Kraschad hårddisk! Hjälp mig rädda data [Sektorfel]

Permalänk
Medlem

Kraschad hårddisk! Hjälp mig rädda data [Sektorfel]

Hej alla!

Verkar som att min mekaniska 2TB disk är på väg att lägga av.
Enl felsökning skall det finnas sektorfel på den, 192 st en crystaldisk (är det mycket?).
Jag har en annan tom(ny) 2Tb disk som ligger och tänkte om det är möjligt att rädda
datan på den trasiga disken. Det går att läsa datan i viss mån i explorer om den känns igen
av windows vilket sällan händer vid uppstart. Måste stänga av S.M.A.R.T check i bios för att
komma åt disken i OS.

Vad har ni för erfarenheter av detta. Vilket program/hårdvara och metod rekommenderar ni för att rädda så mycket data som möjligt.
Har någon en liknande historia så dela gärna eller länk till bra information är jag mycket tacksam. Detta är min backupdisk så det svider
att den pajat.

Är det ex möjligt att koppla in båda diskarna och spegla datan på den trasiga disken till den nya och sedan reparera i bästa möjliga mån?

Visa signatur

Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W
RAM - 4x Corsair vengeance 4096MB CL 9 1600Mhz LP || Mobo - ASUS P8Z77-V S-1155

Permalänk
Medlem

Man kan (med blandad framgång) förstärka/laga dåliga sektorer med SpinRite eller HDD Regenerator.

De flesta kopieringsprogg ger upp vid sektorfel, möjligen finns det några få som inte gör det, kanske från Linux-världen?

192 sektorfel låter vanskligt, så rädda det som räddas kan, innan den rasar totalt.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Unstoppable Copier http://www.roadkil.net/program.php?ProgramID=29
Det är gratis och funkar som det beskrivs nedan. Det hänger sig inte om den stöter på problem, och du får en lista på vilka filer som bl.a. inte gick att kopiera, vilka som är korrupta.

Recovers files from disks with physical damage. Allows you to copy files from disks with problems such as bad sectors, scratches or that just give errors when reading data. The program will attempt to recover every readable piece of a file and put the pieces together. Using this method most types of files can be made useable even if some parts of the file were not recoverable in the end.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Okej, då får jag se vad jag kan göra. Tack för tipsen. Skall prova Unstoppable Copier och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W
RAM - 4x Corsair vengeance 4096MB CL 9 1600Mhz LP || Mobo - ASUS P8Z77-V S-1155

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Kan tipsa om Unstoppable Copier http://www.roadkil.net/program.php?ProgramID=29
Det är gratis och funkar som det beskrivs nedan. Det hänger sig inte om den stöter på problem, och du får en lista på vilka filer som bl.a. inte gick att kopiera, vilka som är korrupta.

Recovers files from disks with physical damage. Allows you to copy files from disks with problems such as bad sectors, scratches or that just give errors when reading data. The program will attempt to recover every readable piece of a file and put the pieces together. Using this method most types of files can be made useable even if some parts of the file were not recoverable in the end.

Programmet rullar för fullt. Funkar helt utmärkt.
Har redan räddat det viktigaste, någon fil var skadad men inget att gråta blod över.
TACK SÅ MYCKET!

Visa signatur

Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W
RAM - 4x Corsair vengeance 4096MB CL 9 1600Mhz LP || Mobo - ASUS P8Z77-V S-1155

Permalänk
Medlem
Skrivet av defifisk:

Programmet rullar för fullt. Funkar helt utmärkt.
Har redan räddat det viktigaste, någon fil var skadad men inget att gråta blod över.
TACK SÅ MYCKET!

Kul att kunna hjälpa till

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero