Köpråd 4TB USB 3 extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Köpråd 4TB USB 3 extern hårddisk

God dag gott folk!

Jag planerar att köpa två externa hårddiskar på 4TB och givetvis med USB 3. Jag ska ha dem till backup av all min data. Men det finns inte så mycket att välja på. Det finns SEAGATE EXPANSION DESKTOP 4TB men den verkar vara dåligt kyld. Då verkar SEAGATE BACKUP PLUS DESKTOP 4TB bättre och jag funderar på den. Vidare finns ju WD MyBook Essential USB 3.0 4TB. LaCie har ju en del skumma lösningar också, ofta med mer än en disk i lådan. Min första fråga är vilken hårddisk ni tror är bäst. Vem tillverkar bäst hårddiskar av Western Digital eller Seagate? Finns det några åsikter om detta? LCie har jag hört ska vara av dålig kvalitet.

Vidare undrar jag om det är lämpligt att ansluta diskarna via en USB 3 hub. Det påverkar väl inte hastigheten negativt? Jag har bara två USB 3 portar på min dator och bara en är ledig. Jag funderar på en D-Link USB 3.0 Hub 4-portar DUB-1340. Tror ni att det är ett klokt val?

Vidare har jag hört att USB 3:s hastighet bara är teoretiskt möjlig att uppnå men sällan i verkligheten. Vilken av ovanstående hårddiskar tror ni har den högsta överföringshastigheten? Men viktigast är dock att den är driftssäker. Jag tänkte spegla de två diskarna med ett synkroniseringsprogram som heter GoodSync och det håller båda diskarna helt synkroniserade. För det är väl inte möjligt att köra två externa diskar i riktig RAID? Och jag inbillar mig att lösningen med GoodSync är något säkrare. Tänker jag rätt?

Slutligen vill jag gärna höra era åsikter om hur driftsäkra externa hårddiskar är jämfört med interna. Interna diskar får ju bättre kylning och jag antar att en extern hårddisk blir betydligt varmare och därmed har kortare livslängd. Hur länge tror ni att man kan räkna med att en extern disk överlever. Rent statistiskt alltså. Men min viktigaste fråga är ändå vilken disk ni tycker att jag ska köpa?

Tusen tack på förhand för eventuella svar!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

God dag gott folk!

//Lars

Jag skulle nog rekommendera att du kollar på andra lösningar. Speciellt skulle du kunna kika på en NAS. Den behöver inte ha någon enorm överföringshastighet om du bara ska använda den som backup, låt sakerna stå och tugga bara. Administration blir betydlyrigt smidigare på det sättet och andra datorer på ditt nätverk kan dra nytta av samma lösning till backup.

Om du tänkte använda diskarna och stoppa dem i en säker förvaring så kan det dock finnas en liten fördel då en NAS inte riktigt har den säkra fördelen.

Och att köra raid på ett par externa hårddiskar känns lite osäkert för min del, borde det inte finnas en risk att speglingen bryts om du plockar ut en disk men glömmer den andra och sen för över saker? Bara en tanke, kanske finns programvara som löser detta och på ett säkert sätt.

Om andra personer har bättre alternativ på bra backuplösningar så kanske mitt förslag helt förkastas men det är helt ok

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Blir ju även väldigt mycket billigare om du köper hårddiskarna och sedan köper egna kabinett till dom

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk

Jag har haft två WD Studio Book 2TB ett par år nu utan problem, sitter så vitt jag vet två WD Green diskar i dem, de blir lite varma men inte farligt. eSATA är ju betydligt trevligare än USB om du har möjligheten, är det en laptop blir det väl knepigt annars är det bara en eSATA plåt till baksidan.

Om externa diskar är dert bästa vet jag inte, det beror på din budget och hur viktig datan är, det går ju att bygga mycket trevliga lösningar med en NAS med diskredundans + molnlagring från NASen men det springer ju iväg ganska fort i pris.

Ett annat alternativ är att köpa ett externt diskchassi och välja de diskarna du vill ha, typ Icy Box. Finns ju allt från plåtskal med USB2 till eSATA med RAID5.

Just nu skulle jag nog satsa på WD Red för det syftet, billiga och svala med 3 års garanti jfr 2 på Green.