Lösenordsskyddad hårddisk, program?

Permalänk
Medlem

Lösenordsskyddad hårddisk, program?

Hej.
Har ett litet problem/fråga ang. Bios lösenordsskyddad hårddisk.
Hade tänkt att plocka ut hårddisken ifrån den bärbara datorn och koppla in den i den stationära.
Minns tidigare att jag hade ett program på en skiva som jag boota upp med och kunde därmed få tillgång till hela disken fastän den var lösenordsskyddad genom AD.
Tyvärr minns jag inte vad detta program heter, har ni något förslag på ett program som fungerar till mitt ändamål?
Förhoppningsvis ska detta fungera även genom lösen i bios.
Tack på förhand,
Kristian

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

En lösenordsskyddad laptopdisk har lösenordet sparat på sin egen disk och är "lagom svår" att forcera. En vanligt "AD-skyddad" NTFS-disk når du via PE/Linux/whatever. Släng laptopdisken du glömt lösen till.

Permalänk
Medlem

För att verkligen skydda innehållet behöver du kryptera disken. Kolla in tex truecrypt.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det bra förvirrat här.

1. Är det lösenord för att starta datorn alternativt komma in i BIOS-inställningarna?
2. Är det ett hårddisklösenord, sådant man ställer in i BIOS och ska skrivas in vid varje uppstart, vilket följer med hårddisken till andra maskiner också?
3. Windowslösenord (e.v. om maskinen är med i en Active Directory-domän)?
4. Är det någon sådan där företagslösning så hårddisken är krypterad, så man måste skriva in det före windows laddas men att lösenordet är kopplat till din domän-användare?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG