Permalänk
Medlem

Test av 120mm fläktar ! (länk)

Tänkte dela med mig av denna då den har ganska många olika modeller med samma förutsättningar.
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120mm-fan-ro...

Har själv Noctua NF-F12 på radiatorn och tycker de presterar riktigt bra, intressant att de har överlägset lägst strömförbrukning !
Men jag blir ändå sugen på att testa Corsair SP120 till nästa bygge, bara för att.

Xbitlabs gav guld, och "editors choice" till:
-Corsair SP120 High Performance Edition

Silver, och rekommenderat köp fick:
-Noctua NF-F12 PWM
-Nanoxia FX EVO 120 IFC

De nämner även GELID Wing 12PL, SilverStone SST-AP121, & Corsair AF120 Performance Edition som bra fläktar.

Om du däremot är ute efter tystaste möjliga fläkt eller inte kan reglera hastigheten på fläkten så har de ett test med fläktar som har lägre hastighet.

Lycka till med fläktköpen !
Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant, skall skaffa flera fläktar till kommande projekt. Så tack för länken

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Här är också ett bra test för 120mm fläktar på en radiator http://martinsliquidlab.org/2010/11/04/120mm-fan-testing-on-a...

Permalänk

Jag kan bara hålla med och rekommendera Corsair SP120 HPE, dock hade jag rekommenderat AF120 framför SP120. Just för att ni inte får högre luftflöde, bara högre DB/RPM. AF120 är samma modell fast snurrar i 1650rpm. De är tysta och har bland de högsta luftflöden för sina RPM. Snurrar 7st i lådan och tillsammans med Fan Xpert 2 är dom oslagbara i pris och funktion. Tveka inte, köp ifall ni vill öka luftflödet i chassit!

Permalänk

Man kan ju undra lite med det testet och slutsatserna, hur var testet gjort? Varfor inte inkludera de populara GT modellerna 1450 och 1850rpm?

Det har var lite lustigt

Citat:

On the other hand, the difference between 76.5 and 69.3 dBA isn't large, and you're going to have a lot of noise in both cases.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Man kan ju undra lite med det testet och slutsatserna, hur var testet gjort? Varfor inte inkludera de populara GT modellerna 1450 och 1850rpm?

Det har var lite lustigt

de tog med den snabbaste modellen och sänkte farten för att simulera de långsammare, med dess brister..

och ja, 6db skillnad är väldigt mycket !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

de tog med den snabbaste modellen och sänkte farten för att simulera de långsammare, med dess brister..

och ja, 6db skillnad är väldigt mycket !

Det ar ju en annan konstruktion pa de snabbare modellerna och lagsta hastighet ar ratt hog. Jag menade mer hur deras testrigg ar uppbyggd, det ar inte sarskilt proffsigt att inte ens inkludera det.

Visa signatur

Simlärare