Permalänk
Medlem

Krom eller kopparkylblock?

Håller på att plocka ihop prylar till min första vattenkylda dator och ska välja kylblock till CPU:erna. 1366 sockel. Efter vad jag förstår bör man räkna med att göra rent grejorna ca 1gg/år. Har också förstått att kopparblocken lättare beläggs och att man kanske ska räkna med att byta block pga ärgning etc. Frågan är, om jag väljer dyrare kromade block, är de tåligare mot beläggning så att man inte behöver göra rent lika ofta, håller de längre? Kort sagt är det värt extra utlägg och i såfall på vilket sätt?

Permalänk
Medlem

Jag antar du menar Nickel block med "kromade" det kan skilja nån grad i temp men koppar eller nickel är väl mer en smaksak eller estetiskt. Jag kör själv med nickelblock men det var ett val för mig pga kopparvarianten fanns inte i lager och fick ett nickel gpublock för samma peng. Du kan köra och blanda nickel och koppar i loopen vilket inte går bra med aluminium.
Man behöver rengöra blocken ibland inte byta ut dem helt. Koppar rengörs med vinäger och destillerat vatten nickel med destillerat vatten och bägge med en mjuk NY tandborste:)

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Tack, Ten! Skönt att veta att. Bra med lättmonterade dito m a o. Jag kollade initialt på EK Supremacy, men så finns Phobya UC1 och Alphacool Nexxxos - högpresterande block för mindre pengar, men kylningenseffektiviteten kan tydligen vara sockelberoende.

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit svara på din fråga, men det skiljer lite i temp beroende på block det som man kan kolla lite extra på är hur loopens tryck påverkas dvs flödet beroende på block och det estetiska och jag skulle även välja ett block som har en bra utformad montering så det inte tar 3 händer för att montera osv. Lite tips på vilka block som presterar bra för din sockel då det skiljer faktiskt en del mellan socklar oxo kan du få här http://martinsliquidlab.org/
Lycka till med loopen då det är nästan halva nöjet att söka rätt saker att sätta in i den som att använda en bra komponerad kylning i temp och ljudnivå.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Har kört vattenkylning sedan ~2005. Har aldrig behövt gjort rent något.

Permalänk
Entusiast

Ser man bara till att använda rent vatten (Ej kranvatten) och en skvätt korrosionshämmande medel, så behöver man i regel inte utföra mer underhåll än att fylla på reservoaren med jämna mellanrum.

Likaså undvik att blanda olika metaller i vattenloopen. Har man otur, kan det uppstå galvaniska strömmar, som i sin tur kommer att "äta upp" de oädlare metallerna. Detta är, som tur, ingen snabb process, men vill man ha en lång livsläng på vattenkylningen, och minimera underhållsbehovet så använd endast en metalltyp.
Dock kan det vara svårt att hitta en radiator i andra material än aluminium.

Vill du blanda olika metaller, se till att använda lämpligt tillsatsmedel som förhindrar korrosion, eller introducera en offeranod i loopen (En liten zinkbit i vattenreservoaren tror jag fungerar bra som offeranod).

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Ser man bara till att använda rent vatten (Ej kranvatten) och en skvätt korrosionshämmande medel, så behöver man i regel inte utföra mer underhåll än att fylla på reservoaren med jämna mellanrum.

Likaså undvik att blanda olika metaller i vattenloopen. Har man otur, kan det uppstå galvaniska strömmar, som i sin tur kommer att "äta upp" de oädlare metallerna. Detta är, som tur, ingen snabb process, men vill man ha en lång livsläng på vattenkylningen, och minimera underhållsbehovet så använd endast en metalltyp.
Dock kan det vara svårt att hitta en radiator i andra material än aluminium.

Vill du blanda olika metaller, se till att använda lämpligt tillsatsmedel som förhindrar korrosion, eller introducera en offeranod i loopen (En liten zinkbit i vattenreservoaren tror jag fungerar bra som offeranod).

Tycker dom flesta radiatorerna verkar vara koppar, jag vet inte var du letat någonstans dock. EK tex har koppar i sina radiatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Tycker dom flesta radiatorerna verkar vara koppar, jag vet inte var du letat någonstans dock. EK tex har koppar i sina radiatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Där ser man.
Kan ju avslöja att det var några evigheter sen en annan pysslade med vattenkylning till datorn.
Lade ner det sedan heatpipes blev mer uttbrett och tornkylare kom in på marknaden.

EDIT:
Sista systemet jag hade "seriös" vattenkylning i var ett AMD K6-2 system, med en 300 MHz processor överklockad till hela 450 MHz. Utbudet av kylblock och radiatorer på den tiden var inte... så stort som det är idag. Då radiatorer var av aluminium, så fick man se till att använda offeranoder i kylsystemet, alternativt använda kylblock i aluminium.

Jag lärde mig den hårda vägen vad "blanda metaller i vattenloopen" kunde orsaka, efter att ha använt lite överblivna vattenkylnings-delar i min garderobs-server för en herrans massa år sedan. Kom hem en dag, och trampade rakt in i en stor vattenpöl mitt i farstun. Posten flöt omkring.
(Fan att man använde en tokstor vattenreservoar, som hade tömts.)
Orsak: Korrosionhål i CPU-kylaren.

Dold text
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Som sagt är mer ovanligt med aluminium i radiatorer och andra delar nu mot ca 10 år sedan.
Att blanda går olika metaller i loopen går bra så länge det är rätt metaller.
Att använda lite rent silver i loopen gå så att alger(gegga) inte uppstår när man kör med koppar-nikel tex, man kan även köra med någon form av tillsats och då menar jag OFÄRGAD tillsats.
Ser flera idagsläget som vill köra med färgade tillsatser för att få en bra effekt på loopen är väl inget jag skulle göra eller rekommendera om man vill ha ett i stortsett underhållsfritt system då finns det färgade slangar att köpa istället och slippa avlagringar och ev dålig smörjning på pumpen och ger mer arbete i form av rengöring av blocken. Och om man sköljer av radiator-erna från slaggprodukter innan man sätter in dem i systemet med destillerat vatten(batterivatten på macken avjoniserat) så har man i regel en ren loop långt fram i tiden oxo.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ten:

Som sagt är mer ovanligt med aluminium i radiatorer och andra delar nu mot ca 10 år sedan.
Att blanda går olika metaller i loopen går bra så länge det är rätt metaller.
Att använda lite rent silver i loopen gå så att alger(gegga) inte uppstår när man kör med koppar-nikel tex, man kan även köra med någon form av tillsats och då menar jag OFÄRGAD tillsats.
Ser flera idagsläget som vill köra med färgade tillsatser för att få en bra effekt på loopen är väl inget jag skulle göra eller rekommendera om man vill ha ett i stortsett underhållsfritt system då finns det färgade slangar att köpa istället och slippa avlagringar och ev dålig smörjning på pumpen och ger mer arbete i form av rengöring av blocken. Och om man sköljer av radiator-erna från slaggprodukter innan man sätter in dem i systemet med destillerat vatten(batterivatten på macken avjoniserat) så har man i regel en ren loop långt fram i tiden oxo.

Mayhems dyrare färgar inte av sig förens 3 år typ så men du har rätt om pumpen!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Tycker dom flesta radiatorerna verkar vara koppar, jag vet inte var du letat någonstans dock. EK tex har koppar i sina radiatorer.

Nu har jag aldrig byggt ett vattenkylnings system men jag har gjort en hel del research om det.

EK använder "Brass chambers" med "Copper fins" precis som de flesta andra radiatorer-tillverkarna. DVS. att den yta som vatten kommer i kontakt med är mässing och inte koppar.

All metal ger inte upphov till galvaniska flytningar (eller vad det nu kallas) men aluminium/koppar blanding ska man undvika om jag minns rätt. Mässing är t.ex. ofarligt med koppar vill jag minnas och det är därför det används i radiatorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exodeus:

Nu har jag aldrig byggt ett vattenkylnings system men jag har gjort en hel del research om det.

EK använder "Brass chambers" med "Copper fins" precis som de flesta andra radiatorer-tillverkarna. DVS. att den yta som vatten kommer i kontakt med är mässing och inte koppar.

All metal ger inte upphov till galvaniska flytningar (eller vad det nu kallas) men aluminium/koppar blanding ska man undvika om jag minns rätt. Mässing är t.ex. ofarligt med koppar vill jag minnas och det är därför det används i radiatorer.

Det har du iofs rätt i, copper fins står det ju men mässing går väldigt bra ihop med koppar och nickel. Vattenkranarna och blandarna hemma hos oss skulle fräta bort på nolltid annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Självfallet är koppar och mässing en bra kombination. Glöm inte att mässing trots allt är en legering, bestående av koppar och zink. Den agerar lite som sin egen offeranod i starkt korrosiva miljöer. Det är därför mässing är utbrett inom det marina. Det består, trots hårda miljöer såsom saltvatten och annat otrevligt.

Det finns en mässing-legering betående av en högre halt zink som är extra beständig mot korrosiva miljöer, och används mycket inom just VVS, såsom kranar, kopplingar och andra detaljer som bär vatten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brass#Corrosion-resistant_brass_...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)