Intel Iris möter Geforce och Radeon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Ja det har jag inte sagt något om.

Hoppas ni fortfarande riktar er till entusiaster och inte menar att bli PC för alla.

hade varit skit trist om sweclockers bara handlade om datorer man kan bygga för över 10 000kr.

För övrigt så kommer detta innebära att laptops kommer att ta över större delen av marknaden då majoriteten av spelare som spelar kör spel som inte kräver något av prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

hade varit skit trist om sweclockers bara handlade om datorer man kan bygga för över 10 000kr.

För övrigt så kommer detta innebära att laptops kommer att ta över större delen av marknaden då majoriteten av spelare som spelar kör spel som inte kräver något av prestandan

Men det är ju det jag menar. Entusiaster hittar genvägar där de kan få bra grejer för lite pengar, iaf så var det så förr, man ritade om bryggor och man använde chevelle-värmepaket och allt möjligt. Att använda en billig Xeon i en vanlig PC är typiskt en sådan grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast entusiaster brukar ju inte vara så nogräknade med vilken marknad det är menat för. Entusiaster har ju alltid tagit det som fungerat bäst för dem till överkomligt pris, kanske kompressor menat för frysar, akvariepumpar, värmepaket från bilar eller en processor menad för bärbart eller server, eller kanske en fläkt som aldrig menats sitta i en dator har ju historiskt varit ganska populärt hos entusiaster.

Hoppas ni fortfarande riktar er till entusiaster och inte menar att bli PC för alla.

För mig är ordet entusiast inte förknippat med att ha det bästa/dyraste på marknaden.
Det finns entusiaster inom alla områden.
Och om det sen gäller datorer, kameror/foto, hundar, jakt, motorsport eller byggmodeller kvittar, dom lever för det dom älskar!
Det finns t e x "Loppis Entusiasten" han/hon älskar att gå på loppis.
En person med stort samt kärleksfullt privat hobby, för en hobby eller företeelse (<-- klistrad mening ) är en riktig entusiast

Men jag fattar hur du tänker, men alla gör kanske inte det.
En entusiast är en person som "brinner för sitt egetintresse" han/hon lever för det ämnet ! ( )

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

För mig är ordet entusiast inte förknippat med att ha det bästa/dyraste på marknaden.
Det finns entusiaster inom alla områden.
Och om det sen gäller datorer, kameror/foto, hundar, jakt, motorsport eller byggmodeller kvittar, dom lever för det dom älskar!
Det finns t e x "Loppis Entusiasten" han/hon älskar att gå på loppis.
En person med stort samt kärleksfullt privat hobby, för en hobby eller företeelse (<-- klistrad mening ) är en riktig entusiast

Men jag fattar hur du tänker, men alla gör kanske inte det.
En entusiast är en person som "brinner för sitt egetintresse" han/hon lever för det ämnet, och vill lära sig allt ( )

Men har jag nämnt att det måste vara dyrt? Hur kan ni tolka mig så? Alla mina exempel bygger ju på att få bra prestanda billigt! Jag säger ju dessutom det rätt ut att det gäller att få det till överkomligt pris! Att köpa en Xeon istället för en i7 sparar ju pengar för den som vill ha HT till sin maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men har jag nämnt att det måste vara dyrt? Hur kan ni tolka mig så? Alla mina exempel bygger ju på att få bra prestanda billigt! Att köpa en Xeon istället för en i7 sparar ju pengar för den som vill ha HT till sin maskin.

Ta det inte så! Som jag skrev, jag förstår hur du tänker. Men alla gör kanske inte det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

För er som kan/kommer ihåg: Har integrerade grafikkretsar någonsin varit såhär bra jämfört med vanliga externa grafikkort eller är det nu som det verkligen råder framgång?

Innan Sandy Bridge kom ut i början av år 2011 så var intels integrerade grafik knappt användbar änns för speltitlar som var 5 år gamla. Om man exempelvis hade "Intel X4500 HD" grafik (som var det bästa intel hade att erbjuda i slutet på år 2008) så kunde man knappt spela det då flera år gamla Battlefield 2 (från år 2005) i lägsta inställningar på 720p.

Sandy Bridge var den första Intel arkitekturen som bjöd på väsentlig 3D-prestanda och knappade in på Nvidia & ATI's budgetgrafikkort, så att även många nya titlar faktiskt gick att spela helt ok i låga inställningar.

Idag spelar jag Battlefield 3 på Ivy Bridge HD4000 grafik och får en bra spelupplevelse i 720p / Low.
Det måste ändå ses som en gigantisk förbättring eftersom BF3 är ett ganska nytt spel som tydligen blir väldigt spelbart på en av intels bättre versioner av HD4000.

Och med Haswells "Iris Pro" grafik (Core i7-4770R) kommer jag kunna spela BF3 i 720p Ultra.. alternativt 1080p Medium/Low ...vilket i min värld är helt galet bra för att vara integrerad grafik, och relativt sett mot hur Intels IGP betedde sej för 3 år sen får man faktiskt modern och bra grafik idag.

Förresten, Broadwell som påstås ska släppas i slutet av året sägs bli ytterligare 40% starkare än haswell i grafikdelen.
Om inte Nvidia/AMD tänker boosta sin grafikprestanda ordentligt så försvinner Low end/Mainstream marknaden helt för grafikkort:
http://semiaccurate.com/2012/11/29/intels-broadwell-cpu-more-...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Skulle passa perfekt med en sån här CPU för min framtida uppgraderade HTPC. Vi är ett litet gäng som håller till på forumet som snackar ljudlös HTPC med bra prestanda för film och lättare spel. Fokus för oss är dock ljudlöshet och en CPU med 55 TDP eller lägre skulle passa perfekt. Får vi samma prestanda på CPU:n eller bättre och 150% bättre GPU eller whatever så är det en given upgrade för min guide iaf, om nu de inte kommer nåt bättre eller om priset är helt åt h-e.

Ni andra som är sugna på bygga en HTPC kan ju kolla in vår höra av forumet här.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen är detta precis vad jag "behöver" i min nästa bärbara (troligen en Macbook Air igen, om ingen annan tillverkare känner för att fixa en vettig touchpad). Den jag har nu klarar nästan t ex Dota 2 och CoD 4 (spel jag brukar spela på LAN med kompisar ibland) med tillräckligt flyt, så detta är precis den prestandaskjuts som behövs, sen har man en ultraportabel dator med bra batteritid som även funkar på LAN - perfekt!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Massa tekniskt blaha. Berätta istället hur mycket FPS det får scenerna ni kört i grafikkortstester!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]