McAfee patenterar piratblockering på webben

Permalänk
Avstängd

Hoppas att McAfee stämmer alla andra som har piratblockerings produkter på marknaden och tvingar dom till att sluta sälja dom.

Permalänk

På rak arm så finns det nog inte en förnuftig jäkel där ute som självmant skulle censurera ut deras egen tillgänglighet på nätet, systemet förväntas väl användas av föräldrar och kontorsfirmor med fullmakt över datorerna och en lägre IT-kompetens. Det som oroar mig dock är att McAfee gör någon finstil paragraf i deras TOS för installationen så att vanliga dödliga luras in i att censurera ut det de inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hoppas att McAfee stämmer alla andra som har piratblockerings produkter på marknaden och tvingar dom till att sluta sälja dom.

Haha, den var rätt bra!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

haha, enda gången jag använt Mcafee var när jag av misstag installerade det när jag hämtade adobe reader. Avinstallerade det lika fort

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Så oerhört korkad beslut..Hatar när antivirus gör något de inte ska göra..de ska se till att man inte får nån virus och inget annat..McAffee har mer eller mindre begått självmord(affärsmässigt)..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

sen när blev det McAfees ansvar att upprätthålla lagen

Permalänk

Detta verkar vara en bra produkt. Den ska jag köpa och installera på min dator.

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOT.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Alltid lika komiskt att läsa kommentarerna på "anti-pirat" produkter. All denna vrede! Tänk om Apple hade lanserat en sån tjänst/produkt, landets akutintag hade svämmats över av 90-talister med brustna blodkärl ihjärnan.

SweC, ni borde vara lite mer försiktiga mer vilka nyheter ni väljer att publicera, det handlar om liv eller död!

On topic så är det här mer en företagstjänst. Just att "dator-imbecilla anställda" klickar på länkar på Facebook, Skype osv. och gör att det kommer in virus och trojaner på insidan av ett företag kan få enorma kostnader i form av man-timmar, förlorade företagshemligheter etc.

Ta det lugnt kids, ni kommer säkert att kunna ladda ner film och serier ändå. Det finns vägar runt det mesta.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Kul att betala för att få en moralpolis som övervakar allt man gör. Tack men nej tack!

Permalänk
Avstängd

låter som det kan bli populärt ....i nordkorea kanske

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Kidsen

De flesta i tråden har nog missat att det finns en hel del paranioda och totalitära föräldrar som gärna sätter ett lås som det här på datorn i hopp om att deras barn inte växer upp till hårdbarkade piratpartister.
Kommer ju garanterat kunna stänga av tjänsten med ett lösenord.

Permalänk
Medlem

En uppdatering på det där så kommer enbart könsneutralt material visas, med hjälp av McAfee.

Nah, det är en kränkning mot den personen som råkar ut för den här skiten. Internet skall vara fritt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk
Medlem

Tur jag har som använder Avast, och jag är väldigt nöjd.
Detta är ju bara en mer anledning att inte använda Mcafee

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd

Tur att jag inte använder sållet also known as McAfee då..

Skrivet av tejpis:

Grappar, tror ni inte att piratblockeringen är valfri?

Till en början kanske. Sedan kommer någon lobbyist och helt plötsligt så försvinner rutan och det blir ett krav för den som vill installera McAfee.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Det finns alltså folk som använder McAfee?

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

hahaha vilka puckon, alla nördar som idag använder Mcafee kommer inte göra det, bara hederliga och ovetande svenssons

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Vem använder Mcafee? Var endast "Bullshit" när jag använde det, idag är det Bitdefender total security som gäller. Haha Mcafee kommer gå under... om inte företagen bestämmer sig att använda det för att förhindra fildelning på deras nätverk.

Permalänk
Medlem

Ha ha ha... Så bra!!

Skrivet av GooGeL:

En uppdatering på det där så kommer enbart könsneutralt material visas, med hjälp av McAfee....

