Acer introducerar Aspire V5-122 med AMD "Temash" A6-1450

Permalänk
Melding Plague

Acer introducerar Aspire V5-122 med AMD "Temash" A6-1450

Acer smyger ut den första datorn innehållande AMD:s kommande plattform och systemkrets "Temash", och detta kombineras med en pekskärm samt pressad prislapp.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur den står sig prestandamässigt egentligen

Permalänk
Medlem

2Gb minne känns som lite lite..., särskilt för $449

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

2Gb minne känns som lite lite..., särskilt för $449

ja fyra kunde man väl önska...

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Avstängd

21,2 millimeter, varför är den så tjock?
Mamma köpte en laptop för $449, den hade trå gånger så mycket RAM!

Den här har inte ens 1080p.

Permalänk
Medlem

Budget datorerna blir snyggare och snyggare.
Kul.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Det enda som tilltalar är väl att den är snygg annars.... 2GB ram är lite väl lite.

Permalänk
Medlem

Ge mig en platta med AMD nu tack

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Budget datorerna blir snyggare och snyggare.
Kul.

Not sure if serious or...

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Ser tunn ut på bilden men är 22mm tjockt? Letar nämligen efter en tunn laptop som klarar lite lättare spel som wc3,flatout 2 och kanske lol samt trackmania. Vill även att den ska ha minst 3timmars batteritid. Kan denna vara något för mina önskemål?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"Jag måste ha touch-skärm, men RAM-minne är inget jag använder mig av."

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Väldigt synd de är så snåla med ramminnet. Kan inte se de på annat sätt att de är en felprioritering från tillverkaren... Handlar inte om mycket pengar att lägga ditt 4 gb.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Väldigt synd de är så snåla med ramminnet. Kan inte se de på annat sätt att de är en felprioritering från tillverkaren... Handlar inte om mycket pengar att lägga ditt 4 gb.

I och för sig så står det inget om vilket OS som medföljer, om det är Chrome OS/Android är det väl tillräckligt.
Eller har jag missat något?

Permalänk
Skäggig legend

Förbannat snygg om jag får säga det själv. Men 2GB minne? kan man byta det själv på denna maskin är det väl inte hela världen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fel Prisklass, fel mängd minne. Är det bara Chrome OS så är den brutalt överprissatt.

Synd!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

När behövs mer än 2GB RAM på en liten sketen laptop du knappt kan spela på eller surfa fler än 5 flikar ändå?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tja, hade man mer minne skulle det inte vara några problem att ha just fler flikar igång!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

Det är inte Vista vi snackar om här. Windows 8 har mycket bättre minneshantering så 2GB duger bra åt en vanlig Svensson som surfar. Själv hade jag förstås helst haft minst 4GB.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

fin... men ja, faller nog lite på 2GB RAM

Permalänk

Som många redan sagt 2GB ram känns lite väl snålt för en sådan här dator. Annars ser den riktigt spännande ut och verkar kunna få ett bra pris och vara lagom att bära omkring på.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevlig ut och kul med AMD i. Skulle gärna se ett test på denna.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det är inte Vista vi snackar om här. Windows 8 har mycket bättre minneshantering så 2GB duger bra åt en vanlig Svensson som surfar. Själv hade jag förstås helst haft minst 4GB.

Men det hjälper inte när de program man vill använda behöver mera i sig, jag kan förbruka betydligt mer ram bara på att hålla webläsaren igång, så även om win inte tog en byte så tar 2 Gbyte slut fort idag, det är extremt snålt i en dator oavsett vilket os man kör.
Mera ram, bättre skärm och annat os så kan det bli nått av den här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

"Jag måste ha touch-skärm, men RAM-minne är inget jag använder mig av."

Word! Kan de inte spara in mer på minne och hårddisk och processor och så och ge mig en till touchskärm på andra sidan den befintliga skärmen och gärna några små mini-touchskärmar runtomkring, typ på undersidan, som visar om jag fått nytt mail. Ville gärna att man kan böja och vinkla datorn på massa olika sätt också, typ vinkla ut skärmen så att jag bara kan nå halva tangentbordet. Den får gärna ha det där nya Windows 8 också, hört att det ska vara bra.

Permalänk
Medlem

Prestandan på denna med W8 lär ju inte vara rolig. Men med linux kan det bli kul för dem som gillar det. Snygg var den iaf

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag har 2 GB ram i min Netbook och det duger jättebra. Är väl mest processorn som är seg.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men det hjälper inte när de program man vill använda behöver mera i sig, jag kan förbruka betydligt mer ram bara på att hålla webläsaren igång, så även om win inte tog en byte så tar 2 Gbyte slut fort idag, det är extremt snålt i en dator oavsett vilket os man kör.
Mera ram, bättre skärm och annat os så kan det bli nått av den här.

"Men det hjälper inte när de program man vill använda behöver mera i sig"

Det är faktiskt precis det det gör, med funktionen "memory combining" som är ny i Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

"Men det hjälper inte när de program man vill använda behöver mera i sig"

Det är faktiskt precis det det gör, med funktionen "memory combining" som är ny i Windows 8.

Åter ett exempel på "Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly.". Denna funktion behövs bara därför att Windows inte separerat uppgiften att skapa en ny process (UNIX fork()) från uppgiften att bestämma vilken program-binär en process ska köra (UNIX exec()). I Windows "normala" APIer kan man bara utföra fork()+exec() med hjälp av CreateProcess() så det finns inget naturligt sätt för OS-et att veta vilken del av minnet som programmen har samma bitmönster i, utan man får uppfinna saker som "memory combining" för att återskapa sådan information. Så kul att Win8 får en funktion som Linux hade 1991

Det som är extra irriterande är att själva NT-kärnan faktiskt har separerat dessa system-anrop, motsvarande fork() kallas NtCreateProcess(), men dessa exporteras inte i något API som kan användas av Window-program. Man kan faktiskt använda detta i server-versionen av Windows genom t.ex. SFU (Services for UNIX), ett tillägg som ger ett POSIX-kompatiblet lager direkt ovanpå NT-kärnan (till skillnad från t.ex. CygWin som implementerar POSIX ovanpå Win32, något som gör fork() väldigt långsamt).

Sedan undrar jag: har du någonsin kört Win8 på en maskin med 2GB? Visst fungerar det, men det är väldigt segt så fort man kör något mer avancerat än en ModernUI app. Modern UI appar fungerar dock bra, tyvärr suger nästan alla dessa rätt hårt, de enda undantag jag kan komma på är IE och Netflix. Direkt efter boot använder min Win8 laptop 1.1GB RAM (i.e. det minne som faktiskt används, alla former av cache är borträknat i detta) + 0.7GB för cache.

Så det är inte speciellt mycket kvar för applikationer att leka med om man bara har 2GB. 1GB hade ju krävt "swap" redan innan första programmet är startat. Med 2GB så blir OS:et tvungen att kicka ut saker ur cachen så fort man startar första applikationen -> saker som disk I/O och liknande blir långsamt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Åter ett exempel på "Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly.". Denna funktion behövs bara därför att Windows inte separerat uppgiften att skapa en ny process (UNIX fork()) från uppgiften att bestämma vilken program-binär en process ska köra (UNIX exec()). I Windows "normala" APIer kan man bara utföra fork()+exec() med hjälp av CreateProcess() så det finns inget naturligt sätt för OS-et att veta vilken del av minnet som programmen har samma bitmönster i, utan man får uppfinna saker som "memory combining" för att återskapa sådan information. Så kul att Win8 får en funktion som Linux hade 1991

Det som är extra irriterande är att själva NT-kärnan faktiskt har separerat dessa system-anrop, motsvarande fork() kallas NtCreateProcess(), men dessa exporteras inte i något API som kan användas av Window-program. Man kan faktiskt använda detta i server-versionen av Windows genom t.ex. SFU (Services for UNIX), ett tillägg som ger ett POSIX-kompatiblet lager direkt ovanpå NT-kärnan (till skillnad från t.ex. CygWin som implementerar POSIX ovanpå Win32, något som gör fork() väldigt långsamt).

Sedan undrar jag: har du någonsin kört Win8 på en maskin med 2GB? Visst fungerar det, men det är väldigt segt så fort man kör något mer avancerat än en ModernUI app. Modern UI appar fungerar dock bra, tyvärr suger nästan alla dessa rätt hårt, de enda undantag jag kan komma på är IE och Netflix. Direkt efter boot använder min Win8 laptop 1.1GB RAM (i.e. det minne som faktiskt används, alla former av cache är borträknat i detta) + 0.7GB för cache.

Så det är inte speciellt mycket kvar för applikationer att leka med om man bara har 2GB. 1GB hade ju krävt "swap" redan innan första programmet är startat. Med 2GB så blir OS:et tvungen att kicka ut saker ur cachen så fort man startar första applikationen -> saker som disk I/O och liknande blir långsamt.

Ja jag har använt Windows 8 på en Atom-baserad 1.0Ghz 1GB RAM maskin. Det var användbart till skillnad från Windows 7 som var fullkomligt oanvändbart, en stor skillnad alltså. Det enda som skulle köras på den var dock en Citrix-klient så det var inga tunga grejer.

Du gör analysen att Windows använder 1,1GB minne på en 2GB maskin och därför kommer den swappa på en maskin med 1GB. Riktigt så fungerar inte Windows, den anpassar sig efter mängden minne som finns tillgängligt.

Om nu Linux hade "samma" funktion 1991, vilket jag skulle vilja ha en källa till, kan vi ju konstatera att Windows 7 är hopplöst efter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...