Konstigt problem, installation av ny HDD går inte som planerat.

Permalänk

Konstigt problem, installation av ny HDD går inte som planerat.

Hej på er!

Lite bakgrund;
Min dator består av en SSD 128 gb som OS är på samt en SATA-disk på 500 gb. Problemet som uppkom helt plötsligt var att SATA hårddisken hade försvunnit från bios och den gick inte att hitta under "den här datorn", men helt plötsligt så fanns den i både BIOS och som en tillgänglig disk inne i Windows. Försökte jag dock gå in på disken så fick jag ett felmeddelande och disken försvann på en gång.

Jag slängde ut hårddisken och levde bara på de ynka 10GB jag hade ledigt på min SSD någon vecka, fram tills igår då jag köpte en ny SATA-disk 500gb och tänkte "nu jävlar". Jag följde guiden http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k... och det tycktes fungera bra, ända fram tills jag skulle formatera disken efter jag följt alla tidigare steg. Det gick inte att formatera disken utan fick upp ett meddelande där det stod "hard drive not accessible parameter incorrect" tror jag.

Nu ser jag inte disken om jag går in på "Den här datorn" och ser den inte heller om jag högerklickar på den här datorn och klickar vidare på följande Manage > Disk Management.

Det här gör mig tokig, jag försåtr verkligen inte vad det är som kan strula till det så förbannat mycket. Jag har googlat som en idiot men ingen tycks ha haft samma problem tidigare, ska jag behöva vara den första?! Slå era kloka huvuden ihop nu och hjälp den okunnige som i det här fallet är jag.

Permalänk
Skrivet av GranitVit:

Hej på er!

Lite bakgrund;
Min dator består av en SSD 128 gb som OS är på samt en SATA-disk på 500 gb. Problemet som uppkom helt plötsligt var att SATA hårddisken hade försvunnit från bios och den gick inte att hitta under "den här datorn", men helt plötsligt så fanns den i både BIOS och som en tillgänglig disk inne i Windows. Försökte jag dock gå in på disken så fick jag ett felmeddelande och disken försvann på en gång.

Jag slängde ut hårddisken och levde bara på de ynka 10GB jag hade ledigt på min SSD någon vecka, fram tills igår då jag köpte en ny SATA-disk 500gb och tänkte "nu jävlar". Jag följde guiden http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k... och det tycktes fungera bra, ända fram tills jag skulle formatera disken efter jag följt alla tidigare steg. Det gick inte att formatera disken utan fick upp ett meddelande där det stod "hard drive not accessible parameter incorrect" tror jag.

Nu ser jag inte disken om jag går in på "Den här datorn" och ser den inte heller om jag högerklickar på den här datorn och klickar vidare på följande Manage > Disk Management.

Det här gör mig tokig, jag försåtr verkligen inte vad det är som kan strula till det så förbannat mycket. Jag har googlat som en idiot men ingen tycks ha haft samma problem tidigare, ska jag behöva vara den första?! Slå era kloka huvuden ihop nu och hjälp den okunnige som i det här fallet är jag.

Prövade att starta om datorn efter jag skrivit denna tråd, i hopp om att den kanske skulle visa sig efter en omstart. Passade på att gå in i BIOS under omstarten och den nya disken fanns inte där, efter det så startade jag om den ytterligare en gång och då fungerar allt som det ska fram tills det att man ska välja en användare att logga in på, den fryser strax innan man får det valet. Vad fan är det som händer med min dator? Dags att köpa en ny?

Edit, den nya hårddisken lever om förjävla mycket, som ett konstant mekaniskt skrik.

Permalänk
Medlem

Tyvärr vet jag inte vad som orsakar problemet men eftersom det är problem med både den gamla och den nya hårddisken så gissar jag det är något fel på moderkortet eller på SATA kabeln.

Skriv gärna här i tråden vilket moderkort och vilka hårddiskar som du har.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Tyvärr vet jag inte vad som orsakar problemet men eftersom det är problem med både den gamla och den nya hårddisken så gissar jag det något fel på moderkortet eller på SATA kabeln.

Skriv gärna här i tråden vilket moderkort och vilka hårddiskar som du har.

Moderkort Gigabyte GA-EX58-UD5, X58
SSD Corsair SSD Force Series 3, 120GB 2.5"
Nya hårddisken western digital Caviar Blu 500GB 3.5 SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Tyvärr vet jag inte vad som orsakar problemet men eftersom det är problem med både den gamla och den nya hårddisken så gissar jag det något fel på moderkortet eller på SATA kabeln.

Skriv gärna här i tråden vilket moderkort och vilka hårddiskar som du har.

Tänkte också att moderkortet kan vara boven i dramat. TS: Testa en annan SATA-kabel för att utesluta det.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranitVit:

Moderkort Gigabyte GA-EX58-UD5, X58
SSD Corsair SSD Force Series 3, 120GB 2.5"
Nya hårddisken western digital Caviar Blu 500GB 3.5 SATA

Jag ser att moderkortet Gigabyte GA-EX58-UD5 har 2 olika SATA kontroller, har du testat att koppla in hårddisken på både dom blå och vita SATA portarna på moderkortet,

Visa signatur

janee

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Har du i BIOS aktiverat kontrollern där du sätter disken?

Hm, det har jag ingen aning om hur jag gör. Kan du förklara?

Skrivet av janee:

Jag ser att moderkortet Gigabyte GA-EX58-UD5 har 2 olika SATA kontroller, har du testat att koppla in hårddisken på både dom blå och vita SATA portarna på moderkortet,

Det har jag inte prövat, jag satte bara in den i samma kontakt som den tidigare hårddisken. Men det kan jag pröva, att byta plats på dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranitVit:

Hm, det har jag ingen aning om hur jag gör. Kan du förklara?

Det har jag inte prövat, jag satte bara in den i samma kontakt som den tidigare hårddisken. Men det kan jag pröva, att byta plats på dom!

Det står i manualen var du hittar dessa inställningar.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Då det här är rena grekiskan för mig så får någon som har tid/lust gärna hjälpa mig, manualen är denna http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manua...

Har försökt förstå mig på, men är fortfarande en aning osäker, som sagt så är jag inte kunnig inom detta.

"Windows was unable to complete the format." var allt den sa, och vips så är disken borta igen. Kollade på youtube och allt dom behövde göra var att tilldela den en "bokstav" , men då jag kollade på hårddisken innan den försvann på disk management så fanns den där och det var blått istället för svart, alltså som att den redan var tilldelad en? Fattar ingenting, usch. Fy.Fan.

Prövade att formatera disken via windows7 skivan, det gick inte det heller. Det stod att det var 468,5 av 468,5 GB ledigt så det är ju förjävla skumt.