Bästa inlägget på länge!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFox:

LoL, läs gärna artikeln innan ni skriker bojkotta McAfee. Det är tillägg till McAfee som blockerar piratsidor, med andra ord så väljer du själv om du vill blockera piratsidor eller inte:

".... är ett valfritt tillägg vid installationen av företagets säkerhetssvit"..

Skickades från m.sweclockers.com

Viktigt också att lägga märke till "företagets säkerhetssvit", detta är inte riktat till privatpersoner utan företagsdator och publika datorer som vill hindra sina användare från att ladda ner piratkopierat material. Säkerhetsprogrammen brukar normalt installeras med domän-policy och inte tillåta användaren att göra ändringar i inställningar och därför inte stänga av det.

Alltså är det inte riktat mot Svenssons hemmadator, men det kan väl finnas ett litet användningsområde där också.

Om det fungerar är det klart trevligare än att de försöker blockera torrents i företagsbrandväggen, vilket inte är helt lätt och kan ställa till det för en massa annat, men samtidigt är det ju klart trevligare att vara helt utan någon censur.

Permalänk

Jag har inte läst alla inlägg innan mitt så det här kanske har sagts.

Det här är illa på flera sätt.

  1. Censur.

  2. Övervakning - om deras server ska avgöra vilka urls som är tillåtna måste de naturligtvis få vetskap om alla webbplatser man besöker.

  3. Patent. Totalt löjligt patent i mina ögon. Lägg ner.

Alla borde bli upprörda av åtminstone de två första punkterna.

Permalänk

McAfee köptes upp av Intel 2010. Undrar om Intel har några fingrar med i spelet?

Permalänk
Medlem

Företag som vill använda detta är helt ok ideé-
För andra, kanske inte lika intressant att blocka dessa sajter, eller man kanske kan få se hela listan med dessa "olaglia" sajter, så kan man testa lite fler alternativ...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av RandomSwedishGuy:

Kanske inte det starkaste försäljningsargumentet sett till privatpersoner!

Företaget jag jobbar för (+30k anställda) har McAfee på de domänanslutna. Bland de slöaste AV jag använt.

Permalänk
Medlem

Detta är väl kanske mer för företag än privatpersoner..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av simowewe:

Detta är väl kanske mer för företag än privatpersoner..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det trodde man var uppenbart, men under stenarna kryper folk som tycker det är en idiotisk produkt för att de inte skulle köpa den till sina privata datorer. Hoppas de kryper tillbaka fort.

Och till er som hoppades på att de kunde patentera något och sen tvinga bort folk som redan lanserat en produkt som gör exakt samma sak så kommer ni bli väldigt besvikna, om de var tillräckligt lika skulle inte patentet hålla, då de i så fall är äldre och därmed inte gör intrång på ett patent.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Kan se en fördel som jag inte vet om den stödjer.

Om jag tex vill ladda ner VLC till min nya dator och jag inte vet att jag ska gå till videolan.org så googlar jag förmodligen på det. Kanske kommer jag inte in på videolan.org utan på download.cnet.com. Om vi nu rent hypotetiskt säger att vlc inte godkänner distribution från annan ställe än deras hemsida. Anledningen skulle tex kunna vara att det är open source och vem som helst skulle kunna kompilera en egen version med extragodis i som ingen vill ha. Då skulle jag som oerfaren datoranvändare gärna få en rekommendation om att jag ej bör ladda ner programmet här utan borde gå till videolan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

McAfee vänder sig inte till privatpersoner utan har fokus på kompletta säkerhetslösningar (inte enstaka produkter) för enterprise-kunder. Antiviruskomponenten är endast en liten del i deras säkerhetslösningar.

/McAfee-anställd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

sen när blev det McAfees ansvar att upprätthålla lagen

De får antagligen betalt av mediamaffian för att lägga in det.

Har en gång i tiden installerar McAffe, den sög upp all cpu som fanns. Gjorde en avintsallation men den gick inte igenom. Det krävdes en omformattering av hårddisken innan jag blev av med den. Ett sån virus installerar man bara 1 gång.