzcool:

ska bygga ny dator ska jag vänta tills juni?

Den eviga frågan.

När juni väl har kommit så är det ju nästan dags för back 2 school prissänkningarna som kommer varje höst.
Och efter det kommer IDF i September, och medföljande prissänkningar igen. Sen ere juuuul.

Runt i runt i runt.

Permalänk
Medlem

vad tror ni köpa laptop nu med I7 eller vänta? tänkte köpa en ultrabook samsung chronos 9 series

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_elk:

vad tror ni köpa laptop nu med I7 eller vänta? tänkte köpa en ultrabook samsung chronos 9 series

Om du inte har bråttom att skaffa nytt så tycker jag absolut att du skall vänta. Det är väl värt de förbättringar i strömförbrukning som Haswell kommer att medföra.

Jag kanske iofs inte skall säga något eller är något gott exempel då jag själv nyligen skaffade en ny ultrabook. I mitt fall så hade jag en medeltung Core i7-bärbar som jag inte ville släpa på då jag reser en del i mitt jobb. Ville helt enkelt inte vänta flera månader på att ha något lätt och smidigt.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/