Permalänk
Medlem

Mer än 8 Gb

Är det lönt att ha mer än 8 Gb i en dator?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Är det lönt att ha mer än 8 Gb i en dator?

Beror lite på vad du ska göra. Men generellt sett så räcker 8GB en bra bit.

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag har uppgraderat min dator (främst för att spela spel mein inte enbart) med nytt moderkort, ny processor, nya minnen och nytt grafikkort.

Passade då på att sätta in 16 Gb minne men någon sa att det räckte med 6 eller 8.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Räcker inte 4gb Ram till nästan alla spel?
Med 16gb kan du väll lägga in ett spel på Ramdisken? Laddar snuskigt fort då...;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Saken är den att jag har uppgraderat min dator (främst för att spela spel mein inte enbart) med nytt moderkort, ny processor, nya minnen och nytt grafikkort.

Passade då på att sätta in 16 Gb minne men någon sa att det räckte med 6 eller 8.

Alltid värt att dra i mer än vad som "räcker" just nu om resten av delarna kommer orka några år framöver. En gång i tiden räckte det med 2gb ram när man kunde tryckt i 4gb. Då märktes ingen jätte skillnad. Idag när man är van att ha 20 flikar eller fler i webbläsaren är det en enorm skillnad mellan 2gb och 4gb.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag ser det idag som 3 alternativ för den prismedvetne spelaren.

4Gb: Minsta laget, men fungerar
8Gb: Räcker gott och väl
16Gb: Ramdisk med favoritspelet

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Larsp777:

Är det lönt att ha mer än 8 Gb i en dator?

Helt klart! 8 Gb = 1 GB och det är inte mycket.

b = bit
B = byte

Dold text

För att svara på frågan: Beror på vad man ska göra. I en speldator: nej. I en renderings-/Photoshoprigg: ja.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

har någ NÄSTAN aldrig avänt mer än 4 GB

Visa signatur

CPU- AMD Phenom II X4 965@3,8GHz Black EditionRAM- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz VALUEPSU- XFX P1 550wMK- Asrock 960GM-GS3 AM3CHASSI - Antec ONE GK- EVGA GeForce GTX 550Ti SC

Permalänk

Jag håller på med allting från att spela Battlefield 3 till att pyssla med diverse projekt i Photoshop och Premiere Pro, och 8 GB RAM-minne har alltid räckt och blivit över för min del. Oavsett vilka konstiga kombinationer av program jag än har haft uppe samtidigt har jag aldrig varit särskilt nära att slå i minneskapacitetens tak.

Om du, av någon anledning, vill kunna göra en massa tunga grejer samtidigt – som att spela något krävande spel samtidigt som du renderar något riktigt tungt i ett 3D-program och har fullt upp med ett enormt Photoshop-projekt (varför man nu skulle vilja kunna göra sådana saker samtidigt är för mig dock oförståerligt) bör du satsa på mer än 8 GB.

Men i och med jag inte tycker att det låter särskilt vettigt att multitaska sådana här grejer anser jag att 8 GB räcker gott och väl för det allra mesta. Såvida du inte tänker pyssla med några extraordinära applikationer – men hade du tänkt att göra det hade du också antagligen redan vetat om att du är i behov av ovanligt mycket minne.

Permalänk
Skrivet av Paprikan:

Räcker inte 4gb Ram till nästan alla spel?
Med 16gb kan du väll lägga in ett spel på Ramdisken? Laddar snuskigt fort då...;)

Skrivet av Skrotnisse9292:

Jag ser det idag som 3 alternativ för den prismedvetne spelaren.

4Gb: Minsta laget, men fungerar
8Gb: Räcker gott och väl
16Gb: Ramdisk med favoritspelet

vad är ramdisk och hur fixar man det?

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Alltid värt att dra i mer än vad som "räcker" just nu om resten av delarna kommer orka några år framöver. En gång i tiden räckte det med 2gb ram när man kunde tryckt i 4gb. Då märktes ingen jätte skillnad. Idag när man är van att ha 20 flikar eller fler i webbläsaren är det en enorm skillnad mellan 2gb och 4gb.

Värt? Är det värt att lägga ut(i runda slängar) 500 kr extra för prestanda som varken syns, känns eller upplevs - endast mätbar prestanda? Inte värt ekonomiskt iaf.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Niklas_Jensen97:

vad är ramdisk och hur fixar man det?

Det innebär att man använder en portion av sitt RAM-minne till lagringsutrymme för ens favoritspel, exempelvis. Då RAM-minne är extremt mycket snabbare än en hårddisk, eller en SSD, kan det vara en intressant lösning för vissa personer.

Permalänk
Avstängd

Har märkt en sak ialf...

Ju mer minne man har desto mer tar windows...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse9292:

Jag ser det idag som 3 alternativ för den prismedvetne spelaren.

4Gb: Minsta laget, men fungerar
8Gb: Räcker gott och väl
16Gb: Ramdisk med favoritspelet

Själv ser jag det så här:
8GB: Minsta laget, men fungerar
16GB: Lagom mycket, ingen större risk att man fyller trots många program uppe
32GB: Mer än tillräckligt, framtidssäkert.

Allt under 8 går tokbort, det är 2013 och minnen är svinbilliga.

Skrivet av hersses:

Värt? Är det värt att lägga ut(i runda slängar) 500 kr extra för prestanda som varken syns, känns eller upplevs - endast mätbar prestanda? Inte värt ekonomiskt iaf.

Vet inte hur du använder din dator men minne ger den prestanda som kanske känns och upplevs mest av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Har märkt en sak ialf...

Ju mer minne man har desto mer tar windows...

det stämmer bra.

vad har du för nytta av oanvänt minne?
det är väl bättre att operativsystemet cache'ar en massa saker där för snabbare åtkomst?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av hersses:

Värt? Är det värt att lägga ut(i runda slängar) 500 kr extra för prestanda som varken syns, känns eller upplevs - endast mätbar prestanda? Inte värt ekonomiskt iaf.

Beror så mycket på vad man använder datorn till, mina 16GB minne är det som flaskar överlägset oftast här i alla fall och då sitter jag ändå "bara" på en 2600k i 4.4GHz och ett 6970, men visst, gör man inget annat än att spelar eller surfar på datorn så räcker säkert 8GB långt...

Permalänk
Inaktiv

Om jag bara kom ihåg vad jag gjorde.

Permalänk
Medlem

Lika bra att kasta in 16GB... det är billigt nu och priset stiger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Funderar länge på att sätta in mer ram men har aldrig riktigt kom på tanken varför XD
Minns på den gamla goda tiden när man hade vad var det nu 512? eller 1GB? Sen när man satt in ytterligare 512/1GB herregud! Plötsligt slutade Half-Life 2 att hacka.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Det innebär att man använder en portion av sitt RAM-minne till lagringsutrymme för ens favoritspel, exempelvis. Då RAM-minne är extremt mycket snabbare än en hårddisk, eller en SSD, kan det vara en intressant lösning för vissa personer.

är det svårt att fixa?

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk

Eftersom min dator konstant ligger på 6 - 7 GB RAManvänding så ja. Det behöver jag. Allt blir så segt med 4 gig

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Är det lönt att ha mer än 8 Gb i en dator?

Jag bottar i WoW samtidigt som jag har en miljon flikar uppe i både chrome och firefox, HoN har jag råkat minimera startade just CS:GO.

Finns fortfarande cirkus 1Gb minne kvar. Startar jag photoshop nu och börjar behandla något i RAW så blir det nog tjärvt men...

Om inte det gav dig perspektiv så: Nej, du behöver inte mer än 8Gb.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Man märker nog om det behövs över 8GB, själv går jag över det direkt.
Blev ett helvete när windows börjar slå av program för att minnet var slut. 16GB blev lösningen, har dock nått gränsen där också.
Blir 64GB eller nå sånt i nästa, kanske man får in en ramdisk.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kör på 2x8GB när du ändå köper nytt. Kostar inte mycket. Alternativt 1x8GB så du kan uppgradera senare.

Skrivet av paranoiid:

Jag bottar i WoW samtidigt som jag har en miljon flikar uppe i både chrome och firefox, HoN har jag råkat minimera startade just CS:GO.

Finns fortfarande cirkus 1Gb minne kvar. Startar jag photoshop nu och börjar behandla något i RAW så blir det nog tjärvt men...

Om inte det gav dig perspektiv så: Nej, du behöver inte mer än 8Gb.

Wow tar inte speciellt mycket och det är så himla skönt att inte behöva tänka på det, speciellt när det är snorbilligt också! Chrome kan inte hantera mer än 3GB ram.

Edit: Och för guds skull, köp INTE 4GB moduler.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Räcker inte 4gb Ram till nästan alla spel?
Med 16gb kan du väll lägga in ett spel på Ramdisken? Laddar snuskigt fort då...;)

Det beror mycket på hur mycket VRAM man har på sitt grafikkort. Har man bara runt 512-1024MB så räcker 4GB rätt bra. Har man däremot 2-4GB eller mer. Så lär man behöva mycket mer RAM minne.
Anledning till detta är att datan måste först laddas in i RAM minnet innan det kan skickas över till grafikkortets minne.

Idag så rekommenderar jag alltid minimum 8GB på moderna spel system. 16GB gör dock inte mycket. Men det skadar inte att ha extra. Vi kan starkt räkna med att nästa konsol generation kommer leda till mycket mer RAM krävande spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

8GB är normen nu när man köper nytt. Behovet kommer alltid att öka så köp du 8GB eller 16GB om känner att det kan vara bra.

4GB är lagom när det gäller rena kontorsmaskiner som inte ska göra mycket mer än att köra office och andra mindre krävande program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Wow tar inte speciellt mycket och det är så himla skönt att inte behöva tänka på det,

Jämfört med vadå? Mitt WoW tar mellan 1.5GB till 2GB (kanske t.om över 2GB, kollar inte taskmgr hela tiden.)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

4 Gbyte är för budgetdatorer, 8 Gbyte för spelmaskiner och 16 Gbyte för surfmaskiner
Det är bara så jobbigt att räkna ihop allt som Chrome sprider ut för att man ska tro att den tar mindre minne än Firefox vilket är en myt som lever kvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Har märkt en sak ialf...

Ju mer minne man har desto mer tar windows...

Detta är ett vanligt fel många missuppfattar... Windows tar inte mer minne. Den däremot reserverar mer minne, eller rättare sagt en procent-andel av minnet. Men släpper det genast så fort ett program eller spel kräver minnet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Har 32gb och windows äter ca 12gb vid idle.
När jag kodar om filmer i Adobe Premiere äter den ca 24gb.
Max renderar ca 18gb.
Vue renderar ca 22gb.
Om jag spelar spel samtidigt som jag kodar filmer i Adobe Premiere så äter den upp största delen a v minnet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken