fundering på vattenkylning (första gången)

Permalänk
Avstängd

fundering på vattenkylning (första gången)

Hej jag har blivit lite smått intresserad av äkta vattenkylning eftersom jag ska ha chassit 900d, Och det ser nog lite tomt ut inne i det utan vattenkylning så har små funderingar på att testa.

Problemet för mig är riskerna och om det är värt det.

sen vad behöver jag?, Kag har köpt ett titan kort som har legat ganska länge nu inte öppnat det, Det enda jag vill vattenkyla är processorn och inte grafikkortet, Eftersom jag har inte lust att ta isär det, Sen tycker jag inte grafikkort med vattenblock ser speciellt fint ut.

vad behöver jag för delar för en komplett vattenkylning vill helst ha en stor behållare som täcker det tomma utrymmet som i den här bilden

skulle ni rekommendera vattenkylning är det värt det?

enda anledningen jag faktiskt har tänkt på det är för utseendets skull jag kommer inte överklocka men jag vet inte om chassit ser tomt ut utan en sån behållare

det jag har satt ihop nu

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1423392

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=522068

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=350728

eller

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1575825

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1513168

den ser också ganska bra ut

http://www.coolingstuff.se/p/770/frozenq-liquid-fusion-v-250-...

Permalänk
Medlem

Min första fråga är vad är tanken bakom valet av chassiet?

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk

Han väljer väl det för att det är ett av dom bästa. Ska själv köpa ett sånt.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jycklo:

Min första fråga är vad är tanken bakom valet av chassiet?

utseendet

hade helst velat ha ett 900d i mindre storlek men det finns inte

(350d är föööör litet)

denna använde dem i sitt corsair bygge i bilden

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...

så börjar komma någonvart

EK resevoir

typ allt jag redan hade valt i min lilla önske lista haha men vill ha vita slangar med led ljus och troligen vit eller blå upplyst vätska

cpu pump hittar jag inte lika snygg som denna

inte lika fin http://www.coolingstuff.se/p/117/ek-d5-x-top-csq---acetal

men den går nog

jag vet inte om jag klarar av vattenkylning är tillochmed rädd att applicera kylpasta och använder den som följer med kylaren

Permalänk
Medlem

Rädd för att applicera kylpasta

Alltså, det är ju lite meck med vattenkylning, men så farligt är det inte. Gör allt lugnt och planera noga innan du börja bygga ihop det bara.
Tänk på att systemet ska underhållas emellanåt också, tömmas, rengöras och fyllas på.
Du får nästan ta och fråga dig själv om det är något du tror du klarar av. Läs runt lite och bild dig en uppfattning innan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyrst:

Rädd för att applicera kylpasta

Alltså, det är ju lite meck med vattenkylning, men så farligt är det inte. Gör allt lugnt och planera noga innan du börja bygga ihop det bara.
Tänk på att systemet ska underhållas emellanåt också, tömmas, rengöras och fyllas på.
Du får nästan ta och fråga dig själv om det är något du tror du klarar av. Läs runt lite och bild dig en uppfattning innan.

om man behöver underhålla det så kanske det inte är för mig hade troligen glömt att göra sånt

Permalänk
Administrativ avgift

Bara kyla cpu är helt onnödigt med tanke på ett single titan så kommer cpun ej att flaska sure kan vara kul aatt bygga rekommendera r endå luft. Har själv haft krångel med min vattenkylning... tips är iaf kapa slangar rakt annars kan det läcka vid nipplarna. Rekommenderar även en d4 pump

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

En EK400 tank är 45cm hög. Tänk på det.
Väldigt stor, 250 räcker mer än väl.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tancoll:

En EK400 tank är 45cm hög. Tänk på det.
Väldigt stor, 250 räcker mer än väl.

är mest för att täcka mycket

Permalänk
Medlem

Det är inte en pump, det är en kåpa till en D5 pump; http://www.frozencpu.com/products/8803/ex-pmp-80/Bitspower_D5...
Toppen är också en bitspower. Troligen inte den billigaste D5 toppen på marknaden men smakar det så kostar det.

Finns från andra leverantörer också, kommer tyvärr inte ihåg vilka.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

om man behöver underhålla det så kanske det inte är för mig hade troligen glömt att göra sånt

Jag tycker personligen att GPU nästan är viktigare att vattenkyla än CPU. Allt beror ju såklart hur och vad man ska göra med datorn.
Men GPUn går i regel betydligt varmare och är oftast det som ger mer prestandaboost utav att överklocka(spel främst då).

Underhåller du en gång per år så räcker ju det:
Tömma ur vattnet kolla om alla slangar ser bra ut, allt sitter som det ska, fylla på med ny vätska, läcktesta igen.
Vart 3e år bör man skruva isär blocken och se vilken kondition de är i. Har de t.ex fått aluminium eller annan mindre ädel metall emellan kopparflänasrna.

Det beror ju på hur hårt du kör(värme och tryck i systemet), hur mycket färg du har i vattnet.
Även om du har en blandning av koppar och aluminium/nickel/ annan mindre ädel metall i systemet (kan det förekomma oxidering på grund av att kopparen är en ädlare metall).

Har lite egen erfarenhet men har inte doktorerat på ämnet.

Lycka till med ett superkul bygge!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xwerty:

Jag tycker personligen att GPU nästan är viktigare att vattenkyla än CPU. Allt beror ju såklart hur och vad man ska göra med datorn.
Men GPUn går i regel betydligt varmare och är oftast det som ger mer prestandaboost utav att överklocka(spel främst då).

Underhåller du en gång per år så räcker ju det:
Tömma ur vattnet kolla om alla slangar ser bra ut, allt sitter som det ska, fylla på med ny vätska, läcktesta igen.
Vart 3e år bör man skruva isär blocken och se vilken kondition de är i. Har de t.ex fått aluminium eller annan mindre ädel metall emellan kopparflänasrna.

Det beror ju på hur hårt du kör(värme och tryck i systemet), hur mycket färg du har i vattnet.
Även om du har en blandning av koppar och aluminium/nickel/ annan mindre ädel metall i systemet (kan det förekomma oxidering på grund av att kopparen är en ädlare metall).

Har lite egen erfarenhet men har inte doktorerat på ämnet.

Lycka till med ett superkul bygge!

så det är inte så hemskt komplicerat att ha ett riktigt vattenkylnings system?

sen med delar så vill jag inte ha något billigt helst inte plast bilden jag länkade över är ett bra exempel på vad jag vill ha metall svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

så det är inte så hemskt komplicerat att ha ett riktigt vattenkylnings system?

sen med delar så vill jag inte ha något billigt helst inte plast bilden jag länkade över är ett bra exempel på vad jag vill ha metall svart

Sköter du sakerna så håller det längre, som med allt annat. Byta slangar och vatten 1 gång per år brukar jag göra, räcker så. 1 gång i månaden gör jag rent dammfilter och samtidigt känner så kompressionsnipplarna sitter som dom ska, slangarna har en tendens till att krympa lite. Brukar räcka att kolla detta 1 gång efter installation dock.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

så det är inte så hemskt komplicerat att ha ett riktigt vattenkylnings system?

sen med delar så vill jag inte ha något billigt helst inte plast bilden jag länkade över är ett bra exempel på vad jag vill ha metall svart

Du måste skoja med ett 900D och inte vattenkyler GPU?

Permalänk
Skrivet av zzcool:

utseendet

hade helst velat ha ett 900d i mindre storlek men det finns inte

(350d är föööör litet)

denna använde dem i sitt corsair bygge i bilden

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...

så börjar komma någonvart

EK resevoir

typ allt jag redan hade valt i min lilla önske lista haha men vill ha vita slangar med led ljus och troligen vit eller blå upplyst vätska

cpu pump hittar jag inte lika snygg som denna

http://www.performance-pcs.com/catalog/images/products/Uber65...

inte lika fin http://www.coolingstuff.se/p/117/ek-d5-x-top-csq---acetal

men den går nog

jag vet inte om jag klarar av vattenkylning är tillochmed rädd att applicera kylpasta och använder den som följer med kylaren

Hur kan ett 350D vara för litet om man ska ha en GPU? 900D är i min mening för de som vill ha minst 3x SLI/CF. Om man överväger hur vida man ska skaffa vattenkylning på grund av de få underhållstillfällen som är så tror jag inte att det är lämpligt att ha det. Men det är vad jag tycker

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

900D, sitter på ett titan, MEN tänker bara vattenkyla cpu,n
Kör på ett slutet system som du ej behöver underhålla. All in eller slutet !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

900D, sitter på ett titan, MEN tänker bara vattenkyla cpu,n
Kör på ett slutet system som du ej behöver underhålla. All in eller slutet !

tänkte det men det är så många som är emot att jag ska köpa ett titan med stängd vattenkylning jag vet inte ens hur det kommer se ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

tänkte det men det är så många som är emot att jag ska köpa ett titan med stängd vattenkylning jag vet inte ens hur det kommer se ut

Stängd vattenkylning ? Prova googla "Water cooled titan"

Vet du ens vad du pratar om ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag vet inte om jag klarar av vattenkylning är tillochmed rädd att applicera kylpasta och använder den som följer med kylaren

Jag tycker absolut inte att du ska vattenkyla.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Klart du ska vatten kyla ditt titan, kommer att se konstigt i ett sådant chassi utan block på gpu. Ett annat problem med stora chassin är att det gärna ser "fattigt" ut med en eller två gpu'er pga att de är så stora. Jag har två 580's i mitt LD chassi och kommer förmodligen skaffa ett till för att "fylla ut" . Gör inte min miss och skaffa ett e-atx eller ett xl-atx så slipper du fylla ut chassit senare.... Har du väl börjat med vatten så kommer du vilja bygga om/nytt ganska snart.
Det är kul med vatten.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD